Определение по дело №371/2023 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 622
Дата: 29 декември 2023 г.
Съдия: Ася Тодорова Стоименова
Дело: 20237110700371
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 ноември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                                                                                                                О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

    № 622

        гр. Кюстендил, 29.12.2023 г.

 

Административен съд – Кюстендил, V състав, в закрито заседание на двадесет и девети декември две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                                                                                                                                                                                                                                         СЪДИЯ: АСЯ СТОИМЕНОВА

 

като разгледа докладваното от съдията административно дело № 371 по описа за 2023 година на Административен съд – Кюстендил, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Делото е образувано по жалба с вх. № 4455/16.11.2023 г. по описа на съда     от Н.Г.С.,***, махала О № *, община Кочериново, област Кюстендил, срещу отказа на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор”, обективиран в писмо с     изх. № 96-00-823/09.11.2023 г., да извърши проверка по подадения от нея сигнал   с вх. № 96-00-823/01.11.2023 г.

След като извърши проверка на допустимостта на жалбата съдът намира, че на основание чл. 159, т. 1 от АПК същата следва да бъде оставена без разглеждане, а образуваното въз основа на нея съдебно производство – да бъде прекратено, по следните съображения: 

Писмото с изх. № 96-00-823/09.11.2023 г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор” е издадено по преписка, образувана във връзка с подаден на 01.11.2023 г. сигнал от Н.С. с вх. № 96-00-823, съдържащ твърдение, че в сградата на Служба по трудова медицина   на „АЕЦ Козлодуй” ЕАД работи незаконна медико-диагностична лаборатория, която не е регистрирана като лечебно заведение за извънболнична помощ съгласно Закона за лечебните заведения (ЗЛЛ). В писмото е посочено, че съгласно нормата на чл. 64, ал. 3 от Закона за здравето (ЗЗ; изм. и доп., ДВ, бр. 86/2023 г., в сила   от 13.10.2023 г.) медицинското наблюдение на лицата, които работят с източници на йонизиращи лъчения, включително оценката на медицинската им пригодност да изпълняват конкретни професионални задължения, се осъществява от лекари от НЦРРЗ и от лечебните заведения, които отговарят на изискванията, посочени в наредбата по чл. 65, ал. 1, т. 4, а медицинското наблюдение на лицата, допускани до работа в ядрени централи, се осъществява от наети правоспособни лекари с придобита специалност съгласно приложение № 3 към наредбата по чл. 65, ал. 1, т. 4 от ЗЗ и медицински специалисти, организирани в структурно звено в централата, както и че съгласно приложение № 3 към наредбата по чл. 65, ал. 1, т. 4 от ЗЗ медицинското наблюдение на лицата, допускани до работа в ядрени централи, включва и извършването на задължителни медицински изследвания и медицински изследвания по показания.

Според чл. 7а, ал. 1 от ЗЛЛ контролът върху дейността на лечебните заведения, на медицинските дейности и на качеството на медицинската помощ се осъществява от Изпълнителна агенция „Медицински надзор” към министъра на здравеопазването. Правомощията на агенцията са уредени в чл. 7б и 7в от ЗЛЛ. Съгласно чл. 7в, ал. 1 от ЗЛЛ същата извършва планови и извънредни проверки на лечебните заведения. Условията и редът за извършване на проверките по ал. 1 – 3 и за осъществяване на медицинския контрол по глава четвърта от Закона за здравното осигуряване се определят с наредба на министъра на здравеопазването (чл. 7в, ал. 4). Това е   Наредба № 1 от 26.03.2019 г. за условията и реда за извършване на проверки от Изпълнителна агенция „Медицински надзор” (Наредбата; oбн., ДВ, бр. 26/2019 г., в сила от 01.04.2019 г.). Съгласно чл. 6, ал. 1 от Наредбата плановите проверки се извършват по шестмесечен план, утвърден от изпълнителния директор на агенцията, въз основа на анализ на дейността на лечебните заведения и оценка на риска, а според чл. 7, ал. 1 от същата извънредните проверки се извършват без предварително уведомяване на проверяваните лица, като в т. 1 – 5 са изброени случаите, в които могат да бъдат извършени (в т. 4 е посочено, че това може да стане по сигнали на граждани или други заинтересовани лица). В ЗЛЛ и в Наредбата не e уреден редът за постановяване на отказ за извършване на извънредна проверка по подаден сигнал.  Според чл. 124, ал. 2 от АПК решението, постановено по подаден сигнал, не подлежи на обжалване. На обжалване не подлежи както изричното произнасяне, така и непроизнасянето по сигнала (вж. в т. см. Определение № 9104/02.10.2023 г. на ВАС по адм. д. № 9219/2023 г., II о., Определение № 3486/12.04.2022 г. на ВАС по    адм. д. № 2571/2022 г., VI о., Определение № 14967/06.12.2017 г. на ВАС по    адм. д. № 11988/2017 г., VI о. и Определение № 12948/30.10.2014 г. на ВАС    по адм. д. № 12278/2014 г., VI о.). Процесната жалба е подадена срещу неподлежащ на оспорване акт, поради което е процесуално недопустима.

Воден от гореизложеното и основание чл. 159, т. 1 от АПК, съдът

 

  О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата от Н.Г.С.,***, махала Ореевица № 1, община Кочериново,   област Кюстендил, срещу отказа на изпълнителния директор на    Изпълнителна агенция „Медицински надзор”, обективиран в писмо с   изх. № 96-00-823/09.11.2023 г., да извърши проверка по подадения от нея сигнал     с вх. № 96-00-823/01.11.2023 г.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 371/2023 г. по описа на Административен съд – Кюстендил.

Определението може да се обжалва от страните с частна жалба пред  Върховния административен съд в седемдневен срок от съобщаването му.

 

 

 

                                                                                                СЪДИЯ: