Решение по дело №80/2020 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 439
Дата: 14 декември 2020 г. (в сила от 31 декември 2020 г.)
Съдия: Севдалина Василева
Дело: 20207080700080
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 януари 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 439

гр. Враца,14.12.2020г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, трети състав, в публично заседание на 19.11.2020г., деветнадесети ноември две хиляди и двадесета година в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

 

при секретаря ДАНИЕЛА ВАНЧИКОВА  като разгледа докладваното от съдия ВАСИЛЕВА   адм. дело № 80 по описа на АдмС – Враца за 2020г., и за да се произнесе, взе предвид следното:                                     

 

          Производството е по чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс вр. чл.196 ал.4 вр.ал.3 вр. чл.195 ал.5 пр.1 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/.

          Образувано е по жалба на Л.П.Х. ***  против  ЗАПОВЕД №41/09.01.2020г.  на  Кмета на Община Враца, с която е наредено  да бъде премахнат неподходящ  по местоположение строеж „Външна тоалетна и септична яма“,  находящ се в имот с административен адрес гр.В.  *** , в качеството му на * на П.Х. К.. Вторият адресат на заповедта Ц.П.Х.  не я обжалва, поради което за него тя е влязла в сила.

           Заповедта е издадена на основание чл.195 ал.5 пр.1  вр.чл.196 ал.3 от ЗУТ.

           В жалбата се сочи, че обжалваната  заповед  е издадена при нарушение на административнопроизводствените правила и противоречи на материалния закон. Изтъква се, че  същата е издадена, без да бъде съобразено, че  обектът съществува повече от 60 години, нанесен е в регулационния план като негов траен елемент. Също така се заявява, че е нарушена процедурата по издаване на административния акт, тъй като   заинтересованите лица не са уведомени за започването й. Не е посочена и материалноправната норма, която се приема за нарушена, което е ограничило правото на защита на  жалбодателя.  Иска се отмяна  на заповедта   и присъждане на разноски. В с.з. идентични съображения се поддържат от пълномощника на жалбодателя *Р.А. Представен е списък на разноските.

            Ответникът  чрез процесуалния си представител * С.  оспорва жалбата и иска същата да бъде отхвърлена, тъй като при издаване на оспорената заповед не са допуснати нарушения на закона. Твърди се, че   вписаните в заповедта обстоятелства са  доказани от заключението на техническата експертиза и от приложените писмени доказателства. Прави се искане за присъждане на юрисконсултско  възнаграждение.

          Заинтересованата страна Ц.Х. не е изразил становище по делото.  

         Административният съд, като се запозна с доводите на страните и доказателствата в административната преписка и след служебна проверка на основание чл.168 ал.1 от АПК , намира за установено от фактическа и правна страна следното:

          Не се спори, че жалбодателят и заинтересованата страна са  съсобственици  на имот с идентификационен номер 12259.1015.128 по КККР на гр.В., с административен адрес ***, в качеството си на * на П. Х. К. При ответника е образувана административна преписка по повод изградените на  границата на  имота  с имот с административен адрес ***  ** и **, за която не се спори, че е  изградена от наследодателите им. Със Заповед №916/10.09.2019г. на Кмета на  Община Враца  е назначена  Комисия по чл.196 ал.1 от ЗУТ, която е извършила проверка в имота, след което е съставила Констативен акт №1/24.09.2019г., в който е приела за установено, че  строежът, включващ надземна част и септична яма, не се използва по предназначение и тъй като обемът на ямата е свободен, се създава предпоставка за постъпване и складиране на вода, която преминава в  сутеренното помещение на съседната къща. Комисията е приела, че обектът е неподходящ по  местоположение и вреден в санитарно-хигиенно отношение. Протоколът е изпратен на жалбодателя и втория адресат Ц.Х. с писмо  рег.№94000-8804/2/ от 03.10.2019г., с известия за доставяне, върху които има отметка „непотърсен“. Изготвено е съобщение №1/31.10.2019г., залепено върху строежа на същата дата, за което е изготвена служебна бележка, подписана от членовете на комисията и  снимков материал. Въз основа на съставения    констативен    протокол административният орган е издал и оспорената заповед, в която е разпоредил премахването на външната тоалетна и септичната яма. По делото е приет като доказателство Позволителен билет №157 от 07.03.1953г., с който е разрешено изграждането на „*“ в парцел ХVII -2662 кв.226 по плана от 1904г., с параметри най-малко 2м от границата на съседа и на 5м от улицата. Видно от представената скица №161/26.02.2020г. на Община Враца парцел ХХI -128 кв.189 по сега действащия план на града, е идентичен с част от парцел ХVII -2662 кв.226 от недействащия регулационен план. 

            По делото е допусната и изслушана съдебно техническа експертиза, от чието заключение се установява, че ** и  ** са нанесени в кадастралния и регулационен план от 1986г./недействащ/, както и в действащия в момента план, одобрен с решение №959/2011г. Вещото лице установява, че външната тоалетна, изградена с тухлена зидария и покрита със стоманобетонна плоча, се намира на границата със съседния имот, не е в режим на свързано застрояване с друга второстепенна постройка, ** се намира на разстояние от външния строеж на около 2.5метра от страничната регулационна линия и не  е изградена в режим на свързано разстояние  с друга **. В заключението е посочено, че по отношение на имота  е изработен и влязъл в сила и частичен квартално-застроителен, регулационен и силуетен план за кв.189 по плана на гр.В., за изменение на застрояването на квартала, чиито предвиждания за застрояване са отразени и в плана от 2011г.

           При така изяснената фактическа обстановка съдът намира от правна страна, че жалбата е предявена в законоустановения преклузивен срок /заповедта е връчена на жалбодателя на 23.01.2020г., а жалбата е подадена на 27.01.2020г.  с вх.№9400-0-8804/4/ от същата дата/, от надлежна страна, чиито права и законни интереси са засегнати от  оспорения  акт, който има характер  на индивидуален  административен акт по смисъла на  чл.21 от АПК и подлежи на оспорване. По тези съображения жалбата се явява процесуално допустима, а  разгледана по същество е  и основателна.

           Съдът, при  проверка на законосъобразността на оспорения административен акт, следва да се произнесе не само по основанията, заявени в жалбата, но и да извърши цялостна проверка на акта относно неговата законосъобразност и валидност.  Съдът приема, че няма основания оспорения административен акт да бъде обявен за нищожен.  Той е издаден от оправомощен орган в рамките на неговата материална и териториална компетентност, тъй като разпоредбата на чл.195 ал.6 от ЗУТ  дава право на Кмета на Общината да  издава разпореждания за премахване на  строежи , които са неподходящи по местонахождение,  като  това е извършено и в  законната форма по чл.196 ал.3 от ЗУТ.

              При издаване на акта обаче не е спазена  задължителната процедура, предвидена в чл.196 ал.1 от ЗУТ, тъй като преди издаването му от назначена за тази цел комисия е съставен констативен протокол за установяване съществуването и местоположението на обекта, но не са изслушани заинтересованите  лица. Комисията е задължена да събере всички необходими данни за вида и състоянието на обекта – предмет на обжалваната заповед, като изслушването на заинтересованите  лица е трябвало да предхожда констатациите в съставения протокол, което  не е сторено. Изискването за изслушване е предвидено от законодателя с цел пълно и обективно установяване на релевантните факти и защита на правата на заинтересованите лица. Следователно е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила, което е достатъчно основание за отмяната на заповедта. В административната преписка се намира писмо рег.№9400-0-8804/2/ от 03.10.2019г., адресирано до жалбодателя и заинтересованата страна, изпратено с известие за доставяне, върху което е поставена отметка „непотърсено“. Приемайки, че след като това известие не е получено от адресатите си, е налице хипотезата на §4 ал.1 изр.2 от ДР на ЗУТ, административният орган е извършил съобщаване на  констатираното от комисията чрез залепване, което е сторил на 31.10.2019г., удостоверено с подписите на членовете на комисията. С Констативен протокол от 15.11.2019г.  същите лица удостоверяват, че не са постъпили възражения по  съставения Констативен акт №1/24.09.2019г. Съдът приема, че неправилно ответникът е  осъществил съобщаването на констативния акт  чрез залепване на съобщение върху  имота, по реда на  § 4, ал. 2, изр. 2 от ДР ЗУТ, тъй като не са били налице предпоставките за това. Общият ред за уведомяване на лицата  по  § 4, ал. 2, изр. 1 от ДР на ЗУТ чрез изпращане на писмено съобщение не е изпълнен. Изпратените  съобщения с обратна разписка са върнати с отбелязване "непотърсено", без да са посочени причини за това. Следователно липсват данни адресът да е неизвестен или лицата  да не са открити на адреса, което да обоснове прилагане на разпоредбата на  § 4, ал. 2, изр. 2 от ДР на ЗУТ, като се вземе предвид и обстоятелството, че те са призовани  за настоящето производство на посочения в административната преписка адрес. Нещо повече,  съдържанието на  писмо рег.№94000-8804/2/ от 03.10.2019г. се различава от съдържанието на залепеното съобщение, поради което не би могло да се приеме, че са част от една и съща процедура.

           При тези констатации съдът намира, че  оспорената пред него заповед е незаконосъобразна поради съществено нарушение на административно-производствените правила, поради което следва да бъде отменена по отношение на  жалбодателя.  По отношение на заинтересованата страна Ц.Х.  заповедта е влязла в сила, тъй като след връчването й същият не я е обжалвал, а с жалбата си  другият адресат  - Л.Х., е  реализирал само своето право на защита.

            При този изход на спора  и при своевременно направено искане  на жалбодателя следва да се присъдят  разноски в размер на 660 /шестстотин и шестдесет/ лв. , които следва да се заплатят от Община Враца като ЮЛ, в чиято структура се намира административният орган, издал отмененият АА.

          Воден от горното и на основание чл.172 ал.2 вр.чл.146 т.3  от   АПК съдът

 

 

                         Р     Е      Ш  И :

 

 

              ОТМЕНЯ  ЗАПОВЕД №41/09.01.2020г. на КМЕТА на ОБЩИНА ВРАЦА, в частта, в която Л.П.Х. ***,  е задължен да премахне неподходящият по местонахождение строеж „Външна тоалетна и септична яма“, находящ се в имот с адм.адрес гр.В. ***.

            ОСЪЖДА  ОБЩИНА  ВРАЦА   ДА ЗАПЛАТИ  на Л.П.Х. *** сумата 660/шестстотин и шестдесет/лв. деловодни разноски.

              Решението  подлежи на обжалване  в 14-дневен срок от съобщаването му  пред Върховен административен съд чрез АдмС Враца.

 

 

                                             АДМ.СЪДИЯ: