Решение по дело №9/2020 на Районен съд - Първомай

Номер на акта: 260017
Дата: 29 декември 2020 г. (в сила от 25 май 2021 г.)
Съдия: Спасимир Спасов Здравчев
Дело: 20205340200009
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 януари 2020 г.

Съдържание на акта

 

№ 260017

 

град Първомай, 29.12.2020 година

 

 

Районен съд - Първомай, първи съдебен състав, в открито заседание на тридесети юни две хиляди и двадесета година със

Съдия докладчик Спасимир Здравчев

при секретаря Венета Хубенова,

като разгледа докладваното от Председателя АНД № 9 по описа на Съда за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалва се Наказателно постановление № 004106 / 19.12.2019 година на Началник-отдел „Контрол и правоприлагане“ в Национално ТОЛ управление към Агенция „Пътна инфраструктура“ - София, с което на А.Б.И., ЕГН **********, с адрес: ***, е:

§ наложено административно наказание глоба в размер на 2000 (две хиляди) лева на основание чл. 179, ал. 3, т. 1 от Закона за движението по пътищата във връзка с § 21б, ал. 1 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за движението по пътищата във връзка с чл. 3, ал. 2 от ЗАНН за нарушение по чл. 139, ал. 6 от Закона за движението по пътищата;

§ определено заплащане на винетна такса от 87 (осемдесет и седем) лева по чл. 10а, ал. 2 от Закона за по пътищата във връзка с § 25 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за пътищата на основание чл. 189а, ал. 7 от Закона за движението по пътищата и чл. 4, ал. 4 от Наредба за условията, реда и правилата за изграждане и функциониране на смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни средства на база време и на база изминато разстояние във връзка с чл. 25 от Тарифа за таксите, които се събират от Агенция „Пътна инфраструктура“.

В съдебно заседание на въззивната инстанция А.Б.И. не се явява за лично упражняване на защита; чрез процесуалния си представител адвокат Н.В.М. *** с писмено становище моли за отмяна на атакуваното Наказателно постановление по съображения, изложени в Жалбата, а алтернативно – за приложението на чл. 28 от ЗАНН; претендира разноски.

Въззиваемата страна Агенция „Пътна инфраструктура“ - София чрез юрисконсулт И.З.В. моли Съдът да потвърди процесното Наказателно постановление като правилно и законосъобразно; също претендира разноски.

След преценка на събраните по делото доказателства във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да провери изцяло правилността на обжалваното наказателно постановление, независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима, а разгледана по същество е основателна.

 

От фактическа страна:

 

На 18.07.2019 година актосъставителят П.К.С. (инспектор в сектор „Контрол и правоприлагане” - Пловдив при Национално ТОЛ управление към Агенция „Пътна инфраструктура” - София) и колегите й Г.С.Г. и Х.Р.Х. са на смяна и на около 259 км и 600 м от Републикански път І-8 изпълняват задълженията си по осъществяване на контрол върху заплащането на пътна такса от движещите се превозни средства, като за целта са застанали в оширение на пътя, на което има отбивка за село Виница, община Първомай, област Пловдив.

Към 18:20 часа в съответствие с правомощията си по чл. 167а, ал. 2 от Закона за движение по пътищата инспекторите спират за проверка товарен автомобил „Скания 124 Г 420“ с ДК № ***, управляван от собственика й А.Б.И. ***.

Със специализираната техника в служебния си автомобил контрольорите извършват проверка по регистрационния номер на камиона и установяват, че липсват данни за закупена винетка. Обаждат се в централното управление в град София за сверяване на информацията, откъдето получават уверение, че не е заплащана такава такса.

На И. е предложено заплащане на компесаторна такса по чл. 10, ал. 2 от Закона за пътищата, но той отказва, тъй като има закупена винетка с № 19063064141507 за моторното си превозно средство, и в негово присъствие е съставен и му е връчен Акт за установяване на административно нарушение № 004106 / 18.07.2019 година, който лицето отказва да подпише, удостоверено с подпис на свидетел.

Въз основа на Акта е издадено атакуваното Наказателно постановление.

По разпореждане на основание чл. 107, ал. 2, предложение 2. от НПК по делото са приобщени документи във връзка с предмета на доказване, видно от които:

o товарен автомобил „Скания 124 Г 420“ с ДК № ***, VIN: XLER6X20004430850 е с бордова каросерия, с места за сядане плюс мястото на водача 1+1, с технически допустима максимална маса от 26000 кг, с триосно комбинирано окачване с натоварване на осите – N1: 7500 кг, N2: 11500 кг и N3: 7500 кг, екологична категория Евро 3;

o на 30.06.2019 година от терминал за самообслужване, намиращ се на автогара в град Кърджали, е закупен електронен винетен стикер с № 19063064141507 с период на валидност от 11:08:13 часа на 30.06.2019 година до 23:59:59 часа на 30.07.2019 година за пътно превозно средство с регистрационен № ***, държава България, от категория: камион ≥ 12 тона, емисионен клас: Евро 3 и по-висок, като плащането е осъществено с карта VISA 416990ХХХХХХ9157 с картодържател Веселин Манов;

o в периода от 18.07.2019 година (датата на съставяне на Акта) до 19.12.2019 година (датата на издаване на Наказателното постановление) в Сектор „Пътна полиция“ при Областна дирекция на МВР - Кърджали с регистрационен номер с буквен код за месторегистрация „*“ и пореден номер с цифрова комбинация „****“ има регистрирани общо десет пътни превозни средства – едно ремарке за лек автомобил, едно полуремарке, седем леки автомобила и един товарен (процесната скания), като от тези десет превозни средства единствено при номера на камиона един от символите на серията (комбинация от две букви или буква и цифра) е буква „*“.

 

Горната фактическа обстановка се установява от показанията на актосъставителя, разпитан в качеството на свидетел, от приетите по съответния процесуален ред подробно посочени писмени доказателства и от приложената административнонаказателна преписка.

 

От правна страна:

 

По силата на чл. 139, ал. 6 от Закона за движението по пътищата: Водачът на пътно превозно средство е длъжен преди движение по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, да заплати таксата по чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата в случаите, когато такава е дължима според категорията на пътното превозно средство, освен когато таксата е заплатена от трето лице.

От своя страна чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата към датата на деянието предвижда, че за преминаване по платената пътна мрежа се въвежда смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни средства и такси на база време и на база изминато разстояние, като за пътни превозни средства по чл. 10а, ал. 7 се заплаща винетна такса, даваща право на едно пътно превозно средство да ползва за определен срок платената пътна мрежа, а съгласно чл. 10а, ал. 7, т. 1 от Закона (преди измененията с ДВ, бр. 105 от 2018 година, в сила от 16.08.2019 година по отношение на пътните превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 тона) в пътните превозни средства по ал. 6 се разделят на категории, една от които по ал. 6, т. 1, предназначени за превоз на товари, чийто текст указва, че таксите по чл. 10, ал. 1 се заплащат и за моторните превозни средства, които имат най-малко четири колела, и са предназначени за превоз на товари.

Същевременно по приложенията и обяснителните записки към тях на Решение № 959 на МС от 31.12.2018 година за утвърждаване на Списък на републиканските пътища, за приемане на Списъка на републиканските пътища, за които се събира такса за ползване на пътната инфраструктура – винетна такса, и за определяне на съоръжение, за което се събира такса по чл. 10, ал. 4 от Закона за пътищата за ползване на отделно съоръжение по републиканските пътища (обн., ДВ, бр. 3 от 08.01.2019 година), Републикански път І-8, съвпадащ по цялото си протежение с Европейски път Е-80 (покриващ се с международен номер E-85 в участъка от Хасково до Свиленград), с наименование: „Граница Югославия - Калотина - Драгоман - ок. п. София - о. п. Ихтиман - Костенец - Белово - Пазарджик - Пловдив - Поповица - о. п. Хасково - Харманли - Любимец - Свиленград - Капитан Андреево - граница Турция“, е първи клас в административните области София Област, София, Пазарджик, Пловдив и Хасково и за ползването му се събира пътна такса.

В случая няма спор, че собствената на А.Б.И. „Скания 124 Г 420“ е пътно превозно средство от Категория 1 съгласно Параграф единствен, т. 1 от Допълнителната разпоредба на Тарифа за таксите, които се събират от Агенция „Пътна инфраструктура“ (приета с ПМС № 219 от 05.09.2008 година, обн., ДВ, бр. 79 от 09.09.2008 година, отм. с ДВ, бр. 101 от 27.12.2019 година) – предназначена за превоз на товари, с две и повече оси, и за движението му по Републикански път І-8 в района на 259 км и 600 м се дължи пътна такса по изискванията на чл. 25 от Тарифата.

За нарушението по чл. 139, ал. 6 от Закона за движение по пътищата наказанието е съгласно чл. 179, ал. 3 от същия Закон, като разпоредбата към дата на нарушението – 18.07.2019 година, визира: Водач, който управлява пътно превозно средство по републиканските пътища, за което не е заплатена винетна такса по чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата, или на превозното средство е залепен винетен стикер с графично оформление, което е различно от одобреното, се наказва с глоба, както следва: при управление на пътно превозно средство, предназначено за превоз на товари, на състав от пътни превозни средства, както и на пътните превозни средства по чл. 10а, ал. 6, т. 3, 4 и 5 от Закона за пътищата с 2 (две) и повече оси, които имат технически допустима максимална маса 12 (дванадесет) или повече тона – 3000 лв. (т. 1). Към датата на издаване на Наказателното постановление – 19.12.2019 година, съгласно направените изменения на законовия текст с ДВ, бр. 105 от 18.12.2018 година, в сила от 16.08.2019 година по отношение на пътните превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 тона, санкционната разпоредбата гласи: Водач, който управлява пътно превозно средство по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за което е дължима, но не е заплатена такса по чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата, се наказва с глоба в размер 300 лв., като по силата на § 21б, ал. 1 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за движението по пътищата: Разпоредбата на чл. 179, ал. 3 не се прилага за пътните превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 тона. До прилагането на таксуването с таксата по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата водач, който управлява пътно превозно средство с обща технически допустима максимална маса над 3,5 тона по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за което е дължима, но не е заплатена винетна такса по чл. 10, ал. 1, т. 1 от същия закон, се наказва с глоба 2000 лв., а списъкът на републиканските пътища, за които се събира такса за изминато разстояние – тол такса, е приет с Решение № 101 на МС от 20.02.2020 година (обн., ДВ, бр. 16 от 24.02.2020 година, в сила от датата на обнародването).

Или, макар и правилно да е посочен от наказващия орган размерът на глобата от 2000 лева, следващото се наказание към датата на издаване на Наказателното постановление е по действащата норма на чл. 179, ал. 3 от Закона за движение по пътищата във връзка с § 21б, ал. 1 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за движението по пътищата във връзка с чл. 3, ал. 2 от ЗАНН (предвиждащ по-благоприятно наказание за нарушителя при последвали различни нормативни разпоредби), а не по отменения текст на чл. 179, ал. 3 от Закона, съгласно който наказанията са диференцирани в четири точки според пътните превозни средства по предназначение на превоза, броя на пътниците и технически допустимата максимална маса.

Горното процесуално нарушение е в разрез с императива на чл. 57, ал. 1 от ЗАНН за подвеждане на административното нарушение под съответната за това санкция и е от рода на съществените, ограничаващи правото на защита на лицето, чиято отговорност се ангажира.

Отделно от посоченото, настоящият състав намира, че в случая са налице предпоставките за приложението на чл. 28 от ЗАНН с оглед на конкретиката на деянието.

Отчита се, че съгласно чл. 5, ал. 3 от Наредба за условията, реда и правилата за изграждане и функциониране на смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни средства на база време и на база изминато разстояние, приета с ПМС № 285 от 10.12.2018 година (обн., ДВ, бр. 104 от 14.12.2018 година, в сила от същата дата) отговорността при неправилно декларирани данни относно регистрационния номер на пътното превозно средство, категорията му или периода на валидност на винетната такса е съответно на собственика или на ползвателя, като в случай на неправилно декларирани данни се счита, че за пътното превозно средство не е заплатена дължимата винетна такса, но правилото не следва да се абсолютизира.

Констатира се от доказателствената съвкупност, че на 30.06.2019 година е закупен електронен винетен стикер с № 19063064141507 с период на валидност до 30.07.2019 година за камион над 12 тона с посочен регистрационен № ***, като на 18.07.2019 година по Републикански път І-8 в района на 259 км и 600 м се движи товарен автомобил „Скания 124 Г 420“ с ДК № ***, а към посочената дата в съответната структура на МВР в град Кърджали няма регистрирано друго моторно превозно средство, на което изписаните на регистрационната табела девет от десетте символа по смисъла на чл. 24, ал. 1, т. 2 - т. 4 от Наредба № I-45 от 24.03.2000 година на министъра на вътрешните работи (обн., ДВ, бр. 31 от 14.04.2000 година, в сила от същата дата) да са идентични и може да се направи извод, че към инкриминираната дата за процесното товарно моторно превозно средство, собственост на жалбоподателя, е заплатена дължимата винетна такса.

Фактът, че служителите на Националното ТОЛ управление могат да установят дали дадено моторно превозно средство е с платена пътна такса само по регистрационния му номер, видно от показанията на П.С., не освобождава наказващият орган от задължението по чл. 52, ал. 4 от ЗАНН да извърши разследване на спорните обстоятелства, преди да се произнесе по преписката.

Освен горното, е налице маловажен случай по смисъла на чл. 93, т. 9 от НК (приложим по аргумент на чл. 11 от ЗАНН) и заради обстоятелството за липса на данни за други нарушения от този вид от страна на А.Б.И..

Съгласно Тълкувателно решение № 1 / 12.07.2007 година по н. д. № 1 / 2007 година на ВКС преценката за маловажност на случая по чл. 28 от ЗАНН е задължителна и се прави по законосъобразност и щом като административнонаказващият орган в нарушение на чл. 53, ал. 1 от ЗАНН не е извършил тази преценка за приложението на чл. 28 от ЗАНН, е налице основание за отмяна на наказателното постановление.

С оглед на всичко изложено атакуваното Наказателно постановление следва да се отмени като необосновано.

Предвид изхода на спора, в съответствие с разпоредбата на чл. 63, ал. 3 от ЗАНН и съгласно чл. 143 от АПК въззиваемата страна следва да заплати на жалбоподателя направените от него разноски за адвокатско възнаграждение.

Мотивиран от посоченото и на основание чл. 63 от ЗАНН Районен съд - Първомай, първи съдебен състав

 

РЕШИ:

 

Отменя Наказателно постановление № 004106 / 19.12.2019 година на Началник-отдел „Контрол и правоприлагане“ в Национално ТОЛ управление към Агенция „Пътна инфраструктура“ - София, с което на А.Б.И., ЕГН **********, с адрес: ***, е:

§ наложено административно наказание глоба в размер на 2000 (две хиляди) лева на основание чл. 179, ал. 3, т. 1 от Закона за движението по пътищата във връзка с § 21б, ал. 1 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за движението по пътищата във връзка с чл. 3, ал. 2 от ЗАНН за нарушение по чл. 139, ал. 6 от Закона за движението по пътищата;

§ определено заплащане на винетна такса от 87 (осемдесет и седем) лева по чл. 10а, ал. 2 от Закона за по пътищата във връзка с § 25 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за пътищата на основание чл. 189а, ал. 7 от Закона за движението по пътищата и чл. 4, ал. 4 от Наредба за условията, реда и правилата за изграждане и функциониране на смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни средства на база време и на база изминато разстояние във връзка с чл. 25 от Тарифа за таксите, които се събират от Агенция „Пътна инфраструктура“.

Осъжда Национално ТОЛ управление към Агенция „Пътна инфраструктура” - София да заплати на А.Б.И., ЕГН **********, с адрес: ***, сумата от 480 (четиристотин и осемдесет) лева разноски за процесуално представителство.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Районен съдия:                     (п)              

СЗ