О П Р Е Д Е Л Е Н И
Е
№ 622
гр. Кюстендил, 29.12.2023 г.
Административен съд – Кюстендил, V състав, в закрито заседание на двадесет и девети
декември две хиляди двадесет и трета година, в състав:
СЪДИЯ: АСЯ СТОИМЕНОВА
като разгледа докладваното от съдията
административно дело № 371
по описа за 2023 година на Административен съд – Кюстендил, за да се произнесе,
взе предвид следното:
Производството е
по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Делото е
образувано по жалба с вх. № 4455/16.11.2023 г. по описа на съда от Н.Г.С.,***,
махала О № *, община Кочериново, област Кюстендил, срещу отказа
на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор”,
обективиран в писмо с изх. № 96-00-823/09.11.2023 г., да извърши
проверка по подадения от нея сигнал с
вх. № 96-00-823/01.11.2023 г.
След като извърши проверка на
допустимостта на жалбата съдът намира, че на основание
чл. 159, т. 1 от АПК същата следва да бъде оставена без разглеждане, а
образуваното въз основа на нея съдебно производство – да бъде прекратено, по
следните съображения:
Писмото с изх. №
96-00-823/09.11.2023 г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция
„Медицински надзор” е издадено по преписка, образувана във връзка с подаден на 01.11.2023
г. сигнал от Н.С. с вх. № 96-00-823, съдържащ твърдение, че в сградата на
Служба по трудова медицина на „АЕЦ Козлодуй” ЕАД работи незаконна
медико-диагностична лаборатория, която не е регистрирана като лечебно заведение
за извънболнична помощ съгласно Закона за лечебните заведения (ЗЛЛ). В писмото е
посочено, че съгласно нормата на чл. 64, ал. 3 от Закона за здравето (ЗЗ; изм.
и доп., ДВ, бр. 86/2023 г., в сила от 13.10.2023 г.) медицинското наблюдение
на лицата, които работят с източници на йонизиращи лъчения, включително
оценката на медицинската им пригодност да изпълняват конкретни професионални
задължения, се осъществява от лекари от НЦРРЗ и от лечебните заведения, които
отговарят на изискванията, посочени в наредбата
по чл. 65, ал. 1, т. 4, а медицинското наблюдение на лицата, допускани до
работа в ядрени централи, се осъществява от наети правоспособни лекари с
придобита специалност съгласно приложение № 3 към наредбата по чл.
65, ал. 1, т. 4 от ЗЗ и
медицински специалисти, организирани в структурно звено в централата, както и
че съгласно приложение № 3 към наредбата по чл. 65, ал. 1, т. 4 от ЗЗ
медицинското наблюдение на лицата, допускани до работа в ядрени централи, включва
и извършването на задължителни медицински изследвания и медицински изследвания
по показания.
Според чл. 7а,
ал. 1 от ЗЛЛ контролът върху дейността на лечебните заведения, на
медицинските дейности и на качеството на медицинската помощ се осъществява от
Изпълнителна агенция „Медицински надзор” към министъра на здравеопазването.
Правомощията на агенцията са уредени в чл. 7б и 7в от ЗЛЛ. Съгласно чл. 7в, ал.
1 от ЗЛЛ същата извършва планови и извънредни проверки на лечебните заведения.
Условията и редът за извършване на проверките по ал. 1 – 3 и за осъществяване
на медицинския контрол по глава
четвърта от Закона за здравното осигуряване се
определят с наредба на министъра на здравеопазването (чл. 7в, ал. 4). Това е Наредба
№ 1 от 26.03.2019 г. за условията и реда за извършване на проверки от Изпълнителна агенция „Медицински
надзор” (Наредбата; oбн., ДВ, бр. 26/2019 г., в
сила от 01.04.2019 г.). Съгласно чл. 6, ал. 1 от Наредбата плановите
проверки се извършват по шестмесечен план, утвърден от изпълнителния директор
на агенцията, въз основа на анализ на дейността на лечебните заведения и оценка
на риска, а според чл. 7, ал. 1 от същата извънредните проверки се
извършват без предварително уведомяване на проверяваните лица, като в т. 1 – 5
са изброени случаите, в които могат да бъдат извършени (в т. 4 е посочено, че това
може да стане по сигнали на граждани или други заинтересовани лица). В ЗЛЛ и в
Наредбата не e уреден редът за постановяване на отказ за извършване на
извънредна проверка по подаден сигнал.
Според чл.
124, ал. 2 от АПК
решението, постановено по подаден сигнал, не подлежи на обжалване. На обжалване
не подлежи както изричното произнасяне, така и непроизнасянето по сигнала (вж.
в т. см. Определение № 9104/02.10.2023 г. на ВАС по адм. д. № 9219/2023 г., II
о., Определение № 3486/12.04.2022 г. на ВАС по адм.
д. № 2571/2022 г., VI о., Определение № 14967/06.12.2017 г. на ВАС по адм.
д. № 11988/2017 г., VI о. и Определение № 12948/30.10.2014 г. на ВАС по
адм. д. № 12278/2014 г., VI о.). Процесната жалба е подадена срещу неподлежащ
на оспорване акт, поради което е процесуално недопустима.
Воден от
гореизложеното и основание чл. 159, т. 1 от АПК, съдът
О П Р Е Д Е
Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата от Н.Г.С.,***,
махала Ореевица № 1, община Кочериново, област
Кюстендил, срещу отказа на изпълнителния директор на Изпълнителна
агенция „Медицински надзор”, обективиран в писмо с изх. № 96-00-823/09.11.2023 г., да извърши
проверка по подадения от нея сигнал с вх.
№ 96-00-823/01.11.2023 г.
ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 371/2023 г. по описа на Административен съд – Кюстендил.
Определението може да се обжалва от страните с частна жалба пред Върховния административен съд в седемдневен
срок от съобщаването му.
СЪДИЯ: