Решение по дело №574/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 ноември 2020 г. (в сила от 3 декември 2020 г.)
Съдия: Стилиян Кирилов Манолов
Дело: 20207240700574
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 септември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е     458

 

гр. Стара Загора 11.11.2020г.

 

    В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

          Старозагорският административен съд, VІII състав, в публично съдебно заседание на двадесет и седми октомври през две хиляди и двадесета година, в състав:

                                          

                                                  СЪДИЯ:СТИЛИЯН МАНОЛОВ

       

при секретар: НИКОЛИНА НИКОЛОВА                                                                  

като разгледа докладваното от съдия СТИЛИЯН МАНОЛОВ административно дело №574 по описа за 2020г., за да се произнесе, съобрази следното:     

                                                 

         Производството е по реда на чл. 27, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСEСИФ/ и чл. 145 и сл. Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

 

         Образувано е по жалба на „Счетоводна къща ДД“ ЕООД, гр.Стара Загора, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр.Стара Загора, ул. „Кольо Ганчев“ №101, вх. „А“, ет.1, чрез адвокат М. О. от АК – Стара Загора, против Решение от 21.07.2020г. на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентноспособност“ 2014-2020 г. /УО на ОПИК/, обективирано в одобрен списък на предложените за отхвърляне проектни предложения по сформираната шеста оценителна сесия, в частта му, в която на „Счетоводна къща ДД“ ЕООД, гр.Стара Загора е отказано отпускането на безвъзмездна финансова помощ на кандидата, заявена чрез проектно предложение рег. № в ИСУН BG16RFOP002-2.073-5958 по обявена процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 “Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19”, Приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП“, инвестиционен приоритет 2.2. „Капацитет за растеж на МСП“, Оперативна програма „Иновации и конкурентноспособност“ 2014-2020г.      В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения акт по съображения за издаването му в противоречие, и при неправилно приложение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, изразяващи се в неспазване на утвърдените от УО на ОПИК опростени правила за работа на оценителната комисия и опростени правила за кандидатстване по процедурата. Излагат се съображения, че неправилно административният орган е приел, че кандидатът не отговаря на условията по програмата и в частност на: 1. изискването от Критерии за допустимост по т.11.1, подт.5 от Условията за кандидатстване и изпълнение на процедурата, съответно Критерии 16 от „Критерии и методология за оценка на проектните предложения“ и 2. изискването на т.9 „Минимален и максимален размер на безвъзмездната финансова помощ за конкретен проект“ от Условията за кандидатстване, съответно Критерии 25 от „Критерии и методология за оценка на проектните предложения“. В подкрепа на това си становище жалбоподателят посочва, че дружеството е регистрирало нетни приходи от продажби за 2019г. в размер на 48 823.00 лв., която сума е посочена, както в т. III от Декларацията за финансови данни /Приложение №2/, така и в представената заедно с жалбата по делото ГДД по чл.92 от ЗКПО за 2019г., приета, чрез заверка с електронен подпис на компетентен орган по приходите при ТД на НАП, гр. Пловдив. В тази връзка било видно, че средномесечният оборот за 2019г. възлизал на 4068.58 лв., който в сравнение с посочения от кандидата размер на нетните приходи от продажби за месец април 2020 г. /3030.00 лв./  сочи на спад в оборота на дружеството от 25.53 %, при заложен от условията на програмата най-малко 20% спад. Твърди се също, че при посочените факти неправилно УО на ОПИК е възприел, че жалбоподателят не е реализирал най-малко 30 000.00 лв. нетни приходи от продажби за 2019 г., което е и условие за допустимост към кандидатите в процедурата. Твърди се, че на база декларираното в декларацията за финансови данни и ГДД за 2019г., правилно е поискано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ от 4800.00 лв., представляваща сума в рамките на допустимия 10 % диапазон от размера на нетните приходи за продажби през 2019г. Излагат се съображения, че при реализираната проверка от оценителната комисия и с оглед драстичните разминавания между декларираната информация и тази предоставена по служебен път от страна на НАП, административният орган е следвало да извърши повторна проверка, като съобрази, че е възможна допусната техническа грешка. Жалбоподателят посочва също, че неправилно е възприето, че в декларацията за финансови данни кандидатът е посочил сумата от 48 823.00 лв., като приход за месец април 2020г. От съда се иска отмяна на решението в оспорената му част и връщане на преписката на УО на ОПИК с указания за постановяване на ново решение по отношение на кандидата „Счетоводна къща ДД“ ЕООД, гр.Стара Загора, чрез което последният да бъде включен в списък с одобрени проектни предложения. Заявява се искане за присъждане на сторените по делото разноски в т. ч. и адвокатско възнаграждение. В проведеното открито съдебно заседание жалбоподателят, чрез процесуалния си представител поддържа изцяло депозирана си жалба.

 

         Ответникът по делото – Ръководителят на УО на ОПИК – Главен директор на главна дирекция „Европейски фондове за конкурентноспособност“ при Министерство на икономиката на РБ, редовно и своевременно призован в открито съдебно заседание не се явява и не се представлява. В представено, чрез придружаващото административната преписка писмо писмено становище на процесуалния представител на ответника се излага съображения за неоснователност на подадената жалба, респективно законосъобразност и правилност на постановеното решение. Твърди се, че съгласно предоставената служебна справка от НАП, кандидатът е декларирал 0 нетни приходи от продажби, която стойност, съгласно условията за кандидатстване е взета  от код 0110 на декларацията по чл.92 от ЗКПО за 2019г. Изтъква се, че независимо от това колко е посоченият в декларацията за финансови данни приход от продажби за април 2020г., няма как да е налице спад от поне 20% при условие, че нетните приходи от продажби за 2019г. са 0. Поддържа се становището, че оспореният административен акт е издаден от компетентен орган в предвидената от закона форма и при спазване на относимите материално и процесуалноправни норми. Направено е възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение и искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

                   

          Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административноправния спор:

 

         Съобразно разпоредбата на чл.26, ал.1 от ЗУСЕСИФ ръководителят на УО на ОПИК е одобрил общи условия за кандидатстване и изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по обявената процедура на подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 “Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия  от пандемията COVID-19”, Приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП“, инвестиционен приоритет 2.2. „Капацитет за растеж на МСП“, Оперативна програма „Иновации и конкурентноспособност“ 2014-2020г., като тези условия и пълният пакет с документи за участие са публикувани и обществено достъпни в изпълнение на изискването на чл.26, ал.6 от ЗУСЕСИФ. Със заповед №РД-16-381 от 14.05.2020г. на ръководителя на УО на ОПИК (л. 115) са утвърдени опростени процедурни правила за работа на оценителната комисия (л.116-117), като със заповед №РД-16-381 от 14.05.2020г. на органа е определен и съставът на оценителната комисия. Съгласно одобрените условия за кандидатстване началният момент за подаване на проектни предложения е 10:00 ч. на 14.05.2020г., а крайният срок за това е определен на 16:00 ч. на 15.06.2020г.  Съгласно опростените правила за работа на комисията тя трябва да извърши комплексна оценка на проектните предложения, като анализира дали съответните кандидати, чрез подадените от тях проектни предложения отговарят на минималните изисквания, предвидени в условията за кандидатстване. Чрез подадено проектно предложение рег. № в ИСУН BG16RFOP002-2.073-5958 „Счетоводна къща ДД“ ЕООД, гр.Стара Загора е кандидатствало за предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по обявена процедура за подбор на проекти, ведно с изискуемите към него приложения в т. ч. и Декларация за финансови данни /Приложение №2/. Видно от приложения по делото доклад изх. №93-00-1157 от 21.07.2020г. на председателя на оценителната комисия (л. 85), към който доклад е приложен и списък на предложените за отхвърляне проектни предложения, проектното предложение на кандидата „Счетоводна къща ДД“ ЕООД, гр. Стара Загора с  рег. № в ИСУН BG16RFOP002-2.073-5958 е присъединено и разгледано в образуваната на 26.06.2020г. шеста оценителна сесия - BG16RFOP002-2.073-S6. От приложения по делото оценителен лист (л.87-95) конкретното предложение е разпределено на оценителя Тодор Чернев. В изложената комплексна оценка е посочено, че кандидатът не отговаря на два от критериите за допустимост, а именно: по т.11.1, подт.5 от Условията за кандидатстване и изпълнение на процедурата, съответно Критерии 16 от „Критерии и методология за оценка на проектните предложения“ и 2. изискването на т.9 „Минимален и максимален размер на безвъзмездната финансова помощ за конкретен проект“ от Условията за кандидатстване, съответно Критерии 25 от „Критерии и методология за оценка на проектните предложения“. Посочено е, че съгласно представената Декларация за финансови данни стойността от нетните приходи от продажби на кандидата за месец април 2020г. е 48 823 лв., а нетните приходи от продажби за 2019г., съгласно служебно набавена информация от НАП са 0 лв., поради което не се установява спад от поне 20% в оборота за месец април 2020г., спрямо средномесечния размер от нетните приходи от продажби за 2019г. Със изложени аргументи, почиващи върху същите факти и обстоятелства (справка от НАП – л. 95), е посочено, че кандидатът не е допустим по процедурата, тъй като нетните му приходи от продажба за 2019г. са 0, при заложено изискване същите да са поне 30 000 лв. В заключение е изложено, че кандидатът не може да получи безвъзмездна финансова помощ, като проектното предложение следва да бъде отхвърлено. Списъкът на предложените за отхвърляне проектни предложения, из между които е и това на жалбоподателя е предоставен с коментирания по-горе доклад на УО на ОПИК. Със своето решение от 21.07.2020г. Ръководителят на УО на ОПИК е одобрил списъка на предложените за отхвърляне проектни предложения по проведената шеста оценителна сесия и е отказал на „Счетоводна къща ДД“ ЕООД, гр.Стара Загора предоставянето на изискваната сума в размер на 4800.00 лв., представляваща безвъзмездна финансова помощ по обявената процедура.

 

          По делото са представени и приети като доказателства документите, съдържащи се в административната преписка по издаване на оспореното решение, както и документите представени от жалбоподателя – ГДД и справка за предприятието за 2019г., както и оборотна ведомост за април 2020г.

        

          Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК, намира за установено следното:

 

         Жалбата е допустима, като подадена в общия 14-дневен срок, считано от датата на издаване на оспореното решение – 21.07.2020 г. и видно от представения към жалбата пощенски баркод (л. 142).

 

         Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

 

          Съгласно чл.38 ал.1, т.1 от ЗУСЕСИФ в 10-дневен срок ръководителят на УО издава мотивирано решение, с което отказва предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за всяко предложение, включено в списъка по чл.35, т.3 от същия закон, каквото е и настоящото. Както вече бе посочено по конкретната процедура са приети опростени процедурни правила за работа на оценителната комисия. Съгласно  т.2.14 от тези правила в срок от три работни дни УО одобрява представените му списъци или ги връща за корекции, като според т.2.18 кандидатите, на които е отказано отпускането на безвъзмездна финансова помощ с уведомяват посредством ИСУН, като им се изпраща утвърдения списък с отхвърлени предложения.

 

         Съгласно чл.9, ал.5 от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващия орган или оправомощено от него лице. С решение №574 от 13.07.2016г. на МС е определен за управляващ и сертифициращ орган на ОПИК - Министерство на икономиката на РБ, съответно за ръководител на УО на ОПИК – Министъра на икономиката. Със своя заповед №РД-16-458 от 12.06.2020г. (л.139) Министърът на икономиката е определил И.И., изпълняваща длъжността главен директор на главна дирекция „Европейски фондове за конкурентноспособност“ при Министерство на икономиката на РБ за лице, което да изпълнява функциите на РУО на ОПИК, като в този смисъл оспореното решение се явява издадено от компетентен орган. На следващо място съдът намира, че актът е издаден в съответствие с изискванията на чл.59, ал.2 от АПК, като съдържа фактическите и правните основания за издаването му. В същия са посочени конкретни обстоятелства и правни изводи, въз основа на които е отказано предоставянето на финансовата помощ.

 

         Съдът счита, че оспореният акт е издаден при липса на съществено нарушение на административнопроизводствените правила и при съобразяване с целта на закона. Производството по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по конкретната процедура е осъществено изцяло в съответствие с утвърдените опростени процедурни правила за работа на оценителната комисия и съобразно опростените условия за кандидатстване, които правила и условия са в съответствие с чл.21, ал.1, т.2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на НС от 13.03.2020г. и за преодоляване на последиците. Според тази разпоредба управляващите органи на ЕСИФ имат право да отпускат безвъзмездна финансова помощ по опростени правила, вкл. без публикуване на покана за набиране на предложения. В случая и съгласно опростените правила за работа на комисията по процедурата се извършва комплексна оценка, която включва проверка на съответствието на всяко проектно предложение с минималните изисквания, предвидени в условията за кандидатстване и документална проверка по отношение това, дали кандидатът отговаря на изискванията за бенефициент. Тази проверка се извършва от един оценител, на когото е разпределено конкретно предложение, като резултатите от нея се обективират в оценителен лист. В конкретния случай не се наблюдават допуснати нарушения в проведената шеста оценителна сесия и в частност в производството по разглеждане и извършване на оценка, на предложение рег. № в ИСУН BG16RFOP002-2.073-5958.

        

         Наведеният административноправен спор е по отношение дали проектното предложение на „Счетоводна къща ДД“ ЕООД, гр.Стара Загора отговаря на предварително зададените критерии за допустимост и останалите изисквания за предоставяне на финансова помощ. Тук е моментът да се подчертае, че утвърдената документация по процедурата, в която са включени и условията за кандидатстване, утвърдени по съответния ред от УО са със задължителен характер спрямо кандидатите, чиито проектни предложения подлежат на допускане и оценка, т.е. актът, с който те се утвърждават обективира в себе си изрично волеизявление на административен орган, с което се създават конкретни права и задължения. Съобразно т.11.1, подт.5 от Условията за кандидатстване, кандидатите следва да са регистрирали поне 20% спад в оборота (нетни приходи от продажби за месец април 2020г. спрямо средния месечен оборот за 2019г.). Ясно е разписано, както в условията за участие, така и в Приложение №4 към тях - одобрените критерии и методология за оценяване – всичките част от документацията по процедурата, че посочените изходни данни ще се извличат от представената към проектното предложение Декларация за финансови данни /Приложение №2/, както и чрез служебна проверка в НАП, относно нетните приходи от продажби за 2019г., като данните ще се извличат на база подадена декларация по чл.92 от ЗКПО. В Приложение №4 недвусмислено е посочено, че при несъответствие с изискванията по т.13-23 и т.27, проектното предложение ще бъде отхвърлено, като в контекста на това следва да се посочи, че коментираният критерии за допустимост в конкретния случай е подведен в т.16. В т.9 от условията за кандидатстване – Минимален и максимален размер на финансовата помощ е посочено, че същата може да бъде заявена в размер до 10% от нетните приходи от продажби, декларирани от лица, които се облагат с корпоративен данък в ГДД по чл.92 от ЗКПО за 2019г. Същото изискване е заложено в т.25 от Приложение №4.

 

         С оглед доказателствата по делото и съобразно представения оценителен лист се установява, че при извършената проверка са установени двете несъответствия от изискванията на т.16 и т.25. Неизпълнението на тези изисквания е установено след изискана служебна справка от НАП (л. 950, която представя данните, посочени от кандидата в подадената от него ГДД за 2019г. при условие, че кандидатите са подали такава декларация към датата на подаване на проектното предложение – т. 27 от Приложение №4.

 

         Противно на приетото от УО на ОПИК, посочено и в оценителния лист на л.94, в Приложение №2 към проектното си предложение – Декларацията за финансови данни (л. 44), кандидатът „Счетоводна къща ДД“ ЕООД, гр.Стара Загора, чрез законния си представител – Евгений Илиев е посочил в т.III, стойност на оборота /нетни приходи от продажби/ за месец април 2020 г. сумата в размер на 3030.00 лв., като е посочил също и размер на нетните приходи от продажби по ГДД за 2029г. – 48 823.00 лв. В т.VI от същата тази декларация е посочено от кандидата, че подадената от него ГДД за 2019г. е със вх. №2400И0392817 от 13.03.2020 г.

        

         Независимо декларираното, както бе посочено по-горе при извършване на оценка на проектните предложения е необходимо извършването на служебна проверка в НАП по отношение данните от подадената ГДД за 2019г. В случая тази проверка, извършена съответно в хода на сформираната шеста оценителна сесия – след 26.06.2020г. е установила, че декларирания размер на нетните приходи от продажби за участника през 2019г. е 0 лв. Това от своя страна опровергава данните от представената декларация, дори и същите да бяха такива, каквито органът твърди. В случая за извършващия проверката не е съществувало задължение да изпраща до кандидата уведомление за установени нередности, тъй като формално не е установена каквато и да било липса на документи, съответно данни, като за проверяващия е била налична достатъчно информация, получена по служебен ред от НАП. За извършващи проверката не е съществувало и задължение да проверява допълнително или да съпоставя данните, които сам кандидатът е посочил в декларацията с тези, които служебно са предоставени от приходната агенция, дори и да се наблюдава разлика между тях, тъй като в условията за кандидатстване и критериите и методологията за оценка ясно е посочено, че за декларираните от кандидата данни се извършва служебна проверка за потвърждение от компетентен държавен орган, в чиято основна сфера на действие и регулация попада администрирането, обработването и контрола върху декларираната от задължените субекти данъчно-осигурителна информация. Извършената служебна проверка в НАП е представила актуална и достоверна информация за декларирани обстоятелства, което всъщност правилно отразява и принципното положение, че кандидатите следва да отговарят на условията за допустимост и останалите въведени изисквания и критерии най-късно към дата на издаване на крайния административен акт – в случая оспореното решение. Както бе посочено ГДД за 2019г. следва да бъде вече подадена към датата на подаване на самото проектно предложение. Още повече, че самият кандидат в представената от него Декларация за финансови данни е посочил вх. № на подадената от него ГДД за 2019г., датиращ от 13.03.2020 г., което явно не съответства на изложените твърдения във връзка с представената сега към жалбата ГДД, за която не се представя от страна на жалбоподателя обратно съобщение за автоматично генерирания от НАП входящ номер на декларацията, съгласно разпоредбата на чл.102, ал.2 от ДОПК, т.е. не са представени доказателства, удостоверяващи датата на приемане на декларацията, съответно датата на подаването й. С доказателствената тежест, която носи жалбоподателя и съобразно липсата на визираните по-горе доказателства относно датата на подаване, съответно приемане на представената ГДД, съдът не следва да обоснове извода, че това е същата декларация, посочена от кандидата в Приложение №2 към проектното му предложение и че в случая е налице твърдяната техническа грешка по отношение неправилно отразените нетни приходи от продажби за 2019г. В този смисъл съдът не може да приложи нормата на чл.142, ал.2 от АПК, като кредитира като ново обстоятелство от значение за делото представената към жалбата ГДД и отразените в нея суми. 

 

         С оглед по-горе изложеното в конкретния случай, административният орган правилно е приложил относимия регламент по процедурата, като към момента на извършваната от него проверка и въз основа на служебната справка от НАП, отразяваща данните от подадена ГДД за 2019г., е приел, че жалбоподателят не отговаря на условията за кандидатстване и поради това същият е недопустим кандидат. Решението му в оспорваната част е издадено от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при спазване на административнопроизводствените правила и при правилно приложение на материалния закон и неговата цел, поради което жалбата следва да бъде отхвърлена като неоснователна.   

 

         При този изход на спора искането на ответника за разноски се явява  основателно и следва да бъде уважено, като на основание чл.143, ал.3 във връзка с чл.144 от АПК, чл.78, ал.3 и 8 от ГПК и чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ в тежест на „Счетоводна къща ДД“ ЕООД, гр.Стара Загора следва да бъде възложено заплащането на сумата от 100.00 лв., представляваща възнаграждение за юрисконсулт.

        

Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение четвърто от АПК, Старозагорският административен съд 

    

     Р     Е     Ш     И     :

 

 

            ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Счетоводна къща ДД“ ЕООД, гр. Стара Загора, против решение от 21.07.2020 г. на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентноспособност“ 2014-2020 г., обективирано в одобрен списък на предложените за отхвърляне проектни предложения по сформираната шеста оценителна сесия, в частта му, в която на „Счетоводна къща ДД“ ЕООД, гр. Стара Загора е отказано отпускането на безвъзмездна финансова помощ в размер на 4 800.00 лв., заявена чрез проектно предложение рег. № в ИСУН BG16RFOP002-2.073-5958, по обявена процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 “Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19”.

 

ОСЪЖДА „Счетоводна къща ДД“ ЕООД, гр.Стара Загора, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр.Стара Загора, ул. „Кольо Ганчев“ №101, вх. „А“, ет.1, да заплати на Министерство на икономиката на РБ сумата от 100 (сто) лева, представляваща възнаграждение за юрисконсулт.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба чрез Административен съд Стара Загора пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                             

 

СЪДИЯ: