Решение по дело №164/2023 на Административен съд - Русе

Номер на акта: 279
Дата: 27 октомври 2023 г. (в сила от 27 октомври 2023 г.)
Съдия: Галена Петкова Дякова
Дело: 20237200700164
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 април 2023 г.

Съдържание на акта

                                                                                   

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

      279

гр.Русе, 27.10.2023 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд-Русе, девети  състав, в открито заседание на  дванадесети октомври, през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

                                                                           СЪДИЯ: Галена Дякова

при участието на секретаря Цветелина Димитрова, като разгледа докладваното от съдията адм.д. № 164 по описа за 2023 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл.145 и сл. от АПК  вр. чл.172, ал.5 от ЗДвП.

 

Образувано е по жалба от Д.В.К. с ЕГН ********** ***, срещу Заповед за налагане на ПАМ № 23-1085-000155 от 15.03.2023г., издадена от Началник група към ОДМВР-Русе, с която на оспорващия, на основание чл.171, т. 1, б. "б" от ЗДвП, е наложена принудителна административна мярка /ПАМ/ Временно отнемане на СУМПС до решаване отговорността, но не повече от 18месеца.

В жалбата си оспорващият твърди, че оспорената заповед е незаконосъобразна. Излага съображения, че не са налице фактическите предпоставки за издаване на оспорения акт, както и че не е доказано обстоятелството, че е управлявал МПС след употреба на наркотични вещества. Моли оспорената заповед да бъде отменена. Претендира присъждане на направените по делото разноски.

В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, не се явява. Представлява се от упълномощен процесуален представител – адв.А.С. ***, който поддържа жалбата и моли да бъде уважена. Представя допълнителни писмени доказателства и прави доказателствени искания – да бъде представено заключение по назначената химикотоксилогична експертиза.

Административният орган, редовно призован, не се явява. Представлява се в съдебно заседание от гл. юрисконсулт. Изразява становище, че жалбата е неоснователна.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становището на оспорващия, събраните по делото относими към спора доказателства и извърши проверка за законосъобразност на оспорения административен акт, приема за установено от фактическа страна следното:

Със Заповед № 336з-3170 от 31.12.2021 г. на ВПДиректора на ОД на МВР– Русе, Началникът на сектор „Пътна полиция“ към ОД МВР – Русе, е оправомощен да прилага принудителни административни мерки по чл. 171, т. 1 от ЗДвП.

Оспорващият Д.В.К. е правоспособен водач на МПС, притежаващ СУМПС № *********, категория В.

На 15.03.2023 г. оспорващият Д.В.К., като водач на МПС, при управление на л.а. БМВ 730Д, с рег.№ Р1521КТ  е спрян за проверка от служители на пътна полиция към ОД МВР Русе. Съставен  му е, Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ Серия GА бл. № 924814 от 15.03.2023г., за нарушение на чл. 5, ал. 3, т. 1 от ЗДвП, затова че  15.03.2023г. в 03,15ч., в гр. Русе, бул.“Липник“, като водач на МПС – л.а. БМВ  с Рег. № *****, е управлявал автомобила след употреба на наркотични вещества. Пробата е установена с Дрегер Драг тест 5000, като техническото средство е отчело положителна проба за опиати и метамфетамин. АУАН е връчен на К. на същата дата - 15.03.2023 г., като същият  го подписал, и принципно посочил, че има възражение.

На водача К. е издаден талон за медицинско изследване № 115098, връчен на 15.03.2023г. в 04:20 часа. Водачът е дал биологични проби за изследване на 15.03.2023 г.

Образувана е прокурорска преписка № 5362/2023г. по описа на Районна прокуратура гр.Русе срещу К. за извършено от него престъпление по чл. 343б, ал. 3 от Наказателния кодекс /НК/.

Въз основа на съставения АУАН, на 15.03.2023г. от Началник група към Сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР Русе, е издадена оспорената в настоящото производство ЗППАМ №23-1085-000155. С нея на оспорващия К. е наложена ПАМ с правно основание чл. 171, т. 1, б. "б" от ЗДвП– временно отнемане на СУМПС на водач до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца. В мотивите на заповедта са възпроизведени констатациите в съставения АУАН и е прието, че К. е управлявал МПС след употреба на наркотични вещества или техни аналози, с което виновно е нарушил чл. 5, ал. 3, т. 1, пр. 2 от ЗДвП.

Оспорената заповед е връчена на оспорващия на 15.03.2023г. Жалбата срещу заповедта е подадена 27.03.2023г.

В образуваната срещу К.  прокурорска преписка е назначена и  извършена химикотоксикологична експертиза, заключението по която е, че от предоставената за изследване кръвна проба, взета от лицето К., не било доказано наличие на наркотици и други упойващи вещества. В пробата от урина било доказано наличието на метамфетамин и амфетамин. Предвид разпоредбата на чл. 23, ал.1 от Наредба №1 от 19.07.2017г., че употребата се доказва чрез резултата от кръвната проба, наблюдаващият прокурор приел, че не са налице данни за извършено престъпление и с Постановление от 03.10.2023г. отказал да образува досъдебно производство.

Въз основа на установената по делото фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Подадена е в преклузивния срок по чл. 149, ал. 1 от АПК във връзка с чл. 172, ал. 5 от ЗДвП, от надлежна страна - адресат на оспорения акт, при наличие на правен интерес и срещу административен акт, който подлежи на съдебен контрол.

Разгледана по същество, жалбата е основателна по следните съображения:

Оспорената заповед е издадена от компетентен административен орган по смисъла на чл. 172, ал. 1 от ЗДвП и в изискуемата от закона форма, но е постановена при съществено нарушение на административнопроизводствените правила и в противоречие с материалноправните разпоредби, което обуславя нейната незаконосъобразност.

В разпоредбата на чл. 171, т. 1, б. "б" от ЗДвП е предвидено, че за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилага принудителна административна мярка – временно отнемане на СУМПС на водач, който управлява МПС след употреба на наркотични вещества или техни аналози, установена с медицинско и химико-токсикологично лабораторно изследване или с тест – до решаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от 18 месеца, като при наличие на изследване от кръвна проба или изследване с доказателствен анализатор по реда на чл. 174, ал. 4, установените стойности са определящи.

Оспорената заповед е индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК, като при липса на предвидено друго в специалния закон– ЗДвП, на основание чл. 2, ал. 1 от АПК и във връзка с чл. 23 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/, за издаването й се прилага редът на глава пета, раздел първи от АПК. Предпоставка за издаването на заповед с правно основание чл. 171, т. 1, б. "б" от ЗДвП е извършено от водача на МПС административно нарушение, предвидено в хипотезата на разпоредбата, което се установява с АУАН, съставен от компетентно длъжностно лице по реда на ЗДвП във връзка със ЗАНН. Съгласно чл. 189, ал. 2 от ЗДвП, редовно съставените актове по ЗДвП имат доказателствена сила до доказване на противното. По делото се събраха доказателства, установяващи фактическа обстановка, различна от посочената в процесния АУАН.

Оспорената заповед е издадена в нарушение на административно-производствените правила. С оглед установеното по делото, че водачът е оспорил показанията на техническото средство за проверка употреба на наркотични вещества или техни аналози и е дал биологични проби, съобразно издадения му талон за медицинско изследване, административният орган е следвало да положи усилия да изясни обективната истина за фактите. Съгласно чл. 174, ал. 4 от ЗДвП, редът, по който се установява концентрацията на алкохол в кръвта на водачите на моторни превозни средства, трамваи или самоходни машини и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози, се определя с наредба на министъра на здравеопазването, министъра на вътрешните работи и министъра на правосъдието. В чл. 3а, т. 2 от издадената, на основание чл. 174, ал. 4 от ЗДвП, Наредба № 1 от 19.07.2017 г. за реда за установяване концентрацията на алкохол в кръвта и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози, е предвидено, че установяването на употребата на наркотични вещества или техни аналози се извършва с медицинско и химико-токсикологично лабораторно изследване, когато лицето не приема показанията на техническото средство или теста.

При незавършена процедура по установяване извършването на посоченото в заповедта административно нарушение, позоваването единствено на съставения АУАН води до извод, че законовото изискване по чл. 7 от АПК за изясняване на всички факти и обстоятелства от значение за случая, не е било спазено /В този смисъл Решение № 15455 от 11.12.2018 г. на ВАС по адм. д. № 5445/2018 г., I о. /.

Действително съгласно разпоредбата на чл.142, ал. 1 от АПК, материалната законосъобразност на акта се преценява към момента на неговото издаване. Но, съгласно чл. 142, ал. 2 от АПК, установяването на нови факти от значение за делото след издаване на акта се преценява към момента на приключване на устните състезания. Според тези нови факти, е опровергана доказателствената сила на процесния АУАН, от което следва, че не е установено извършването на административното нарушение, послужило като основание за издаване на оспорената заповед.

По изложените съображения, оспорената заповед е незаконосъобразна и следва да бъде отменена.

С оглед изхода на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, претенцията на оспорващия за присъждане на направените по делото разноски е основателна, поради което ОД на МВР – Русе, следва да бъде осъдена да заплати на оспорващия направените от него по делото разноски в размер на 1110 лева, от които: 10 лева - внесена държавна такса, и 1000 лева - договорено и платено адвокатско възнаграждение. Относно  направеното възражение за прекомерност на разноските, съдът намира същото за основателно,  тъй като делото не е с фактическа и правна сложност, поради което от договореното и платено адвокатско възнаграждение в размер на 1100лв на репариране подлежат само 1000лв., представляващи минималното възнаграждение за този вид дела.

 

Воден от гореизложеното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд – Русе, девети състав

 

Р   Е   Ш   И  :

 

ОТМЕНЯ Заповед за налагане на ПАМ № 23-1085-000155 от 15.03.2023г., издадена от Началник група към ОДМВР-Русе, с която на оспорващия Д.В.К. с ЕГН ********** ***, на основание чл.171, т.1, б."б" от ЗДвП, е наложена принудителна административна мярка /ПАМ/ Временно отнемане на СУМПС до решаване отговорността, но не повече от 18месеца.

 

ОСЪЖДА   Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи–Русе, да заплати на Д.В.К. с ЕГН ********** ***, сумата от 1010 /хиляда и десет/лева, представляваща разноски по делото.

 

Решението не подлежи на обжалване на основание чл.172, ал.5 от ЗДвП.

 

 

                                                                    СЪДИЯ: