Р
Е Ш Е Н И Е
№ 110
гр. Кюстендил, 18.05.2023 г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД - КЮСТЕНДИЛ, в открито съдебно заседание на двадесети април две хиляди
двадесет и трета година, в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДЕСИСЛАВА ТАБАКОВА
с участието на секретар: Лидия Стоилова, като разгледа докладваното от
съдията адм. дело № 27/2023 г. по описа на съда, за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от
Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 45, ал. 4 от
Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА).
Образувано
е по оспорване на областния управител на област Кюстендил, обективирано в
заповед № ОА-РД-33-1/18.01.2023 г., срещу решение № 305, прието с Протокол №
10/20.12.2022 г. на Общински съвет – Невестино. С оспореното решение на Общински
съвет – Невестино, на основание чл. 35, ал. 1 от ЗОС е разрешена продажбата
чрез публичен търг с тайно наддаване на имот – частна общинска собственост,
представляващ сграда 10050.24.83.1, със ЗП 131 кв. м., брой етажи 1, изградена
в поземлен имот с идентификатор 10050.24.83, собственост на Държавен поземлен
фонд – МЗГ, с предназначение – селскостопанска сграда по КККР на с. Ваксево,
общ. Невестино, обл. Кюстендил.
В
заповедта се твърди, че оспореното решение е незаконосъобразно, издадено в
противоречие с материалния закон. Посочено е, че в конкретния случай е
неприложима разпоредбата на чл. 35, ал. 1 от ЗОС,
тъй като се касае за общински нежилищен имот, невключен в имуществото на
общинско търговско дружество и е с
предназначение – селскостопанска сграда. Твърди се, че за този обект следва да
се приложи специалния ред, визиран в чл. 1, ал. 2, т. 6 от Закона за
приватизация и следприватизационен контрол. Иска се от съда да постанови
решение, с което да се отмени като незаконосъобразно оспореното решение № 305,
прието с Протокол № 10/20.12.2022 г. на Общински съвет – Невестино.
Ответната
страна – Общински съвет - Невестино не изразява становище по оспорването.
Административен
съд - Кюстендил, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната
съвкупност и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от
фактическа страна:
Оспореното
решение е прието от Общински съвет – Невестино, въз основа на предложение №
3301/1/ от 13.12.2022 г. на кмета на община Невестино, към което са приложени Акт
за частна общинска собственост, скица за поземлен имот с идентификатор
10050.24.83 по КККР на с. Ваксево, общ. Невестино, обл. Кюстендил, заявление с
вх. рег. № 3301/14.11.2022 г. от П. Б., удостоверение за данъчна оценка на отдел „МП“ -
Невестино и експертна оценка на предложената за продажба сграда. Видно от
представения Протокол № 10 от 20.12.2022 г. отразяващ проведеното на същия ден
заседание на Общински съвет - Невестино е взето решение № 305, с което се дава
съгласието за продажба на имот, частна общинска собственост по АЧОС № 4060 от 08.11.2022
г., чрез провеждане на публичен търг с тайно наддаване. Решението е прието с
поименно гласуване, като от общия брой общински съветници – 11, са присъствали 10,
които са гласували "за". С решението, общинският съвет на основание чл. 21, ал. 1,
т. 8 от ЗМСМА,
чл. 27, ал. 4 и ал. 5 от ЗМСМА и чл. 35, ал. 1 от ЗОС и чл. 41, ал. 2 от ЗОС е
разрешил продажбата на сградата чрез публичен търг с тайно наддаване, а кметът
на общината е упълномощен да извърши процедурата по продажбата му. Обектът,
предмет на решението представлява сграда 10050.24.83.1, със ЗП 131 кв. м., брой
етажи 1, изградена в поземлен имот с идентификатор 10050.24.83, собственост на
Държавен поземлен фонд – МЗГ, с предназначение – селскостопанска сграда по КККР
на с. Ваксево, общ. Невестино, обл. Кюстендил.
Със
заповед № ОА-РД-33-37/29.12.2022 г. областният управител на област Кюстендил е
върнал решение № 305 от 20.12.2022 г, прието с Протокол № 10 като
незаконосъобразно за преразглеждане от Общинския съвет. В законоустановения
срок по чл. 45, ал. 7 от ЗМСМА, Общински съвет – Невестино не е преразгледал
върнатото решение.
В
преписката се съдържа Акт за частна общинска собственост № 4060 от 08.11.2022
г. с посочване, че ПИ с идентификатор 10050.24.83 е с начин на трайно ползване:
за друг вид производствен, складов обект, както и скица, издадена от СГКК гр. Кюстендил,
в която е отразено предназначението на сградата като: "селскостопанска
сграда".
Въз
основа на тази фактическа обстановка, Административен съд – Кюстендил прави
следните правни изводи:
Оспорването
на областния управител на област Кюстендил, обективирано в заповед №
ОА-РД-33-1/18.01.2023 г. е процесуално допустимо, като подадено в законоустановения
срок. Разгледано по същество, оспорването е основателно.
Процесното
решение на общинския съвет е постановено от компетентен орган и е взето при
поименно гласуване и при необходимия кворум и мнозинство, разписани в чл. 27 от ЗМСМА. Същото обаче
се явява материално незаконосъобразно. От приложените по делото доказателства
се установява видът и характерът на имота, по отношение на който е открита
процедура за продажбата му чрез публичен търг с тайно наддаване. Имотът е
общински нежилищен имот, невключен в имуществото на общински търговски
дружества и се използва за стопански цели, предвид отразеното му в АЧОС и в
скицата предназначение. Видно от изготвената експертна оценка, имотът е сграда
с идентификатор 10050.24.83.1, със ЗП 131 кв. м., брой етажи 1, находяща се в
поземлен имот с идентификатор 10050.24.83, собственост на Държавен поземлен
фонд – МЗГ, с предназначение – селскостопанска сграда по КККР на с. Ваксево,
общ. Невестино, обл. Кюстендил. Решението е взето на основание чл. 35, ал. 1 от
Закона за общинската собственост, съгласно който продажба на имоти и
вещи - частна общинска собственост, се извършва след решение на общинския съвет
от кмета на общината чрез публичен търг или публично оповестен конкурс.
Съгласно чл. 1 от ЗОС, този закон
урежда придобиването, управлението и разпореждането с имоти и вещи - общинска
собственост, освен ако в специален закон е предвидено друго. Такъв специален
закон по отношение на общия ЗОС се явява Законът за приватизация и
следприватизационен контрол (ЗПСК). Съгласно специалния закон - чл. 1, ал. 2, т.
6 от ЗПСК,
продажбата на общински нежилищни имоти, невключени в имуществото на общински
търговски дружества, които се използват за стопански цели се извършва чрез
приватизация по реда на ЗПСК. Безспорно методът, редът и условията за
прехвърляне на общински имоти по ЗОС и по ЗПСК съществено се различават. ЗОС
говори за "продажба" на имот, докато ЗПСК борави с понятието
"приватизация". Така например, съгласно чл. 31, ал. 1 от
ЗПСК
методът за извършване на приватизация се определя с решение на общинския съвет,
което се обнародва в "Държавен вестник" и се публикува най-малко в
два централни ежедневника, каквото изискване липсва в ЗОС. Различен е и методът
на приватизация – съгласно чл. 32, ал. 3 от
ЗПСК
това е публичен търг или публично оповестен конкурс, по условия и ред
определени в Наредбата за
търговете и конкурсите. В тази наредба са
регламентирани видовете процедури за приватизация, условията и реда за
провеждането им, които съществено се различават от регламентите, съдържащи се в
местната наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско
имущество, приета на основание чл. 8, ал. 2 от ЗОС.
Именно при условията и по реда на ЗПСК и Наредбата за търговете и
конкурсите
е следвало да се открие процедурата за прехвърляне собствеността на процесния
общински нежилищен имот. Като е приложил друг ред, административният орган е
допуснал нарушение на закона, което е съществено и което е достатъчно основание
за отмяна на оспорения акт. В този смисъл е и трайната практика на ВАС, ІV о.
При този изход на спора искането на процесуалния представител на оспорващия за присъждане на сторените разноски за юрисконсултско възнаграждение е основателно и следва да бъде уважено, като на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, община Невестино следва да бъде осъдена да заплати на Областна администрация Кюстендил разноски в размер на 100 (сто) лева, определен съгласно чл. 37 от Закона за правната помощ във вр. чл. 24, изр. 2 от Наредбата за заплащане на правната помощ.
Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Кюстендил,
Р Е Ш
И:
ОТМЕНЯ решение № 305, прието с Протокол № 10/20.12.2022 г. на Общински съвет – Невестино, с което на основание чл. 35, ал. 1 от ЗОС е разрешена продажбата чрез търг с тайно наддаване на сграда – частна общинска собственост изградена в поземлен имот с идентификатор 10050.24.83 по кадастралната карта и кадастралните регистри на с. Ваксево, общ. Невестино, обл. Кюстендил.
ОСЪЖДА община Невестино да заплати на
Областна администрация - Кюстендил сумата от 100 (сто) лв., представляващи юрисконсултско възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му.
СЪДИЯ: