Решение по дело №203/2018 на Районен съд - Елин Пелин

Номер на акта: 126
Дата: 29 октомври 2018 г. (в сила от 28 декември 2018 г.)
Съдия: Борислав Любомиров Чернев
Дело: 20181820200203
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 август 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

         Р Е Ш Е Н И Е

     гр.Елин Пелин, 29.10.2018 г.

 

      В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

ЕЛИНПЕЛИНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, 1-ви състав, в публичното си заседание на двадесет и пети септември  две хиляди и осемнадесета година в състав:

                                                                     

                                                                         РАЙОНЕН СЪДИЯ: БОРИСЛАВ ЧЕРНЕВ

 

при секретаря Любка К., като разгледа докладваното от съдията а.н.д. № 203  по описа за 2018 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Управителят на „Г...“ ООД-гр. Е. П., с ЕИК …….., е обжалвал Наказателно постановление № К 11673/22.06.2018г. на директор на РД за области С., С., К., П. и Б. към ГД“Контрол на пазара“ при  Комисията за защита на потребителите, с което на  дружеството е  наложено административно наказание “ имуществена санкция в размер на 500.00 /петстотин/ лева “ на основание чл.200 от Закона за защита на потребителите /ЗЗП/ за нарушение на чл.19, ал.2 от ЗЗП.

 

Жалбоподателят оспорва наказателното постановление в няколко пункта , а именно:

Оспорва констатациите заложени в наказателното постановление, като неотговарящи на действителното фактическо положение.

Сочи , че АНО не е обсъдил наличитео или липсата на предпоставките по чл.28 от ЗАНН, като се   касаело за  маловажен случай.

При условията на евентуалност  намира, че наложената имуществена санкция е   прекомерна, подари което  и явно несъразмерна.

 

Административнонаказващият орган, чрез пълномощника си по делото   оспорва жалбата, като  изразява становище, че обжалваното НП следва да се потвърди.

 

РП- Елин Пелин, редовно призована  за с.з., не е изпратила представител и не е депозирано становище по жалбата.

 

В показанията си св. К. твърди, че е свидетел по  съставянето на АУАН, както и свидетел  по констатиране на посоченото с АУАН административно нарушение. Били в гр.Елин Пелин  на съвместна проверка  с ОДМВР и Агенция по безопасост на храните /АБХ/.Посетили  процесния търговски обект в града и констатирали при проверката  ,че в магазина се предлагат продукти без обявена крайна цена върху стоката, както и без обявен размер, т.е. грамажната разфасовка на продуктите.

 

От показанията на св. С. е видно, че на 29.12.2017г. в гр. Е. П. са извършили  проверка съвместно с ОДМВР и АБХ. В обекта /хранителен магазин/ на жалбоподателя констатирали, че търговецът не  бил спазил задължението си да обяви цените за съответните разфасовки месо и месни продукти. В хранителния магазин се предлагали различни разфасовки замразени продукти, които с различен грамаж. Имало обявена цена за килограм продукт, а не и цена за съответния грамаж по отношение на коя да е от разфасовките различна от килограм тегло.

 

По допустимостта на жалбата:

Жалбата  е процесуално допустима. Скрепена с  необходимите реквизити и е подадена от надлежна страна в срока по  в чл.59, ал.2  от ЗАНН.

 

По основателността на жалбата:

Съдът намира, че при съставяне на АУАН № 11673/09.01.2018г. и издаването на обжалваното НП не са допуснати нарушения на императивните разпоредби на закона, в т.ч.  разпоредбите на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН.

В хода на съдебното дирене се установява, че на 29.12.2017г. свидетелите  С. и К., като служители при КЗП, съвместно с ОДМВР и АБХ, са посетили магазин за хранителни стоки „Г. С.“ в гр. Е. П.. Извършили проверка на произволно  избрани стоки, а именно пилешки фенер, пуйка замразена, паламуд черноморски.При проверката установили, че за така посочените стоки  в обекта има обявена цена за килограм.За съответната разфасовка липсвало цена отговаряща на съответния грамаж на разфасовката , като : за пилешките фенерли при обявената цена за кг ог 1.40 лв., при маркиране  на разфасовката теглото й било 0,972 кг, а цена 1.36 лева /за тази разфасовка/ ; за пуйка замразена обвявнета цена за кг била  5.99 лв., като при маркиране  на разфасовката се установило, че  е 4,96 кг   и цена 29.71 лева /за тази разфасовка/; паламуд черноморски бил с обявена цена 10.00лв./кг, като маркирана на касата  за разфасовката е маркирано тегло  1.162 кг и цена 11.62 лева /за тази разфасовка/. По повод извършеното маркиране  при касата на произволно избраните разфасовани продукти, към административнонаказателната преписка е приложен касовия бон /л.19 от делото/.

