Решение по дело №88/2019 на Районен съд - Берковица

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 26 юни 2019 г. (в сила от 10 октомври 2019 г.)
Съдия: Юлита Николова Георгиева Трифонова
Дело: 20191610200088
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 март 2019 г.

Съдържание на акта

                                Р Е Ш Е Н И Е

                          

                      ГР.БЕРКОВИЦА, 26.06.2019г.

 

                          В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД гр.Берковица………………………………………………… в публично заседание на 29 май..…..………………………………………… през две хиляди и деветнадесета година………….....………………………в състав:

 

                                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ: Юлита Георгиева

 

при секретаря Нина Андреева………………………………и в присъствието на прокурора………………..като разгледа докладваното от съдията Георгиева……….…………………………….АНД №88 по описа за 2019г………………..……………..и за да се произнесе взе предвид следното:

 

           Постъпила е жалба от „Мирослава транспорт и логистика” ЕООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление: гр.Вършец,  ул.“Хан Крум“ № 3 представлявано от С.Д.  Г., в качеството му на управител против наказателно постановление № 12-001310/20.02.2019 г. на Директора на Дирекция „Инспекция по труда” Монтана, с което на основание чл.416, ал.5 вр. чл.414, ал.1 от Кодекса на труда на юридическото лице му  е наложена  имуществена санкция в размер на 1500.00 лева за извършено нарушение на  чл.7, т.1 от Наредба № 5/29.12.2002 г. за съдържанието и реда за изпращане на уведомлението по чл.62, ал.5 от Кодекса на труда .

          В жалбата се  твърди, че при издаване на наказателното постановление административно-наказващият орган не е взел предвид нормата на чл.415в ал.1 от КТ, която е следвало да приложи  Сочи се също, че  при съставянето на АУАН и НП са допуснати съществени нарушения, които са основание за отмяна на наказателното постановление.

 

         Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

       

  В съдебно заседание жалбоподателят поддържа жалбата и моли наказателното постановление да бъде отменено.

         Административно-наказващият орган – Дирекция „Инспекция по труда” Монтана призовани, оспорват жалбата и считат, че същата е неоснователна, поради което се моли издаденото наказателно постановление да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.

         

         

 

 

 

Съдът, като провери законосъобразността на атакувания административен акт и обсъди събраните по делото доказателства намери за установено от фактическа страна следното:

 На жалбоподателя е съставен АУАН, затова че при извършена проверка на място на 17.01.2019 г. и по документи на 28.01.2019 г. по спазване на трудовото законодателство от Дирекция „ИТ” - Монтана в офис,находящ се в гр.Вършец ул.”Хан Крум” №3, обект на „Мирослава транспорт и логистика” ЕООД,   било констатирано, че дружеството в справка от ТД на НАП за приети и отхвърлени уведомления по чл.62 ал.5 от КТ с вх.№12388173024417/11.12.2018год. е бил регистриран трудов договор №59/11.12.2018год. сключен с Мирослава Светославова Гоцова,който след това е заличен извън предвидените в Наредба №5  за съдържанието и реда за изпращане на уведомлението по чл.62, ал.5 от КТ

          Въз основа на така съставеният акт е издадено и атакуваното наказателно постановление, в което изцяло е прието констатираното нарушение. С него на жалбоподателя на основание чл.416, ал.5 във вр. с чл.414, ал.1 от КТ е наложено  административно наказание имуществена санкция в размер на 1 500 лева .

        Съдът, извършвайки служебна проверка на съставения АУАН и издаденото въз основа на същия НП, констатира съществено нарушение на процесуалните правила, водещо самостоятелно до отмяна на НП, а именно: Видно от обстоятелствената част на НП е описано, че същото се издава въз основа на АУАН № 12-001310/28.01.2019г. и за нарушение,изразяващо се в това,че дружеството в справка от ТД на НАП за приети и отхвърлени уведомления по чл.62 ал.5 от КТ с вх.№12388173024417/11.12.2018год. е бил регистриран трудов договор №59/11.12.2018год. сключен с Мирослава Светославова Гоцова,който след това е заличен извън предвидените в Наредба №5  за съдържанието и реда за изпращане на уведомлението по чл.62, ал.5 от КТ.В АУАН е посочено ,че справката и трудовия договор са от 11.12.2017год.Видно от приложените по делото доказателства- Уведомление  и справка,като дата на договора и справката е посочена 11.12.2017год..По този начин АНО е наложил наказание трудов договор ,различен от посочения в АУАН.

      На следващо място нито в АУАН ,нито в издаденото въз основа на него НП не е посочена  дата на извършване  на нарушението . Актът за нарушение е документът, който поставя началото на административнонаказателното производство и има сезираща, установителна  и обвинителна функция, поради което описаните в него факти и обстоятелства, съставляващи елементи на запретен от закона състав на нарушение, следва да бъдат описани по недвусмислен и ясен начин, така, че привлеченото към отговорност лице да може да разбере какво деяние му се вменява и да ангажира доказателства в своя защита. Датата на извършване на нарушението освен, че е елемент от обективната му страна, очертава и предмета на доказване, респективно фактическите обстоятелства, срещу които наказаният следва да се защитава. Актът за установяване на административното нарушение има обвинителна функция и именно  отразените в него констатации очертават рамките, в които се развива административнонаказателното производство, респективно се осъществява преценката на наказващия орган относно това налице ли е нарушение, извършено ли е от посоченото като нарушител лице и осъществено ли е виновно. В тази връзка следва да е налице пълна идентичност между акта, поставящ началото на административнонаказателната процедура и финализиращият я такъв чрез наказателното постановление, което е гаранция за осъществяване правото на защита на наказаното лице. Посочвайки в наказателното постановление на трудов договор и справка с друга дата,различна от визираната в акта, наказващият орган на практика е предявил на жалбоподателя  ново обвинение и го е санкционирал за деяние, различно от описаното в съставения акт. По този начин е ограничена възможността на сочения за нарушител да разбере за какво точно нарушение е наказан, за да организира адекватно защитата си. Административно-наказателната процедура по ЗАНН е строго формална и повечето от правилата въведени от законодателят в нормите на ЗАНН са императивни, особено тези на чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Тяхното нарушение винаги следва да се характеризира като съществено и водещо до незаконосъобразност на издадените актове. Липсата на  дата на извършване на нарушението, както в АУАН, така и в атакуваното НП, представлява съществено нарушение на процесуалните правила, допуснато в административната фаза на производството. Посоченото нарушение съществено нарушава от една страна правото на защита на нарушителя, поставяйки го в невъзможност да разбере за какво точно нарушение се ангажира отговорността му, а от друга поставя съда в невъзможност да направи адекватна преценка и относно законосъобразността на акта по същество на спора, в т.ч. и  относно спазването на сроковете по чл.34 от ЗАНН.

       Съдът констатира и друго процесуално нарушение,което е основание за отмяна на издаденото НП.Както в АУАН,така и в НП липсва описание на нарушението.Не е посочено нито кога е заличен трудовия договор,нито кога е следвало да  се изпрати въпросното уведомление,за да може да се прецени в какво точно се изразява нарушението.В АУАН и НП е посочено единствено ,че трудовият договор е „заличен извън предвидените в Наредба №5 за съдържанието и реда за изпращане на уведомлението по чл.62 ал.5 от КТ. Съгласно разпоредбата на чл. 7. (Изм. - ДВ, бр. 88 от 2004 г., в сила от 15.10.2004 г.) Уведомление (приложение № 1) се изпраща и когато работодателят иска заличаване на подадено преди това уведомление в случаите, ако:

1. (доп. - ДВ, бр. 1 от 2011 г., в сила от 04.01.2011 г.) работникът или служителят не постъпи на работа в уговорения срок и съгласно чл. 63, ал. 3 от КТ трудовото правоотношение се смята за невъзникнало; уведомлението се изпраща в тридневен срок от изтичане на срока по чл. 63, ал. 3 КТ;

 От така описаното нарушение  изобщо не става ясно кога е изтекъл срока по чл.63 ал.3 от КТ и кога е изтекъл този 3-дневен срок.Не става ясно дали уведомление изобщо не е изпратено,или не е изпратено в установения 3-дневен срок.

Посочената нередовност обуславя нередовност от формална страна на атакуваното НП, явява се абсолютно и достатъчно основание за неговата отмяна, доколкото е от категорията на съществените такива, предвид нарушаване правото на защита, поради което не се налага изследване на спора по същество, защото въпросите свързани с извършването на нарушението, самоличността на нарушителя и неговата вина подлежат на обсъждане при редовно проведено производство. В случая е  неприложима хипотезата на чл.53, ал.2 от ЗАНН.

Мотивиран от изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Съдът

                                                   Р  Е  Ш  И  :

            ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 12-001310/20.02.2019 г. на Директора на Дирекция „Инспекция по труда” Монтана, с което на от „Мирослава транспорт и логистика” ЕООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление: гр.Вършец,  ул.“Хан Крум“ № 3 представлявано от С.Д.  Г., в качеството му на управител на основание чл.416, ал.5 вр. чл.414, ал.1 от Кодекса на труда на юридическото лице му  е наложена  имуществена санкция в размер на 1500.00 лева за извършено нарушение на  чл.7, т.1 от Наредба № 5/29.12.2002 г. за съдържанието и реда за изпращане на уведомлението по чл.62, ал.5 от Кодекса на труда .

Решението може да бъде обжалвано в 14 дневен срок от съобщаването му на страните, пред Административен съд Монтана, на основанията, предвидени в

 

 

 

Наказателнопроцесуалния кодекс и по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс.

 

 

                                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ :