Решение по дело №204/2022 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 172
Дата: 7 октомври 2022 г. (в сила от 7 октомври 2022 г.)
Съдия: Димитринка Христова Стаматова
Дело: 20227280700204
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 юли 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И  Е 172/7.10.2022г.

Гр. Ямбол, 07.10.2022 г.

 

 

 

В ИМЕТО  НА НАРОДА

 

 

 

ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД,  първи състав, в публично заседание на двадесет и шести септември  две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

 

 

при секретаря Кр. Юрукова - Стоянова разгледа докладваното от председателя  адм.  д. № 204 по описа за 2022 г. и за да се произнесе,  взе предвид следното:

 

 

 

 

Производството е образувано по жалба на И.К.У. ***  против Заповед  за прилагане на принудителна административна мярка  № **-****-******от 08.07.2022 г. на   Началник  група към ОД на МВР – Хасково,  РУ – Тополовград, с която на осн. чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП  на същия е  наложена  принудителна административна мярка  „прекратяване на регистрацията на  ППС  за срок от шест месеца“. Твърди се, че оспорената заповед е незаконосъобразна  от материалноправна гледна точка, тъй като жалбоподателят не е предоставял процесното МПС – колесен трактор  за управление на неправоспособен водач. Твърди се също, че е налице съществено процесуално нарушение, налагащо отмяна на заповедта предвид обстоятелството, че в нея неправилно като адресат е посочено физическото лице И.У., а не ЕТ „И.У.“, който всъщност е собственик на трактора.   Иска се отмяната й.   

В съдебно заседание жалбоподателят У., редовно призован, не се явява.   Упълномощеният от него процесуален представител поддържа жалбата изцяло на основанията, изложени в същата.  

Ответната страна, редовно призована, не се явява в съдебно заседание, не изпраща процесуален представител и не взема писмено становище по жалбата.  

След като извърши цялостна преценка на всички събрани по делото доказателства, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:   

Между страните по делото не се спори, че на  07.07.2022 г. , около 11:35  часа, в с. У., на ул. „М.“   Й.А.К. е управлявал  колесен трактор „L. **.******“ с рег. № ******, като при извършената проверка се установило, че същият не притежава СУМПС, валидно за категорията, към която спада управляваното от него превозно средство.    За констатираното нарушение на К.бил съставен Акт № ****** от 07.07.2022 г.  за установяване на административно нарушение   по чл. 150а, ал. 1 от ЗДвП, който той получил и саморъчно записал, че няма възражения.  Тракторът, видно от приложеното свидетелство за регистрация на земеделска и горска техника, е собственост на ЕТ „И.У.“***.

 Със Заповед  за прилагане на принудителна административна мярка № **-****-******по чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП от 08.07.2022 г., въз основа на горепосочения АУАН,  Началник група към ОД на МВР – Хасково, РУ Тополовград,  постановил прекратяване на регистрацията на  управляваното от Й.А.К. ППС - колесен трактор „L. **.******“ с рег. № ******   за срок от  шест месеца. Именно тази заповед е предмет на оспорване в настоящото съдебно производство.   

С оглед на така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:   

Обжалваната заповед за прилагане на принудителна административна мярка има всички белези на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК, тъй като  съдържа волеизявление на административен орган, с което се засягат права и законни интереси на адресата на мярката.  Жалбата против нея  е подадена  в законоустановения срок и поради това е допустима. Разгледана по същество обаче, тя е НЕОСНОВАТЕЛНА. Съображенията за това са следните:  

Съгласно разпоредбите на  чл. 168 и чл. 142 от АПК, съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл. 146 от АПК, без да се ограничава само с тези, посочени от оспорващия.

Съгласно разпоредбата на чл. 22 от ЗАНН, за предотвратяване и преустановяване на административните нарушения, както и за предотвратяване и отстраняване на вредните последици от тях, могат да се прилагат принудителни административни мерки, а видно от чл. 23 от ЗАНН случаите, когато такива могат да се прилагат, техният вид, органите, които ги прилагат и начинът на тяхното приложение, както и редът за тяхното обжалване се уреждат в съответния закон или указ.  

Разпоредбата на    чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП,  въз основа на която е наложена принудителната административна мярка в настоящия казус,  предвижда прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство,  без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от НПК, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година.  С оспорената заповед  административният орган е наложил такава за   шест месеца, т.е. за  минималния, предвиден от закона срок.  

 Обжалваната заповед, видно от съдържанието й, е издадена въз основа на АУАН № ******/07.07.2022 г.. Последният е съставен за нарушение по чл. 150а, ал. 1  от ЗДвП, съобразно  който за да управлява моторно превозно средство, водачът трябва да притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, да не е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, както и свидетелството му за управление да е в срок на валидност, да не е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс и да не е обявено за невалидно, тъй като е изгубено, откраднато или повредено.

В конкретния случай, видно от данните по делото, Й.К.е бил неправоспособен водач, предвид обстоятелството, че  същият не е притежавал свидетелство за управление на МПС, валидно за категорията, към която спада управляваното от него превозно средство.

  При прилагането на чл. 171, т. 2а от ЗДвП, административният орган действа в условията на обвързана компетентност, която той следва да упражни, когато са налице уредените в закона материалноправни предпоставки. В настоящия казус, както вече бе посочено по-горе,   колесният трактор на жалбоподателя  У. е бил управляван от неправоспособен водач.    При това положение административният орган е бил длъжен да наложи принудителната административна мярка по чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП, което той и сторил.    

Във връзка с доводите в жалбата, че оспореният акт  е незаконосъобразен, тъй като автомобилът  е управляван от К.без знанието и съгласието на жалбоподателя,   следва да се отбележи, че законодателят изрично е предвидил принудителната административна мярка да се „налага и на собственик, чието  моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства“ (обстоятелствата по чл. 171, т. 2а б. „а“ от ЗДвП). Следователно, адресат на този вид принудителна мярка е собственикът на управляваното превозно средство както, когато той лично управлява автомобила, така и когато автомобилът му е управляван от друго лице при наличие на горните обстоятелства. При тази нормативна уредба законът изисква от административния орган само да установи управление на МПС в някоя от посочените хипотези и неговият собственик, което в случая е сторено. Приложимата правна уредба не обвързва мярката с установяване на вина на собственика, поради което е без правно значение обстоятелството дали жалбоподателят У. лично е предоставил управлението на собственото си ППС, дали това е направено от друго лице и дали той е знаел за това. Законът допуска засягане на правата му с оглед постигане на целта, регламентирана в чл. 1, ал. 2 и чл. 171 от ЗДвП – опазване на живота и здравето на участниците в движението по пътищата, както и преустановяване на административните нарушения.

Що се отнася до твърдението, че при издаването на оспорената заповед е допуснато  съществено нарушение на процесуалните правила, тъй като в същата е записано, че процесният трактор е собственост на физическото лице И.К.У., а то е собственост на ЕТ „И.У.“, съдът намира същото за неоснователно. Действително, видно от свидетелството за регистрация на въпросното ППС, същото е собственост на ЕТ „И.У.“. Следва да се има предвид обаче обстоятелството, че едноличният търговец е всъщност търговец физическо лице. Придобиването на търговско качество от физическото лице не води до възникване на нов правен субект. Титуляр по всички права и задължения (търговски и гражданскоправни) е едно и също физическо и то отговаря с цялото си имущество за всички свои задължения, независимо от тяхната природа – частноправни или публично правни. Именно поради съдът счита, че соченото от жалбоподателя процесуално нарушение  не е налице.

С оглед изложените съображения съдът намира, че оспорената  Заповед  за прилагане на принудителна административна мярка  № **-****-******от 08.07.2022 г. на   Началник  група към ОД на МВР – Хасково,  РУ – Тополовград  е напълно законосъобразна. Подадената против нея жалба е неоснователна  и като такава, следва  да бъде отхвърлена.

 

  

Водим от горното,  Я А С  

 

 

 

 

Р     Е     Ш     И     :

 

 

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на И. К.У. ***,  против    Заповед  за прилагане на принудителна административна мярка  № **-****-******от 08.07.2022 г. на   Началник  група към ОД на МВР – Хасково,  РУ – Тополовград, с която на осн. чл. 171, т.2а, б. „а“ от ЗДвП  на същия е  наложена  принудителна административна мярка  „прекратяване на регистрацията на  ППС  за срок от шест месеца“.    

Решението, на осн. чл. 172, ал. 5 от ЗДвП е окончателно и  НЕ ПОДЛЕЖИ на обжалване .

   

 

 

 

 

 

 

 

  

                              СЪДИЯ: /п/ не се чете