Решение по дело №414/2022 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 декември 2022 г. (в сила от 2 декември 2022 г.)
Съдия: Бисерка Любенова Бойчева
Дело: 20227140700414
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

499/02.12.2022 г.

 

 Административен съд – Монтана,касационно-административен състав , в съдебно заседание на двадесет и пети ноември, през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ: СОНЯ КАМАРАШКА

                                                                       Членове: БИСЕРКА БОЙЧЕВА

                                                                                         МАРИЯ НИЦОВА

                                                                                                                      

при секретаря Петя Видова и с участие на прокурор Галя Александрова, като разгледа докладвано от съдията БОЙЧЕВА КАНД № 414/2022 г. по описа на Административен съд – Монтана, за да се произнесе взе предвид:

 

 Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК във връзка с чл. 63в от ЗАНН.

С решение № 192/26.05.2022 г., постановено по АНД № 301/2022 г. по описа на Районен съд – Видин, е отменено Наказателно постановление № 565079-F583995/11.03.2021 г. на Началника на Отдел „Оперативни дейности“ - В. Търново в ЦУ на НАП, с което на ЕТ „П*** – Ц.Т.“, ЕИК * , със седалище:***, представлявано от Ц.Д.Т., ЕГН * е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 700 лв. /седемстотин лева/, на основание чл. 185, ал. 1 от ЗДДС за извършено административно нарушение по чл. 25, ал. 1, т. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин на Министъра на финансите.

Горното решение е оспорено с касационна жалба от гл. юрисконсулт Л. А*** при ТД на НАП – Велико Търново, офис Видин, с искане да бъде отменено като незаконосъобразно и неправилно, и несъобразено с фактите по делото и това, че е наложена санкция към минимума за подобен вид административно нарушение. Излага конкретни доводи, като моли касационната инстанция да постанови решение, с което отмени решението на въззивния съд и потвърди спорното наказателно постановление, издадено от Началник отдел „Оперативни дейности“ – В. Търново при ЦУ на НАП.  Счита, че санкционираното административно нарушение не може да бъде квалифицирано като маловажен случай, тъй като е извършено за първи път. При извършената проверка това е констатирано за първи път, тъй като данъчните органи нямат ресурса ежедневно да проверяват търговските обекти. Излага мотиви, че наказанието има и предупредителен ефект, както спрямо нарушителя, така и спрямо останалите субекти и прилагането на хипотезата „малозначителност“ всеки път, когато нарушението е за първи път, ще има негативен ефект върху данъчната дисциплина на задължените лица, тъй като в рамките на една година лицата могат да бъдат проверени един или два пъти, или въобще да не бъдат проверени и съзнанието, че съда възприема всяко тяхно нарушение за малозначително ще отслаби значението на контролната роля на НАП и нейния дисциплиниращ ефект.  В съдебно заседание, редовно призован, се явява гл. юрк Л*** А*** - Ц*** с представено пълномощно. Поддържа касационната жалба, като моли съда да постанови решение, с което да отмени решението на районен съд ,по подробни съображения, изложени в жалбата, като допълва, че констатираното нарушение е основно такова по смисъла на разписаните задължения на задължените лица в Наредбата за фискалните устройства от 2006 г., а именно търговците да издават фискален бон едновременно с предаване на стоката. Същото не е направено. Счита установената фактическа обстановка за безспорна, както и, че фактът на неизпълнение е доказан. И освен това основното задължение, за което е санкциониран, е установена и разлика в касата, която също не е вкарана по установения ред в касовия апарат.  Претендира разноски по делото.

Ответникът ЕТ „Поли – Ц.Т.“, представлявано от Ц.Д.Т., редовно призован, в съдебно заседание не се явява и не се представлява.

Представителят на Окръжна прокуратура – Монтана счита жалбата за неоснователна, а решението на съда за правилно и законосъобразно, като предлага същото да бъде потвърдено от касационната инстанция.

Административен съд – Монтана, в качеството си на касационна инстанция, като взе предвид наведените в жалбата доводи и като съобрази разпоредбата на чл. 218 от АПК, приема следното:

Обжалваното Наказателно постановление № F583995/11.03.2021 г. на Началник Отдел „Оперативни дейности“ – В. Търново в ЦУ на НАП       е постановено въз основа на съставен АУАН №- F583995/06.01.2021 г. от инспектор по приходите при ЦУ на НАП. Наказателното постановление е оспорено от административнонаказаното лице пред Районен съд – Видин, който с решение № 123/09.12.2021 г., по АНД № 989/2021 г. по описа на съда, е потвърдил същото. Решение № 123/09.12.2021 г. е обжалвано пред Административен съд – Видин, който с решение № 40/08.03.2022 г., по КАНД № 18/2022 г. описа на съда, го отменя и връща делото на въззивния съд за ново разглеждане от друг състав, съобразно дадени указания. Пред Районен съд – Видин е образувано АНД № 301/2022 г. по описа на съда, по което дело е постановено решение № 192/26.05.2022 г., с което процесното Наказателно постановление е отменено. Същото е обжалвано от административнонаказващия орган пред АС – Видин. С определение № 30/14.09.2022 г. по образуваното КАНД № 156/2022 г. по описа на АС – Видин, производството е прекратено и делото е изпратено на ВАС за определяне на компетентен съседен административен съд поради невъзможност да бъде формиран нов касационен състав по смисъла на чл. 225 от АПК. С определение № 8775/11.10.2022 г. по адм. дело № 8809/2022 г. по описа на ВАС, касационната жалба на ТД на НАП – В. Търново срещу решение № 192/26.05.2022 г. на РС – Видин, постановено по АНД № 301/2022 г., е изпратена на Административен съд – Монтана.

Касационната жалба е подадена в установения с чл. 211, ал. 1 от АПК 14-дневен срок, от надлежна страна, имаща правен интерес от обжалване, срещу подлежащ на касационна проверка валиден и допустим съдебен акт, при което същата е процесуално допустима, а разгледана по същество същата се явява НЕОСНОВАТЕЛНА ,по посочените по-долу съображения.

От фактическа страна по делото е установено, че на ответника в настоящето производство е съставен АУАН № F583995/06.01.2021 г. от органите по приходите при ЦУ на НАП, затова че при извършена проверка на 14.12.2020г. в 12,30 ч. в търговски обект: Маса за плодове и зеленчуци № 101 в гр. Видин, Общински пазар, стопанисван от административнонаказаното лице, контролните органи на НАП са констатирали, че търговецът като задължено лице по чл. 3 от Наредба № Н-18/2006 г. на МФ не е изпълнило задължението си да регистрира и отчита всяка извършена продажба на стоки и услуги от търговския обект,чрез издаване на  фискална касова бележка от въведеното в експлоатация фискално устройство/ФУ/. Извършена е била контролна покупка от инспектор по приходите на стойност 3,17 лв., заплатена е в брой и на клиента с получаването на плащането не е издаден фискален касов бон от въведеното в експлоатация и работещо в търговския обект ФУ или бележка от кочан с ръчни касови бележки. Извадена е от фискалното устройство контролна лента и е установено, че за направената покупка няма издаден фискален касов бон. Въз основа на така установеното административно нарушение е издадено Наказателно постановление № 565079-F583995/11.03.2021 г. на Началника на Отдел „Оперативни дейности“ - В. Търново в ЦУ на НАП, с което на ЕТ „Поли – Ц.Т.“, ЕИК * , представлявано от Ц.Д.Т., е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 700 лв., на основание чл. 185, ал. 1 от ЗДДС за извършено административно нарушение по чл. 25, ал. 1, т. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на Министъра на финансите.

От събраните писмени и гласни доказателства, въззивният съд е достигнал до извод, че ответникът по касационната жалба не следва да понесе административно-наказателната отговорност, така както е определена и наложена от административно-наказващия орган.  Съдебният състав е приел, че е на лице основание за прилагане разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН, тъй като се касае за „маловажен случай“, при който извършеното нарушение с оглед на липсата или незначителността на вредните последици представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи. По тази причина наложеното наказание се  явява прекомерно тежко и не би съдействало за постигане на целите по чл. 12 от ЗАНН, също и не са проверени от АНО дали са на лице условията на чл. 28 от ЗАНН. Преценката на наказващия орган за маловажността се прави по законосъобразност и подлежи на съдебен контрол, каквото е и задължителното за съда, по предписание дадено с TP № 1/2007 г. на ОСНК на ВКС. Районният съд е възприел, че правилното прилагане на чл.  9, ал.  2 от НК е въпрос за правилното приложение на материалния закон. Приема, че не са изследвани и обстоятелствата по чл. 27 от ЗАНН. Не са настъпили съществени вредни последици за отделни лица или за обществените отношения. Излага мотиви, че нарушението е първо за жалбоподателят. Въз основа на изложеното отменя спорното Наказателно постановление.

Предмет на касационна проверка е въззивното решение и съответствието му с материалния закон, респ. допуснати от съда съществени процесуални нарушения.

Настоящата инстанция намира, че решението на съда е правилно и законосъобразно. За да отмени наказателното  постановление съдът е приел, че  нарушението е формално и първо за административно-наказаното лице, поради което следва да се приложи чл. 28 от ЗАНН. Тези негови изводи  се споделят от настоящата касационна инстанция, базирайки се на представените писмени и гласни доказателства по въззивното дело.

По разбиране на настоящия касационен състав ,разпоредбата за „маловажен случай“ е приложима в случая, поради фактът, че извършеното нарушение, с оглед вредните последици, не представлява такова с по-висока степен на обществена опасност в сравнение с другите нарушения от същия вид. Правилно  определена е и наложената санкцията към минимума за това нарушение, съгласно чл. 185, ал. 1 от ЗДДС.

С оглед изложеното, настоящата касационна инстанция намира, че решението на въззивния съд е постановено в унисон с  приложимия материален и процесуален закон, поради което следва да се остави в сила.Издаденото НП следва да се счете като предупреждение към административно-наказаното лице за неизвършване на други административни нарушения.

Не са налице касационни основания за отмяна на решението по чл. 209, т.1-3 от АПК.

Не са претендирани разноски от ответника в касационното производство ,поради което такива не следва да се присъждат .

Водим от гореизложеното, на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, във вр. с чл. 63в от ЗАНН, административният съд

 

                                                   Р   Е   Ш   И   :

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 192/26.05.2022 г., постановено по АНД № 301/2022 г. по описа на Районен съд – Видин.

 

 

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

   ПРЕДСЕДАТЕЛ:                      

                  

                                                        ЧЛЕНОВЕ:  1.                

                                                                                                      

                                                                                                 2.