Решение по дело №19/2022 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 26
Дата: 10 февруари 2022 г. (в сила от 10 февруари 2022 г.)
Съдия: Николета Антонова Карамфилова
Дело: 20227110700019
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 януари 2022 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е   № 26

гр.Кюстендил, 10.02.2022г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

             Кюстендилският административен съд, в публично съдебно заседание на девети февруари две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛИНА СТОЙЧЕВА                                  

                                                 ЧЛЕНОВЕ: МИЛЕНА АЛЕКСОВА - СТОИЛОВА                                       

                                                                      НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА

 

секретар Антоанета Масларска и с участието на прокурор Марияна Сиракова от ОП Кюстендил, като разгледа докладваното от съдия Карамфилова КАНД №19/2022г., за да се произнесе взе предвид:

 

             Производството е по реда на чл.208 и сл. от АПК.

             Държавна агенция за метрологичен и технически надзор – София, бул.“Г.М.Димитров“ №52А срещу решение №118/09.12.2021г. на КРС, постановено по АНД №927/2021г. Сочат се доводи за незаконосъобразност на решението, представляващи касационни основания по чл.348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК. Иска се отмяна на решението и потвърждаване на НП. Претендира се юрисконсултско възнаграждение за двете съдебни инстанции.

             Ответникът чрез процесуалния представител изразява становище за неоснователност на жалбата и моли да бъде оставено в сила решението на районния съд като правилно и законосъобразно. Претендира се юрисконсултско възнаграждение.        

             Заключението на прокурора от ОП Кюстендил е за неоснователност на касационната жалба и правилност на въззивното решение.

               Предмет на касационно оспорване е решение №118/09.12.2021г. на КРС, постановено по АНД №927/2021г, с което е отменено НП №НЯСС-148/19.07.2021г. на председателя на ДАМТН. Община Кюстендил е санкционирана на основание чл.200, ал.1, т.39 и ал.4 от ЗВ с административни наказания „имуществена санкция“ в размер на 2000 лв. за три нарушения на чл.190а, ал.2 във вр.с ал.1, т.3 от ЗВ.                          

             Районният съд е формирал извод за незаконосъобразност на НП, като издадено при допуснати съществени процесуални нарушения във връзка с връчването на АУАН на лице без представителна власт, както и поради нарушение на материалния закон – за едно нарушение общината е санкционирана с три наказания.

             Касационната жалба е допустима – подадена е от процесуално легитимен субект на касационно оспорване, срещу съдебен акт, подлежащ на обжалване по реда на чл.208 от АПК, в преклузивния срок по чл.211, ал.1 от АПК.

             В пределите на служебната проверка по чл.218, ал.2 от АПК не се установяват основания за нищожност и недопустимост на оспореното решение на КРС.

 Въззивното производство е инициирано по жалба на Община Кюстендил срещу НП №НЯСС-148/19.07.2021г. на председателя на ДАМТН. За констатирани три нарушения на чл.190а, ал.2 във вр.с ал.1, т.3 от ЗВ при извършена проверка на 28.10.2020г., обективирана в КП №01-02-69/29.10.2020г., изразяващи се в неизпълнение на задължителни предписания, дадени с КП №01-02-29/22.06.2020г. на Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръжения към тях“, а именно 1. Да се премахне храстовидната и дървесна растителност по въздушния откос на язовир „Горна Брестница“, 2. Да се премахне храстовидната и дървесна растителност по водния откос на язовира и 3. Да се премахне храстовидната и дървесна растителност по короната на язовира, със срок на изпълнение 24.08.2020г., е съставен АУАН №01-004/22.01.2021г. Въз основа на констатациите в него е издадено атакуваното НП.

 Касационната инстанция намира, че изводите на районния съд за допуснати съществени нарушенията на процесуалните правила по ЗАНН във връзка с връчване на АУАН са неправилни. Актът е връчен на упълномощено лице, което съгласно представеното по делото пълномощно разполага с необходимата представителна власт да получава книжа, ангажиращи административнонаказателната отговорност на санкционирания субект. Т.е. същото е в изричния обем по закон.

Административнонаказателната отговорност на санкционираната община е ангажирана по чл.200, ал.1, т.39 от ЗВ за неизпълнение на три предписания по чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ. Анализът на събрания доказателствен материал в съвкупност и поотделно обосновава извод за доказани административни нарушения. Безспорно е, че на Община Кюстендил, в качеството й на собственик на язовирни стени и съоръжения към тях, са дадени задължителни предписания с КП №01-02-29/22.06.2020г., със срок на изпълнение до 24.08.2020г. При извършената проверка на 28.10.2020г. е установено състояние на язовирната стена и съоръженията към нея, което не покрива изискването за изпълнени предписания. В този смисъл безспорно е доказано неизпълнение на предписания на контролен орган, които правилно и законосъобразно са квалифицирани като административни нарушения по чл.200, ал.1, т.39 от ЗВ. Касационният съд намира за неоснователни мотивите на районния съд за незаконосъобразност на НП, досежно санкциониране на Община Кюстендил за едно нарушение с три отделни наказания. Установено е безспорно, че на Община Кюстендил са дадени три на брой предписания, които са отделни и самостоятелни по своя характер и съдържание. С оглед изложените релеванти за спора факти и обстоятелства касационния съд отчита изпълнението/неизпълнението на всяко от тях. С определянето на общо наказание би се нарушил основен принцип в административнонаказателното производство, въведен с нормата на чл.18 от ЗАНН, а именно когато с едно деяние са извършени няколко отделни административни нарушения или когато едно и също лице е извършило няколко отделни нарушения, наложените наказания се изтърпяват за всяко едно от тях. В случая АНО правилно и в съответствие с нормата на чл.18 от ЗАНН е наложил наказание за неизпълнението на всяко отделно предписание.

Правилно АНО е наложил наказание при условията на повторност, съобразявайки нормите на §1, т.22 от ДР ЗВ и НП №НЯСС-201/06.11.2019г. влязло в сила на 03.08.2020г./срав. решение №174/03.08.2020г. на КАС/. Размерът на санкцията е определен с оглед изискванията на чл.27 от ЗАНН и същата се възприема от съда за законосъобразна.

С оглед гореизложеното решението на КРС се явява неправилно и ще бъде отменено, като вместо него ще се постанови ново, с което НП ще бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.

   С оглед изхода от правния спор и на основание чл.63д, ал.4 от ЗАНН във вр.с чл.27е от Наредба за заплащането на правната помощ съдът присъжда в полза на ДАМТН - София юрисконсултско възнаграждение в размер на 160 лв. – по 80 лв. за всяка от двете съдебни инстанции, платимо от Община Кюстендил.

              Воден от горното и на основание чл.221, ал.2 от АПК, Административният съд

 

Р   Е   Ш   И:

 

                ОТМЕНЯ решение №118/09.12.2021г. на Кюстендилския районен съд, постановено по АНД №927/2021г. и вместо него постановява:

                ПОТВЪРЖДАВА НП №НЯСС-148/19.07.2021г. на председателя на ДАМТН, с което на Община Кюстендил на основание чл.200, ал.1, т.39 и ал.4 от ЗВ е наложено  административно наказание „имуществена санкция“ в общ размер на 6000 лв. – по 2000 лв. за всяко от трите нарушения на чл.190а, ал.2 във вр.с ал.1, т.3 от ЗВ.                          

   ОСЪЖДА Община Кюстендил с адрес гр.Кюстендил, пл.“Велбъжд“ №1 да заплати на ДАМТН – София, бул.“Г.М.Димитров“ №52А разноски по делото в размер на 160 лв. /сто и шестдесет/.

                 Решението е окончателно.            

                                           

                                          

                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                     

                                                       ЧЛЕНОВЕ: