№ 569
гр. Велико Търново, 17.11.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВЕЛИКО ТЪРНОВО, II СЪСТАВ, в публично
заседание на тридесет и първи октомври през две хиляди двадесет и трета
година в следния състав:
Председател:ДАНИЕЛ ЙОРДАНОВ
при участието на секретаря ВАНЯ ИВ. ФИЛИПОВА
като разгледа докладваното от ДАНИЕЛ ЙОРДАНОВ Административно
наказателно дело № 20234110200423 по описа за 2023 година
Производство по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на *** от гр. Полски Тръмбеш, представляван по пълномощие
от адв. *** от ВТАК, против Наказателно постановление № 23-1739-000025 от 01.02.2023 г.
на Началника на РУ Велико Търново в ОДМВР Велико Търново, с което за нарушения чл. 5,
ал. 3, т. 1, чл. 137А, ал. 1, чл. 100, ал. 1, т. 1 и чл. 147, ал. 1 от ЗДвП и на основание чл. 174,
ал. 1, т. 2, чл. 183, ал. 4, т. 7, чл. 183, ал. 1, т.1, пр. 2 и чл. 185 от с.з. са му наложени
административни наказания съответно глоба в размер на 1 000 лева и лишаване от право да
управлява МПС за срок от 12 месеца, глоба в размер на 50.00 лева, глоба в размер на 10.00
лева и глоба в размер на 20.00 лева, а на основание Наредба № Із-2539 на МВР са му отнети
общо 16 /шестнадесет/ контролни точки. Претендира се неговата отмяна с оплаквания за
незаконосъобразност.
В съдебно заседание, чрез своя пълномощник, жалбоподателят подържа жалбата си,
като претендира и разноски.
Въззиваемата страна, чрез процесуалния си представител, моли съда да потвърди
обжалваното наказателно постановление като правилно и законосъобразно. Също
претендира разноски.
Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства, намери за установено от
1
фактическа и правна страна следното:
С Акт за установяване на административно нарушение Серия GA № 806866 от
01.01.2023 г., инициирал настоящото административнонаказателно производство, служители
на РУ Велико Търново констатирали нарушения на разпоредбите на чл. 5, ал. 3, т. 1, чл.
137А, ал. 1, чл. 100, ал. 1, т. 1 и чл. 147, ал. 1 от ЗДвП, извършени от жалбоподателя и
изразяващи се в това, че на посочената в акта дата - 01.01.2023 г., около 01:20 часа, в град
Полски Тръмбеш, по ул. „Търговска“, до площад „Възраждане“, в посока на движение към
с. Раданово, управлявал лек автомобил „Мерцедес С 320 ЦДИ", черен металик на цвят, с рег.
номер ВТ 42 12 КТ, собственост на друго лице, след употреба на алкохол, с концентрация на
алкохол в кръвта измерено по надлежния ред чрез обема издишан въздух от водача в
техническо средство "Дрегер Алкотест 7510" с фабричен номер ARPM-0742 и взета
положителна проба под номер 381 в 01:24 часа на 01.01.2023г., като техническото средство
отчело 0.85 на хиляда алкохол в кръвта, която проба била предявена на водача и му бил
издаден талон за изследване с бланков номер 118463/ 01.01.2023 г. и 8 бр. холограмни
стикера. Същият бил с остър мирис на алкохол от устата и заявил, че е изпил 1 бира. Също
така по време на движение не използвал обезопасителен колан, с какъвто било оборудвано
горепосоченото МПС от кат. тип М1. При извършената полицейска проверка се установило,
че не носи контролен талон към СУМПС или заместващ го документ и управляваното МПС
не било представено на ГТП.
Актът за установяване на административно нарушение е съставен на място, в
присъствието на жалбоподателя, връчен му е надлежно и е подписан от него без
възражения. Срещу акта не са постъпвали и писмени възражения в законоустановения срок.
Въз основа на АУАН е последвало и издаването на обжалваното наказателно
постановление, в което наказващият орган е възпроизвел описаната в акта фактическа
обстановка, подвел е нарушенията под санкционните разпоредби на чл. 174, ал. 1, т. 2, чл.
