Решение по дело №2830/2020 на Окръжен съд - Варна

Номер на акта: 626
Дата: 31 март 2021 г. (в сила от 31 март 2021 г.)
Съдия: Ивелина Митева Събева
Дело: 20203100502830
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 1 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 626
гр. **** , 30.03.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – **** IV СЪСТАВ в публично заседание на осми
февруари, през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Ивелина М. Събева
Членове:Константин Д. Иванов

Мая Недкова
при участието на секретаря Нина И. Иванова
като разгледа докладваното от Ивелина М. Събева Въззивно гражданско
дело № 20203100502830 по описа за 2020 година
Производството е реда на чл. 268 - 272 от ГПК.
Образувано е по въззивна жалба на Областна дирекция на МВР- гр. **** предявена
чрез юрисконсулт Б. Й., против решение № 3458/27.07.2020 г. по гр.д. № 18497/2019 г. на
Районен съд - **** с което е осъдена да заплати на Г. Н. Г. сумата от 1309.52 лв.,
представляваща незаплатено допълнително възнаграждение за положен извънреден труд от
187.62 часа за периода 01.12.2016 г. - 30.09.2019 г., ведно със законната лихва върху
главницата от датата на предявяване на иска в съда - 11.11.2019 г. до окончателното
изплащане на задължението, на основание чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР.
Присъдени са държавна такса и съдебни разноски, на основание чл. 78, ал. 6 и чл. 78, ал. 1
от ГПК.
Оспорва съдебния акт като незаконосъобразен, поради неправилно приложение на
материалния и процесуалния закон. Според жалбоподателя спорът следва да бъде разгледан
съобразно действащите разпоредби на ЗМВР, които уреждат служебните правоотношения, и
приетите по законова делегация подзаконови нормативни актове - наредби. По отношение
на държавните служители, нормите на Кодекса на труда, Наредба за структурата и
организацията на работно време, съответно ЗДСл, не намират субсидиарно приложение.
Развити са съображения във връзка с установената нормална продължителност на работното
време в чл. 187, ал. 3 ЗМВР, с която страните по служебно правоотношение са обвързани, и
заплащането на допълнителни възнаграждения, изчерпателно посочени в чл. 178 от ЗМВР.
Твърди се, че решението не е мотивирано за приетият коефициент 1.143 , с който следва да
се превръщат нощните часове в дневни, и не е съобразено с действащата редакция на чл. 9г
от Наредбата за работното време, почивките и отпуските, която за периода 01.01.2018 г. -
16.07.2018 г. не допуска преобразуване на часовете нощен труд в дневни. По същество иска
отмяна на обжалваното решение, а в условията на евентуалност - да се отхвърли частично в
размер на 209.88 лв., за периода 01.01.2018 г. - 16.07.2018 г., съгласно заключението на ССЕ,
поради липса на действаща нормативна уредба, уреждаща преизчисляването на нощен към
дневен труд. Претендира юрисконсултско възнаграждение за две инстанции на основание
1
чл. 78, ал. 8 ГПК във вр. чл. 23, т. 1 от Наредба за правна помощ.
Въззиваемата страна – Г. Н. Г., чрез процесуален представител, оспорва жалбата като
неоснователна по направените аргументи в писмения отговор.
Съдът, при съобразяване становищата на страните и доказателства по делото, на
основание чл. 269 ГПК и чл. 235, ал. 1 и 2 ГПК, констатира :
В предмета на разглеждане е предявения от Г. Н. Г. срещу Областна дирекция на
МВР-**** осъдителен иск за сумата от 1583.77 лв., представляваща дължимо допълнително
възнаграждение за положен извънреден труд в размер на 189.90 часа, за периода 01.12.2016
г.- 30.09.2019 г., получен в резултат на преизчисляване на положения нощен труд с
коефициент 1.143, ведно със законната лихва върху главницата от датата на предявяването
му, до окончателното й изплащане.
Ищецът твърди и от представената кадрова справка се установява , че през исковия
период е полагал труд на длъжността „старши полицай“ в група „Общинска полиция“ на
сектор „Охрана на обществения ред и териториална полиция“ към отдел „Охранителна
полиция“ при ОД на МВР – ****.
Работното време на работещите на 8-, 12- и 24-часови смени, е изчислявано сумирано
за тримесечен период, съгласно чл. 187, ал. 3 от МВР, и на основание чл. 187, ал. 5, т. 2 от
ЗМВР работата извън редовното работно време се компенсира с възнаграждение за
извънреден труд за отработени до 70 часа на отчетен период. Счита, че съобразно
действащите подзаконови нормативни актове, отработените часове нощен труд, при
сумирано изчисляване на работното време, следва да се приравнят на дневни, по метода на
чл. 9, ал. 2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата /НСОРЗ/, с
коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и
нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за
съответното работно място.
Твърди, че положеният нощен труд от 22.00 ч. до 6.00ч., е в размер на 1328 часа,
които приравнени към дневен труд с коефициент 1.143, възлизат на 1517.90 часа.
Получената разлика от 189.90 часа следва да бъде допълнително заплатена от ответника.
При изчисляване на база основно месечно възнаграждение, увеличено с 50%, съгласно чл.
187, ал. 6 от ЗМВР, задължението на ответника за посочения период възлиза на 1583.77 лв.
Ответникът оспорва претенцията за допълнително възнаграждение за положения
труд през нощта като неоснователна и недоказана. Не оспорва, че предвид заеманата
длъжност, ищецът е изпълнявал служебните си задължения при 12-часови смени,
определени със заповед № 365з-3139/ 31.08.2016 г. относно разпределение на работното
време на държавните служители в ОДМВР-**** по чл. 142, ал. 1, т. 1 от ЗМВР и § 86 от ПЗР
на ЗИД на ЗМВР /ДВ. бр. 14 от 2015 г./.
В приетите на основание чл. 187, ал. 9 от ЗМВР подзаконови нормативни актове -
Наредба № 8121з-592/ 25.05.2015г., в сила от 01.04.2015 г. /отменена с Решение № 8585 от
11.07.2016 г. на ВАС по адм. д. № 5450/ 2016 г. и Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. /обн.
ДВ, бр. 60/2.08.2016 г., в сила от 29.07.2016 г./, няма норма, която да регламентира
преизчисляване на нощния труд в дневен. При надвишаване нормата работни часове, на
ищеца е изплащан извънреден труд, на основание чл. 178, ал. 1, т. 3 от ЗМВР. За
изчисляване на отработеното от ищеца време, съответно за компенсиране на положеният
извънреден труд, са прилагани разпоредбите на специалния Закон за МВР. Излага правни
съображения за приложима нормативна уредба при заплащането на нощен труд на
служители по служебно правоотношение в държавната администрация – чл. 187, ал. 3, чл.
179, ал. 1 от ЗМВР, чл. 67, ал. 7 от ЗДСл, за разлика от правилото за преизчисляване на
часовете положен нощен труд към дневните часове, които се прилагат за работещите по
2
трудово правоотношение, с оглед различната продължителност на дневния и на нощния
труд, регламентирана в Кодекса на труда.
По фактите и обстоятелствата:
Между страните няма спор, че в периода 01.12.2016 г. - 30.09.2019 г. са били в
служебно правоотношение, възникнало по реда на ЗМВР, и ищецът е изпълнявал
посочената длъжност при 8-, 12, 24- часови дежурства със сумирано отчитане на работното
време.
Според представените платежни документи, към основното трудово възнаграждение,
са начислявани допълнително суми за отработените часове нощен труд, на официални
празници и извънреден труд, по отчетени периоди.
По искане на ищеца е назначена съдебно-счетоводната експертиза.
Заключението е приобщено към делото без възражения от страните.
Релевантни към спорното правоотношение са констатациите по т. 4, въпрос 2 от
заключението – за положените часове нощен труд по месеци и тримесечия през процесния
период /таблица 2/, общо 1312 часа, и получената разлика с часовете след преизчисляване с
коефициент 1.143 - 187.62 часа /1499.62–1312/; констатациите по т. 4, въпрос 4 - обща
стойност на преизчисления нощен труд в дневен, който не е изплатен - 187.62 часа за
периода 01.12.2016 г. - 30.09.2019 г. , в размер на 1309,59 лв. /таблица 2/. Съпоставимо с
посочените факти, следва да се имат предвид: общ брой отработени часове по норматив през
изследвания период – 4656 часа; отчетен извънреден труд при 12-часови дежурства и при 12-
часова смяна – 121 часа за изследвания период.
На основание чл. 214 ГПК, съобразно направеното искане от ищеца, е допуснато
изменение на иска чрез намаляване размера на заявената претенция от 1583.76 лв. на
1309.52 лв., представляваща неизплатено допълнително възнаграждение за положен
извънреден труд за периода 01.12.2016 г. – 30.09.2019 г., общо 187.62 часа.
По основателността на исковата претенция:
Приложими към разглежданите отношения са разпоредбите на ЗМВР, раздел IV
Възнаграждения, материално и социално осигуряване на служителите на МВР.
Според чл. 176 ЗМВР месечното възнаграждение се формира от основно месечно
възнаграждение за заеманата длъжност и допълнителни възнаграждения, изброени в чл. 178,
ал. 1 ЗМВР – за прослужено време, изпълнение на специфични служебни дейности,
извънреден труд, работа при специфични условия, и в чл. 179, ал. 1 ЗМВР – за научна
степен, за полагане на труд през нощта от 22.00 ч. до 6.00 ч., за полагане на труд на
официални празници и за времето на разположение, и други извън посочените, в случаите
определени със закон или с акт на МС за държавните служители от МВР.
Съгласно чл. 179, ал. 2 ЗМВР, условията и редът за изплащане на допълнителните
възнаграждения по ал. 1, се определят с наредба на министъра на вътрешните работи, а
техният размер - с негова заповед. На основание чл. 187, ал. 9 от ЗМВР /ДВ, бр.53 от
27.06.2014 г./, подзаконовият нормативен акт, който урежда реда за организацията и
разпределянето на работното време, за неговото отчитане и компенсирането на работата на
държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за
отдих и почивките на държавните служители, е наредба на министъра на вътрешните
работи.
По приложението на закона за издадени: Наредба № 8121з-407/ 11.08.2014 г.,
Наредба № 8121з-592/ 25.05.2015 г. и Наредба № 8121з-776/ 29.07.2016 г., предвиждащи
3
работа на смени с полагане на труд през нощта, между 22.00 ч. и 6.00 ч., максимално 8 часа
за всеки 24-часов период. С първата Наредба № 8121з-407/ 11.08.2014 г., обн. ДВ, бр. 69-
2014 г., в сила от 19.08.2014 г., отм. ДВ, бр. 40, в сила от 01.04.2015 г., ДВ бр. 60, в сила от
02.08.2016 г., е предвидено при сумирано изчисляване на работното време, да се прилага
коефициент 0.143 на общия брой часове положен труд между 22.00 ч. и 6.00 ч. - чл. 31, ал. 2.
Следващите две наредби: Наредба № 8121з-592/ 25.05.2015 г., обн. ДВ, бр. 40 от 02.06.2015
г., в сила от 01.04.2015 г., отменена с решение на ВАС по адм. д. № 5450/2016 г., в сила от
11.07.2016 г., и Наредба № 8121з-779, обн. ДВ, бр. 60 от 02.08.2016 г., не регламентират
аналогично отчитане на отработените часове нощен труд с коефициент.
В периода на разглежданите отношения са в сила правилата на Наредба № 8121з-
776/29.07.2016 г., считано от 02.08.2016 г. до 30.06.2019 г., която с § 4 от ЗР отменя наредба
№ 8121з-407/11.08.2014 г. Единствено отменената Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г.,
въвежда с чл. 31, ал.2 правилото, при сумирано отчитане на отработеното време, общият
брой часове нощен труд за съответния период да се преизчислява с коефициенти,
полученото число да се сумира с броя отработени часове за отчетния период. Останалите
наредби – от 2015 г. и от 2016 г., предвиждат ред за отчитане на работните часове в
интервала 22.00 ч. -6.00 ч., но без превръщането на нощните часове в дневни.
Спорният въпрос е породен от отсъствието на изрична норма, която допуска
преизчисляване на часовете нощен труд към дневни с коефициент. След отмяната на
Наредба № 8121з-407/ 11.08.2014 г. възниква празнота по регламентирани от ЗМВР въпроси
на организацията, разпределението и отчитането на работното време на лица, изпълняващи
длъжност по служебно правоотношение в съответната структура на МВР.
Разглеждащият състав приема на основание чл. 46 от ЗНА, че спрямо заплащането в
конкретната хипотеза, следва да се прилагат по аналогия разпоредбите на общото трудово
законодателство при сумирано отчитане на работното време. Според текста на чл. 188, ал. 1
и 2 от ЗМВР, служителите на МВР са длъжни да бъдат на разположение при изпълнение на
задълженията, произтичащи от изпълняваната длъжност, и за полаганият труд между 22.00
ч. и 6.00 ч. се ползват със специална закрила по Кодекса на труда. Именно за неуредените от
закона случаи, с цел да бъдат преодолени евентуалните различия и поставянето в
неравностойно положение на служители, назначени по трудов договор и по служебно
правоотношение, се прилагат субсидиарно правилата на общия закон.
Според чл. 9, ал. 2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата
/НСОРЗ/, при сумирано изчисляване на работното време, нощните часове се превръщат в
дневни с коефициент равен на отношението между нормалната продължителност на
дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за
съответното работно място. Представлява общо правило за случаите аналогични на
настоящия.
Според чл. 9б, ал. 1 от Наредбата за работното време, почивките и отпуските, при
сумирано изчисляване на работното време по чл. 142, ал. 2 от КТ, се определя норма за
продължителност на работното време за периода. Нормата се определя в часове, като броят
на работните дни по календар, включени в периода на отчитане, се умножи по дневната
часова продължителност на работното време, определено в трудовия договор.
Отчитането на отработеното работно време между 22.00 ч. и 6.00 ч. се извършва с
протокол по заповед на МВР, въз основа на който се изчислява общият брой часове
положителен труд за отчетен период. Предназначението на този отчет е да определи
часовете положителен нощен труд от служителя, в случаите на 8, 12, 24 - часови дежурства,
съобразно изискванията на чл. 187, ал. 1 ЗМВР, за нормална продължителност на работно
време – 40 часа седмично, при 5-дневна работна седмица, и изискването работните часове да
не надвишават средно 8 часа за всеки 24 - часов период – чл. 187, ал. 3 ЗМВР, т.е.
полаганият труд през нощта в интервал 22.00 ч. – 6.00 ч., поради спецификата на
4
служебните задължения.
Според чл. 140, ал. 1 КТ, нормалната продължителност на седмичното работно време
при 5-дневна работна седмица е 35 часа. Нормалната продължителност на работното време
пред нощта е до 7 часа. Доколкото ЗМВР не въвежда правило за нормална продължителност
на работното време през нощта, посочвайки единствено, че нощен е трудът в интервала
между 22.00 ч. - 6.00 ч., то следва да се приеме, че установената в основния закон
продължителност на нощен труд от 7 часа е норма, към която следва да се измерва и
работното време на служителите по ЗМВР. При сумирано изчисляване на работното време,
извънреден труд представляват всички часове /след превръщане на нощните часове в
дневни/, които са над нормата за съответния период, аналогично на отчитането, въведено с
чл. 9б Наредба за работното време, почивките и отпуските.
В обобщение на изложеното, ответникът дължи стойността на отработените часове
нощен труд /получени след преизчисляване с коефициент 1.143/ в размер на 1309.52 лв. за
периода 01.12.2016 г. - 30.09.2019 г., заедно със законната лихва от датата на исковата молба,
на основание чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР.
С изложените мотиви решението следва да бъде потвърдено, като правилно и
законосъобразно.
На основание чл. 78, ал. 3 ГПК в полза на въззиваемата страна следва да се присъдят
разноски в размер на 320 лв. - заплатено адвокатско възнаграждение по договор за правна
защита и съдействие, съобразно представения списък с разноски по чл. 80 от ГПК. В
претендирания размер не превишава границата на задължителния минимум, определен по
реда на чл. 7, ал. 2 , т. 2 от Наредба № 1/ 2004г. за минималните размери на адвокатските
възнаграждения /в редакцията на ДВ, бр. 68- 31.07.2020 г./.
На основание чл. 271 и чл. 280, ал. 3 от ГПК съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА решение № 3458/ 27.07.2020 г. по гр. д. № 18497/2019 г. на
Районен съд - ****.
ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР-**** да заплати на Г. Н. Г., ЕГН- **********,
сумата 320 лв. /триста и двадесет лева / - съдебни разноски, на основание чл. 78, ал. 3 ГПК.
РЕШЕНИЕТО не подлежи на касационно обжалване.
Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
5