Във връзка с  направените от проверяващите лица констатации и изготвения в хода на проверката констативен протокол   № к-2648885/29.12.2017г., на 09.01.2018г. е  съставен   АУАН № к-11673 от същата дата. В същия жалбоподателят е  посочил , че в тридневен срок ще депозира възражение  по съставения му АУАН. Такова възражеание действително  е постъпило по административната преписка от страна на  управителя на  дружеството- жалобподател   и в срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН.

Въз основа на съставения АУАН е издадено обжалваното наказателно постановление.

Съдът намира, че  нарушението, за което е съставен АУАН и издадено обжалваното НП се изразява в липса на обозначаване какъв е съответния грамаж и каква е продажната цена за разфасовката на кой да е от процесните продукти /пилешки фенер, пуйка замразена, паламуд черноморски/. Разпоредбата на чл.19, ал.2 от ЗЗП въвежда задължение, когато цената  на конкретна стока е обявена за съответната мерна единица и разфасовката е различна от нея , да се обяви и цената на съответната разфасовка.В случая разфасовките на процесните продукти са били с грамаж различен  от единица мярка килограм, което видно  от събраните  в хода на съдебното дирене доказателства и съответно са били: при маркирана разфасовката пилешки фенер - 0,972 кг ,за пуйка замразена маркираната  разфасовката е била 4,96 кг, а  за паламуд черноморски грамажът на разфасовката е бил 1.162 кг. Отново едва при маркирането на стоките е индикирана съответната цена за всеки един от тези грамажи, съответно цена от:1.36 лв за разфасовката  пилешки фенер, 29.71 лв.- за пуйка замразена и 11.62 лева- за паламуд черноморски /вж. прилож. към административната преписка фиск. бон, АУАН и НП с коректно отразените по тях показатели за грамаж  и цена за разфасовката при нейното маркиране/.

Следователно  към момента на проверката търговецът не е бил обозначил цената на разфасовките  на цитираните по- горе стоки, които разфасовки са били с грамаж различен от единица килограм. В този смисъл законодателят с цитиранат норма е приел, че за предлаганите стоки не е достатъчно да бъде извършено обозначение за цената им  за един килограм, а вменява в задължение на търговеца да посочи и цената  за всяка една  разфасовка, която е с грамаж различен от килограм.

Установеното по-горе нарушение не представлява  маловажен случай, тъй като от една страна  се касае за неизпълнение на  закона  намерило израз в множество от  предлагани в процесния търговски обект  стоки, а не изолирано несъответствие в единичен продукт  или разфасовка от  такъв продукт. На следващо място нарушението  засяга неопределен кръг от лица и накърнява тяхното право да получават  лоялна престация от страна на контрагентите си в оборота при покупката на стоки.

По изложените съображения настоящият състав намира, че правилно и законосъобразно  е ангажирана административнонаказателната отговорност на  жалбоподателя за нарушение на чл.19 ,ал.2 от ЗЗП.

Въпреки, че случаят не е маловажен съдът  следва да отчете обстоятелството, че нарушението визирано в  обжалваното НП, е  първо за жалбоподателя. По делото не се съдържат доказателства   и за други нарушения.  От друга страна следва да се отчете и обстоятлестовто, че с жалбата до съда е въведено макар и алтернативно съгласие със санкционните последици  от развилото се административнонаказателно производство. В тази връзка с оглед раъзмера на наложеното административно наказание съдът  намира, че определената с НП имущестевна санкциясамият  се явява в завишен размер  предвид изложените съображения. Ето защо административното наказание  следва да се намали на минимума установен с нормата на чл.200 от ЗЗП, която определя границите на имуществената санкция при нарушение по чл.19 от ЗЗП от 300.00 лева до 3 000.00 лева.

 

Предвид горното и на основание чл. 63, ал. 1, изр. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р   Е   Ш   И :

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № К 11673/22.06.2018г. на директор на РД за области С., С., К., П. и Б. към ГД“Контрол на пазара“ при  Комисията за защита на потребителите в частта, с която е ангажирана административнонаказателната отговорност на „Г.“ ООД-гр. Е.П., с ЕИК …….. за нарушение на чл.19, ал.2 от ЗЗП.

 

ИЗМЕНЯВА Наказателно постановление № К 11673/22.06.2018г. на директор на РД за области С., С, К., П. и Б.. към ГД“Контрол на пазара“ при  Комисията за защита на потребителите в частта, с която на „Г.“ ООД-гр. Е. П., с ЕИК ……, е наложено административно наказание “ имуществена санкция в размер на 500.00 /петстотин/ лева “ на основание чл.200 от Закона за защита на потребителите /ЗЗП/ за нарушение на чл.19, ал.2 от ЗЗП, като намалява същото на имуществена санкция в размер на 300.00 / триста/ лева“.

 

 

 Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд – София област в 14-дневен срок от съобщението.                                                                

 

                         РАЙОНЕН  СЪДИЯ: