Решение по дело №27/2023 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 104
Дата: 18 май 2023 г.
Съдия: Десислава Благоева Табакова
Дело: 20237110700027
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 януари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 110        

гр. Кюстендил, 18.05.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - КЮСТЕНДИЛ, в открито съдебно заседание на двадесети април две хиляди двадесет и трета година, в следния състав:

 

                                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДЕСИСЛАВА ТАБАКОВА

                                                          

с участието на секретар: Лидия Стоилова, като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 27/2023 г. по описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 45, ал. 4 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА).

Образувано е по оспорване на областния управител на област Кюстендил, обективирано в заповед № ОА-РД-33-1/18.01.2023 г., срещу решение № 305, прието с Протокол № 10/20.12.2022 г. на Общински съвет – Невестино. С оспореното решение на Общински съвет – Невестино, на основание чл. 35, ал. 1 от ЗОС е разрешена продажбата чрез публичен търг с тайно наддаване на имот – частна общинска собственост, представляващ сграда 10050.24.83.1, със ЗП 131 кв. м., брой етажи 1, изградена в поземлен имот с идентификатор 10050.24.83, собственост на Държавен поземлен фонд – МЗГ, с предназначение – селскостопанска сграда по КККР на с. Ваксево, общ. Невестино, обл. Кюстендил.

В заповедта се твърди, че оспореното решение е незаконосъобразно, издадено в противоречие с материалния закон. Посочено е, че в конкретния случай е неприложима разпоредбата на чл. 35, ал. 1 от ЗОС, тъй като се касае за общински нежилищен имот, невключен в имуществото на общинско търговско дружество и е с предназначение – селскостопанска сграда. Твърди се, че за този обект следва да се приложи специалния ред, визиран в чл. 1, ал. 2, т. 6 от Закона за приватизация и следприватизационен контрол. Иска се от съда да постанови решение, с което да се отмени като незаконосъобразно оспореното решение № 305, прието с Протокол № 10/20.12.2022 г. на Общински съвет – Невестино.

Ответната страна – Общински съвет - Невестино не изразява становище по оспорването.

Административен съд - Кюстендил, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от фактическа страна:

Оспореното решение е прието от Общински съвет – Невестино, въз основа на предложение № 3301/1/ от 13.12.2022 г. на кмета на община Невестино, към което са приложени Акт за частна общинска собственост, скица за поземлен имот с идентификатор 10050.24.83 по КККР на с. Ваксево, общ. Невестино, обл. Кюстендил, заявление с вх. рег. № 3301/14.11.2022 г. от П. Б., удостоверение за данъчна оценка на отдел „МП“ - Невестино и експертна оценка на предложената за продажба сграда. Видно от представения Протокол № 10 от 20.12.2022 г. отразяващ проведеното на същия ден заседание на Общински съвет - Невестино е взето решение № 305, с което се дава съгласието за продажба на имот, частна общинска собственост по АЧОС № 4060 от 08.11.2022 г., чрез провеждане на публичен търг с тайно наддаване. Решението е прието с поименно гласуване, като от общия брой общински съветници – 11, са присъствали 10, които са гласували "за". С решението, общинският съвет на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, чл. 27, ал. 4 и ал. 5 от ЗМСМА и чл. 35, ал. 1 от ЗОС и чл. 41, ал. 2 от ЗОС е разрешил продажбата на сградата чрез публичен търг с тайно наддаване, а кметът на общината е упълномощен да извърши процедурата по продажбата му. Обектът, предмет на решението представлява сграда 10050.24.83.1, със ЗП 131 кв. м., брой етажи 1, изградена в поземлен имот с идентификатор 10050.24.83, собственост на Държавен поземлен фонд – МЗГ, с предназначение – селскостопанска сграда по КККР на с. Ваксево, общ. Невестино, обл. Кюстендил.

Със заповед № ОА-РД-33-37/29.12.2022 г. областният управител на област Кюстендил е върнал решение № 305 от 20.12.2022 г, прието с Протокол № 10 като незаконосъобразно за преразглеждане от Общинския съвет. В законоустановения срок по чл. 45, ал. 7 от ЗМСМА, Общински съвет – Невестино не е преразгледал върнатото решение.

В преписката се съдържа Акт за частна общинска собственост № 4060 от 08.11.2022 г. с посочване, че ПИ с идентификатор 10050.24.83 е с начин на трайно ползване: за друг вид производствен, складов обект, както и скица, издадена от СГКК гр. Кюстендил, в която е отразено предназначението на сградата като: "селскостопанска сграда".

