Решение по дело №8527/2017 на Софийски градски съд

Номер на акта: 3016
Дата: 14 май 2018 г. (в сила от 10 април 2020 г.)
Съдия: Любомир Илиев Василев
Дело: 20171100108527
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 5 юли 2017 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ …

 

гр. София , 14.05.2018 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД , ГРАЖДАНСКО ОТДЕЛЕНИЕ , I - 22 състав, в публичното съдебно заседание на трети май през две хиляди и осемнадесета година в състав :

 

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЛЮБОМИР ВАСИЛЕВ

 

при участието на секретаря И.Коцева , като разгледа гр.д. №8527 по описа на СГС за 2017 г., за да се произнесе, взе предвид следното :

 

Предявен е иск по чл.79 ал.1 ЗЗД.

Община „М.” иска да се осъди ответника МРРБ да й заплати на основание чл.79 ал.1 ЗЗД сумата от 265 024 лева частичен иск от 305 024,90 лева част от дължима главница по договор от 13.12.2010г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ с рег.№ BG161PO001/1.1-09/2010/012г. по Оперативна програма „Регионално развитие /2007-2013” с предмет „Подобряване на енергийната ефективност и модернизиране на образователната инфраструктура в Община „М.“ ; ведно със законната лихва от 12.12.2016 г до окончателното заплащане на сумата .

Ищецът твърди , че въз основа на посочения договор и анекс от 27.09.2012 г е изпратил необходимите документите , а от управляващия орган / от ответника/ е осъществен предварителен контрол на документацията, като са отправени бележки за съобразяване от него като бенефициент, но нито една от тях не касаела 10% непредвидени разходи за изпълнители – строители. Твърди , че в хода на изпълнение на процедурата възникнала необходимост от такива, за което уведомил ответника с писмо от 23.08.2012 г. и ответникът заявил съгласие с посочения отговор. Твърди, че след подаване на искането за окончателно плащане е получил писмо от 30.09.2013г. за отказ за верифициране на непредвидените разходи в пълен размер за сумата от 305 024,90 лв. Сочи, че бил завел административно дело, по което било постановено, че спорът е гражданско правен. Предвид горното поддържа, че не са налице основанията за отказ за заплащане на горепосочената сума като непредвидени разходи . Преди завеждане на настоящото дело е предявил частичен иск за осъждане на ответника да му заплати сумата от 40 000 лв. като част от общото вземане в размер на 305 024,90 лв., ведно със законната лихва и разноски , който иск е уважен от СГС и САС .

Ответникът оспорва иска по основание и твърди , че в количествено-стойностната сметка към договора не са включени непредвидени разходи . Ако желае да включи и плати непредвидени разходи във връзка с договора , тази сума трябва да се финансира със собствени средства от бенефициента-ищец.  Според ответника по Указанията на УО по ОПРР верификация на непредвидените разходи е допустима при описаните предпоставки: в съответните насоки / изисквания за кандидатстване да е посочено, че са допустими такива в КСС ; в договора с изпълнителя на СМР да има клауза, третираща непредвидените разходи и те да отговарят на определението за тях , а в случая такива не са допустими по документацията. С писмо вх.№99-00-6-9633 от 07.11.2012 г Община М.от 07.11.2011 г ищецът уведомил за непредвидените разходи , но ответникът с писмо от 18.12.2012 г не е потвърдил , че тези разходи ще бъдат верифицирани . При проверка на място ответникът установил, че са изпълнени и актувани непредвидени разходи в размер на 151 996,39 лв. без ДДС или 182 395,67 с ДДС , а не 305  024,90 лева с ДДС . С писмо изх.№99-00-5-10714 от 30.09.2013 г на ответника е отказана верификация на сумата в размер на 305  024,90 лева с ДДС . Действително , частичен иск за 40 000 лева за процесното вземане е уважен , но решението по него няма СПН за процесния размер . „Указания относно промяна на договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ“ не са нормативен акт и от тях не се пораждат права за ищеца относно заплащане на непредвидени разходи . Относно сумата от 13 185,56 лева с ДДС „неправилно актувани разходи“, същите не са реално извършени в претендирания размер .

От фактическа страна съдът приема за установено следното :

Подписан е между страните договор от 13.12.2010 г за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ с рег.№ BG161PO001/1.1-09/2010/012г. по Оперативна програма „Регионално развитие 2007-2013” с предмет „Подобряване на енергийната ефективност и модернизиране на образователната инфраструктура в Община „М.“. Ищецът е бенефициент по договора , а ответникът - Управляващ орган на Оперативна програма „Регионално развитие”, наричан и договарящ орган. Срокът за изпълнение на проекта по договора е 20 месеца, считано от датата на влизане в сила на договора . Между страните  е подписан и представения анекс от 27.09.2012 г., с който е удължен срокът за изпълнение на проекта от 20 месеца на 24 месеца и е актуализиран  и план - графикът за изпълнение на дейностите . Общият размер на сумата проекта съгласно т. 3. 1 от договор възлиза на 4 138 966.46 лв., с обща стойност на допустимите разходи по проекта съгласно т.3.2 в размер на 4 100 045.53 лв., разпределени, както следва: 3 485 038.70 лв., съставляващи 85% от общите допустими разходи по проекта, което е съфинансирането от ЕФРР; 615 006.83 лв., съставляващи 15% от общо допустимите разходи по проекта, представляващи задължителен собствен принос  на бенефициента Община „М.” и допълнителен собствен финансов принос, възлизащ на 38 920.93 лв. В чл. 3.6 е посочено, че разходите по проекта се извършват в съответствие с предвиденото в бюджета на проекта съгласно приложение Б , а в чл. 3.7 е посочено, че окончателната сума на безвъзмездното финансиране се определя при спазване на разпоредбите на чл. 16 от Общите условия на договора. Съгласно чл. 4 плащанията следва са се извършват по описания начин: първото е авансово – 35% от стойността на предоставената безвъзмездна помощ, като съгласно чл. 4.4 се правят междинни и окончателни плащания в срок 10 работни дни след одобряване/верифициране на документите от Управляващия орган. В чл. 4.5 и 4.6 са регламентирани приложимите Указания на Министерство на финансите относно сертифициране на разходите по Опертивни програми, които са приложения И към договора. Уговорено е проектът да се реализира чрез изпълнение на строително-монтажни работи за внедряване на енерго-спестяващи мерки в 6 обекта от образователната инфраструктура в Община „М.” както следва: 1. Целодневна детска градина /ЦДГ/ "**** " - с. *** ; 2. ЦДГ "**** " - с. ***** ; 3. Основно училище /ОУ/ "*****." - с. ***** ; 4. ОУ "*****" - с.****; 5. ОУ "*****" - с. ****  и 6. ОУ "*****" и ЦДГ "****" – с.**** . Приложена е подробна количествено-стойностна сметка, съдържаща описание на конкретните СМР. С анекс № 1 към договора от 27.09.2012г. е изменен срокът за изпълнение на проекта на 24 месеца.

Не се спори по делото, че дейностите по договора са изпълнени, което се установява и от представения доклад за фактическите констатации относно проверка на окончателен финансов отчет за периода от 13.12.2010 г. до 15.03.2011 г. по проект „Подобряване на енергийната ефективност и модернизиране на образователната инфраструктура в Община „М.”, изготвен от „Д.Е.К.А.К.” ООД. Представен е и доклад за проверка на място от външен изпълнител .

В хода на изпълнение на дейностите с писмо от 23.08.2012 г ищецът е уведомил ответника за възникналата необходимост от извършване на непредвидени разноски.

С писмо изх. №99-00-6-9633/18.12.2012 г., управляващият орган приема уведомлението от страна на бенифициента за необходимостта от извършването на непредвидени разходи , като го уведомява, че ще верифицира разходите, при спазване на предвидените изисквания подробно описани в писмото, а именно да има предвид, че промяната в количеството на всяка конкретна позиция в КСС не може да надвишава с повече от 15% първоначално определеното количество, като общата стойност на промените за целия период не трябва да надвишават 10% от стойността на КСС към договора за строителство, като е посочено, че разходите, представени за верифициране трябва да отговорят на хипотезата за непредвидени разходи, описана в „Указания за промяна на договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ”. Последните са представени по делото и в тях е посочено, че промяна в КСС след сключване на договора с изпълнител на СМР чрез заменителна таблица е допустимо при установени в строителството разлики в предвидените количества на отделните СМР, като в този случай бенефициентът следва да уведоми писмено УО преди извършването на промяната. В указанията е посочено, че в случай, че в договора с изпълнителя е включена клауза относно третирането на непредвидени разходи / в размер до 10% от стойността на КСС по договора с изпълнителя/, тези разходи се отчитат на окончателното плащане. Посочено е, че непредвидени разходи за СМР са тези,  които са свързани с увеличаване на заложените количества или добавяне на нови, които към момента на разработване и одобряване на технически или работен инвестиционен проект обективно не са могли да бъдат предвидени, но при изпълнение на дейностите са обективно необходими за въвеждане на обекта в експлоатация / стр. 5, в края от Указанията/.

По делото са представени „Насоки за кандидатстване“ , в които подробно е разяснено кои разходи са допустими, кои са недопустими, както и необходимите документи. Представен е от ответника и формулярът за кандидатстване по програмата .

След подаване на искането за окончателно плащане № BG161PO001-1.1.09-0033- CO001-M0008 от 15.03.2013г., с уведомително писмо № 99-00-6-10714/30.09.2013г , Управляващият орган отказва да верифицира в пълен размер извършените от Община „М.” непредвидени разходи  в размер на 305 024.90 лв. по изложените в писмото доводи и пера , като отказът е за следните суми: по п. 2.2 „Разходи за строителни и монтажни работи” - 182 395,67 лв., в т.ч. ДДС в размер на 30 399,28 лв.; по б.п. 2.2 „Разходи за строителни и монтажни работи" - 108 717,04 лв., в т.ч. ДДС в размер на 18 119,51 лв. Установени са надвишени количества над допустимите 15% и над допустимите 10 % от стойността в КСС в размер на 90 597,53 лв. без ДДС; По б.п. 2.2 „Разходи за строителни и монтажни работи" - 13 185,56 лв., в т.ч. ДДС в размер на 2 197,59 лв., съгласно констатирани различия между актувани и реално изпълнени количества и видове СМР на стойност 10 987,97 лв. без ДДС .

Срещу писмото е била подадена жалба по административен ред до министъра на регионалното развитие и благоустройството от 16.10.2013г. и до АССГ, която  с представеното писмо от 23.10.2013г. е препратена до Административен съд – София град с мнение да бъде оставена без разглеждане като недопустима. С определение на АССГ, 39-ти състав № 6630 от 28.10.2013г. по адм. дело № 10420/2013г. жалбата е оставена без разглеждане като недопустима и е прекратил производството, като актът е потвърден с представеното определение № 1085/28.01.2014г. на ВАС по адм. дело № 832/2014 г .

Според доклад за фактически констатации относно проверката на окончателния финансов отчет по процесния проект, изготвен от специализираното одиторско предприятие – „Д.Е.К.А.К.” ООД - окончателният финансов отчет е изготвен съгласно изисквания от договарящия орган образец, като са декларирани всички извършени и платени разходи за изпълнение на дейностите за периода от 13.12.2010г. до 15.03.2013г. / изрично по т. 2.1.1/. Посочено е , че тъй като първоначално договорения бюджет не е актуализиран след извършване на тръжните процедури, сумите по повечето позиции надхвърлят договорените разходи, което е отразено в таблицата на стр.6 от доклада, като общата разлика е 303 128,28 лв., включваща 3 941,77 лв. – разходи за човешки ресурси и останалите суми за по отделните шест обекта . В таблицата на стр. 7 е посочено кои допълнителни разходи превишават допустимото по ОПРР отклонение от 15% спрямо количествено-стойностните сметки и че същите са недопустими и следва да са за сметка на бенефициента, като техният размер е общо 37 573,41 лв .

Според приетата по делото съдебно-техническа експертиза на вещото лице Й.Н.; въз основа на процесния договор ищецът е подписал договори за проектиране на проектите за подобряване на енергийната ефективност и реконструкции. От проектирането до началото на изпълнение на СМР са минали между 2 години и 4 години за отделните обекти , като през това време има допълнително влошаване на състоянието на външни стени , мазилка , покривна изолация и ел.инсталация . От това са възникнали допълнителни непредвидени разходи , за да бъдат въведени в експлоатация обектите  в размер на 301 980 ,02 лева . Налице е съответствие на СМР по протоколи акт образец 19 . Ако не са изпълнени непредвидените дейности не е било възможно постигане изискванията за енергийна ефективност . Протоколите за непредвидените СМР са надлежно подписани от ищеца , строителния надзор , изпълнителите и авторския надзор ; а обектите са въведени в експлоатация . Общата стойност на количествата надвишаващи 15 % от общите допустими разходи за всички обекти е в размер на 119 551,02 лева . В предварителната количествено-стойностна сметка към процесния договор не са били предвидени дейности , във връзка с които са направени непредвидените разходи . Непредвидените разходи са свързани с подобряване на енергийната ефективност и сертифициране на сградите . Не се установява наличие на отпаднали или нови позиции в количествено-стойностните сметки към договора за строителство . Непредвидените СМР по протоколи са 182 429 лева . Общите надвишавания с ДДС са 197 154,46 лева , от които допустими 15 % с ДДС – 77 603,44 лева и недопустими 119 551,02 лева .

Според изслушаната по делото съдебно-счетоводната експертиза на вещото лице В.А. ; ищецът има установени правила за водене на счетоводство съгласно Проекта , включително за създаване и събиране на първична документация . Разходите по проекта за надлежно осчетоводени със съответните хронологични , двустранни и аналитични записвания . Съставени са съответните фактури и придружителните документи към тях за извършените СМР . Ищецът-бенефициент е направил детайлен анализ и заменителни таблици за непредвидени допълнителни и задължителни разходи в рамките на допустимите по ОПРР 15 % отклонение на действителното изпълнение спрямо договореното . Осчетоводените и платени непредвидени разходи са в размер на 182 429 лева  . Левовата равностойност на количествата надвишаващи 15 % от общите допустими разходи с ДДС са 119 551,02 лева , а допустимите 15 % са 77 603,44 лева . Общите разходи по проекта за авторски и строителен надзор не надвишава нормативно определените .

С влязло в сила решение №495 от 19.03.2015 г по т.д.№3408/14 г на СГС , ТО , VI-18 състав е уважен частичен иск за сумата от 40 000 лева от процесното вземане . Решението на СГС е потвърдено с решение №1849 от 30.09.2016 г по т.д.№4289/15 г на САС , ТО , 3-ти състав и определение №463 от 28.07.2017 г по т.д.№241/17 г на ВКС , I ТО .  

 

При така събраните доказателства съдът приема от правна страна следното :

Безспорно е по делото, че между страните е сключен представения договор от 13.12.2010 г за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Регионално развитие”/ 2007г. – 2013г./ с предмет: Изпълнение на проект „Подобряване на енергийната ефективност и модернизиране на образователната инфраструктура в Община „М.”, както и че договорът е изпълнен от ищцовата страна, като са осъществени описаните СМР в съответните учебни заведения на територията на Общината. Установи се, че с уведомително писмо № 99-00-6-10714/30.09.2013г. Управляващият орган е отказал да верифицира извършените от Община „М.” непредвидени разходи в общ размер на сумата от 305 024.90 лв. по изложените в писмото доводи и пера, като спорен е въпроса за дължимостта на тази сума по предявения по настоящото дело частичен иск. Безспорно се установи от заключението на приетата като неоспорена съдебно-техническа експертиза, че до фактическото започване на ремонтите състоянието на сградите допълнително се е компроментирало , което е довело до реализиране на допълнителни непредвидени разходи. Установи се, че тези допълнителни СМР са свързани с подобряване на енергийната ефективност и сертифициране на сградите и не представляват  ново строителство , като при неизпълнение на непредвидените дейности не би било възможно постигането на минималните изисквания към енергийните характеристики на сградите и техническите изисквания на енергийна ефективност на икономия на енергия и топлосъхранение. Спорният въпрос между страните е дали тези непредвидени допълнителни разходи са допустими и подлежат ли на верифициране от Управляващия орган и в какъв размер. От ответника се поддържа, че в документацията нямало предвидени допустими разходи за допълнителни, непредвидени СМР, тъй като била утвърдена точна количествено-стойностна сметка , а писмото му с изх. №99-00-6-9633/18.12.2012 г., с което приема уведомлението от страна на бенифициента за необходимостта от извършването на непредвидени разходи, имало само уведомителен характер. По делото е безспорно, че всички Указания за изпълнение на договори за безвъзмездна финансова помощ по ОПРР с бенефициенти общини , НПО и конкретни бенефициенти са поместени на официалния сайт на ОПРР www.bgregio.eu, като част от документацията са и представените на стр. 142 и следващите от делото „Указания за промяна на договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ”, в които е предвидено, че може да се направи промяна в КСС след сключване на договора с изпълнител на СМР чрез заменителна таблица при установени в строителството разлики в предвидените количества на отделните СМР , като в този случай бенефициентът следва да уведоми писмено УО преди извършването на промяната. В указанията е посочено, че в случай, че в договора с изпълнителя е включена клауза относно третирането на непредвидени разходи / в размер до 10 % от стойността на КСС по договора с изпълнителя/, тези разходи се отчитат при окончателното плащане. Посочено е, че непредвидени разходи за СМР са тези, които са свързани с увеличаване на заложените количества или добавяне на нови, които към момента на разработване и одобряване на технически или работен инвестиционен проект обективно не са могли да бъдат предвидени, но при изпълнение на дейностите са обективно необходими за въвеждане на обекта в експлоатация. Предвид горното съдът намира, че в тези Указания са предвидени предпоставки за допустимост на непредвидени разходи чрез заменителни таблици в КСС, които в случая са спазени, тъй като е безспорно, че бенефециентът е уведомил писмено Управляващия орган преди промяната, че при изпълнението на дейностите тези количества и дейности, които не са били заложени са били обективно необходими за въвеждане на обектите в експлоатация и е безспорно, че в договорите с изпълнителите са били предвидени клаузи относно третирането на 10 % от разходите, а именно в раздел „VIII. Цени, начин на плащане" са предвидени именно такива разходи по сключените с подпизпълнителите съглашения, а именно: договор за възлагане на обществена поръчка за строителство № BG161P0001/1.1-09/2010/012-S1, peг. № Д - 86 от 13.07.2012 г., сключен между Общината и „З.- 03" ООД, договор за възлагане на обществена поръчка № BG161PO001/1.1- 09/2010/012-S2, per. № Д - 87 от 13.07.2012 г., сключен между Общината и „З.- 03" ООД, договор за възлагане на обществена поръчка за строителство BG161P0001/1.1-09/2010/012-S3, peг. № Д - 89 от 19.07.2012 г., сключен между Община „М." и „ЦИД-А." ООД , договор за възлагане на обществена поръчка за строителство BG161P0001/1.1-09/2010/012-S4, рeг. № Д-90/20.07.2012 г., сключен между Община М.и „*****" ООД, договор за възлагане на обществена поръчка за строителство № BG161P0001/1.1-09/2010/012-S5, peг. № Д - 102 от 01.08.2012 г., сключен между доверителя ми и ДЗЗД „АЛС" и др., който въпрос не е спорен по делото. Представени са заменителни таблици и е извършено надлежно уведомление на УО, поради което са налице предпоставките за верифициране на тези 10 % непредвидени разходи. Не могат да бъдат споделени доводите на ответника, че след като били съставени и приложени към документацията КСС, то всички разходи били включени в тях и е недопустимо да бъдат увеличавани, тъй като именно това е предвидено като възможност по Указанията, ответникът е бил уведомен писмено като Управляващ орган, изразил е съгласие, като не може да се сподели довода му, че писмото, с което е приел да ги одобри при посочените условия било без правна стойност .

Насоките за кандидатстване не изключват нито изрично , нито мълчаливо допустимостта на финансиране на непредвидени разходи . Процесните непредвидени разходи отговарят на принципите за добро финансово управление , били са надлежно отчетени и са свързани с прилагане на мерки за енергийна ефективност . Без тяхното извършване проектът не би могъл да се приеме , съответно да се извършат плащания по него . Допустимостта на финансиране на непредвидените разходи е обусловена от обективно съответствие на действително изпълнените СМР с критериите в указанията на управляващия орган  

 По отношение на размера на разходите съдът намира, че следва да се вземе предвид предвиденото в Указанията, че промяната в количеството на всяка конкретна позиция в КСС не може да надвишава с повече от 15% първоначално определеното количество, като общата стойност на промените за целия период не трябва да надвишават 10% от стойността на КСС към договора за строителство. Следва да се кредитира заключението на вещото лице по СТЕ в което е отразена стойността на количествата, надвишаващи 15 % от общите допустими разходи по проекта за всеки от обектите, определени със заменителни  таблици, като общата стойност на количествата,  надвишаващи 15 % от общите допустими разходи, за всички обекти, определени със заменителни  таблици,  възлиза на 119 551,02лв. Предвид горното за разликата над тази сума до пълния размер на отказаните за верифициране извършени от Община „М.” непредвидени разходи  в размер на 305 024.90 лв., или за сумата от 185 473,88 лв. претенцията принципно е основателна . Тъй като с предходното решение по частичен иск -  решение №495 от 19.03.2015 г по т.д.№3408/14 г на СГС , ТО , VI-18 състав - искът е бил уважен за сумата от 40 000 лева , то в настоящото производство искът трябва да се уважи за сумата от 145 473,88 лева и да се отхвърли за разликата до предявения размер от  265 024 лева частичен иск от 305 024,90 лева .

С оглед изхода на делото и по компенсация в тежест на ответника са деловодни разноски на ищеца в размер на 7921,74 лева .

 

    Водим от горното, СЪДЪТ

 

Р Е Ш И :

 

ОСЪЖДА Министерство на регионалното развитие и благоустройството гр.София да заплати на Община „М.” на основание чл.79 ал.1 ЗЗД сумата от 145 473,88 лева част от дължима главница по договор от 13.12.2010г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ с рег.№ BG161PO001/1.1-09/2010/012г. по Оперативна програма „Регионално развитие /2007-2013” с предмет „Подобряване на енергийната ефективност и модернизиране на образователната инфраструктура в Община „М.“ ; ведно със законната лихва от 12.12.2016 г до окончателното заплащане на сумата .

 

ОТХВЪРЛЯ посочения иск за разликата над 145 473,88 лева до предявения размер от 265 024 лева частичен иск от 305 024,90 лева ; ведно със законната лихва от 12.12.2016 г до окончателното заплащане на сумата .

 

ОСЪЖДА Министерство на регионалното развитие и благоустройството гр.София да заплати на Община „М.” сумата от 7921,74 лева деловодни разноски .

 

Решението подлежи на обжалване пред Апелативен съд - София в двуседмичен срок от връчване на страните .

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :