Решение по дело №142/2023 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 161
Дата: 1 август 2023 г.
Съдия: Ася Тодорова Стоименова
Дело: 20237110700142
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 май 2023 г.

Съдържание на акта

  Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

  161 от 01.08.2023 г., гр. Кюстендил

                                                                                                

    В   И М Е Т О   НА   Н А Р О Д А

     

 

Административен съд – Кюстендил, в открито съдебно заседание на седми юли две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                                                                                             СЪДИЯ: АСЯ СТОИМЕНОВА

 

при секретар Светла Кърлова, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 142 по описа за 2023 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 73, ал. 4 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ – загл. изм., ДВ, бр. 51          от 2022 г., в сила от 01.07.2022 г.).

Делото е образувано по жалба от Община Дупница, с адрес: гр. Дупница,          пл. „Свобода” № 1, представлявана от М.Ш. – кмет, срещу                              Решение № РД-02-14-423/03.04.2023 г., издадено от ръководителя на управляващия орган (УО) на Програмата за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ – ИПП „България – Северна Македония 2014 – 2020” (Програмата), с което на основание           чл. 73, ал. 1 и чл. 70, ал. 1, т. 1 от ЗУСЕФСУ във вр. с § 5, т. 4 от                       Допълнителните разпоредби (ДР) на ЗУСЕФСУ във вр. с § 70 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни                       фондове (обн., ДВ, бр. 51 от 2022 г., в сила от 01.07.2022 г.), и § 1, т. 2 от Допълнителната разпоредба на Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (Наредбата за посочване на нередности), и чл. 4, ал. 1 и чл. 20 от Меморандума за изпълнение на Програмата за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ – ИПП ТГС ССI 2014TC16I5CB006 между правителството на Република България и правителството на Република Северна Македония (Меморандума; обн., ДВ, бр. 101 от 2017 г., в сила        от 21.11.2017 г.) на Община Дупница е определена финансова корекция в                       размер на 100% върху стойността на допустимите разходи по                                             Договор за услуга № РД 09-751/04.05.2018 г., сключен с „Юропиън Дивелъпмънт                   консултинг” ЕООД, с ЕИК *********, на стойност 2500 евро с ДДС. В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на решението на основанията по                   чл. 146, т. 3, 4 и 5 от АПК. Претендира се отмяна на решението, както и присъждане на направените разноски по делото.

В хода на съдебното производство адвокат Г.Г. – процесуален представител по пълномощие на Община Дупница, поддържа жалбата.

Ответникът – ръководителят на УО на Програмата, чрез процесуалния си представител по пълномощие юрисконсулт В.З., изразява становище за неоснователност на жалбата, претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение и прави възражение за прекомерност на заплатеното от                            Община Дупница адвокатско възнаграждение.

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства съдът приема за установено следното от фактическа страна:   

Община Дупница е водещ партньор по Договор за                                           субсидия № РД-09-751/04.05.2018 г., сключен с Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), по проект с рег. № СВ006.2.21.150 „Устойчиво използване на културното наследство в Дупница и Крива Паланка”, финансиран по Програмата. В чл. 2, т. 10 от Регламент (ЕС) № 1303/2013 на Европейския парламент (ЕП) и на Съвета  от 17 декември 2013 г. за определяне на общоприложими разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд, Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейския фонд за морско дело и рибарство и за определяне на общи разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд и Европейския фонд за морско дело и рибарство, и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1083/2006 на                                                 Съвета (Регламент (ЕС) № 1303/2013) се съдържа легална дефиниция на понятието „бенефициер” – правен субект, който получава средствата от структурните и инвестиционни фондове. Законът за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление не дава легална дефиниция на понятието, но го употребява в обратен смисъл – правен субект, който предоставя средствата. За правния субект, който получава средствата, националният законодател е избрал термина „бенефициент”. В чл. 3, ал. 3 от Меморандума е дадена следната дефиниция на понятието „бенефициент/партньор по проект: институция/организация, участваща в изпълнението на дейности по проекти, допустими за финансиране със средства от ЕС (в чл. 3, ал. 4 от Меморандума е дадена дефиниция на понятието „водещ бенефициент/водещ партньор: всички бенефициенти на дадена операция определят един от тях за водещ бенефициент/водещ партньор, който поема отговорността за изпълнението на цялата операция и за подписването на договор за субсидия с УО). Предвид разминаването съдът уточнява, че в настоящото решение получателят на средствата ще бъде наричан „бенефициер”.

В рамките на горепосочения проект и във връзка със сключения договор за субсидия е проведена опростена тръжна процедура с изпращане на покана до един участник (single tender) по реда на Практическото ръководство за обществени поръчки и безвъзмездни помощи за външни дейности на Европейския съюз (Практическото ръководство/PRAG; версия 2016.0 – 15.01.2016), с предмет: „Разработване на пакет документи за кандидатстване”. В резултат на проведената процедура между                 Община Дупница, като възложител, и „Юропиън Дивелъпмънт консултинг” ЕООД, като изпълнител, е сключен Договор за услуга № РД 09-751/04.05.2018 г., с  предмет: „Разработване на пакет документи за кандидатстване”, на стойност 2500 евро с ДДС. Тръжната документация е изготвена от „Център за професионално обучение и ориентиране” ЕООД, с ЕИК *********, с едноличен собственик на капитала към датата на изготвяне на апликационната форма – П С К. Към 04.05.2018 г. управител и едноличен собственик на капитала на „Юропиън Дивелъпмънт консултинг” ЕООД е Андрей Горанов Горанов.

 

С писмо с изх. № 99-00-3-17/17.02.2023 г., съобщено на същата дата, кметът на община Дупница е уведомен от ръководителя на УО на Програмата, че във връзка                с постъпило в МРРБ уведомление за съмнение за нередност с                                          вх. № УТС-196/20.01.2023 г., след преглед на наличната информация и справки в правноинформационната система „Сиела” и ГРАО, е установена свързаност между собствениците/управляващите „Център за професионално обучение и ориентиране” ЕООД и „Юропиън Дивелъпмънт консултинг” ЕООД. До 11.02.2013 г. „Център за професионално обучение и ориентиране” ООД (впоследствие с правна форма ЕООД) е собственост на М Г П-К, М Ц Д и Р Г П. М Г П-К е майка на                       Е С Р – съпруга на А Г Г. Към 16.09.2014 г.              П.К. е управител на „Модерни стратегии и знания” ЕООД, с едноличен собственик на капитала Ева Радева. В писмото е посочено, че предвид гореизложеното е налице свързаност между дружеството, подготвило документите за кандидатстване по проекта, и дружеството, избрано за изпълнител. Прието е, че е налице нередност по             т. 1 от Приложение № 2 към чл. 2, ал. 3 от Наредбата за посочване на нередности във вр. с чл. 70, ал. 1, т. 1 от ЗУСЕФСУ – по отношение на бенефициера е налице конфликт на интереси по смисъла на чл. 61 от Регламент (ЕС, Евратом) 2018/1046 на EП и на Съвета от 18 юли 2018 г. за финансовите правила, приложими за общия бюджет на                                                     Съюза (Регламент (ЕС) 2018/1046/Финансов регламент) във вр. с т. 2.6.3 от Практическото ръководство (версия 2016.0 – 15.01.2016) и чл. 2, ал. 2 от ЗУСЕФСУ.             С писмото на възложителя е предоставена възможност в двуседмичен срок да представи възражение с доказателства по направените констатации. В срока по               чл. 73, ал. 2 от ЗУСЕФСУ Община Дупница е представила възражение с                        вх. № 99-03-3-17/1/01.03.2023 г., подадено на 01.03.2023 г., в което са изложени подробни мотиви за липса на соченото в писмото нарушение. Възражението е прието за неоснователно от административния орган. С Решение № РД-02-14-423/03.04.2023 г. ръководителят на УО на Програмата е приел, че Община Дупница е допуснала конфликт на интереси по смисъла на чл. 61 от Регламент (EС) 2018/1046, който е довел до компроментиран избор на изпълнител в процедурата в резултат на свързаността на изпълнителя на проектното предложение и изпълнителя на процесната услуга, което нарушение представлява нередност по т. 1 от Приложение № 2 към чл. 2, ал. 3 от Наредбата за посочване на нередности, и е определил финансова корекция в размер            на 100% от допустимите разходи по Договор за услуга № РД 09-751/04.05.2018 г., на стойност 2500 евро с ДДС. Оспореното решение е съобщено на Община Дупница                   на 03.04.2023 г. Жалбата срещу същото е подадена на 18.04.2023 г. (17.04.2023 г. е Великден – официален празник).

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима – подадена е срещу индивидуален административен акт по чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕФСУ, от надлежен правен субект с право на обжалване по смисъла на чл. 147, ал. 1 от АПК, пред компетентния за разглеждането ѝ съд, в преклузивния срок по чл. 149, ал. 1 от АПК във вр. с чл. 73, ал. 4 от ЗУСЕФСУ. Разгледана по същество на посочените в нея основания и в обхвата на служебната проверка по чл. 168 от АПК, жалбата е основателна по следните съображения:

Оспореното решение е издадено от компетентен орган. Съгласно § 5, т. 4 от ДР на ЗУСЕФСУ доколкото друго не е предвидено в приложимото за тях европейско законодателство и в сключените между държавите договори, ратифицирани, обнародвани и влезли в сила за Република България, този закон се прилага и за финансовата подкрепа по програмите за европейско териториално сътрудничество, като органите за управление и националните органи осъществяват правомощия по администрирането на нередности и извършването на финансови корекции по реда на глава пета, раздел III, и при извършване на финансови корекции прилагат категориите нередности и минималните и максималните стойности на процентните показатели, определени в ЗУСЕФСУ и с акта по чл. 70, ал. 2. По силата на чл. 70, ал. 1 от ЗУСЕФСУ финансова подкрепа със средства от ЕФСУ (до 01.07.2022 г. – ЕСИФ) може да бъде отменена изцяло или частично чрез извършване на финансова корекция. Административната мярка се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта – чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕФСУ. Рамката за инструментите на Съюза за финансиране на външната дейност, включително за Инструмента за предприсъединителна помощ (ИПП II), се съдържа в Регламент (ЕС) № 231/2014 на ЕП и на Съвета от 11 март 2014 г. за създаване на Инструмент за предприсъединителна помощ (ИПП II). Предвид необходимостта от допълнителни конкретни правила е приет Регламент за изпълнение (ЕС) № 447/2014 на Комисията от 2 май 2014 г. относно специфичните правила за изпълнение на  Регламент (ЕС) № 231/2014 на ЕП и на Съвета за създаване на Инструмент за предприсъединителна помощ (ИПП II). Съгласно чл. 37, параграф 1 от                       Регламент № 447/2014 по отношение на функциите на управляващия орган се прилагат чл. 125 от Регламент (ЕС) № 1303/2013 и чл. 23, параграфи 124 и 5 от Регламент (ЕС) № 1299/2013. С одобрената от Европейската комисия Програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ – ИПП ТГС ССI 2014TC16I5CB006 са определени приоритетите за сътрудничество между Република България и Република Северна Македония за програмен период 2014 – 2020. Основните правила за изпълнението ѝ се съдържат в Меморандума.

Анализът на относимата нормативна уредба обосновава извода, че ръководителят на УО на Програмата има правомощието да установява нередност, допусната от бенефициери с местонахождение на територията на Република България, и съответно да определя финансова корекция, какъвто е настоящият случай. Това правомощие обхваща както случаите на нередност, допусната от водещ бенефициер/водещ партньор, така и случаите на нередност, допусната от друг бенефициер/партньор. Ограничението на компетентността на ръководителя на УО на Програмата за определяне на корекция е по териториален признак – необходимо е извършителят да е с местонахождение на територията на Република България.                                             Със Заповед № РД-02-14-195/21.02.2023 г., издадена от  министъра на регионалното развитие и благоустройството, на Десислава Георгиева – заместник министър на регионалното развитие и благоустройството, е възложено да ръководи и организира дейността на УО по програмите за трансгранично сътрудничество България – Сърбия, България – Турция и България – Македония, съфинансирани                                              по ИПП 2014 – 2020 г. (след издаването на процесното решение със                               Заповед № РД-02-14-472/13.04.2023 г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството тези правомощия са възложени на директора на дирекция „Управление на териториалното сътрудничество” при МРРБ).

Решението е издадено в предвидената в чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕФСУ форма. Същото съдържа реквизитите по чл. 59, ал. 2 от АПК, в това число фактическите и правните основания за издаването му. При издаването на решението не са допуснати от съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които да са самостоятелно основание за отмяната му. Спазени са регламентираните в ЗУСЕФСУ специални правила за провеждане на процедурата по определяне на финансовата корекция по основание и размер.

Оспореното решение обаче не е съобразено с приложимите материалноправни разпоредби. Съгласно чл. 2 „Приложими разпоредби” от Меморандума по отношение на Република България като държава членка на ЕС, участваща в Програмата, са в сила правилата, приложими за европейското териториално сътрудничество, заложени в Регламент (ЕС) № 1303/2013 и Регламент (ЕС) № 1299/2013, както е предвидено в раздел VІ, глава II на Регламент (ЕС) № 447/2014. В чл. 20 „Нередности и възстановяване на неправомерно платени средства” от Меморандума е посочено, че съгласно член 72 (з) от Регламент (ЕС) № 1303/2013 всяка държава участничка е отговорна за предотвратяване, разкриване, коригиране и докладване на нередности, включително измами, както и за възстановяване на неправомерно платени средства на бенефициерите, намиращи се на нейна територия (в т.ч. и лихвите в случай на просрочени плащания); и двете страни се задължават да уведомят Европейската комисия за всяка регистрирана нередност и редовно да информират Комисията за напредъка на административните и съдебните производства. В чл. 3, ал. 6 от Меморандума е дадено определение на понятието „нередност” – всяко нарушение на разпоредба относно приложимите правила и договори, произтичащи от действие или бездействие на икономически оператор, което е имало или би имало като резултат нарушаване на общия бюджет на Европейския съюз чрез начисляване на неправомерен разход в бюджета на Съюза (сходно е определението на понятието „нередност” в        чл. 2, т. 36 от Регламент (ЕС) № 1303/2013 – всяко нарушение на правото на Съюза или на националното право, свързано с прилагането на тази разпоредба, произтичащо от действие или бездействие на икономически оператор, участващ в прилагането на европейските структурни и инвестиционни фондове, което има или би имало за последица нанасянето на вреда на бюджета на Съюза чрез начисляване на неправомерен разход в бюджета на Съюза). Дефиницията на понятието „нередност” съдържа три елемента: действие или бездействие на икономически оператор, което води до нарушение на приложими правила и договори, и има или би имало за резултат нанасянето на вреда на бюджета на Съюза чрез начисляването на неоправдан разход в същия.

Община Дупница е икономически оператор по смисъла на чл. 2, т. 37 от Регламент (ЕС) № 1303/2013, тъй като участва в изпълнението на помощта от ЕФСУ.             В това си качество, като страна по Договор за субсидия № РД-09-751/04.05.2018 г., сключен с МРРБ, Община Дупница е провела опростена тръжна процедура за разходване на получено безвъзмездно финансиране от ЕФСУ и е сключила                    Договор за услуга № РД 09-751/04.05.2018 г, на стойност 2500 евро с ДДС.                   Първият елемент от определението за нередност е налице.

Относно наличието на втория елемент – нарушение правото на ЕС или на национално право, свързано с прилагане на правото на ЕС:

