О П Р Е Д Е
Л Е Н И Е
№ 297/7.7.2022г. гр. Ямбол
Ямболският административен съд, втори
административен състав в закрито съдебно заседание на седми юли
2022г. в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
В. ДРАГАНОВ
Секретар: В. Митева
Като разгледа докладваното от съдия
В. Драганов
адм.д. № 194 по описа за 2022 година
За да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба на „ПРОФИТ“ АД, ЕИК *, със
седалище и адрес на управление **, чрез проц.
представител адв.
Д.К. против Заповед № ТУ/04-00006/14.06.2022г. на кмета на
Община Ямбол, с която е разпоредено да се премахне преместваемо
съоръжение – бариера, разположена в източната част на ПИ частна общинска собственост с идентификатор 87374.541.76 по КК на гр.Ямбол. Иска се
заповедта да бъде отменена като незаконосъобразна, като на осн.
чл. 217, ал.2 от ЗУТ е направено и особено искане за спиране изпълнението й,
допуснато по силата на закона.
С разпореждане № 502/28.06.2022г. препис от жалбата е изпратен на кмета
на Община Ямбол за изготвяне и изпращане в съда в еднодневен срок на становище
по направеното в жалбата искане за спиране на изпълнението на
обжалваната Заповед № ТУ/04-00006/14.06.2022г., ведно със списък на
заинтересованите страни в производството и доказателства за собствеността на ПИ
с идентификатор 87374.541.76 по КК на
гр.Ямбол.
По делото е постъпил отговор с вх. №
1755/29.06.2022г., съдържащ становище за недопустимост на искането за спиране
изпълнението на процесната заповед. Към отговора е
приложен списък на заинтересованите
страни в производството, в който като такава е посочена единствено Община
Ямбол, както и заверено копие на Акт № 2941, вписан като акт № 54, том 7, вх. per.
№ 2120 на
СВ - Ямбол за общинска
собственост на поземлен имот с идентификатор 87374.541.76
по КК на гр.Ямбол.
С разпореждане № 508/29.06.2022г. жалбата
на „ПРОФИТ“ АД е оставена без движение, като на
дружеството е предоставен 7-дневен срок за отстраняване на нередовността по чл. 151, т.2 от АПК – липса на приложено
пълномощно на посочения като проц. представител. Със
същото разпореждане на дружеството е дадено указание да обоснове
правния си интерес от оспорването на
Заповед № ТУ/04-00006/14.06.2022г. на кмета на Община Ямбол и представи доказателства в тази насока. Постъпила е молба
с вх. № 1816/05.07.2022г., в която се твърди, че процесния
имот с идентификатор 87374.541.76 е собственост на „ПРОФИТ“ АД и представлява паркинг обслужващ хотела на
дружеството. Към молбата са приложени пълномощно, скица № 15-540727/12.05.2022г. на СГКК –Ямбол за
имота и скица извадка от ЗРП.
След запознаване с материалите от адм. преписка и при извършената служебна проверка на
допустимостта на жалбата, съдът
констатира, че същата е недопустима в хипотезата на чл. 159, т.4 от АПК, тъй като оспорващия няма правен интерес от оспорването на процесната
заповед, по следните съображения:
Производството по издаване на
оспорената заповед е започнало по сигнал per.№
2801-05380/16.03.2022г.
за неправомерно ползване на общински имот. Извършена е проверка на преместваемото
съоръжение - бариера, разположена от източната страна на поземлен имот с
идентификатор 87374.541.76 по КК на гр. Ямбол, вид собственост общинска частна,
НТП „за административна сграда, комплекс“, констатациите от която са отразени в
съставения констативен акт № 03/03.06.2022г. Установено
е, че за поставяне на бариерата няма одобрена схема и
не е издавано Разрешение за поставяне от гл. архитект на община Ямбол, съгласно
чл. 56, ал.2 във връзка с ал.1, т.2 от Закона за устройство на територията
/ЗУТ/. Изрично в акта е посочено, че собственикът на бариерата е неизвестен, поради което констативен акт № 03/03.06.2022г., както и оспорената заповед са оповестени по
реда на чл.57а, ал.5 от ЗУТ.
Независимо от констатациите с писмо № 2801-
008869/04.05.2022г. от община Ямбол, на „ПРОФИТ“АД, са дадени предписания за
доброволно премахване на незаконно поставената бариера върху имот общинска частна
собственост, като с констативен протокол
№ 91/25.05.2022г. е установено, че предписанията не са изпълнени и процесната бариера не е премахната.
Последвало
е издаване на оспорената заповед №
ТУ/04-00006/14.06.2022г.
на кмета на Община Ямбол, с която е разпоредено да се премахне преместваемо
съоръжение – бариера, разположена в източната част на ПИ частна общинска собственост с идентификатор 87374.541.76 по КК на гр.Ямбол в срок от 5 пет
дни от връчване, поставяне или обявяване на заповедта. Изпълнението на
заповедта е възложено на собственикът/
извършителят на обекта независимо, че в обстоятелствената част същия е посочен
като неизвестен.
С разпоредбата на чл. 147, ал. 1 от АПК
е определен кръга на лицата, които са активно легитимирани да оспорят
административен акт и това са тези, чиито права или законни интереси са
нарушени или застрашени от акта или за които той поражда задължения. В случая
липсва пряко, непосредствено и лично накърняване или застрашаване на законни
права, свободи или интереси за дружеството жалбоподател. Същото не е адресат на
издадената заповед и тя не поражда
задължения за него. Обратно на твърдяното в жалбата „ПРОФИТ“АД не се легитимира като собственик на имот с идентификатор 87374.541.76 с надлежен документ. Дори и от представената
от дружеството скица №
15-540727/12.05.2022г. на СГКК –Ямбол е видно, че имота в който е поставена бариерата е
общинска собственост. Дружеството не
се легитимира и като собственик на поставената бариера, макар и в жалбата да
сочи, че „бариерата е изградена от предишния собственик на имота - Кооперативен
съюз - Ямбол" – не са представени доказателства в тази насока, въпреки
предоставената възможност. В тази връзка следва да се посочи, че съгласно чл.
57а, ал. 3 от ЗУТ, заповедта за премахване на преместваем
обект, каквато е оспорена в настоящото производство, се връчва на собственика на обекта, който има право да я
обжалва по реда на чл. 215 от ЗУТ. Дори
да приемем, че дружеството разполага с право на жалба, въпреки, че не е адресат
на индивидуалния административен акт, то този
акт не засяга или застрашава негови права, свободи и интереси. Наличието
на личен и пряк правен интерес е абсолютна процесуална предпоставка за
допустимост на подадената жалба за която съдът следи служебно.
Изложеното налага извода, че за
оспорващия не е налице правен интерес по смисъла на чл. 159, т. 4 от АПК от оспорване на процесната заповед, като подадената жалба е недопустима и
следва да бъде оставена без разглеждане, а образуваното производство следва да
се прекрати.
Досежно
искането за спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение
на Заповед № ТУ/04-00006/14.06.2022г. на кмета на
Община Ямбол – чл. 217, ал. 1, т. 11 ЗУТ, следва да се посочи,
че същото притежава акцесорен характер. То е предпоставено от висящността и допустимостта
на главното производство по оспорването на заповедта и следва неговата съдба,
поради което също следва да се остави без разглеждане.
Предвид изложеното и на осн. чл. 159, т.4 от АПК, ЯАС, втори административен състав
О
П Р Е Д Е Л И :
ОСТАВЯ БЕЗ
РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата
на „ПРОФИТ“ АД,
ЕИК *, със седалище и адрес на управление **, чрез проц.
представител адв.
Д.К. против Заповед № ТУ/04-00006/14.06.2022г. на кмета на
Община Ямбол, с която е разпоредено да се премахне преместваемо
съоръжение – бариера, разположена в източната част на ПИ частна общинска собственост с идентификатор 87374.541.76 по КК на гр.Ямбол.
ОСТАВЯ БЕЗ
РАЗГЛЕЖДАНЕ
искането на „ПРОФИТ“ АД за спиране изпълнението на Заповед №
ТУ/04-00006/14.06.2022г.
на кмета на Община Ямбол, с която е разпоредено да се премахне преместваемо
съоръжение – бариера, разположена в източната част на ПИ частна общинска собственост с идентификатор 87374.541.76 по КК на гр.Ямбол.
ПРЕКРАТЯВА производството
по адм. дело № 194/2022г. по описа на ЯАС.
Определението подлежи на обжалване с частна
жалба пред ВАС в
7 дневен срок от съобщаването му на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:п/не се чете/