Решение по дело №176/2021 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 ноември 2021 г. (в сила от 10 декември 2021 г.)
Съдия: Ива Станчева Ковалакова-Стоева
Дело: 20217190700176
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 юли 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е  № 158

гр. Разград, 19 ноември 2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в открито съдебно заседание на втори ноември две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВА КОВАЛАКОВА-СТОЕВА

 

с участието на секретаря Ралица Вълчева като разгледа докладваното от съдията дело № 176 по описа за 2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 156, ал. 1  и сл. от ДОПК във вр. с чл. 144, ал. 1 от ДОПК и във вр. с  чл. 4, ал. 1- 5 и чл. 9б от ЗМДТ.

Образувано е по жалба на „Агростремеж“ ООД, с. Богданци, обл.Разград против Акт за установяване на задължения по чл.107, ал.3 от ДОПК (АУЗД) №6-1/06.04.2021г., с който са определени задължения за данък недвижими имоти (ДНИ) за 2014г. и 2015г. в размер на 468, 54 лв. и лихва в размер на 290, 07 лв. и такса битови отпадъци (ТБО) в размер на 2 533, 73 лв. и лихва в размер на 1 568, 49 лв. и АУЗД №7-1/06.04.2021г., с които са определени задължения ДНИ за периода 2016г.- 2020г. в размер на 1 156, 69 лв. и лихва от 305, 70 лв. и ТБО в размер на 6 255, 22 лв. и лихва от 1 653, 20 лв. Тези АУЗД са издадени от орган по приходите към Дирекция ”АПОФД”  в Община  Самуил и мълчаливо потвърдени от решаващия орган.

В жалбата и по същество се твърди, че актовете са незаконосъобразни, като издадени при допуснати съществени процесуални нарушения и в противоречие с материалния закон. Развиват се доводи, че част от определените задължения са погасени по давност, а в другата част са недължими, тъй като процесните имоти, собственост на дружеството, са земеделски по своя характер и са освободени от ДНИ, а също така се намират извън населеното място и там не се предоставят услугите по сметосъбиране и сметоизвозване. С оглед на това се иска от съда да отмени оспорените АУЗД, ведно със следващите от това законни последици. Претендира се и присъждане на деловодните разноски.

Ответникът, чрез своя процесуален представител, заявява, че жалбата е неоснователна и недоказана и моли съда да я отхвърли. Претендира за присъждане на разноските по производството.

Разградският административен съд, след като прецени събраните по делото доказателства, съобрази доводите и становището на страните и провери изцяло законосъобразността на атакувания  административен акт, констатира следното:

Жалбата е допустима като подадена в срок от надлежна страна против акт, който подлежи на съдебен контрол. Разгледана по същество тя е  основателна по следните фактически и правни съображения:

Събраните в хода на производството доказателства установяват, че с Нотариален акт за покупко-продажба № 138, т. V, рег. №697 от 2012г. на 23.07.2012г. „Агростремеж“ ООД, с.Богданци, обл.Разград закупило описаните там недвижими имоти, находящи се в землището на с. Богданци, общ. Самуил, в местността „Джамийски ниви“. Те включват земя и постройки, част от стопанския двор на бившето ТКЗС и се намират извън урбанизираните граници на населеното място. Същите са декларирани по реда на чл. 14 от ЗМДТ на 14.09.2012 г.

Според действащите Кадастрална карта и кадастрални регистри (КККР), одобрени със Заповед № РД-18-172/25.03.2019г. поземлен имот с идентификатор 04666.7.176 с площ  от 11 918 кв. м, разположен в местност „Джамийски ниви“, е с трайно предназначение на територията: Земеделска; начин на трайно ползване: За животновъдна ферма; категория на земята: трета. В имота са построени Селскостопанска сграда с идентификатор 04666.7.176.1 със застроена площ 538 кв. м, Селскостопанска сграда с идентификатор 04666.7.176.2 със застроена площ 450 кв. м, Селскостопанска сграда с идентификатор 04666.7.176.3 със застроена площ 491 кв. м и Селскостопанска сграда с идентификатор 04666.7.176.4 със застроена площ 475 кв. м. Поземлен имот с идентификатор 04666.7.177 по КККР с площ 2 436 кв. м, разположен в местност „Джамийски ниви", е с трайно предназначение на територията: Земеделска; начин на трайно ползване: За друг вид производствен, складов обект. В имота са построени Селскостопанска сграда с идентификатор 04666.7.177.1 със застроена площ 372 кв. м и Селскостопанска сграда с идентификатор 04666.7.177.2 със застроена площ 37 кв. м. Поземлен имот с идентификатор 04666.7.178 по КККР, с площ 16 548 кв. м, разположен в местност „Джамийски ниви“, е с трайно предназначение на територията: Земеделска; начин на трайно ползване: За друг вид производствен, складов обект. В имота са построени Селскостопанска сграда с идентификатор 04666.7.178.1 със застроена площ 329 кв. м; Селскостопанска сграда с идентификатор 04666.7.178.2 със застроена площ 298 кв. м; Селскостопанска сграда с идентификатор 04666.7.178.3 със застроена площ 325 кв. м; Селскостопанска сграда с идентификатор 04666.7.178.4 със застроена площ 324 кв. м; Селскостопанска сграда с идентификатор 04666.7.178.5 със застроена площ 68 кв. м; Селскостопанска сграда с идентификатор 04666.7.178.6 със застроена площ 195 кв. м; Селскостопанска сграда с идентификатор 04666.7.178.7 със застроена площ 328 кв. м; Селскостопанска сграда с идентификатор 04666.7.178.8 със застроена площ 307 кв. м; Селскостопанска сграда с идентификатор 04666.7.178.9 със застроена площ 330 кв. м; Селскостопанска сграда с идентификатор 04666.7.178.10 със застроена площ 328 кв. м; Селскостопанска сграда с идентификатор 04666.7.178.11 със застроена площ 14 кв. м; Селскостопанска сграда с идентификатор 04666.7.178.12 със застроена площ 229 кв. м; Селскостопанска сграда с идентификатор 04666.7.178.13 със застроена площ 90 кв. м; Селскостопанска сграда с идентификатор 04666.7.178.14 със застроена площ 181 кв. м.

Имотите са включени и в картата на възстановената собственост (КВС) на земеделските земи в землището на с. Богданци, общ. Самуил. Имот с №007176 по КВС е идентичен с поземлен имот (ПИ) с идентификатор 04666.7.176 по КККР. Той е образуван от имот № 007151 с площ 2, 593 дка; имот № 007152 с площ 2, 590 дка; имот № 007153 с площ 2, 383 дка и имот № 007154 с площ 4, 351 дка. Имот с № 007177 по КВС е идентичен с ПИ с идентификатор 04666.7.177 по КККР. Той е образуван от имот № 007148 с площ 0, 710 дка и имот № 007149 с площ 1, 082 дка. Имот с № 007178 по КВС е идентичен с ПИ с 04666.7.178 по КККР. Той е образуван от имот № 007130 с площ 0, 357 дка; имот № 007131 с площ 0, 698 дка; № 007132 с площ 0, 654 дка; имот № 007133 с площ 0, 787 дка; имот № 007134 с площ 0, 934 дка; имот № 007139 с площ 0, 173 дка; № 007157 с площ 4, 727 дка; имот № 007138 с площ 0, 914 дка; имот № 007137 с площ 0, 679 дка; имот № 007136 с площ 0, 686 дка; № 007135 с площ 1, 176 дка; имот № 007140 с площ 0, 960 дка; имот № 007141 с площ 0, 615 дка; имот № 007142 с площ 0, 413 дка; № 007146 с площ 0, 734 дка; имот № 007145 с площ 0, 558 дка; № 007144 с площ 0, 691 дка; имот № 007143 с площ 0, 791 дка.

С молба от 05.03.2021г. жалбоподателят е поискал на основание чл. 107 , ал. 3 от ДОПК да се издадат съответните актове за установяване задълженията на дружеството по ЗМДТ. Във връзка с това са постановени  е АУЗД №6-1/06.04.2021г., с който са определени задължения за 2014 г. и 2015 г. за ДНИ в размер на 468, 54 лв., ведно с лихва в размер на 290, 07 лв. и ТБО в размер на 2 533, 73 лв., ведно с лихва в размер на 1 568, 49 лв. и АУЗД №7-1/06.04.2021г., с който са определени задължения за периода 2016 г.- 2020 г. за ДНИ в размер на 1 156, 69 лв. и лихва от 305, 70 лв. и ТБО в размер на 6 255, 22 лв. и лихва от 1 653, 20 лв. Те са своевременно обжалвани по административен ред пред Директора на Дирекция „АПОФД“ при Община Самуил, който не се е произнесъл в срока по чл. 155, ал. 1 от ДОПК, поради което се считат за потвърдени от него (чл. 156, ал. 4 от ДОПК). 

Тези актове са предмет на съдебен контрол в настоящето производство.

Оспорените АУЗД са издадени от компетентен орган, в предвидената от закона форма, но при допуснато съществено процесуално нарушение и в противоречие с материалния закон.

Съгласно чл. 4, ал. 1 и чл. 9б от ЗМДТ установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци и такси се извършват от служители на общинската администрация по реда на ДОПК. В чл. 109, ал. 1 ДОПК е предвидено, че не се образува производство за установяване на задължения за данъци по този кодекс, когато са изтекли 5 години от изтичането на годината, в която е подадена декларация или е следвало да бъде подадена декларация.

За определяне на задължения по ЗМДТ не се подава декларация за всеки данъчен период (ежегодно или ежемесечно), а еднократно при придобиване на имот или при промяна на обстоятелства, имащи значение за определяне на данъка. При липса на промяна в обстоятелствата, първоначално подадената декларация "замества" декларациите за следващите календарни години. В разглеждания случай декларациите по чл. 14 ЗМДТ са подадени през 2012 г. и заместват декларациите за следващите календарни години. Срокът по чл. 109, ал. 1 ДОПК е изтекъл за периода от 2014 г. - 2015 г. както следва: за 2014 г. –  на 31.12.2019 г. и за 2015 г. – на 31.12.2020г. Този срок е преклузивен и с изтичането му се препятства възможността на органите по приходите да образуват административно производство и да издават актове, с които се установяват задължения за ДНИ и ТБО. Оспореният АУЗД №6-1/06.04.2021г., с който са установени задължения за ДНИ и ТБО за 2014г. и 2015г. е издаден на 06.04.2021г., т. е  след като е изтекъл предвиденият преклузивен срок. Това е недопустимо и съставлява съществено нарушение на императивната процесуална норма на чл. 109, ал. 1 ДОПК, което е самостоятелно отменително основание по чл. 146, т. 3 АПК, като съдът не дължи произнасяне по съществото на спора. В този смисъл са и Решение № 1909 от 19.02.2016г. по адм. д. № 14499/2015г. на ВАС, VII отделение; Решение № 3009 от 13.03.2017 г. по адм. д. № 5336/2016г. на ВАС, VII отделение и Решение № 3752 от 23.03.2021 г. по адм. д. № 13347/2020 г. на ВАС, I отделение.

С АУЗД №7-1/06.04.2021г. са определени задължения ДНИ и ТБО за периода 2016г.- 2020г.. Той е издаден в предвидения от закона срок, при спазване на процесуалните правила и норми, но в противоречие с материалния закон. Спорът между страните е дали процесните имоти са земеделски по своя характер и дали по отношение на тях са предоставяни услугите по сметосъбиране и сметоизвозване на битовите отпадъци.

С разпоредбата на чл. 10 от ЗМДТ се определя кои имоти подлежат на облагане с ДНИ. В чл. 10, ал. 1 от ЗМДТ е посочено общото правило, че с данък върху недвижимите имоти се облагат разположените на територията на страната сгради и поземлени имоти в строителните граници на населените места и селищните образувания, както и поземлените имоти извън тях, които според подробен устройствен план имат предназначението по чл. 8, т. 1 от ЗУТ и след промяна на предназначението на земята, когато това се изисква по реда на специален закон. Следователно законодателят е очертал две групи поземлени имоти, които подлежат на облагане с ДНИ в общия случай: 1. Поземлени имоти, находящи се в строителните граници на населените места или селищните образувания, за които не е въвел допълни критерии и 2. Поземлени имоти, находящи се извън строителните граници на населените места или селищните образувания, но които следва да отговарят кумулативно и на следните изисквания– според подробен устройствен план (ПУП) да имат предназначението по чл. 8, т. 1 от ЗУТ и да е променено предназначението на земята, когато това се изисква по реда на специален закон.

В казуса е установено, че процесните имоти се намират извън строителните граници на населеното място, поради което следва да се прецени дали са налице условията, предвидени за втората хипотеза на чл. 10, ал. 1 от ЗМДТ. Имотите не попадат в обхвата на действащ ПУП. Това може да бъде както влязъл в сила ПУП, приет по реда и условията на ЗУТ, така също и ПУП, одобрен по реда на ЗТСУ (отм.) със запазено действие съгласно § 6 от ПР на ЗУТ, респ. ПУП, одобрен по предходни устройствени закони със запазено действие. Следователно не е изпълнено първото изискване на закона тези имоти да имат предназначението по чл. 8, т. 1 от ЗУТ според одобрен и действащ ПУП.

С разпоредбата на чл. 25, ал. 1 от ЗКИР е посочено, че всеки поземлен имот има трайното предназначение на територията, в границите на която се намира.  Имотите се намират в местността „Джамийски ливади“ в землището на с. Богданци, общ. Самуил, която територия е с трайно предназначение – земеделска, като липсват доказателства, които да установяват, че е променено предназначението на земята по предвидения от закона ред. Това сочи, че не е изпълнено и второто изискване на закона.

Събраните писмени доказателства и заключението на вещото лице по назначената съдебно-техническа експертиза установяват, че тези имоти са земеделски по своя характер, поради което подлежат на облагане по реда на чл. 10 , ал. 3 от ЗМДТ.  Според цитираната разпоредба не се облагат с данък земеделските земи и горите, с изключение на застроените земи - за действително застроената площ и прилежащия й терен, определен по реда на чл. 45, ал. 3 от ППЗСПЗЗ, а ако такъв не е определен се счита, че застроената площ и прилежащият терен са равни на 10 на сто от площта на имота (§ 1, т. 12 от ДР ЗМДТ). Приходните органи неправилно са определили дължимия ДНИ по реда и при условията на общата разпоредба на чл. 10, ал. 1 от ЗМДТ, а не по реда и при условията на относимата в случая разпоредба на чл. 10, ал. 3 от ЗМДТ. С оглед на това АУЗД №7-1/06.04.2021г., в частта, с която са определени задължения за периода 2016 г.- 2020 г. за ДНИ в размер на 1 156, 69 лв. и лихва от 305, 70 лв. следва да се отмени, като на основание чл. 160, ал. 3 от ДОПК преписката се върне на  органа по приходите, който следва да установи задължението при спазване на дадените от съда указания по тълкуването и прилагането на закона.

По отношение на установеното задължение за ТБО следва да се отбележи, че таксата не е данък и за да е дължима не е достатъчно да се установи, че едно лице е собственик, ползвател, концесионер на недвижим имот, а следва да е установено, че тази услуга, във всички нейни компоненти,  действително се предоставя на задължения субект. При оспорване в тежест на приходните органи е задължението да докаже по категоричен и безспорен начин тези факти. В казуса не са ангажирани такива доказателства.

Съгласно чл. 62 от ЗМДТ таксата се заплаща за услугите, предоставяни от съответната община,  по събирането, извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места. Размерът на ТБО се определя по реда на чл. 66 от ЗМДТ за всяка услуга поотделно - сметосъбиране и сметоизвозване; обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения; чистота на териториите за обществено ползване. По силата на чл. 63 ЗМДТ границите на районите и видът на предлаганите услуги, както и честотата на сметоизвозване се определят със заповед на кмета на общината и се обявяват публично до 31 октомври на предходната година (чл. 63 от ЗМДТ). По делото са приложени относимите към спорния период Заповеди №865/13.10.2015г., №728/05.10.2016г., №694/06.10.2017г., №744/12.10.2018г. и №796/20.08.2019г., с които кметът на Община Самуил е определил  границите на районите и вида на услугите. Те са с идентично съдържание и с тях е определено, че границите на районите, в които се предоставят в пълен обем услугите, са регулационните граници на всички населени места в общината, както извън регулационните граници на населените места да се извършва сметосъбиране и сметоизвозване на битови отпадъци на територията на всички търговски и производствени обекти, разположени по общинската и национална пътна мрежа в границите на Община Самуил. Процесните имоти са разположени извън регулационните граници на с. Богданци, общ. Самуил и липсват доказателства, които да установяват, че по своя характер това са търговски или производствени обекти, които са разположени по общинската или националната пътна мрежа. Наред с това и разпитаният по делото свидетел Н. М. (работник в „Агростремеж“ ООД) заявява, че никога не е имало поставен съд за смет около имотите на дружеството и не е виждал камиони за събиране на сметта да минават от там.

С оглед на това не може да се приеме, че процесните имоти  попадат в границите на районите, определени с цитираните заповеди, където се предоставят услугите по сметосъбиране и сметоизвозване и реално тези услуги са предоставяни на тяхната територия. Този извод не се опровергава и от представените договори, фактури, графици, пътни листи и пр.. Посочените писмени доказателства  установяват, че  Общинското предприятие (ОП) „Самуил 2011“ е осъществявало дейностите по сметосъбиране и сметоизвозване на територията на с. Богданци, общ. Самуил, но не и конкретно на територията, където са разположени недвижимите имоти на жалбоподателя.

Случаите, в които не се събира ТБО по отделни компоненти са определени в чл. 71 ЗМДТ. Тя е имала различни редакции през спорния период, но винаги е предвиждала, че такса за сметосъбиране и сметоизвозване не се дължи, когато услугата не се предоставя от общината и/или ако имотите попадат в райони, в които тези услуги не се предоставят от общината. С оглед на това съдът намира, че жалбоподателят не дължи такса за сметосъбиране и сметоизвозване, поради което задължението за заплащане на тази такса е установено в противоречие с материалния закон.

По отношение на таксата обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци в редакцията на чл. 71, т. 3 от ЗМДТ до 2019г. е предвидено, че тя не се дължи само когато няма изградени депа или съоръжения. Законодателят е създал законовата фикция, че наличието на  депа на територията на общината е равнозначно на предоставяне на  услугата обезвреждане на битови отпадъци, без значение къде се намират имотите и дали се дължи такса за сметосъбиране и сметоизвозване.  Следователно до 2019г. тази такса е била дължима във всички случаи, когато е имало изградено депо или друго съоръжение за обезвреждане на битовите отпадъци. В редакциите на чл. 71, т. 1 от ЗМДТ, действали след 01.01.2019г., е предвидено, че такса за дейността по третиране на битовите отпадъци (част от услугата по чл. 66, ал. 1, т. 2 от ЗМДТ) не се събира за имоти, които попадат в райони, в които тази услуга не се предоставя от общината. Имотите на жалбоподателя попадат извън границите, определени със Заповеди №744/12.10.2018г. и №796/20.08.2019г. на Кмета на Община Самуил, в които тези услуги се предоставят, поради което той не дължи  такса за дейностите по третиране на битови отпадъци за 2019г. и 2020г.

Във всички редакции на ЗМДТ, действали през спорния период 2016г. – 2020г., не е предвидена хипотеза, при която не се събира такса за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината. Според чл. 66, ал. 1, т. 4 ЗМДТ в услугата поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване се включва почистване на уличните платна, площадите, алеите, парковете и другите територии от населените места, предназначени за обществено ползване. Тези дейности са свързани с поддържането на определен стандарт на чистота и хигиена на териториите, обществено достъпни. Законодателят е приел, че общото ползване на тези територии предполага и обща отговорност за събиране, транспортиране и третиране на генерираните битови отпадъци, като без значение е къде са разположени имотите и какво е тяхното предназначение. С оглед на това жалбоподателят е задължен да заплаща такса за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване, която услуга се е предоставяла от Община Самуил през целия период.

Въз основа на така изложените съображения съдът приема, че  АУЗД №7-1/06.04.2021г., в частта, с която са определени задължения за периода 2016 г.- 2020 г. за ТБО в размер на 6 255, 22 лв. и лихва от 1 653, 20 лв. следва да се отмени, като на основание чл. 160, ал. 3 от ДОПК преписката се върне на  органа по приходите, който следва да установи задължението при спазване на дадените от съда указания по тълкуването и прилагането на закона.

С оглед изхода на делото и на основание чл. 161, ал. 1, пр. 1 от ДОПК в полза на жалбоподателя следва да се присъдят направените от него деловодни разноски, които са своевременно предявени и доказани в размер на 100 лв. заплатена държавна такса, 200 лв. заплатено възнаграждение за вещо лице и 3 000 лв. заплатено възнаграждение за адвокат.

В съдебно заседание процесуалният представител на ответника възрази, че заплатеното възнаграждение за адвокат е прекомерно по своя размер. Това възражение е основателно. Съгласно разпоредбата на чл. 162, ал. 2 от ДОПК при прекомерно възнаграждение за адвокат без оглед на действителната правна и фактическа сложност на делото съдът може да присъди по-нисък размер на разноските в тази им част, но не по-малко от минимално определения размер съобразно чл. 36 от Закона за адвокатурата. В казуса с оспорените АУЗД са определени задължения в общ размер от 14 231, 64 лв. и минималното възнаграждение следва да се определи съобразно правилото на чл. 8, т. 4 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения. Тази норма предвижда, че за процесуално представителство, защита и съдействие по административни дела с определен материален интерес от 10 000 лв. до 100 000 лв. минималното адвокатско възнаграждение е в размер 830 лв. плюс 3 % за горницата над 10 000 лв., или в случая минималното адвокатско възнаграждение е в размер на 956, 95 лв. С оглед на това съдът намира, че претендираното адвокатско възнаграждение се явява прекомерно по своя размер и следва да се намали, като се присъди в размер от 1 200 лв.

Мотивиран така Разградският административен съд

 

Р    Е    Ш    И    :

 

ОТМЕНЯ Акт за установяване на задължения по чл.107, ал.3 от ДОПК №6-1/06.04.2021г., с който са определени задължения на „Агростремеж“ООД, с.Богданци, общ.Самуил  за ДНИ в размер на 468, 54 лв. и лихва в размер на 290, 07 лв. и за ТБО в размер на 2 533, 73 лв. и лихва в размер на 1 568, 49 лв. за 2014г. и 2015г.

В тази част решението не подлежи на касационно оспорване съгласно чл. 160, ал. 7, изр. 2 ДОПК.

ОТМЕНЯ Акт за установяване на задължения по чл.107, ал.3 от ДОПК №7-1/06.04.2021г., с който са определени задължения на „Агростремеж“ООД, с.Богданци, общ.Самуил  за ДНИ в размер на 1 156, 69 лв. и лихва от 305, 70 лв. и ТБО в размер на 6 255, 22 лв. и лихва от 1 653, 20 лв. за периода 2016г. – 2020г.

ВРЪЩА преписката на  органа по приходите, който следва да се произнесе при спазване на дадените от съда указания по тълкуването и прилагането на закона.

ОСЪЖДА Община – Самуил да заплати на „Агростремеж“ ООД, с.Богданци, общ.Самуил сумата от 1 500 лв. – дължими деловодни разноски.

Решението в тази част подлежи на подлежи на обжалване пред Върховния административен съд с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването на страните.

 

СЪДИЯ : /п/