Решение по дело №332/2019 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 11
Дата: 20 януари 2020 г. (в сила от 13 февруари 2020 г.)
Съдия: Ваня Георгиева Бянова Нейкова
Дело: 20197280700332
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 септември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е № 11/20.1.2020 г.

 

гр. Ямбол

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, пети състав, в публично заседание на 14 януари две хиляди и двадесета година в състав:

 

Председател: В.Бянова-Нейкова

Секретар: Ст.Гюмлиева

 

разгледа докладваното от съдията адм № 332 по описа за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл.215, ал.1 вр. с ал.2, вр. с чл.210, ал.3 от Закона за устройството на територията (ЗУТ). Образувано е по жалба от И.П.П. ***, чрез пълномощник адв.Е.Л.Е. ***, с посочен адрес за призоваване: *, ул.“***,  против Решение на Комисията по чл.210 от ЗУТ при Община Тополовград, назначена със Заповед №94/22.02.2018г. на Кмета на Община Тополовград, обективирано в Протокол – Решение от 26.02.2018г. за приета експертна оценка за учредяване на безсрочно сервитутно право в полза на „Електроенергиен системен оператор“ЕАД“ гр.София за изграждане на обект „Нова ВЛ 400 kV п/ст „Марица-изток“- п/ст „Бургас“, в частта му относно  поземлен имот № ****** в землището на с.**, Община Тополовград, за който е определено парично обезщетение за площ  на ограничение 6.353 дка в размер на 2 944.00лв. Счита се, че решението е постановено при неправилно приложение на чл.64 и чл.65 от Закона за енергетиката(ЗЕ) и чл.210 от ЗУТ и в противоречие с целта на закона при определяне на оценката. Иска се да бъде изменено решението като се определи по-висок справедлив размер.

В съдебно заседание жалбоподателят И.П.П., редовно призован, не се явява. Представлява се от пълномощник адв. Е.Л.Е. ***, който поддържа жалбата от името на доверителя си и моли да бъде уважена. Счита за безспорно установено, че обжалваното решение на община Тополовград е неправилно и незаконосъобразно в частта, в която е определено дължимото обезщетение. Същото не отговаря на специалните разпоредби на Закона за устройство на територията и Закона за енергетиката поради факта, че не е съобразено със справедливата продажна цена на засегнатата част от недвижимия имот. Счита и моли съдът да приеме с решението си, че справедливата пазарна стойност следва да бъде определена по метода на сравнимите продажби, както изрично е посочено в цитираните специални нормативни актове. Доколкото заключението на вещото лице не е задължително за съда, моли съдът да приеме за меродавна посочената на страница 5 от заключението сума, а именно 4 949 лева, на основание на която да постанови съдебния си акт. Счита, че тази стойност следва да бъде определена като пазарна цена на засегната част от недвижимия имот и спрямо нея да се приложат двата коефициента, какъвто счита, че е смисълът и разумът на закона. Претендира и моли да се присъдят сторените в производството разноски, съгласно представения в съдебно заседание списък.

Ответната страна Община Тополовград, редовно призована, не изпраща представител.

Заинтересованото лице „ЕЛЕКТРОЕНЕРГИЕН СИСТЕМЕН ОПЕРАТОР“ ЕАД гр. София, редовно призовано, не изпраща представител.

 

Съдът, като обсъди направените в жалбата оплаквания, събраните по делото доказателства и извърши проверка на законосъобразността на обжалвания административен акт, намира за установено следното:

С писмо вх.№53-00-60/12.02.2018г. до кмета на Община Тополовград „Електроенергиен системен оператор“ ЕАД - София е поискал комисия да разгледа и приеме размера на обезщетенията на собственици на засегнати от  електропровода имоти във връзка с  възникване на  сервитут за обект „Нова ВЛ 400 kV от п/ст „Марица – изток“ до п/ст – Бургас“, на осн. чл.64, ал.1 и ал.4 от Закона за енергетиката. Към писмото са приложени оценителски доклади за определяне на препоръчителна пазарна стойност на ограничено вещно право върху поземлените имоти, в т.ч. и за землището на с.**, община Тополовград, изготвени от „СЪРВЕЙ ГРУП“ЕООД, гр.София, ЕИК *********, притежаващо сертификат за оценителска правоспособност от камарата на независимите оценители в България с №********* от 15.06.2011г. Относно поземлен имот с № ****** в землището на с.**, община Тополовград, целият с площ от 10.000 дка, за засегната площ от сервитутното право площ от 6.353 дка е посочено парично обезщетение в размер на 2944.00лв.

Със Заповед №94/22.02.2018г. на кмета на Община Тополовград е назначена Комисия по чл.210 от ЗУТ в състав от трима служители от общината, със задача да разгледа оценителските доклади и да определи размер на обезщетение на собствениците на засегнатите имоти.

На 26.02.2018г. Комисията е взела решение, с което приема изготвените от „СЪРВЕЙ ГРУП“ЕООД, гр.София, експертни оценки за ограничено вещно право върху поземлените имоти в земеделски територии, засегнати от плана на електропровода. В решението на Комисията поземлен имот с № ****** в землището на с.**, община Тополовград е включен под №31, като за засегната част от 6.353 дка от общата площ от 10.000 дка на имота е определено обезщетение в размер на 2944.00лв.

И.П.П. ***, е уведомен за решението на Комисията с писмо изх.№94-00-12/12.09.2019г., връчено с ИД на 13.09.2019г. Жалба до административния съд е подадена чрез Община Тополовград с вх.№93-00-1975 от 25.09.2019г.

Жалбоподателят се легитимира като собственик на имота, който е придобил по наследство от майка си с Удостоверение за наследници изх.№19/17.11.2017г., изд. от кметския наместник на с.**, и с Нотариален акт за дарение на недвижим имот №29, том ІІ, рег.№413, дело №201 от 2017г., вписан в СП-Тополовград с вх.рег.№413 от 31.08.2017г.

По искане на жалбоподателя съдът е назначил съдебно-техническа и оценителска експертиза, дала заключение за това, че:

1.Пазарната стойност на декар земеделска земя в землището на с.**, община Тополовград при характеристики, идентични с процесния имот е 779.05лв.

2.Пазарната цена на сервитута, който ще премине през имота за площта, посочена в Протокол-Решение от 26.02.2018г. на комисия по чл.210 ЗУТ, община Тополовград, е 4109.00 лв.

 

Предвид установеното от фактическа страна, жалбата е подадена от засегнато лице, адресат на акта по чл.210, ал.3 от ЗУТ, в законоустановения срок и се явява допустима. Разгледана по същество е основателна.

Процедурата по възникване и реализиране на сервитутите на енергийните обекти е уредена в глава пета, раздел II (чл. 64 и сл.) от Закона за енергетиката. Съобразно изискванията на чл. 64, ал. 4, ЗЕ, сервитутите възникват, когато има влязъл в сила подробен устройствен план, с който се определя местоположението на съответните имоти, и титулярът на сервитута изплати еднократно обезщетение на собственика на имота, върху който е възникнал сервитутът, и на носителите на други вещни права върху засегнатия имот. Съгласно чл. 64, ал.6 ЗЕ, определянето на размера на обезщетенията по тази глава се извършва по реда на чл. 210 и 211 от ЗУТ или по взаимно съгласие на страните с оценка от лицензиран оценител. Чл. 210, ал. 1 от ЗУТ предвижда изготвянето на оценки и определянето на размера и изплащането на обезщетения в изрично предвидените в закона случаи да се извършват по пазарни цени, определени от комисия, назначена от кмета на общината, който нарежда служебно или въз основа на искане на заинтересуваните лица определянето на обезщетения или оценка от комисията.

Страните не спорят, че жалбоподателят е собственик на поземления имот №******, нива с площ 10.000 дка в землището на с.**, община Тополовград, в местността „*“.Това се установява и от представените от жалбоподателя писмени доказателства.

Със Заповед № РД-02-15-66 от 17.07.2017г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството е одобрен подробен устройствен план – парцеларен план за обект „Нова ВЛ 400kV от п/ст Марица – изток до п/ст – Бургас“ - Лот 3, като планът обхваща и землището на с.**, община Тополовград и заповедта е обнародвана в ДВ бр.62 от 2017г..

Размер на обезщетение на собствениците на засегнатите имоти на територията на Община Тополовград във връзка с възникване на правото по чл.64, ал.1 и ал.4 от Закона за енергетиката за „Електроенергиен Системен Оператор“ЕАД гр.София, е определен от комисия, назначена от кмета на община Тополовград, на осн. чл.210 от ЗУТ. На свое заседание на 26.02.2018г. комисията е приела пазарни оценки за сервитутното право за частта на всеки засегнат имот, съобразно изготвени от лицензиран оценител препоръчителни оценителски доклади. В тази връзка, съдът счита, че са спазени административно производствените правила и обжалваният административен акт е издаден от компетентен орган.

Спорът се свежда до това дали определеният от комисията по чл.210 от ЗУТ размер на обезщетение за засегнатата от сервитута част от имота в размер на 2944.00лв. е съответстващ на критериите за възмездяване по чл.65, ал.1 от ЗЕ. Разпоредбата сочи: Размерът на обезщетението за право на прокарване на линейни енергийни обекти в полза на лицата, които ще изграждат и експлоатират енергийния обект,  се определя при прилагане на следните критерии: 1. площта на чуждия поземлен имот, включена в границите на сервитута; 2. видовете ограничения на ползването; 3. срок на ограничението; 4. справедливата пазарна оценка на имота или на частта от него, която попада в границите на сервитута.

В производството по настоящото дело е изслушано вещо лице, дало заключение за пазарна стойност на декар земеделска земя в землището на с.**, община Тополовград при характеристики, идентични с процесния имот  -  779.05лв./дка, съотв. и за пазарна цена на сервитута за площта, посочена в Протокол-Решение от 26.02.2018г. на комисия по чл.210 ЗУТ, община Тополовград – 4 109.00лв..

Становище по изслушаното в с.з. заключение на вещото лице-оценител от името на жалбоподателя е изразил процесуалният му представител.

В частта на заключението по т.1 досежно пазарна стойност на декар земеделска земя в землището на с.**, община Тополовград при характеристики, идентични с процесния имот, изчислена на стойност  779.05лв./дка, процесуалният представител на жалбоподателя счита, че заключението е обосновано, добросъвестно  изготвено и пазарната стойност на декар земя е правилно определена. Досежно крайната пазарна оценка на сервитута, предложена от вещото лице по т.2 от заключението, счита, че съобразно специалните разпоредби на Закона за устройство на територията и Закона за енергетиката съдът следва да приеме с решението си, че справедливата пазарна стойност на засегнатата част от имота следва да бъде определена единствено по метода на сравнимите продажби като съдът приеме за меродавна посочената на страница 5 от оценителския доклад в заключението сума, а именно 4 949.00 лева, тази стойност следва да бъде определена като пазарна цена на засегната част от недвижимия имот и спрямо нея да се приложат двата коефициента за редукция, т.е. да няма осреднена пазарна оценка чрез прилагане на три метода със съответна тежест в общата оценка, която предлага вещото лице, а да се вземе предвид само оценката по пазарна стойност, какъвто счита, че е смисълът и разумът на закона.

Ответната страна, Община Тополовград, и заинтересованото лице „ЕЛЕКТРОЕНЕРГИЕН СИСТЕМЕН ОПЕРАТОР“ ЕАД гр. София не са изразили становище по изслушаното заключение на вещото лице.

 

При оценката на заключението на вещото лице съдът взе предвид следното:

 

По т.1 от заключението:

Пазарна стойност на декар земеделска земя в землището на с.**, община Тополовград, предложена от вещото лице е в размер на 779.05лв./дка. Тази стойност представлява осреднена пазарна стойност, изчислена въз основа на реално осъществени сделки със земеделски имоти със сходни характеристики, с посочена продажна цена, през периода 15.10.2018г.-15.10.2019г., описани в Таблица № 1 към заключението. В тази част съдът кредитира изцяло заключението, като съобразено с покупно-продажните цени на  имотите, като са взети предвид последните осъществени сделки, за които вещото лице е получило информация от официален източник-Агенцията по вписвания.

 

По т.2 от заключението:

Вещото лице е предложило формула за изчисление на пазарната стойност на сервитута:

Ссерв=Сзем х  Кс  х Ксп , където

 

Ссерв е пазарната стойност на сервитута

Сзем е пазарната стойност на земята, засегната от сервитута

Кс е коефициент, отчитащ срока, за който е учредено ограниченото вещно право.

Ксп е експертно определен коефициент, отчитащ вида на сервитута(за енергиен обект) и ограниченията в сервитутната зона, съгласно чл.14, ал.1 от Наредба №16 от 09.06.2004г. за сервитутите на енергийните обекти.

 

Формулата за оценка съдът счита за правилна и съответстваща на нормативното правило по чл.65, ал.1 от ЗЕ - Размерът на обезщетението за право на прокарване на линейни енергийни обекти в полза на лицата, които ще изграждат и експлоатират енергийния обект,  се определя при прилагане на следните критерии: 1. площта на чуждия поземлен имот, включена в границите на сервитута; 2. видовете ограничения на ползването; 3. срок на ограничението; 4. справедливата пазарна оценка на имота или на частта от него, която попада в границите на сервитута. Според предложената формула обезщетението се определя на база пазарната стойност на засегнатата част от имота, спрямо която се прилагат два коефициента за редукция:  1.коефициент, отчитащ срока, за който е учредено ограниченото вещно право(Кс  -приет 0.9)  и 2.коефициент, отчитащ вида на сервитута в зависимост от ограниченията, които се налагат на собственика на земята за ползването й(Ксп - приет 1.00). Първият коефициент е съответстващ на максималният допустим по чл.23, ал.1 от Приложение 2 на ЗМДТ, тъй като обезщетението е за безсрочен сервитут. Вторият е в съответствие с видовете ограничения на ползването на имота, които са определени в чл.64, ал.3, т.2 от ЗЕ и в чл.14 от  НАРЕДБА № 16 от 9.06.2004 г. за сервитутите на енергийните обекти(не се допуска застрояване, засаждане на трайни дървесни насаждения, извършване на сондажни работи, търсене, проучване и добив на подземни богатства,паркиране на превозни средства, складиране на отпадъци и материали, действия върху съоръженията на енергийните обекти, палене на огън и опожаряване след прибиране на селскостопанската продукция), приет от вещото лице за 1.00, което съдът счита за правилно, тъй като ограниченията не препятстват ползването на имота според предназначението му – за земеделска земя.

За единствено неправилни и несъответстващи на разпоредбите на закона съдът счита крайните изчисления на вещото лице за пазарна стойност на сервитута като в предложената формула вещото лице приема за пазарна стойност на засегната площ от имота не оценката, който е направило по метода на пазарните аналози, а претеглена пазарна стойност на засегнатата площ от имота, която представлява осреднена оценка, определена чрез прилагане на три метода за оценка със съответна  тежест: метод на сравнимите продажби(метод на пазарните аналози) с тежест 80%, метод на приходната стойност с тежест 10%  и аналитичен метод с тежест 10%. По този начин е изчислило, че пазарна стойност на сервитута възлиза на стойност 4109 лева.Тази претеглена пазарна стойност (осреднена стойност) не е равнозначна на пазарната стойност на засегнатата част от имота, определена чрез сравняване с реално осъществени сделки със земеделски имоти със сходни характеристики въз основа на реалната им продажна цена. Съдът счита, че при определянето на стойност на обезщетение за възникващ сервитут по реда на Закона за енергетиката за определяне на справедливата пазарна оценка на имота е допустимо прилагане единствено на метода на сравнимите продажби(метод на пазарните аналози), който отразява в най-голяма степен пазарната цена на имота, залегнала като основен критерий за възмездяване в разпоредбата на  чл.65, ал.1, т.4 от ЗЕ. С оглед на това съдът счита, че пазарната стойност на засегнатата част от имота следва да се определи не като претеглена пазарна стойност, а като стойност, определена единствено по метода на сравнимите продажби (метод на пазарните аналози), в какъвто смисъл е и разпоредбата на чл.210, ал.1  от ЗУТ(Изготвянето на оценки и определянето на размера и изплащането на обезщетения в изрично предвидените в закона случаи се извършват по пазарни цени).

 

 

Следователно изчисленията на вещото лице следва да се коригират, което е въпрос по правилното приложение на закона и в конкретния случай е възможно да бъде извършено от съда, тъй като вещото лице е изготвило отделни оценки по трите метода, като оценка на пазарната стойност на засегнатата част от имота по метода на сравнимите продажби е направена в раздел ІІІ, т.1 от Оценителския доклад като част от заключението.

Пазарната стойност на сервитута(Ссерв) следва да се определи по предложената формула за оценка от вещото лице: Ссерв=Сзем х  Кс  х Ксп, но за пазарна стойност на засегната площ от имота, заета от сервитута (Сзем), вместо претеглената пазарна стойност се приеме единствено оценката на вещото лице по метода на сравнимите продажби, дадена в оценителския доклад към заключението в Раздел ІІІ.1. от доклада „Метод на сравнимите продажби“ и в Приложение 2.1(6.353дка х779лв. = 4949лв.), и спрямо тази пазарна оценка се  приложат двата коефициента за редукция:  1.коефициент, отчитащ срока, за който е учредено ограниченото вещно право(Кс  -приет 0.9)  и 2.коефициент, отчитащ вида на сервитута в зависимост от ограниченията, които се налагат на собственика на земята за ползването й(Ксп - приет 1.00).

По този начин пазарната стойност на сервитута(Ссерв) възлиза на по-висока стойност от изчислената от вещото лице и е в размер на 4454.10лв., по същата формула Ссерв=Сзем х  Кс  х Ксп,  но със заместена пазарна стойност на земята от оценителския доклад само по метода на сравнимите продажби, и е  както следва:

Ссерв= 4949 х 0.9 х 1.00 = 4454.10лв.

 

В представените по делото оценителски доклади, изготвени от „СЪРВЕЙ ГРУП“ЕООД, гр.София, определената пазарна стойност на ограничено вещно право върху поземлените имоти, в т.ч. и за землището на с.**, община Тополовград, е препоръчителна. Това е видно както от оценителските доклади, така и от писмо вх.№53-00-60/12.02.2018г. до кмета на Община Тополовград, с което „Електроенергиен системен оператор“ ЕАД - София е поискал комисия да разгледа и приеме размер на обезщетенията, като е заявил готовност да преведе разликата в обезщетенията при условията на чл.210, ал.3 от ЗУТ, ако такава бъде определена. В случая общинската комисия не е определила друг размер, а е приела изготвените препоръчителни оценки, в нарушение на основния критерий за възмездяване по чл.65, ал.1, т.4 от ЗЕ(справедливата пазарна оценка на частта от имота, която попада в границите на сервитута) и на правилото на чл.210, ал.1 от ЗУТ за изготвяне на оценка по пазарни цени.

С оглед на горното, съдът счита, че е налице основание за изменение на Протокол-Решение от 26.02.2018г. на комисия по чл.210 от ЗУТ, назначена със Заповед №94/22.02.2018г. на Кмета на Община Тополовград, в частта му относно  поземлен имот № ****** в землището на с.**, Община Тополовград, за който е определено парично обезщетение за площ  на ограничение 6.353 дка в размер на 2 944.00лв., като за съответстващо на разпоредбата на чл.65, ал.1 от ЗЕ се приеме обезщетение в размер на 4454.10лв. - за засегнатата площ от 6.353дка, с пазарна цена 779.05лв./дка, възлизаща на 4949 лева, редуцирана с прилагане на корекционни коефициенти 0.9(съобразно срока на ограничението) и 1.00(съобразно вида на сервитута и ограниченията, които се налагат на собственика на земята за ползването й). При този изход на спора в полза на жалбоподателя следва се присъдят и направените разноски по делото за заплатена държавна такса от 10 лв., адвокатски хонорар в размер на 640 лв. и депозит за вещо лице в размер на 579лв., възлизащи общо на 1229лв..

 

Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ИЗМЕНЯ Протокол-Решение от 26.02.2018г. на комисия по чл.210 от ЗУТ, назначена със Заповед №94/22.02.2018г. на Кмета на Община Тополовград, в частта  на определеното парично обезщетение за възникване на безсрочен сервитут през недвижим имот, съставляващ поземлен имот № ****** в землището на с.**, Община Тополовград, за  засегната част от имота 6.353 дка от ПУП-парцеларен план за обект „Нова ВЛ 400 kV от п/ст „Марица – изток“ до п/ст – Бургас“, като  УВЕЛИЧАВА определеното обезщетение от 2 944.00лв.(две хиляди деветстотин четиридесет и четири лева) на 4454.10лв.(четири хиляди четиристотин петдесет и четири лева и десет стотинки).

 

ОСЪЖДА Община Тополовград, гр.Тополовград, пл.“Освобождение“ №1, ДА ЗАПЛАТИ на  И.П.П. ***, направените разноски по делото за заплатена държавна такса от 10 лв., адвокатски хонорар в размер на 640 лв.. и депозит за вещо лице в размер на 579лв., възлизащи общо на 1229лв..(хиляда двеста двадесет и девет лева).

 

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок пред Върховния административен съд.

 

 

 

 

 

                       

                                                                                               СЪДИЯ: /п/ не се чете