183, ал. 4, т. 7, чл. 183, ал. 1, т.1, пр. 2 и чл. 185 от ЗДвП, налагайки на жалбоподателя
административни наказания съответно глоба в размер на 1 000 лева и лишаване от право да
управлява МПС за срок от 12 месеца, глоба в размер на 50.00 лева, глоба в размер на 10.00
лева и глоба в размер на 20.00 лева. На основание Наредба № Із -2539 на МВР са му отнети
и общо 16 контролни точки.
Към преписката са приложени доказателства за компетентността на контролния и
административно наказващ органи да издават съответно АУАН и НП по ЗДвП – Заповед №
8121з-1632/02.12.2021 г. на МВР.
Разпитаният по делото полицейски служител потвърждава по един категоричен
начин направените с АУАН констатации. От показанията му е видно, че жалбоподателят е
приел показанията на техническото средство.
Горната фактическа обстановка съдът изведе след анализ на приобщените по делото
гласни и писмени доказателства.
С оглед на установено се налагат следните правни изводи:
2
Жалбата е процесуално допустима, подадена е от надлежно легитимирано лице, в
законоустановения срок, пред компетентния да се произнесе съд. Разгледана по същество е
частично основателна.
По отношение на пункт І и ІІ от ревизираното НП не са допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила, които да водят до отмяна на това основание. От
процесуална гледна точка АУАН и издаденото въз основа на него НП са законосъобразни,
издадени са от компетентни лица, в законоустановените срокове и притежаващи
необходимите реквизити – чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН , поради което съдът не възприема
оплакванията на жалбоподателя в тази насока. Видно от установеното по делото и в АУАН,
и в НП, са описани обстоятелствата при които са извършени нарушенията – място, време,
както и съставомерните признаци на самите нарушения, представени са и доказателствата,
подкрепящи административното обвинение.
Не се констатират нарушения при издаване на талона за медицинско изследване. В
него са вписани дата и часа на извършване на проверката, извършената предварителна
проба, часа на връчване и часа за явяване в лечебното заведение. Не се установяват и
нарушения на НАРЕДБА № 1 от 19.07.2017 г. за реда за установяване концентрацията на
алкохол в кръвта и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози.
Жалбоподателят е приел показанията на техническото средство, а при желание от негова
страна, е могъл да се яви в указаното лечебно заведение и да даде кръв за лабораторно
изследване.
С оглед на приетата за установена фактическа обстановка, следва правният извод, че
с тези си деяния, жалбоподателят, управлявайки моторно превозно средство с концентрация
на алкохол в кръвта, установена с техническо средство, определящо съдържанието на
алкохол в кръвта чрез измерването му в издишвания въздух в стойностите над 0,8 на хиляда
до 1,2 на хиляда включително и неизползвайки по време на движение обезопасителен колан,
с какъвто МПС от категория М1 е било оборудвано, е осъществил съставите на нарушенията
по чл. 5, ал. 3, т. 1, пр. 1 от ЗДвП, вр. чл. 174, ал. 1, т. 2 от ЗДвП и по , чл. 137А, ал. 1, вр. чл.
183, ал. 4, т. 7 от ЗДвП, за които правилно и законосъобразно е ангажирана отговорността
му.
От субективна страна нарушенията са извършени умишлено, като жалбоподателят е
съзнавал обществената опасност на деянията, знаел е за съществуващата забрана да се
управлява МПС след употреба на алкохол и съответно задължението за използване на
обезопасителен колан, но въпреки това е предприел управлението на МПС в нарушение на
посочените разпоредби.
Наложените на жалбоподателя административни наказания за тези нарушения са с
фиксиран в закона размер и продължителност, поради което за съда е невъзможно да измени
НП в частта относно санкциите. Не се констатира нарушаване на разпоредбите на чл. 27 от
ЗАНН.
Разпоредбата на чл. 189з от ЗДвП /Нов – ДВ, бр. 109 от 2020 г., в сила от 23.12.2021
3
г./ изключва приложението на чл. 28 и 58 г от ЗАНН за нарушения по ЗДвП, поради което не
се налага допълнително обсъждане в тази насока.
Правилно на основание Наредба № Із-2539 на МВР, в приложимата й редакция, на
жалбоподателя са отнети и общо 12 контролни точки за нарушенията по чл. 174, ал. 1, т. 2 и
чл. 183, ал. 4, т. 7 от ЗДвП.
В този смисъл НП се явява законосъобразно в тези му части и като такова следва да
се потвърди.
По отношение на пункт ІІІ и ІV от НП:
В чл. 3, ал. 1 от ЗАНН е предвидено, че за всяко административно нарушение се
прилага нормативният акт, който е бил в сила по време на извършването му. От това
правило е въведено изключение в чл. 3, ал. 2 от ЗАНН - ако до влизане в сила на
наказателното постановление последват различни нормативни разпоредби, прилага се онази
от тях, която е по-благоприятна за нарушителя. Настоящият случай е точно такъв, тъй като
преди влизане в сила на НП е последвала законодателна промяна в чл. 100, ал.1, т. 1 и чл.
183, ал.1, т. 1 от ЗДвП, като е отпаднало задължението и съответно санкцията за неносене
на контролен талон.
Към настоящият момент наказателното постановление не е влязло в законна сила,
извършеното деяние не осъществява състав на административно нарушение съгласно
действащата нормативна уредба, поради което са налице предпоставките за приложение на
чл. 3, ал. 2 от ЗАНН. По тези съображения настоящият съдебен състав приема, че с
настъпилата законодателна промяна е отпаднала административно-наказателната за това
нарушение, поради което наказателното постановление се явява незаконосъобразно и следва
да бъде отменено в тази му част.
Що се отнася до нарушението по пункт ІV от НП, съдът намира, че неправилно е
приложен материалния закон. Действително в чл. 147, ал. 1 от ЗДвП е предвидено, че
регистрираните моторни превозни средства и теглените от тях ремаркета, с изключение на
пътните превозни средства на поделенията на въоръжените сили, мотопедите и пътните
превозни средства с жИ.тинска тяга, подлежат на задължителен периодичен преглед за
проверка на техническата им изправност, чиито условия и ред, с изключение на посочените,
се определят с наредба на министъра на транспорта, информационните технологии и
съобщенията съгласувано с министъра на вътрешните работи. Неправилно в случая обаче
административно наказващият орган се е позовал на санкционната разпоредба на чл. 185 от
ЗДвП, която е обща и обхваща различни случаи на нарушения на този закон и на издадените
въз основа на него нормативни актове, за които не е предвидено друго наказание.
Приложима в случая е специалната санкционна разпоредба на чл. 181, ал. 1, т. 1 от ЗДвП,
предвиждаща санкция за собственик или длъжностно лице, което без уважителни причини
не представи в определения срок превозно средство за технически преглед. От
доказателствата по делото се установява, че жалбоподателят не е нито собственик на
автомобила, нито пък длъжностно лице, поради което и не може да бъде субект на това
4
нарушение. С оглед на това НП и в тази му част следва да се отмени.
С оглед изхода на делото, своевременно направеното искане и на основание чл. 63д,
ал. 4 от ЗАНН, жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати на въззиваемата страна
направените по делото разноски за процесуално представителство в размер на 80.00 лева,
съгласно чл. 78, ал. 8 от ГПК във връзка с чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ и чл.
27е от Наредбата за заплащането на правната помощ.
Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 2, т. 1 и т. 5 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 23-1739-000025 от 01.02.2023 г. на
Началника на РУ Велико Търново в ОДМВР Велико Търново в частта му, с която на
жалбоподателя ***, с ЕГН 790101 5021 от гр. Полски Тръмбеш, на основание чл. 174, ал. 1,
т. 2 и чл. 183, ал. 4, т. 7 от ЗДвП
са наложени административни наказания съответно глоба в размер на 1 000 /хиляда/ лева и
лишаване от право да управлява МПС за срок от 12 месеца и глоба в размер на 50.00 лева, а
на основание Наредба № Із – 2539 на МВР са отнети и общо 16 контролни точки, като
правилно и законосъобразно.
ОТМЕНЯ НП в частта му, с която на основание чл. 183, ал. 1, т. 1, пр. 2 и чл. 185 от
ЗДвП са наложени административни наказания съответно глоба в размер на 10.00 лева и
глоба в размер на 20.00 лева, като незаконосъобразно.
ОСЪЖДА жалбоподателя *** да заплати в полза на ОДМВР Велико Търново
направените по делото разноски за процесуално представителство в размер на 80.00 лева.
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните,
пред Административен съд – гр. Велико Търново.
Съдия при Районен съд – Велико Търново: _______________________
5