Въз основа на тази фактическа обстановка, Административен съд – Кюстендил прави следните правни изводи:

Оспорването на областния управител на област Кюстендил, обективирано в заповед № ОА-РД-33-1/18.01.2023 г. е процесуално допустимо, като подадено в законоустановения срок. Разгледано по същество, оспорването е основателно.

Процесното решение на общинския съвет е постановено от компетентен орган и е взето при поименно гласуване и при необходимия кворум и мнозинство, разписани в чл. 27 от ЗМСМА. Същото обаче се явява материално незаконосъобразно. От приложените по делото доказателства се установява видът и характерът на имота, по отношение на който е открита процедура за продажбата му чрез публичен търг с тайно наддаване. Имотът е общински нежилищен имот, невключен в имуществото на общински търговски дружества и се използва за стопански цели, предвид отразеното му в АЧОС и в скицата предназначение. Видно от изготвената експертна оценка, имотът е сграда с идентификатор 10050.24.83.1, със ЗП 131 кв. м., брой етажи 1, находяща се в поземлен имот с идентификатор 10050.24.83, собственост на Държавен поземлен фонд – МЗГ, с предназначение – селскостопанска сграда по КККР на с. Ваксево, общ. Невестино, обл. Кюстендил. Решението е взето на основание чл. 35, ал. 1 от Закона за общинската собственост, съгласно който продажба на имоти и вещи - частна общинска собственост, се извършва след решение на общинския съвет от кмета на общината чрез публичен търг или публично оповестен конкурс. Съгласно чл. 1 от ЗОС, този закон урежда придобиването, управлението и разпореждането с имоти и вещи - общинска собственост, освен ако в специален закон е предвидено друго. Такъв специален закон по отношение на общия ЗОС се явява Законът за приватизация и следприватизационен контрол (ЗПСК). Съгласно специалния закон - чл. 1, ал. 2, т. 6 от ЗПСК, продажбата на общински нежилищни имоти, невключени в имуществото на общински търговски дружества, които се използват за стопански цели се извършва чрез приватизация по реда на ЗПСК. Безспорно методът, редът и условията за прехвърляне на общински имоти по ЗОС и по ЗПСК съществено се различават. ЗОС говори за "продажба" на имот, докато ЗПСК борави с понятието "приватизация". Така например, съгласно чл. 31, ал. 1 от ЗПСК методът за извършване на приватизация се определя с решение на общинския съвет, което се обнародва в "Държавен вестник" и се публикува най-малко в два централни ежедневника, каквото изискване липсва в ЗОС. Различен е и методът на приватизация – съгласно чл. 32, ал. 3 от ЗПСК това е публичен търг или публично оповестен конкурс, по условия и ред определени в Наредбата за търговете и конкурсите. В тази наредба са регламентирани видовете процедури за приватизация, условията и реда за провеждането им, които съществено се различават от регламентите, съдържащи се в местната наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество, приета на основание чл. 8, ал. 2 от ЗОС. Именно при условията и по реда на ЗПСК и Наредбата за търговете и конкурсите е следвало да се открие процедурата за прехвърляне собствеността на процесния общински нежилищен имот. Като е приложил друг ред, административният орган е допуснал нарушение на закона, което е съществено и което е достатъчно основание за отмяна на оспорения акт. В този смисъл е и трайната практика на ВАС, ІV о.

При този изход на спора искането на процесуалния представител на оспорващия за присъждане на сторените разноски за юрисконсултско възнаграждение е основателно и следва да бъде уважено, като на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, община Невестино следва да бъде осъдена да заплати на Областна администрация Кюстендил разноски в размер на 100 (сто) лева, определен съгласно чл. 37 от Закона за правната помощ във вр. чл. 24, изр. 2 от Наредбата за заплащане на правната помощ.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Кюстендил,

 

 

Р Е Ш И:

 

 

ОТМЕНЯ решение № 305, прието с Протокол № 10/20.12.2022 г. на Общински съвет – Невестино, с което на основание чл. 35, ал. 1 от ЗОС е разрешена продажбата чрез търг с тайно наддаване на сграда – частна общинска собственост изградена в поземлен имот с идентификатор 10050.24.83 по кадастралната карта и кадастралните регистри на с. Ваксево, общ. Невестино, обл. Кюстендил.

ОСЪЖДА община Невестино да заплати на Областна администрация - Кюстендил сумата от 100 (сто) лв., представляващи юрисконсултско възнаграждение.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

                                                   СЪДИЯ: