Решение по дело №3131/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 617
Дата: 29 март 2021 г.
Съдия: Йордан Росенов Русев
Дело: 20207180703131
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 декември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

    № 617

 

гр. Пловдив, 29.03.2021 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД-ПЛОВДИВ, ХХ касационен състав, в публично съдебно заседание на девети февруари две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ДИЧО ДИЧЕВ

                                                              ЧЛЕНОВЕ: АНЕЛИЯ  ХАРИТЕВА

                                                                                            ЙОРДАН  РУСЕВ

 

при секретаря ТАНЯ КОСТАДИНОВА и участието на прокурор КАЛОЯН ДИМИТРОВ, като разгледа КАД № 3131 по описа на съда за 2020г., докладвано от чл.съдия Й. Русев, за да се произнесе, взе предвид следното:  

Производството е по реда на чл. 70 и следващите от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по предложение на прокурор при Районна прокуратура-Пловдив за възобновяване на административнонаказателното производство по наказателно постановление (НП) № 1385/24.10.2019г., издадено от Зам. Кмет „Обществен ред“ в Община Пловдив, влязло в сила на 19.11.2019г.

В съдебно заседание вносителят- Мая Христева, прокурор от РП-Пловдив, редовно призован, не се явява.

Ответникът по предложението за възобновяване – А.Ч.А., се явява лично, не изразява становище.

Ответникът – Община Пловдив, с писмено становище от процесуален представител по пълномощие, не възразява относно възобновяването на административнонаказателното производство.

Представителят на Окръжна прокуратура-Пловдив намира искането за възобновяване на административнонаказателното производство за основателно. Сочи, че са налице предпоставките на чл. 70, б. „д“ от ЗАНН, тъй като деянието, за което е приключило административнонаказателното производство съставлява престъпление.

Предложението за възобновяване на административно-наказателното производство по чл.70, б."д" от ЗАНН е направено от наблюдаващия прокурор по досъдебното производство №10/2020г. по описа на 05 РУ при ОД на МВР – Пловдив и е допустимо.

Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, намира за установено следното:

С НП № 1385 от 24.10.2019г. на А.Ч.А., с ЕГН **********, с адрес: ***, р-н Източен, ул. „***“ № 9, ет.1, ап.4, за нарушение на чл. 8, ал.1 от Наредбата за осигуряване на обществения ред , на основание чл. 31, ал.1 от Наредбата за осигуряване на обществения ред е наложена глоба в размер на 200лв.

Административното наказание е наложено за това, че при осъществена проверка на 06.10.2019г., в гр. Пловдив, ЖК „Тракия“, на бул. „Цариградско шосе, локално платно до № 4 е установено, че А.Ч.А. извършва действия противни на добрите нрави, съобразно обичайната практика и обществения ред, изразяващо се в проституция на обществено място. 

Наказателното постановление е връчено на А.Ч.А. на 11.11.2019г. като същото не е обжалвано и е влязло в сила на 19.11.2019г.

На 16.12.2019г. е образувано ДП № 10/202020г. по описа на Пето РУП– Пловдив  и е водено за престъпление по чл. 329, ал.1 от НК.След събиране на съответните доказателства, с постановление от 04.08.2020 г. като обвиняема за престъпление по чл.329, ал.1 от НК е привлечена А. Н. А., ЕГН **********, а именно за това, че: в периода от 17.09.2019 г. до 23.01.2020 г. в гр. Пловдив, като пълнолетно работоспособно лице, продължително време не се занимавала с общественополезен труд, като получавала нетрудови доходи по непозволен и неморален начин - престъпление по чл. 329, ал. 1 от НК. Разпитана след привличането си, обвиняемата А. се признава за виновна и изразява съжаление за стореното. В хода на разследването е установено, че от приложената по делото справка от Община Пловдив, за периода от 01.01.2019 г. до момента на изготвяне на справката на обв. А. са били съставени общо 8 бр. АУАН за извършени от нея нарушения на чл.8, ал.1 от Наредбата за осигуряване на обществения ред на Общински съвет - гр.Пловдив. Цитираната разпоредба гласи, че се забранява: „извършването на действия, противни на добрите нрави, съобразно обичайната практика и обществения ред". По всеки АУАН впоследствие са били издадени и наказателни постановления, като за настоящото производство, предвид предявеното на А. обвинение, от значение са НП № 1261/11.10.2019г., НП № 1387/24.10.2019 г., НП № 1385/24.10.2019 г., НП № 1456/20.11.2019 г., НП № 1512/02.12.2019 г., НП № 102/30.01.2020 г. и НП № 163/19.02.2020 г. Три от изброените наказателни постановления са влезли в сила, а именно: Наказателно постановление № 1387/24.10.2019 г., Наказателно постановление № 1385/24.10.2019 г. и Наказателно постановление № 1456/20.11.2019 г.

Едновременно с това, деянията, за които на А. са били съставени посочените АУАН, са включени в обвинението й по  досъдебното производство. Престъплението по чл.329, ал.1 от НК се характеризира от обективна страна с получаване нетрудови доходи по непозволен и неморален начин, което следва да е било осъществявано за продължителен период от време.

По ДП №10/2020г по описа на Пето РУ– Пловдив са приложени протоколи за разпит на свидетелите: С.К.П., работещ като полицай в група „ООР“ в сектор ОП при Пето РУ-Пловдив, И.Н.К., работещ като полицай в група „ООР“ в сектор ОП при Пето РУ-Пловдив, Б.Д.Д., работещ като полицай в група „ООР“ в сектор ОП при Пето РУ-Пловдив, Т.С.К., работещ като полицай в група „ООР“ в сектор ОП при Пето РУ-Пловдив, В.Д.К., работещ като старши полицай в сектор „СПС“ в отдел „ОП“ при ОД на МВР-Пловдив, С.П.П., работещ като полицай в група „ООР“ в сектор ОП при Пето РУ-Пловдив, Н.И.М.,  работещ като полицай в група „ООР“ в сектор ОП при Пето РУ-Пловдив, В.Ч.П., работещ като полицай в група „ООР“ в сектор ОП при Пето РУ-Пловдив, В.П.П., работещ като младши разузнавач в сектор  „КП“ при Пето РУ-Пловдив, Д.Б.К., работещ като младши разузнавач в сектор „КП“ при Пето РУ-Пловдив, Ю.Б.К., работещ като полицай в група „ООР“ в сектор „ОП“ при Пето РУ-Пловдив,   от който се установява, че лицето А.Ч.А. проституира  и с действията си е нарушила разпоредбите на чл. 8, ал.1 от Наредбата за осигуряване на обществения ред. Предвид събраните доказателства прокурорът при Районна прокуратура-Пловдив  посочва, че по ДП № 10/2020 г. по описа на 05 РУ се съдържа заверен препис на Акт за установяване на административно нарушение с бл. № 38679/06.10.2019 г., връчен лично на обвиняемата А. на същата дата. Актосъставителят и свидетелят по този акт - Н.М. и С.П., са разпитани като свидетели по образуваното впоследствие досъдебно производство. Видно от събраните по делото доказателства, извършеното от А.А. на 06.10.2019 г. деяние е включено в състава на престъплението, за което й е повдигнато и предявено обвинение за престъпление по чл.329, ал.1 от НК. На 24.10.2019 г. въз основа на цитирания АУАН било издадено от Й.С.- Заместник-кмет при Община Пловдив НП № 1385. Същото било връчено на А. и влязло в сила на 19.11.2019 г.

Прокурорът при РП-Пловдив посочва, че съотношението между наказателната и административнонаказателната отговорност е изяснено от разпоредбите на чл. 32, ал. 1 и ал. 2 от ЗАНН и чл. 33, ал. 1 и ал. 2 от ЗАНН. Тези норми утвърждават правилото, че в случаите, когато с едно деяние се нарушават едновременно наказателни и административно-наказателни норми, които имат един и същи обхват на защита, то наказателната отговорност се ползва с приоритет и поглъща административнонаказателната. Това, от своя страна, предвид колизията между административнонаказателното и воденото наказателно производство, налага необходимостта от предприемане на действия по възобновяване на административнонаказателното производство, осъществено спрямо А.Ч.А. относно извършеното нарушение по чл.8, ал.1 от Наредбата за осигуряване на обществения ред на Общински съвет - гр.Пловдив.

Разгледано по същество предложението е основателно.

В конкретния случай са налице материалноправните предпоставки на разпоредбата на чл.70, б."д" от ЗАНН/в съответната редакция/, съгласно която административнонаказателните производства, по които наказателните постановления са влезли в сила, както и решените и прекратените от съда дела, образувани във връзка с обжалване на наказателни постановления, подлежат на възобновяване, когато деянието, за което е приключило административнонаказателното производство, съставлява престъпление.

Фактическият състав за възобновяване на административнонаказателното производство на основанието по чл.70, б."д" от ЗАНН включва два кумулативни елемента: приключило административнонаказателно производство по влязло в сила НП с наложено на дееца административно наказание и висящо наказателно производство за същото деяние. В настоящия случай и двете предпоставки са налице. При съпоставка на предмета на двете производства (административнонаказателното и досъдебното), настоящият състав на съда намира, че те се отнасят до едно и също по фактическия си състав деяние.

При идентичност на фактите, обусловили привличането към административнонаказателна и наказателна отговорност на едно лице, приоритет има наказателната му отговорност, аргумент за което е и разпоредбата на чл.33, ал.2 от ЗАНН.

Неспазването на това правило може и следва да бъде отстранено чрез предвидения в ЗАНН институт на възобновяване на производството.

В случай, че административнонаказателната отговорност е реализирана по-рано от наказателната, следва да се възобнови административнонаказателното производство по реда на чл.72, ал.1 от ЗАНН и да се отмени издаденото по него НП с цел спазване на принципа "non bis in idem", а оттам и безпрепятствено продължаване на наказателното производство поради посочения приоритет на наказателната отговорност спрямо административнонаказателната.

По този начин се избягва  и нарушаването на забраната за повторно осъждане за едно и също нещо, залегнала в чл.4, т.1 от Протокол № 7 към КЗПЧОС, като се премахва единствената законова пречка за нормалното развитие на наказателното производство съгласно приетите изменения на чл.24 и чл.25 от НПК, в сила от 05.11.2017г.

При тези обстоятелства административният съд намира, че предложението за възобновяване на административнонаказателното производство е основателно и следва да бъде уважено, като съдът постанови решение в искания от наблюдаващия прокурор смисъл.

Водим от горното, съдът:

 

                                         Р Е Ш И:

 

ВЪЗОБНОВЯВА административнонаказателното производство, образувано по влязлото в сила Наказателно постановление № 1385/24.10.2019г., издадено от Зам. кмета на Община Пловдив, с което на А.Ч.А., с ЕГН **********, с адрес: ***, р-н Източен, ул. „***“ № 9, ет.1, ап.4,  за нарушение  на чл. 8, ал.1 от Наредбата за осигуряване на обществения ред , на основание чл. 31, ал.1 от Наредбата за осигуряване на обществения ред, е наложена глоба в размер на 200лв.

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 1385/24.10.2019г., издадено от Зам. кмета на Община Пловдив, с което на А.Ч.А., с ЕГН **********, с адрес: ***, р-н Източен, ул. „***“ № 9, ет.1, ап.4,  за нарушение  на чл. 8, ал.1 от Наредбата за осигуряване на обществения ред , на основание чл. 31, ал.1 от Наредбата за осигуряване на обществения ред, е наложена глоба в размер на 200лв.

ПРЕКРАТЯВА административнонаказателно производство, образувано с АУАН № КТ038679 от 06.10.2019г. от младши инспектор към Пето РУ-Пловдив, относно установеното с акта нарушение на чл. 8, ал.1 от Наредбата за осигуряване на обществения ред.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

 

 

 

                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: /П/         

 

 

 

 

                                           ЧЛЕНОВЕ: /П/