Съгласно чл. 2, ал. 2 от ЗУСЕФСУ при управлението на средствата от ЕФСУ не се допуска конфликт на интереси по смисъла на чл. 61 от Регламент (ЕС) 2018/1046. Като основание за определяне на финансовата корекция от ръководителя на УО на Програмата е констатирано нарушение, което е квалифицирано като нарушение на       чл. 61 от Регламент (EС) 2018/1046, т. 2.6.3. от Практическото                                    ръководство (версия 2016.0 – 15.01.2016) и чл. 57 от Регламент (ЕС, Евратом) 966/2012 на ЕП и на Съвета от 25 октомври 2012 г. относно финансовите правила, приложими за общия бюджет на Съюза и за отмяна на Регламент (ЕО, Евратом) № 1605/2002 на Съвета (Регламент (EС) 966/2012), валиден до 31.12.2018 г. Това нарушение е определено като нередност по т. 1 от Приложение № 2 към чл. 2, ал. 3 от                     Наредбата за посочване на нередности. Съгласно чл. 61, параграф 1 от                         Регламент (EС) 2018/1046 финансовите участници по смисъла на глава 4 от дял IV регламента и другите лица, включително националните органи на всяко равнище, участващи в изпълнението на бюджета при условията на пряко, непряко и споделено управление, включително в подготвителните действия, в одита или в контрола, не предприемат никакви действия, които могат да поставят собствените им интереси в конфликт с тези на Съюза, и предприемат подходящи мерки за предотвратяване на конфликт на интереси във функциите, за които носят отговорност, и за справяне със ситуации, които обективно могат да бъдат възприети като конфликт на интереси.                   В параграф 3 на чл. 61 от регламента е посочено, че за целите на параграф 1 конфликт на интереси съществува, когато безпристрастното и обективно упражняване на функциите на финансов участник или друго лице, посочено в параграф 1, е опорочено по причини, свързани със семейния и емоционалния живот, политическа или национална принадлежност, икономически интерес или всякакъв друг                                  пряк или косвен личен интерес. В разработените от Европейската комисия                        Насоки относно избягването и управлението на конфликти на интереси съгласно                         Финансовия регламент (ОВ 2021/С 121/01) са дадени методически указания по тълкуването на разпоредбите на регламента. В същите е посочено, че понятието „конфликт на интереси” е свързано с принципите на добро финансово управление, прозрачност и равно третиране. Това понятие се отнася до ситуации, при които лицата, участващи в изпълнението на бюджета, са в една от ситуациите, посочени в чл. 61 от Финансовия регламент, т.е. когато способността на лицето да изпълнява ролята си безпристрастно и обективно е „опорочена по причини, свързани със семейния и емоционалния живот, политическа или национална принадлежност, икономически интерес или всякакъв друг пряк или косвен личен интерес”. В контекста на процедурите за възлагане, предоставяне или присъждане чл. 61 от регламента се прилага за разпоредителите с бюджетни кредити и за лицата, участващи във или отговарящи за процедурата за възлагане, предоставяне или присъждане, както и за участниците в етапите на подготовка, отваряне и оценка. Понятието „конфликт на интереси”, както е определено в чл. 61 от регламента, не се прилага за кандидати, оференти, заявители, и не следва да се използва по отношение на тях.                                       В т. 2.6.3 от Практическото ръководство (версия 2016.0 – 15.01.2016) е посочено, че конфликт на интереси възниква, когато безпристрастното и обективно изпълнение на функциите на възлагащия орган или спазването на принципите на конкуренция, недискриминация или равно третиране на кандидатите, оферентите, заявителите и изпълнителите е застрашено поради причини, свързани със семейството, емоционалния живот, политическата или националната принадлежност, икономическия интерес или друг общ интерес с бенефициер на програми, финансирани от ЕС. Изрично е посочено, че „конфликт на интереси се отнася само за възлагащия орган.                                       Съгласно чл. 57,  параграф 1 от Регламент (EС) 966/2012 (отм. с Финансовия регламент) финансовите участници и другите лица, участващи в изпълнението и управлението на бюджета, включително в подготвителни действия за това, в одита или контрола, не предприемат каквито и да са дейности, които може да поставят собствените им интереси в конфликт с тези на Съюза. В параграф 2 на чл. 57 от                                    Регламент (EС) 966/2012 е посочено, че за целите на параграф 1 конфликт на интереси съществува, когато безпристрастното и обективно упражняване на функциите на финансов участник или друго лице, посочено в параграф 1, е опорочено по причини, свързани със семейството, емоционалния живот, политическата или националната принадлежност, икономически интерес или всякакъв друг интерес, който е общ с този на получателя. В случая издателят на административния акт, излагайки факти за свързаност на горепосочените дружества, не е изследвал и анализирал по какъв начин тези факти сочат на конфликт на интереси по определението, дадено в                                  чл. 61, параграф 3 от Регламент (ЕС) 2018/1046, чл. 57, параграф 2 от                                        Регламент (EС) 966/2012 (отм. с Финансовия регламент) и т. 2.6.3 от Практическото ръководство (версия 2016.0 – 15.01.2016). Органът се е позовал на компроментиран избор на изпълнител в процесната процедура и поставяне под съмнение на спазването на принципите за свободна конкуренция и прозрачност чрез предоставяне на неоправдано предимство на „Юропиън Дивелъпмънт консултинг” ЕООД и сключването със същото на Договор за  услуга № РД 09-751/04.05.2018 г., вследствие на свързаност между това дружество и дружеството, подготвило документите                      за кандидатстване по проекта – „Център за професионално обучение и                          ориентиране” ЕООД.

Между страните по делото няма спор по изложените в оспореното решение факти. Спорът е дали въз основа на същите е налице конфликт на интереси по                 смисъла на чл. 61 от Регламент (ЕС) 2018/1046, чл. 57 от Регламент (EС) 966/2012 (отм. с Финансовия регламент) и т. 2.6.3 от Практическото ръководство (версия 2016.0 – 15.01.2016). Съдът приема, че свързаността между посочени в процесното решение лица не доказва наличието на конфликт на интереси по смисъла на тези разпоредби. Не е доказано, че разработването на тръжната документация и проектното предложение от „Център за професионално обучение и ориентиране” EООД, свързано с „Юропиън Дивелъпмънт консултинг” ЕООД чрез посочените в решението собственици/управляващи на двете дружества, които са в икономическа и семейна свързаност, е повлияло на решението на Община Дупница да отправи покана за участие в опростената тръжна процедура именно на последното дружество. Горепосочените разпоредби са приложими, когато се установи опорочаване на безпристрастното и обективно упражняване на функциите на финансовия участник по причини, свързани с икономически или друг общ интерес с бенефициер на програми, финансирани от ЕС.              В съответствие с насока 104 от Регламент (ЕС) 2018/1046 понятието „конфликт на интереси” следва да се използва единствено за случаите, в които лице или субект с отговорности по изпълнение на бюджета, одит или контрол, или длъжностно лице или служител на институция на Съюза, или на националните органи на всяко равнище се намира в такава ситуация. В обжалваното решение не са изложени конкретни съображения по какъв начин се проявява икономическият интерес или всякакъв друг пряк или косвен интерес за възложителя по договора – Община Дупница. По смисъла на чл. 61, параграф 3 от Финансовия регламент се изисква установяване на обективното възприятие за конфликт на интереси, който трябва да се основава на обективни и разумни съображения. Ръководителят на УО на Програмата само е отразил установените от него връзки между горепосочените лица, въз основа на които е формирал извод за  компроментиран избор на изпълнител в процедурата. Този извод не е доказан в производството. Самото понятие „конфликт на интереси” по смисъла на            Регламент (ЕС) 2018/1046 е свързано с принципите на добро финансово управление, прозрачност и равно третиране. В съответствие с тези принципи органът не е установил как Община Дупница не е действала безпристрастно и обективно при разходването на средствата по изпълнението на проекта с рег. № СВ006.2.21.150, нарушавайки установените принципи. При отсъствието на посоченото в решението нарушение не е налице твърдяната от органа нередност, за която да бъде определена финансова корекция на Община Дупница (вж. в т. см. Решение № 5003/11.05.2023 г. на ВАС по адм. д. № 1077/2023 г., VII о.). Процесното решение е незаконосъобразно и на основание чл. 172, ал. 2, предл. 2 от АПК следва да бъде отменено. За пълнота на мотивите следва да се посочи, че е неоснователно твърдението на Община Дупница за изтекла погасителна давност, предвид разпоредбата на чл. 3, параграф 1, ал. 2, изр. 2 от Регламент (ЕО, Евратом) № 2988/1995 на Света от 18 декември 1995 г. относно защитата на финансовите интереси на Европейските общности.

При този изход на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК                                 МРРБ (юридическото лице, в чиято структура е ответникът) следва да заплати на                    Община Дупница направените от същата разноски по делото в размер                            на 539,12 лв. (39,12 лв. за държавна такса и 500 лв. за адвокатско възнаграждение). Съдът намира за неоснователно възражението по чл. 78, ал. 5 от Гражданския процесуален кодекс във вр. с чл. 144 от АПК за прекомерност на заплатеното от Община Дупница адвокатско възнаграждение, доколкото същото е под минималния размер по чл. 8, ал. 1 във вр. с чл. 7, ал. 2, т. 2 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Воден от гореизложеното, съдът

 

Р   Е   Ш   И:

 

ОТМЕНЯ Решение № РД-02-14-423/03.04.2023 г., издадено от ръководителя            на УО на Програмата за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ – ИПП „България Северна Македония 2014 – 2020”.

ОСЪЖДА Министерството на регионалното развитие и благоустройството да заплати на Община Дупница, с адрес: гр. Дупница, пл. „Свобода” № 1, сумата в размер на 539,12 лв. (петстотин тридесет и девет лева и дванадесет стотинки) – разноски по делото.

Решението може да се обжалва от страните с касационна жалба пред               Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

 

                                                                           СЪДИЯ: