Решение по дело №226/2008 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 февруари 2009 г. (в сила от 9 февруари 2009 г.)
Съдия: Павлина Димитрова Георгиева-Железова
Дело: 20087210700226
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 ноември 2008 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ №8

гр. Силистра, 09.02.2009 г.

 

Административен съд – Силистра, в открито заседание на двадесет и осми януари, две хиляди и девета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: П.Г.

ЧЛЕНОВЕ:               В.М.

                                                                                                                      С.С.

разгледа КАНД № 226 по описа на съда за 2008 г., докладвано от съдия Г., при участието на секретаря С.Д. и при участието на представител на окръжна прокуратура С.Т., и, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производство по реда на глава XII , чл.208 и сл. от АПК във връзка с чл. 63,ал.1 от ЗАНН и на основанията по чл. 348 от НПК във връзка с чл. 63 от ЗАНН.

Делото е образувано по касационна жалба с правно основание чл.348, ал.1,т.1 и 2 от НПК във вр с чл. 63, ал. 1, изречение второ от ЗАНН, подадена от „Сиберия холдинг” АД-в ликвидация против решение № 584 /17.10.2008 г., постановено по АНД № 467/2008 г. по описа на Районен съд - Силистра. С оспореното решение е потвърдено наказателно постановление № 163 / 29.05.2008 г. на Началник отдел "Контрол" в ТД на НАП, гр. Силистра, с което на касатора е наложено административно наказание - имуществена санкция в размер на 96 675,80 лева на основание чл. 183,ал.1 от ЗДДС за нарушение на задължения по чл.111,ал.1 и 3 от ЗДДС в частта ”неотразяване на протокола за начисляване на данък при прекратяване на регистрацията по чл. 111 от ЗДДС с посочен ДДС в справката-декларация и в дневника за продажбите за последния данъчен период – месец септември, 2007 г.” В касационната жалба се развиват съображения, че решението на районния съд е неправилно като постановено в противоречие на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на съдопроизводствените правила. Иска се да бъде отменено решението на районния съд, и касационната инстанция да се произнесе по същество, отменяйки наказателното постановление.

Ответникът по касационната жалба, чрез процесуалния си представител, в съдебно заседание поддържа становище, че решението на първоинстанционния съд е законосъобразно и правилно, поради което следва да бъде оставено в сила, а жалбата да бъде оставена без уважение, като неоснователна.
       Представителят на Окръжна прокуратура дава заключение за неоснователност на жалбата.

Касационната жалба е подадена в установения в чл. 211, ал. 1 от АПК преклузивен срок и от субект, който има интерес от обжалването, поради което е допустима и подлежи на съдебно разглеждане.

Административен съд гр.Силистра, след като прецени съдържащите се в делото доказателства, доводите и становищата на страните, извърши проверка по заявените касационни основания, както и служебна по отношение на валидността и допустимостта на оспоренато решение, намира за установено следното: Разгледана по същество касационната жалба е основателна по следните съображения:

Относно възражението за нарушение на закона от страна на районния съд, неприлагайки правилно съответния закон, касаещ нормите на погасителната давност – чл.34,ал.1,изречение 2-ро от ЗАНН. Нормите, регламентиращи погасителната давност, са материално-правни, тъй-като касаят осъществяването на административно-наказателната отговорност на лицето и по отношения на тях административно-наказващият орган и съдът се произнасят по същество. В тази връзка тези срокове са давностни, а не преклузивни.

      Районният съд е приел, че административно-наказващият орган не е нарушил потестативното си право да образува административно-наказателна преписка и съответно да ангажира административно-наказателната отговорност на касатора в съществуващата по делото хипотеза. Не е възпроизведена технологията на извеждане на правния извод с оглед изпълнение на задължението за мотивиране на съдебния акт. От съдържащите се в преписката документи е видно, че на 20.09.2007 г. е постановено решение № 838 на Окръжен съд Силистра, с което дружеството се прекратява и се обявява в ликвидация. Регистърът за вписани обстоятелства, сред които е и прекратяването на юридическото лице, са публични. Всеки заинтересован, включително и търговското дружество, което се прекратява, както и административно-наказващият орган, както и всяко трето лице, е длъжно да съобразява обявения факт и да свързва с този факт правните последици, предвидени в съответния закон. С този факт ЗДДС свързва началото на течене на 14-дневен срок, в който прекратеното при условията на чл. 107, т.4 от ЗДДС юридическо лице следва да предприеме действията по чл. 109,ал.1 от ЗДДС като подаде заявление за дерегистрация по ЗДДС, който срок в конкретния случай изтича на 05 октомври, 2007 г. С този факт законът свързва и осъществяването на доставка по смисъла на ЗДДС при липса на подадено заявление за дерегистрация по ДДС в срока до 05.10.2007 г. При това положение до четиринадесето число на месеца, следващ месеца, през който следва да се начисли дължимия ДДС, съответното лице следва да подаде съответните документи, удостоверяващи начисляването на ДДС. На 14.10.2007 г. са изтекли и двата посочени по-горе срока и до този момент са настъпили и двете правно значими посочени по-горе събития. На 17.10.2007 г. органът по приходите е издал акт за дерегистрация на касатора въз основа на проверка, извършена по инициатива на органа по приходите. Периодът на тази проверка обхваща и двете посочени по-горе събития. Подаването или не на изброените в чл. 77 от ППЗДДС документи се регистрира от органа, извършил проверката. Денят, бележещ началото на тримесечният срок, в който валидно може да се ангажира административно-наказателната отговорност на касатора, е 17 октомври, 2007 г. и съгласно правилата на чл. 22,ал.4 от ДОПК за установяване и изчисляване на сроковете тримесечният период по чл. 34,ал.1, изр-е 2-ро от ЗАНН изтича на 17 януари, 2008 г. Без значение са отделните действия, удостоверяващи конкретно фактическо възпроизвеждане на факта на узнаване или откриване на нарушението. За органа по приходите, който има единна структура, правомощието за ангажиране на административно-наказателна отговорност на определено лице е датата, на която обективно е възможно нарушителят да бъде открит, без значение дали конкретен служител, звено или структурна единица е отразила и материализирала в ясен и точен описателен вид узнаването на факта. В настоящия казус правно значение има обективната възможност за обработка на данни. В този ред на мисли на 17 януари, 2008 г.е изтекъл давностния срок за ангажиране на административно-наказателната отговорност на касатора , а на 18 януари 2008 г. се е погасило правомощието на органа по приходите да ангажира посочената отговорност на прекратеното юридическо лице в ликвидация. Актът за установяване на административно нарушение е издаден на 15 април 2008 г., т.е. около три месеца след отпадналото правомощие.

Разпоредбата на чл. 34,ал.1 изр.2-ро от ЗАНН съдържа две хипотези, при осъществяването алтернативно на която и да е от тях административно-наказателно производство не се образува, а образуваното се прекратява, а именно: три месеца от откриване на нарушителя или две години от извършване на нарушението. Законодателят е поставил двете хипотези в положение на алтернативност, тъй като е използвал съюза „или”, предполагащ завършен фактически състав за всяка от тях самостоятелно. При това положение осъществяването на която и да е от двете предвидени в посочения текст хипотези настъпва погасителния ефект на правото за ангажиране на отговорността.

 При това положение АУАН се явява издаден в нарушение на чл. 34,ал.1,изр-е 2-ро от ЗАНН, наказателното постановление – издадено в нарушение на матералноправните правила за възникването, съществуването и ангажирането на административно-наказателната отговорност, а съдебното решение, потвърждаващо НП, – неправилно поради нарушение на материалния закон. При това положение оспорения съдебен акт следва да се отмени и в хипотезата на чл. 222,ал.1 от АПК във връзка с чл. 63,ал.1 от ЗАНН касационната инстанция да се произнесе по същество, отменяйки наказателното постановление.

На следващо място, за пълнота на изложението, съдът следва да се произнесе и по възражението за липса на правилна правна квалификация в наказателното постановление, в което съобразно становището на представителя на органа по приходите е допусната техническа грешка, като описаното в наказателното постановление деяние е квалифицирано вместо по чл. 180,ал.1 от ЗДДС по чл. 183,ал.1 от ЗДДС.

Настоящето производство е от административно-наказателен характер. Същественото при него е да се установи има ли извършено деяние, което да представлява административно нарушение, дали това деяние е извършено от лицето, посочено в акта и НП, а при имуществената отговорност на юридически лица вината не е включена във фактическия състав на нарушение. Не по-малко важно е извършеното деяние да бъде описано пълно и обективно в акта и в НП, както и да бъде правилно квалифицирано, така че да се осигури възможност на виновното лице да разбере в извършването на кое конкретно нарушение е обвинено, за да може да организира пълноценно своята защита.
Съгласно общата теория на правото наказателното постановление има характер на правораздавателен акт и погрешното посочване на правната квалификация в него, независимо дали е в резултат на техническа или друга грешка, опорочава правото на защита на лицето. Осъдителната присъда в наказателното право съответства на наказателното постановление в административно-наказателното производство. Погрешната правна квалификация в присъдата, респ. в наказателното постановление, означава прилагане на несъответен закон, респ. прилагането на неправилния закон. Правната квалификация на деянието е определяща при формирането на правилната санкционираща норма спрямо лицето. Правото на защита е иманентно свързано с правната квалификация на деянието и при неправилна правна квалификация се явява нарушено и правото на защита на лицето. При това положение, като не е съобразил несъответната правна квалификация за описаното в наказателното постановление деяние, съдът е нарушил материалния закон. На това основание съдебният акт подлежи на отмяна на самостоятелно основание.

В отговор на възражението за неправилна правна квалификация в наказателното постановление районният съд неотносимо се е позовал на разпоредбата на чл.53,ал.2 от ЗАНН, тъй като установеният порок се съдържа в наказателното постановление, т.е. в правораздавателния акт, а не в АУАН, при който случай би била приложима разпоредбата на чл. 53,ал.2 от ЗАНН.

На следващо място, отново за пълнота на изложението, следва да се коментира и касационното основание за отмяна поради нарушение на закона поради липса на установено и доказано административно нарушение, свързано с неизпълнение на разпоредбата на чл.111,ал.1 и ал.3 от ЗДДС. Касационната инстанция извършва служебна проверка за съответствието на оспорения акт с материалния закон, аналогична на проверката, подлежаща на извършване от районния съд. Фактическият състав, който е следвало да се прецени дали е установен и доказан, за да е налице нарушение на задължението по чл. 111,ал.1 от ЗДДС, включва и отговорите на следните въпроси: към датата на дерегистрация, която се счита за дата на доставка по смисъла на закона за ДДС, кои и какви са наличните активи по смисъла на ЗС и ЗКПО, за които лицето е ползвало изцяло или частично данъчен кредит. Този въпрос не е бил изяснен от административно-наказващият орган, както и от районния съд, който служебно следи за приложението на материалния закон. В обстоятелствената част на наказателното постановление съставът на нарушението е възпроизведен, без да е включена хипотезата дали за наличните активи е ползван изцяло или частично данъчен кредит. Пазарната оценка, която е послужила за определяне на данъчната основа за дължимия ДДС, представлява сбор от оценка на земя, сгради, МПС, машини и съоръжения. Сумарно сборът от оценката по трите експертизи в размер на 483 379 лева съвпада с пазарната цена, приета от органа по приходите като определяща за данъчната основа. В тази оценка се включват пазарните цени и на пет актива, представляващи земя. Следователно в облагаемата данъчна основа е включена и съответната земя. За да е законосъобразно това включване административно-наказващият орган е следвало да докаже,  че за тази земя санкционираното лице е ползвало данъчен кредит, било то частичен или пълен. Буквалното тълкуване на текста изисква ползването на този кредит да е фактически, а не само правно-възможен. Видно от приложения по делото на ДМНА / лист 37 от материалите по АХН № 467 / 08 г. по описа на СРС,/ и петте доставки, счетени от НАО като облагаеми, са извършени в периода през 1999 г., т.е. в периода до 01.01.2007 г., когато е приет сега действащия ЗДДС, въвеждащ режим на облагаеми доставки на земя, включена в строителните граници или с определен режим на застрояване. В периода на придобиване на процесните земи, към който момент се преценява материалното право за облагаема доставка, правоотношенията се регулират от ЗДДС/отм/ / ДВ, бр. 57 от 1995 г., който в чл. 9 предписва, че  сделките със земя, каквито са процесните пет с актив земя, са освободени сделки, т.е. същите са необлагаеми с ДДС и данъчен кредит при придобиването им не се е следвал. Действащата счетена като нарушена разпоредба на чл. 111 от ЗДДС не сочи дали данъчният кредит трябва да е ползван само за придобиването на земята, или при извършване и на подобрения. При липса на яснота при обхвата разширително тълкуване в наказателното право е недопустимо, поради което следва да се приеме, че разпоредбата на чл. 180 от ЗДДС във връзка с чл. 111 от ЗДДС има предвид данъчен кредит при придобиването на актива.

Административно-наказващият орган не е изяснил аналогичния въпрос, свързан с ползвания данъчен кредит и за останалите активи. Ако доставчик е нерегистрирано лице, то и доставката е необлагаема. Актовете за установяване на административно нарушение нямат обвързваща доказателствена сила, т. е. посоченото в акта не се счита за доказано. Това произтича и от разпоредбата на чл. 84 от ЗАНН, който препраща към НПК, а съгласно чл. 16 от НПК, нарушителят се счита за невинен до доказване на противното. Това означава, че в тежест на административно-наказващия орган (по аргумент от чл. 84 от ЗАНН, във връзка с чл. 103, ал. 1 от НПК), тъй като именно той е субектът на административно-наказателното обвинение, е да докаже по безспорен начин пред съда, с всички допустими доказателства, че е извършено административно нарушение от лицето, посочено като нарушител в АУАН(така и ППВС № 10/1973 г.). Неизясняването на този въпрос сочи на недоказаност на обвинението, повдигнато с АУАН, което доказване е вменено от закона в тежест на АНО.  Тежестта на доказване се носи от органа по приходите, поради което за него и възникват неблагоприятните последици от недоказването на обвинението. Като не е съобразил тази недоказаност в установяването на нарушението, районният съд е допуснал пропуск, който следва да се отстрани. В този смисъл и на това самостоятелно основание оспореното решение се явява неправилно и следва да се отмени с произнасяне по същество, отменяйки потвърденото наказателно постановление.

Съгласно чл. 218, ал. 2 от АПК, съдът следи служебно за валидността, допустимостта и съответствието на първоинстанционното решение с материалния закон. В настоящия случай оспореното решение е допустимо и валидно. Постановено е в предписана от закона писмена форма от надлежен състав в рамките на допустим съдебен процес.

Поради изложените съображения, решението на Районен съд - Силистра следва да бъде отменено, и в хипотезата на чл. 222,ал.1 от АПК да се постанови решение по същество като се отмени наказателното постановление.

Воден от горните мотиви и на основание чл. 63, ал. 1, изр. второ от ЗАНН, във връзка с чл. 222, ал. 1 от АПК, Административен съд – Силистра

 

Р Е Ш И :


       Отменя решение № 584/17.10.2008 г., постановено по АНД № 467/2008 г. по описа на Районен съд - Силистра.
       Отменя наказателно постановление № 163/29.05.2008 г. на Началник отдел "КОНТРОЛ" в ТД на НАП, гр. Силистра.
        Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:…………………….ЧЛЕНОВЕ:1/…………………2/……………………