Решение по дело №1308/2017 на Районен съд - Хасково

Номер на акта: 64
Дата: 19 февруари 2018 г. (в сила от 16 март 2018 г.)
Съдия: Даниела Колева Николова
Дело: 20175640201308
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 ноември 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

64  /   19.02.2018 г.    град Хасково

         

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

ХАСКОВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Втори наказателен състав,

на седемнадесети януари две хиляди и осемнадесета година,

в публично съдебно заседание в състав:

 

                                                                                                     Съдия: Даниела Николова

 

секретар: Щиляна Манахилова

прокурор:

като разгледа докладваното от съдията

АНД №1308 по описа  за 2017 г.

 

          Производството е по реда на чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания.

          Образувано е по жалба от Ч.И. ***,чрез адвокат Д.Д.  срещу Наказателно постановление № 10022/10.08.2017 г. на Началник отдел  „Рибарство и контрол-Южна България -Пловдив , с което на жалбоподателя е наложено, за извършено от него нарушение, квалифицирано от наказващия орган по чл. 50, ал. 1 т.2  и чл.50 ал.3  от Закона за рибарството и аквакултурите, административно наказание „Глоба” в размер на 1000 лева на основание чл. 86 от ЗРА, а на основание чл. 90, ал. 1 ЗРА е отнет в полза на Държавата предмета на нарушението .В подадената жалба се релевират оплаквания за неправилност и незаконосъобразност на атакуваното с нея наказателно постановление, поради допуснати съществени процесуални нарушения. Твърди се от жалбоподателя, че наказателното постановление било и необосновано, като оспорва изцяло отразената в него фактическа обстановка. Моли съда да постанови решение, с което да отмени обжалваното наказателно постановление.

          В съдебно заседание пред Районен съд – Хасково, жалбоподателят, редовно призован,  чрез упълномощения по делото представител – адв.Д.Д.  заявява, че поддържа жалбата и развива конкретни съображения за нейната основателност. Моли съда обжалваното с нея наказателно постановление да бъде отменено.

          Административнонаказващият орган - Началника на отдел  „Рибарство и контрол-Южна България–Пловдив , редовно призован,  се явява лично . Оспорва жалбата и  излага аргументи в подкрепа на доводите за неоснователност на същата. Моли  да бъде потвърдено атакуваното с нея наказателно постановление.

          Жалбата е подадена в законоустановения срок, срещу подлежащ на обжалване акт, от лице, легитимирано да атакува наказателното постановление, поради което е процесуално допустима.

          ХАСКОВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, за да се произнесе по основателността й, и след като се запозна и прецени събраните доказателства при извършената проверка на обжалваното наказателно постановление, намира за установено следното:

          На 13.03.2017 г., около 07.30 часа сутринта св.К.М.А. на длъжност главен инспектор в РК Южна България  гр.Пловдив  получил  първо от дежурния на МВР- Кърджали,а впоследствие  и от  спешния телефон на ИАРА, сигнал, че на язовир Студен кладенец,в местността  на  село Лисиците две лица товарят мрежи с риба в чували в зелен  джип, с описание на  марка ,модел   и  пълен  регистрационен номер на автомобила .За получения сигнал св.А.   се свързал с  колегата  си св. П.Г.Х. , като междувременно  поискал от дежурния на  РУП-Кърджали  съдействие на  автопатрул, който да пресрещне  джипа . След това двамата служители на РК със служебния  автомобил се отправили към мястото на сигнала  и на разклона за село Широко поле се разминали  с посочения   джип,поради което обърнали автомобила и го  последвали,като се движели  на разстояние от около  30 метра зад него  . В района на бившия Оловно-цинков  комбинат  в гр.Кърджали  джипът  бил спрян от  патрулен полицейски автомобил. След  като органите на МВР, между които и св.Т.И.Д. *** / проверили  самоличността на лицата,пътуващи в джипа / с десен волан / установили ,че той се  управлява от жалбоподателя  Ч.И.Ч.   седещия до водача пътник е  св.И.Ш. Ф. .В този момент на мястото на проверката  пристигнали и служителите на РК - св.А. и Х..  При  извършения външен оглед  на  багажното отделение на джипа  контролните органи   забелязали  два черни  найлонови чували  с  риба, оплетена в хрилна мрежа, като единият чувал бил  скъсан, откъдето се подавала  главата на бяла риба. След   това  джипа,заедно с пътуващите в него лица  били съпроведени  до  паркинга  на РУП-Кърджали,където  били снети писмени обяснения от жалбоподателя и  свид.И. Ф.  , а междувременно  органите на РК извършили проверка . В хода на така осъществената проверка било констатирано наличието на два черни чувала с един брой  хрилна мрежа,в която  имало уловена  риба  - 38 кг.  морунаж, 2 кг.речен кефал и 0.800 кг. бяла риба,  след претеглянето й с електронна везна в присъствие на жалбоподателя.

          С оглед тези констатации и след като жалбоподателят не представил декларация за произход на измереното количество превозвана  риба  , контролните органи достигнали до извод за извършено нарушение на разпоредбите на Закона за рибарството и аквакутурите и на жалбоподателя бил съставен акт за установяване на административно нарушение. АУАН бил съставен на място, в негово присъствие, от свид. К.А.  за нарушение, квалифицирано от актосъставителя по чл. 50, ал. 1 т.2   и чл.50 ал.3  ЗРА. Жалбоподателят подписал съставения АУАН лично след предявяването му, а в съответната графа за обяснения и възражения по него не вписал такива . В рамките на законоустановения тридневен срок е  постъпило възражение срещу съставения АУАН.

          При издаване на наказателното постановление, административнонаказващият орган е възприел изцяло фактическата обстановка, описана в акта за установяване на административно нарушение.

          Изложената  фактическа обстановка се установява  от представените по делото писмени доказателства, както и от показанията на разпитаните в хода на делото свидетели: К.А. ,П.Х. и Т.Д. , чиито показания съдът кредитира относно обстоятелствата, свързани с изложените в АУАН факти и тези, свързани с неговото съставяне, като еднопосочни с останалия събран доказателствен материал, вътрешно непротиворечиви и логически  последователни. Същите се основават на техни  преки и непосредствени впечатления, досежно изнесените факти около извършената проверка и констатациите, направени в нейния ход, поради което съдът ги възприема като достоверни при обосноваване на фактическите си изводи.Не са налице данни, които да обосновават недостоверност в показанията и на свид. Исмаил Фейзи , като напрактика в изложеното от него не се съдържа противоречие с отразеното в останалите доказателствени източници, поради което показанията му досежно релевантните по делото обстоятелства, съдът кредитира с доверие, а значението на изложените факти, от гледна точка обективната и субективна страна на твърдяното нарушение, съдът ще обсъди при изложение на правните си изводи.

          При така установените факти съдът намира от правна страна следното:            

          Съгласно разпоредбата на чл. 50, ал. 1 т.2 от Закона за рибарството и аквакултурите, в редакцията й, относима към датата на деянието, след измененията с ДВ бр. 59/2012 г. от 03.08.2012 г .превозът на риба и/или други водни организми се извършва със специализирани транспортни средства  регистрирани по реда на чл. 246 от Закона за ветеринарномедицинската дейност - в останалите случаи.Според ал.3 на чл.50 от ЗРА  при превоз на продукти от риболов същите се придружават с копие от декларация за произход и документ за превоз съгласно изискванията на наредбата по чл. 46, ал. 4. По силата на чл. 86 от Закона за рибарството и аквакултурите, в редакцията, действаща към датата на извършване на твърдяното нарушение, който превозва риба, други водни организми и продукти от тях в нарушение на чл. 50, се наказва с глоба, съответно имуществена санкция в размер от 1000 до 2000 лв, а според чл. 90, ал. 1 ЗРА  случаите по чл. 56, 62, 64, 65, чл. 66, ал. 4 и 5, чл. 67, 67а, 68, 69а, 70, 71, 72, 73 - 77, 81, 82, 82а, 82в, 85, 85а и 86 рибата и другите водни организми, както и уредите, средствата и приспособленията, с които те са придобити, се отнемат в полза на държавата. Следователно, деянието, за което е наложено на жалбоподателя административно наказание е обявено от закона за наказуемо.

          При съставяне на АУАН и издаване на наказателното постановление съдът не констатира процесуални нарушения от категорията на съществените, които налагат отмяна на последното . Действително не са допуснати нарушения на чл. 40 от ЗАНН, във връзка със съставянето на акта за установяване на административно нарушение в присъствие на жалбоподателя, който подписал акта и получил препис от същия, надлежно удостоверено с подписа му в съответната графа ,а  процесният АУАН принципно  отговаря на изискванията на чл. 42 от ЗАНН за неговата редовност . На следващо място, обжалваното наказателно постановление е издадено от компетентен орган, в кръга на неговите правомощия, спазени са формата и реда за издаването на НП и  по съдържанието си   отговаря на изискванията на чл. 57 от ЗАНН, установяващ изискуемите реквизити, доколкото в него е възприета изцяло фактическата обстановка, описана в АУАН.

            Срещу жалбоподателя Ч.Ч. е образувано  и  досъдебно  производство №291/2017  г.  по описа на СО на СГП СЗ“А“    затова че, на  13.03.3017 г. в  района на с.Лисиците ,обл.Кърджали с цел да набави за другиго /И. Ш. Ф. / имотна облага ,укрил в багажното отделение ********** с рег.№*******  чужди движими вещи –риби морунаж -38 кг. на общо стойност 228 лв.,речен кефал 2 кг. а общо стойност 12лв. и бяла риба -0.800 кг.на обща стойност 16 лв. или всичко на обща стойност 256 лв., собственост на държавата ,за които вещи е предполагал ,че са придобити от другиго /И. Ш. Ф./  чрез престъпление –бракониерство по чл.238 ал.1 б.“а“,пр.3-то от НК ,  като е отбелязано, че това съставлява  престъпление по чл.215 ал.1 от НК . На 24.10.2017  г.  с постановление на следовател  при СО на СГП СЗ“А“ Ч.  е  привличен като обвиняем за извършено престъпление по  чл.215 ал.1 от НК.Преди привличането  на Ч. като обвиняем  на 10.08.2017 г. е  било издадено обжалваното Наказателно постановление ,  като деянието    описано в него е за превоз  на 38 кг.  морунаж, 2 кг.речен кефал и 0.800 кг. бяла риба  с неспециализирано транспортно средство по реда на чл.246 от ЗВД и  без копие от декларация за произход.Следователно  за деянието от 13.03.2017 г.   срещу жалбоподателя са били образувани и  протичали   две производства -административнонаказателно и наказателно такова .Разпоредбата на чл. 33 от ЗАНН регламентира приоритета на наказателната отговорност над административната, като поначало не допуска конкуренция между административнонаказателно и наказателно производства срещу едно и също лице за едно и също извършено деяние. Щом за дадено деяние е инициирано наказателно производство, административнонаказателно производство не се образува, а започналото се прекратява.  В нормата на чл. 4, ал.1 от Протокол  №7 към Конвенцията за защита правата на човека и основните свободи е уреден международния принцип на правото за невъзможност за повторно осъждане или наказание, съгласно който никой не може да бъде съден или наказан от съда на една и съща държава за престъпление, за което вече е бил оправдан или окончателно осъден съгласно закона и наказателната процедура на тази държава,доразвит  и в  Тълкувателно решение №3/2015г.на ОСНК на ВКС .В конкретния случай  съобразявайки  се с  постулатите  на ТР №3/2015г.  на ОСНК   проведеното спрямо Ч.Ч. административнонаказателно производство макар  и  започнало първо със съставяне на АУАН на 13.03.2017 г.  не  е приключило първо,защото  наказателното  макар и  започнало след него  е  висящо   преди края на административнонаказателното такова-издаденото  НП е предмет на  настоящия съдебен контрол    . Към този момент не е налице нарушаване на принципа на "ne bis in idem", тъй като е допустимо паралелното протичане на две наказателни производства - така и в ТР 3/2015 г., Общи положения, б. "в". Следва да се определи обаче дали те и двете са наказателни по своя характер  и  дали се водят за едно и също  деяние. Последното , в случая не се потвърждава , най – малко поради липса на идентичност в изпълнителното деяние   на нарушението от една страна и това  на престъплението,за което се  води  наказателното производство  - от друга,макар и да е  налице    тъждественост   откъм  другите  съставомерните  признаци-дата и  място на извършване   и предмет на деянието  .Престъплението по чл.215 ал.1 от НК  е такова по своето определение и местоположение в особената част на НК. Вещното укривателство е вторична престъпна дейност и предполага предварителната наличност на извършено престъпно или обществено- опасно посегателство, в резултат на което друг е придобил по престъпен начин чужда движима вещ или си е създал противозаконна облага. Престъплението  обективирано във  формата  на изпълнителното деяние-укриване, представлява  активни действия на дееца ,чрез които неправомерно придобитата от другиго вещ се поставя в такова положение, че се затруднява откриването й от собственика и от властта;. За субсумиране на  деянието по  чл.215 от НК е без значение какво е предикатното престъпно деяние/ в случая то е бракониерство / и в този смисъл са ирелевантни  фактите, свързани с времевите му и пространствени измерения, механизъм на осъществяване и съпричастните към него лица. В регламента на престъпния състав в чл.21 НК, при визиране на изпълнителната форма-укриване и при очертаване на инкриминирания предмет-чужди движими вещи, придобити от другиго чрез престъпление , използваната терминология отразява различно от вложеното в разпоредбата на чл.50 от ЗРА  съдържание. Административнонаказателната норма по чл.50 от ЗРА субсумира  факти в диспозицията си,които  не са  идентични с тези на наказателната по чл.215 ал.1 от НК . Макар едно и също поведение на жалбоподателя да  се оценява и попада в приложното поле на двете производства,различието е в това , че   в единия случай се интерпретира нарушение, свързано с превоз на риба  с неспециализирано транспортно средство по реда на чл.246 от ЗВД и  без  декларация за произход  , а във втория - свързано с укриване на риба ,за която се  предполага ,че е придобита от другиго чрез престъпление-бракониерство    .Казано по друг начин  превозът на риба "с неспециализиран превоз", както и  без документ за произход на риба в нарушение на  изискванията  в чл.50 ал.1 т.2 и ал.3 от ЗРА   не   се    включва   в състава  на  предикатното престъпно деяние по чл.215 ал.1 от НК  ,за което е привлечен да отговаря жалбоподателя ,което кара и настоящата инстанция да  приеме липса на  тъждественост между наказателното и административно наказателното обвинение . Тези различия идват да покажат, че при издаване на наказателното постановление по отношение на деяние, което не е същото с това, за което се  води  наказателното производство  не  могат да се отнесат горните  съждения за приложимост на принципа  "ne bis in idem". 

Съдът обаче констатира допуснато  нарушение  на чл. 18 от ЗАНН, в производството по установяване на нарушения и налагане на наказание по ЗРА.Административнонаказателната отговорност на жалбоподателя е ангажирана за превоз на риба с автомобил ,който не  е специализирано транспортно средство по реда на чл.246 от ЗВД  и  без превоза да е придружен с  копие от декларация за произход. Разпоредбата на чл. 18 от ЗАНН въвежда  основен принцип в административно-наказателното право и се прилага за всички неуредени случаи. След като административнонаказващият орган е приел, че са извършени две нарушения, подробно описани и подведени под нормите на чл. 50, ал. 1, т. 2 от ЗРА и  чл. 50, ал. 3 от ЗРА, то на основание чл. 18 от ЗАНН, е следвало да наложи две отделни административни наказания за всяко едно от установените нарушения,а не едно наказание,както е процедирал в настоящия случай,което е самостоятелно основание за отмяна на атакуваното НП.

                 Вън от изложеното, от материалноправна страна обстоятелствата,описани  в акта и наказателното постановление, проверени от съда с допустими по закон доказателствени средства, се установяват по  категоричен  начин. Доказано е, че на посочените в АУАН и наказателното постановление дата и място жалбоподателят Ч.Ч.  действително е превозвал  риба с  автомобил  марка „****”, модел „***** ” с ДК №  ******* . В хода на  осъществената проверка в багажното отделение на автомобила било констатирано  наличието на два чувала с  хрилна мрежа , както и прясна риба  - 38 кг.морунаж,2 кг. речен кефал   и  0.800 кг. бяла риба ,след претеглянето й с електронна везна в присъствие на жалбоподателя, като при извършена от органите на отдел РК Южна България  проверка не представил  декларация за произход на горепосоченото количество риба .

  В случая, за да се ангажира отговорността на дееца по посочения текст е необходимо и достатъчно най – напред да се докаже, че жалбоподателят извършва превоз на  риба , което в процесния случай, с оглед предмета на твърдяното нарушение, е установено. Следващият основен момент от настоящия анализ е свързан с характера на процесното нарушение, от гледна точка систематическото място на разпоредбата на чл. 50, ал. 2 ЗРА в закона и оттам с характера на обществените отношения, обект на закрила с въвеждане на законовите задължения по цитираната норма и на санкцията за тяхното неизпълнение. В този смисъл последователно застъпено в практиката , че задълженията, изброени в чл. 50 от ЗРА са вменени на субектите, осъществяващи стопански риболов по смисъла на §1, т.28 от ДР на ЗРА. Този извод се основава на анализа на съдържанието на горната норма и като се съобрази, че същата се намира в глава V „Търговия и превоз на риба и други водни организми” на ЗРА. Горното следва и от логическото тълкуване на нормите, находящи се в цялата глава V и във връзка с целите на закона, определени в чл. 1, ал.2 от закона. Да се приеме обратното би означавало, че във всички случаи на превоз на риба или други водни организми, лицата следва да разполагат със специализиран превоз и с документите по чл. 50, ал.2 и 3 от закона, което на практика би довело до изключителни затруднения за крайните потребители на тази стока или на физическите лица, осъществяващи любителски риболов, каквато право е законово установено със ЗРА. По смисъла на §1, т.28 от ДР на ЗРА, „риболов – стопански” е улов на риба и други водни организми, извършван в определените за това обекти с разрешени уреди и средства, с цел продажба на продукцията на пазара и реализиране на доход, независимо от това дали дейността се извършва постоянно, сезонно или временно. Същевременно, чл. 17а от ЗРА допуска този вид риболов да бъде осъществяван и от физически лица при определени предпоставки. От друга страна административнонаказателната разпоредбата на чл. 86 от ЗРА предвижда, че субект на нарушение е всяко административнонаказателно отговорно лице, без да се изисква някакво негово специално качество, напр. качеството „търговец”, но са предвидени изисквания за целта на извършваното деяние и тя е търговската цел. Т.е. жалбоподателят би бил в нарушение само, ако при провеждане на административно-наказателната процедура проверяващите служители от отдел РК Южна България  на ИАРА са установили по безспорен начин, че нарушителят е превозвал процесното количество риба , с цел продажбата им на пазара и реализиране на доход от това – търговия и поради това, следва да превозва улова в специализирано превозно средство, отговарящо на ветеринарномедицинските изисквания и да притежава необходимите документи за произхода на тази риба или търговски документи.  Целта обаче не може да бъде извлечена априори от посоченото в АУАН като отнето количество превозвана риба. Обстоятелството, че рибата е уловена с цел да бъде реализирана търговска печалба нито може да бъде „очевидна”, нито да се извлича и установява от доказателствата, събрани по делото, които да заместват твърденията в тази насока. В случая по никакъв начин не е установено в хода на административнонаказателното производство, че жалбоподателят Ч.  е превозвал  улова на процесното количество риба с цел продажба на същата и реализиране на доходи от последната, поради което също не може да се приеме, че е осъществявал стопански риболов, респективно, че се касае за превоз с търговска цел и за санкционираното лице да съществува задължение при превоза на риба да спазва изискванията на чл. 50 от ЗРА.  За ангажиране отговорността на жалбоподателя  по чл. 86 от ЗРА е необходимо по несъмнен начин да се установи, че той е превозвал   описаното в наказателното постановление количество риба с цел продажба (търговия) на пазара и реализиране на доход от това. При безспорната установеност на тази специална цел – търговия, може да се приложи изискването в чл. 50 от ЗРА – за превозване на уловената риба в специализиран автомобил, регистрация и лицензиране на последния по реда на Закона за ветеринарно медицинската дейност. Тъй като не е установено уловът на риба да е с цел търговия, не може да се приеме, че  жалбоподателя е бил длъжен да превозва рибата в специализирано превозно средство и да носи отговорност по чл. 86 от ЗРА, при неизпълнение на това задължение.По тези съображения  издаденото НП следва да бъде отменено изцяло.    

          Мотивиран така, съдът

 

Р Е Ш И:

 

          ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 10022/10.08.2017 г. на Началник отдел  „Рибарство и контрол-Южна България“-Пловдив.

          Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - Хасково в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                                              Съдия: /п/ не се чете.

 Вярно соригинала!

 Секретар: Ц.С.