Решение по дело №113/2020 на Районен съд - Каварна

Номер на акта: 260007
Дата: 21 януари 2021 г. (в сила от 18 февруари 2021 г.)
Съдия: Емилия Димитрова Панчева
Дело: 20203240200113
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 юни 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№.........../21.01.2021 г.

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

КАВАРНЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, в открито заседание на седемнадесети ноември през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: ЕМИЛИЯ ПАНЧЕВА

 

при участието на съдебен секретар Анастасия Митева, като разгледа докладваното от съдията а.н.д. № 113/2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59-63 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано по жалба на "Теленор България" ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. София, ж. к Младост 4, Бизнес Парк София, сграда 6, чрез пълномощника адв. С.К., САК срещу НП № В-0050660/21.05.2020 г. на Директор в Регионална дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Търговище, Разград и Силистра, със седалище гр. Варна към Главна дирекция "Контрол на пазара" при КЗП, с което за извършено нарушение на чл. 113, ал. 1 от Закона за защита на потребителите (ЗЗП), на осн. чл. 222а от ЗЗП на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 3000 /три хиляди / лева.

С жалбата се иска отмяна на НП, като се твърди, че същото е незаконосъобразно, постановено при допуснати съществени процесуални нарушения и в противоречие с приложимите материално правни норми.

Твърди се, че:

- е допуснато неправилно посочване мястото на извършване на нарушението, с което е допуснато нарушение на чл. 41, т. 3, пр.второ ЗАНН и чл. 57, ал. 1, т. 5, предл. трето от същия закон. Посоченото в АУАН и НП място на извършване на нарушението – гр. Каварна, без конкретизация на търговския обект, според жалбоподателя се явява липса на реквизит по смисъла на чл. 42, респ. 57 от ЗАНН;

- неправилно е посочена датата на извършване на нарушението по чл. 113 ЗЗП, което е съществено процесуално нарушение, представляващо самостоятелно основание за отмяна на НП;

- нарушението, въз основа на което е издадено наказателното постановление, е несъставомерно, тъй като за да бъде налице съставомерност на нарушението от обективна и субективна страна трябва да бъдат кумулативно налице следните обстоятелства - да е налице валидно сключен договор за продажба, той да има за предмет потребителска стока, да е налице несъответствие на стоката с договора за продажба, предявяване на рекламация от страна на потребителя, неудовлетворяване на рекламацията от страна на продавача в съответствие с договора за продажба в сроковете, посочени в закона. В конкретния случай се излага твърдението, че след предявената рекламация от страна на потребителя, след постъпването му в сервиз и преглед от страна на сервизните специалисти е констатирано наличие на механично повреден слот за поставяне на СИМ карта, което показва неспазване на условията изложени в ръководството за употреба. Посочено е, че в случая е отказано удовлетворяване на рекламацията на устройството и извършване на гаранционен ремонт, поради констатираната неправилна експлоатация от страна на потребителя.

Прави се и искане в условията на алтернативност за намаляване размера на наложената имуществена санкция до минималния размер предвиден в закона.

В съдебно заседание дружеството, редовно призовано не се представлява.

Въззиваемата страна – РД КЗП Варна не се представлява в съдебно заседание. Депозирано е писмено становище, съдържащо искане за потвърждаване на НП като правилно и законосъобразно.

Съдът, въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на обжалваното наказателно постановление по отношение на неговата законосъобразност, обоснованост и справедливост на наложеното наказание, прави следните изводи:

От фактическа страна:

На 27.11.2019 г. в гр. Варна, бул. " *****" № 81, в обект – магазин „Теленор”, служители на КЗП РД Варна, св. В.Л.С. и Х.М.Х.извършили проверка във връзка с потребителска жалба, вх. № В-03-2241/27.11.2019 г. за рекламация на детски часовник MyKi Touch със сериен № ***.

Въз основа на жалбата било установено, че часовникът бил закупен на 22.08.2019 г., като потребителят Ц.Я. е предявила три рекламации: - на 24.10.19 г. с проблем „губи обхват”, като часовникът е върнат на 29.10.19 г., със становище, че не е открит посочения проблем; - на 01.11.2019 г. с проблем „не отчита СИМ карта” и е върнат на 12.11.2019 г. след сервизиране на СИМ слот с препоръка да се поставя внимателно СИМ карта; и на 14.11.2019 г. с проблем „отново не прочита картата” и е върнат на 26.11.19 г. неотремонтиран.

Св. С. извършила проверка, обективирана в КП № К-2664164/27.11.2019 г. и в протокол за проверка на документи № К-0120655/03.12.2019 г. В отговор на КП № К-2664164/27.11.2019 г. в КЗП РД Варна било получено писмо от "Теленор България " ЕАД, изх. № 485/03.12.2019 г.

Въз основа на установеното, св. С. приела, че "Теленор България" ЕАД е нарушил разпоредбата на чл. 113, ал. 1 от ЗЗП, когато потребителската стока не съответства на договора за продажба, да я приведе задължително в съответствие с договора за продажба. Нарушението е извършено в гр. Каварна на 17.12.2019 г., когато е изтекъл едномесечния срок, в който търговецът е длъжен да я приведе в съответствие с договора за продажба, за което и съставила АУАН № К-0050660/08.01.2020 г.

Акта бил съставен и предявен на упълномощено лице, което в графата бележки и възражения не направило такива.

В срока по чл. 44 от ЗАНН не било направено възражение.

Въз основа на съставения АУАН, АНО издал обжалваното НП № В-0050660/21.05.2020 г., с което за извършено нарушение на чл. 113, ал. 1 от ЗЗП, на осн. чл. 222а от ЗЗП наложил на дружеството имуществена санкция в размер на 3000 /три хиляди / лв.

В хода на съдебното производство са разпитани в качеството на свидетели актосъставителя В.С. и потребителя Ц.Я., които потвърждават констатациите в АУАН. Твърдят, че проверката била извършена на 27.11.2019 г. във връзка с жалба на потребител за рекламация на мобилно устройство – часовник MyKi. Потребителят закупил часовникът на 22.08.2019 г., който след два месеца дал дефект. Направени били три поредни рекламации, като часовникът бил връщан с неотстранен проблем. От свидетелката Я. било поискано да заплати сумата от 50 лв. за извършване на ремонт, което тя отказала. И към настоящия момент часовникът не е отремонтиран, както и на свидетелката не е възстановена сумата платена при закупуването му.

Съдът кредитира показанията на св. С. и св. Я. като последователни, обективни и съответстващи на приложените към административно наказателната преписка писмени доказателства.

Описаната фактическа обстановка съдът прие за установена, въз основа на събраните по делото гласни доказателства: показанията на св. С. и св. Я., дадени в хода на съдебното следствие, и от приложените по делото писмени доказателства, прочетени и приети от съда по реда на чл. 283 от НПК.

От правна страна:

Жалбата е депозирана от надлежно легитимирано лице, спрямо което е издадено атакуваното НП, в установения от закона 7-дневен срок от връчване на НП и пред надлежния съд – по местоизвършване на твърдяното нарушение. Поради това жалбата е допустима и следва да бъде разгледана.

АУАН и издаденото въз основа на него НП са съставени в сроковете по чл. 34, ал. 1 и 3 от ЗАНН.

НП е издадено от компетентен орган – Директор РД за областите Варна, Добрич, Шумен, Търговище, Разград и Силистра, съгласно приложената Заповед № 165/18.03.2020 г. на Председателя на КЗП, като АУАН също е съставен от компетентно лице, съгласно Заповед № 361ЛС/22.04.2015 г. от председателя на Комисията за защита на потребителите, който е предоставил право на длъжностното лице В.С. да съставя актове за извършени нарушения по законите и подзаконовите нормативни актове, контрола по приложението, на които е възложен на КЗП или на председателя на КЗП.

АУАН е съставен в присъствието на упълномощен представител на нарушителя и е подписан от съставителя по акта и свидетел при установяване на нарушението и съставянето му, както изрично е отбелязано в съответствие с разпоредбата на чл. 40, ал. 3 от ЗАНН.

На дружеството е вменено нарушение по чл. 113, ал. от ЗЗП, съгласно който, когато потребителската стока не съответства на договора за продажба, продавачът е длъжен да я приведе в съответствие с договора за продажба, което следва да се извърши в рамките на един месец, считано от предявяването на рекламацията от потребителя.

В настоящия случай безспорно от събраните гласни и писмени доказателства се установи, че търговецът не е изпълнил административното си задължение да преведе потребителската стока в съответствие с договора за продажба, в рамките на едномесечния срок, считано от предявяване на рекламацията от потребителя, предявена на дата 14.11.2019 г., като към датата на съставянето на АУАН на 08.01.2020 г. часовникът не е бил приведен в съответствие с договора за продажба, а едномесечния законоустановен срок е изтекъл на 17.12.2019 г. Следователно жалбоподателят е осъществил от обективна страна състава на нарушението по чл. 113, ал. 1 от ЗЗП. Състоянието на предадената стока в момента на рекламацията е безспорно установени от съставения в този момент акт за удовлетворяване на рекламация/протокол за приемане на устройство № *********/14.11.2019 г. Неизпълнението на задължението за привеждането на стоката в съответствие с договора за продажба е обективирано в становище по рекламация, където е отразено, че не е установен заявения от клиента проблем, а установената повреда на СИМ слот не се покрива от гаранцията.

Ал. 1 на чл. 113 от ЗЗП въвежда задължението за продавача, когато потребителската стока не съответства на договора за продажба, да я приведе в съответствие с договора за продажба. Ал. 2 на същия текст, задължава продавачът да приведе потребителската стока в съответствие с договора за продажба в рамките на един месец, считано от предявяването на рекламацията от потребителя.

С обжалваното наказателно постановление е ангажирана административно наказателната отговорност на ”Теленор България”  ЕАД за отказ да изпълни задължението си да приведе потребителската стока в съответствие с договора за продажба съобразно изискванията на чл. 113, ал. 1 от ЗЗП. Видно от приложеното по делото наказателно постановление, административно наказващият орган изрично е посочил, че нарушението е извършено на 17.12.2019 г., от която дата търговецът е в забава, т.к. е изтекъл едномесечния срок от подаване на рекламацията и часовникът не е ремонтиран, а от потребителя е поискано да бъде извършен ремонт срещу заплащане. Доколкото дружеството не е санкционирано за неспазване на срока по чл. 113, ал. 2 от ЗЗП, а за отказ да изпълни задължението си по чл. 113, ал. 1 от с. з., правилен е изводът на наказващия орган, че процесното неизпълнение на административно задължение е осъществено именно на 17.12.2019 г., а не с изтичане на регламентирания в чл. 113, ал. 2 от ЗЗП едномесечен срок.

Състава на съда намира, че не е налице допуснато нарушение на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН при издаване на НП, доколкото в санкционния акт се съдържа подробно описание на фактите, обуславящи съставомерността на санкционираната деятелност на плоскостта на приложения административно-наказателен състав - посочено е, че дружеството е в нарушение, считано от 17.12.2019 г., доколкото към тази дата е изтекъл едномесечният срок от датата на предявяване на рекламацията, в рамките на който процесната потребителска стока е следвало, но не е била приведена в съответствие с договора за продажба; посочено е и мястото на извършване на нарушението, доколкото е отразено, че се касае за бездействие, осъществено в търговски обект-магазин, стопанисван от подведеното под отговорност дружество, находящ се в гр. Каварна, в този смисъл мястото на нарушението е описано подробно и по начин, който напълно позволява да бъде индивидуализирано; посочени са и доказателствата, въз основа на които е установено нарушението.

От събраните в административното  производство писмени и гласни доказателства съдът намира за установено по безспорен начин извършването на нарушението вменено на търговеца. Възможността мобилното устройство /каквото се явява и детски часовник MyKi Touch/ да се използва съобразно неговите функции и предназначение е в основата на изискването на закона за съответствие на потребителската стока с договора за продажба, поради което възстановяването на тази възможност следва да се реализира от търговеца чрез ремонт.

Настоящия съдебен състав намира, че в процесния случай не може да бъде приложена разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН, доколкото нарушението не може да бъде квалифицирано като "маловажен случай" по смисъла на посочената разпоредба. В тази връзка следва да бъде отбелязано, че Закона за защита на потребителите регулира отношенията между търговец и потребител и неговата цел основно е да гарантира правата на потребителите. Процесното нарушение не покрива по никакъв начин един от най-важните критерии при определяне на нарушението като маловажно, а именно липсата или незначителност на вредните последици, тъй като ноторно известен е фактът за нуждата от мобилен телефон, като потребителят е платил мобилен апарат, който не е приведен в съответствие с договора.

За неизпълнение на разпоредбите на чл. 113, ал. 1 от ЗЗП санкционната разпоредба на чл. 222а от ЗЗП предвижда имуществена санкция за едноличните търговци и юридическите лица в размер от 500 до 3000 лева. Съдът намира, че по отношение на това деяние административно-наказващият орган правилно е издирил приложимия закон, като правилно е квалифицирал нарушението и го е санкционирал съобразно санкционната норма на чл. 222а от ЗЗП.

Неоснователни са развитите в жалбата доводи за неправомерност на размера на наложената санкция. При определяне на размера й адм. наказващият орган е отчел вида и характера на нарушението и наличието на доказателства, сочещи дружеството като утвърден нарушител на ЗЗП (по конкретно влезли в сила наказателни постановления, касаещи идентични нарушения). За това съдът намери, че наказанието правилно е било определено в максималния размер по чл. 222а от ЗЗП.

В тази връзка, съдът намира, че атакуваното наказателно постановление следва да бъде потвърдено изцяло.

С оглед изхода на спора, както и изричното искане направено от  процесуалния представител на въззиваемата страна, съдът предвид разпоредбата на чл. 63, ал. 5 във вр. с ал. 3 от ЗАНН, следва да присъди на  КЗП - РД Варна сторените по делото разноски за юрисконсулт, като на основание чл. 63, ал. 5 от ЗАНН във вр. с чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ и чл. 27е от Наредбата за заплащане на правната помощ, възнаграждението за юрисконсулт по настоящото производство следва да бъде 120 лв.

Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1, пр. първо от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ПОТВЪРЖДАВА НП № В-0050660/21.05.2020 г. на Директор в Регионална дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Търговище, Разград и Силистра, със седалище гр. Варна към Главна дирекция " Контрол на пазара" при КЗП, с което на "ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ" ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. София, ж. к Младост 4, Бизнес Парк София, сграда 6, за извършено нарушение на чл. 113, ал. 1 от Закона за защита на потребителите, на осн. чл. 222а от Закона за защита на потребителите е наложена имуществена санкция в размер на 3000 /три хиляди / лева.

ОСЪЖДА "ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ" ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. София, ж. к Младост 4, Бизнес Парк София, сграда 6, ДА ЗАПЛАТИ на Регионална дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Търговище, Разград и Силистра, със седалище гр. Варна към Главна дирекция " Контрол на пазара" при КЗП, съдебно-деловодни разноски в размер на 120 /сто и двадесет/ лева.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Добрич, на основанията предвидени в НПК, и по реда на Глава Дванадесета от АПК, в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.

 

 

 РАЙОНЕН СЪДИЯ: ……….………..