Р Е Ш Е Н
И Е
№ 74
гр.
Трявна, 04.07.2019г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
ТРЕВНЕНСКИ
РАЙОНЕН СЪД в публично съдебно заседание на деветнадесети юни, две хиляди и деветнадесета
година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ВЯРА ПЕТРАКИЕВА
при участието на секретар В.Д.и в присъствието на
прокурор …………., като разгледа докладваното от съдията Петракиева АНД № 53 по
описа за 2019г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Жалбоподателят „Болкан
Релакс“ООД е обжалвал наказателно постановление №2019-0045659/07.02.2019г.,
издадено от Директора на Регионална дирекция за областите Габрово, Велико
Търново, Русе, Ловеч и Плевен към Комисия за защита на потребителите, с което
на основание чл.222 от Закона за защита на потребителите му е наложена глоба в
размер на 500,00 лв., за нарушение на чл.127 ал.3 от същия закон.
В жалбата се сочи, че атакуваното
наказателно постановление е неправилно, незаконосъобразно и постановено при
съществени нарушения на административно производствените правила. В
наказателното постановление не били описани направените от потребителя
рекламации. В действителност, през периода 19.07.2018г. – 24.07.2018г. лицето К.
било настанено в семеен хотел „Фамилия“ в гр. Трявна. По време на престоя си тя
поискала почистване на стаята, което била основно почистена. Подадената от лицето
жалба не представлявала рекламация по смисъла на закона, тъй като не съдържала
изисканите от закона реквизити. В АУАН и в НП не можело да се установи какво е
било несъответствието между договореното и реално извършената услуга и има ли
такова несъответствие. Визирало се единствено, че жалбата касае предоставяне на
туристически услуги, които не отговарят на изискванията за определена
категория, но за коя точно туристическа услуга ставало въпрос нямало нито
факти, нито изводи. В обстоятелствената част на НП не били посочени онези
факти, от които да се направи извод, че нарушението е било извършено на 21.07.2018г.,
тъй като съдържало единствено правния извод, че на тази дата потребителят е
предявил рекламация в съответния търговски обект, без да са ангажирани
доказателства относно този факт. В обстоятелствената част на НП липсвали факти
не само на коя дата е била предявена рекламацията, а и пред кого е предявена
тя, за да се прецени чие е било задължението да я опише, тъй като задължени
лица за това били не само търговецът, а и упълномощено от него лице, ако такова
има. Също така, рекламацията била предявена в семеен хотел „Фамилия“ гр.
Трявна, без да е посочено какво общо има това с жалбоподателя като юридическо
лице. Едва при надлежно предявяване на рекламацията пред търговеца за него
възниквало задължението да я в впише във водения за това регистър. В жалбата се
сочат доводи за липса на овластяване на издалото наказателното постановление
лице, както и за актосъставителя да съставя актове за административни нарушения.
Излагат се и съображения за наличие на хипотезата на чл.28 от ЗАНН.
Претендира се в жалбата
отмяната на издаденото наказателно постановление.
В съдебно заседание жалбоподателят, чрез пълномощниците
си адв. Д. и адв. Я., поддържа депозирана жалба, с изнесените в нея доводи. Ответникът
по жалба – Регионална дирекция за областите Габрово, Велико Търново, Русе,
Ловеч и Плевен към Комисия за защита на потребителите, чрез становище на
юрисконсулт В.Б., оспорва подадената жалба. Сочи, че при проверката в обекта
представител на търговеца заявил, че при настаняването си потребителката не е
предявила претенции, а след престой от два дни, на 21.07.2018г. предявила
рекламация, която не била вписана в регистъра на предявените рекламации. Счита,
че не са налице сочените в жалбата доводи за допуснати процесуални нарушения,
както и за незаконосъобразност на обжалваното наказателно постановление.
Съдът,
като прецени събраните по делото доказателства, намери за установено следното
от фактическа страна:
Жалбата
е подадена в срока по чл.59 ал.2 ЗАНН и е процесуално допустима, поради което
следва да бъде разгледана по същество.
На
жалбоподателя „Болкан Релакс“ООД е съставен акт №0045659 от 08.10.2018г. за
установяване на административно нарушение от гл. инспектор Д.Н.Б., в
присъствието на свидетеля Н.Г.С., според който: На 09.08.2018г. е извършена
проверка в семеен хотел „Фамилия“ гр. Трявна, ул. „Ангел Кънчев“ №40,
стопанисван от „Болкан Релакс“ООД, по повод постъпила жалба на потребител,
заведена в КЗП РД – Русе под №Р-03-888/27.07.2018г., касаеща предоставяне на
туристическа услуга в семеен хотел „Фамилия“, която не отговаря на изискванията
на Наредба за изискванията към местата за настаняване и заведенията за хранене
и развлечения и за реда за определяне на категория, отказ, понижаване, спиране
на действието и прекратяване на категорията. Към жалбата са приложени: копие на
касов бон №0002279/24.07.2018г. и снимков материал. Към датата на проверката е
установено, че в хода на нея лицето, управител на обекта, е заявило, че
потребителят при настаняването си не е предявил претенции, а след престой от
два дни, т.е. на 21.07.2018г. е предявил претенции. В жалбата се твърди, че
потребителите са настанени на 19.07.2018г. в непочистена стая, като и след
уведомяването /оплакването/ на управителя на обекта, почистването е частично. В
допълнение на жалбата се твърди, че стаята е малка и не разполага с минибар,
като кърпите в банята са скъсани. Според АУАН, по този начин е нарушен чл.127
ал.3 от Закона за защита на потребителите. АУАН е съставен на основание чл.40
ал.2 от ЗАНН, в отсъствие на нарушителя.
Актът
за установяване на административно нарушение е връчен на „Болкан Релакс“ООД чрез лицето И.С.– на
16.11.2018г., която е посочила, че ще представи писмени възражения по акта.
Въз основа на акта за
установяване на административно нарушение, срещу жалбоподателя е издадено
наказателно постановление №2019-0045659/07.02.2019г. на Директора на Регионална
дирекция за областите Габрово, Велико Търново, Ловеч и Плевен към ГД „Контрол на
пазара“ към Комисия за защита на потребителите, с което на основание чл.222 от
Закона за туризма е наложена имуществена санкция в размер на 500,00 лв., за
нарушение на чл.127 ал.3 от същия закон. Според наказателното постановление: На
09.08.2018г. е извършена проверка в семеен хотел „Фамилия“ гр. Трявна, ул.
„Ангел Кънчев“ №40, стопанисван от „Болкан Релакс“ООД. Проверката е била
извършена по повод постъпила жалба в КЗП РД – Русе, звено Габрово, под
№Р-03-888/27.07.2018г. от потребителката г-жа К. от гр. София. Жалбата касаела
предоставяне на туристически услуги, които не отговарят на изискванията за
определената категория, за което е предявила рекламация устно пред служителите
на търговеца. Приложен е фискален бон №0002279/24.07.2018г. При проверката в
обекта е било установено, че има издадено удостоверение за категоризация
№000241 за утвърдена категория „три звезди“, капацитет: 20 стаи, 41 легла,
валидно до 08.11.2021г., издадено от кмета на Община Трявна. В обекта се е
поддържал регистър за настанените туристи, в който под №521/19.07.2018г. е била
вписана потребителката г-жа К. за престой в семеен хотел „Фамилия“ за период от
19.07.2018г. до 24.07.2018г. След изискване от страна на длъжностни лица на КЗП
е бил представен регистър на предявените рекламации, в който нямало вписани
никакви рекламации от потребители. При проверката в обекта представител на
търговеца заявил, че при настаняването си потребителката не предявила
рекламации, а след престой от два дни, т.е. на 21.07.2018г. предявила
рекламация. На 21.07.2018г. в семеен хотел „Фамилия“ в гр. Трявна, ул. „Ангел
Кънчев“ №40, търговецът „Болкан Релакс“ООД не описал рекламацията на
потребителката г-жа К. от гр. София в регистъра на предявените рекламации.
По делото е приложена
цитираната в АУАН и в НП жалба вх.№Р-03-888/27.07.2018г. от Евелина Тодорова К..
Според посоченото в нея, през периода 19 – 24.07.2018г. жалбоподателката,
съпругът й и двегодишната им дъщеря пребивавали в хотел „Фамилия“ в гр. Трявна.
При настаняването им стаята и банята били в лошо хигиенно състояние – в стаята
имало прах на очевидни места – на таблата на леглото, нощните шкафчета,
масичката, телевизора, телефона, както и по и зад рафтовете на гардероба. В
банята имало мухъл по плочките до душа и огледалото по завесата. Не бил
забърсан и праха върху контакта до огледалото. В коридора на стаята имало
огромен паяк. Оплакали се на управителката на хотела, която изпратила
камериерка да почисти и смени завесата на банята. Почистването се оказало
частично. През целия престой това било единственото бърсане на прах. Също така
не било почистено с метла или прахосмукачка нито веднъж. Отделно от това в
хотела се усещала неприятна миризма на газ пропан – бутан, който идвал от
хранилището/склада с газови бутилки. За престоя заплатили 280,00 лв. В жалбата
е поискано като компенсиране намаление на цената.
От показанията на
разпитаните като свидетели Д.Н.Б. и Н.Г.С., съответно актосъставител и свидетел
по установяване на нарушението, се установява, че проверката в семеен хотел
„Фамилия“ е извършена на 09.08.2018г. по повод подадената по електронен път
жалба от потребителката. Въз основа на посоченото в жалбата и заявеното от
управителя на обекта било прието, че е налице нарушение за невписването на
рекламация от потребител на датата 21.07.2018г.
Като свидетел по делото
е разпитана и И.И.С., която е салонен управител на семеен хотел „Фамилия“,
както и лицето, на което е връчен съставения срещу жалбоподателя АУАН. Според
изявленията й, подалото жалбата лице действително е била посетител на хотела.
Със семейството си се настанили на 19.07.2018г. През първите два дни нямало
никакви оплаквания. На 21.07.2018г. сутринта дошла с оплакване, че има прах
навсякъде, включително и в гардероба, както и че завесата в банята има мухъл.
По повод на това стаята била почистена изцяло, включително обърсан праха и
дезинфекцирано. Сменена била и завесата на банята. По принцип, в деня на
оплакването предстояло междинно почистване на стаята, със смяна на бельо и
забърсване на праха. Свидетелката сочи, че хотелът разполага с регистър на
рекламациите, но потребителката не изявила желание да напише рекламация в него.
До края на престоя тя не изявила други желания, включително и нямала оплаквания
при напускане на хотела, като заплатила дължимата сума за престоя.
Видно от приложеното по делото удостоверение
№000241, е че стопанисваният от жалбоподателя „Болкан Релакс“ООД семеен хотел в
гр. Трявна, ул. „Ангел Кънчев“ №40 е с утвърдена категория от „три звезди“, с
капацитет 20 стаи и 41 легла, за срок до 08.11.2021г.
При гореустановеното
от фактическа страна, съдът намира от правна страна следното:
Съдът
констатира на първо място, че при издаване на АУАН и НП са допуснати съществени
нарушения на правилата на ЗАНН. Както в АУАН, така и в НП нарушението е описано
по начин, който не позволява на наказаното лице да научи за какво се ангажира
административно наказателната му отговорност, а за съда да извърши контрол за
законосъобразност и правилност. В тях последователно е посочено, че проверката
в стопанисвания от жалбоподателя „Болкан Релакс“ООД семеен хотел е извършена
след подадена жалба от потребител вх.№Р-03-888/27.07.2018г. и в хода на нея е
установено, че жалбоподателят води регистър на предявените рекламации и че пред
представител на търговеца е заявил, че на 21.07.2018г. потребителката е
направила рекламация. Нито в АУАН, нито в НП обаче не е посочено каква
конкретно рекламация е направила потребителката в този ден и тя не е била
вписана във водения за това регистър. Това безспорно е необходимо, тъй като съобразно
сочената като нарушена разпоредба на чл.127 ал.3 от ЗЗП, при предявяване на
рекламация тя задължително се описва, а на потребителя се издава документ, в
който освен датата и номера на вписване на рекламацията, се посочва и вида на
стоката или услугата. В случая, за индивидуализация на нарушението не е
достатъчно да се цитира входящия номер на жалбата на потребителката и това не замества липсата на описание на
направената от нея рекламация в АУАН и в НП, още повече че в тази жалба
потребителката не е посочила датата, в която е направила оплакванията си от
чистотата в стаята, като е описала и други възражения относно състоянието на
стаята и хотела, за които не е направила оплакване пред представителя на
търговеца. Липсата на описание на оплакванията на потребителката, направени пред
представител на търговеца на посочената в АУАН и в НП дата 21.07.2018г. е
равнозначно на липса на задължителни реквизити, съответно на чл.42 т.4 ЗАНН и
чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН.
На
следващо място съдът счита, че с оглед данните по делото не може да се направи
извод, че на датата 21.07.2018г. потребителката е предявила „рекламация“ по
смисъла на Закона за защита на потребителите /ЗЗП/. Съгласно регламентираното в
закона, потребителят има право на рекламация за всяко несъответствие на стоката
или услугата с договореното. При предявяване на рекламация на услуга,
потребителят може да претендира за извършване на услугата в съответствие с
договора, за отбив от цената или за възстановяване на заплатената сума.
Рекламацията се предявява устно или писмено пред търговеца или упълномощено от
него лице. При предявяването й потребителят посочва предмета на рекламацията,
предпочитания от него начин за удовлетворяване на рекламацията, съответно
размера на претендираната сума, и адрес за контакт. При предявяване на рекламация
потребителят задължително прилага и документите, на които се основава
претенцията. С оглед на тези законово определени характеристики на „рекламация“
съдът счита, че съществуващите по делото данни за направени от потребителката
оплаквания, свързани с наличие на прах на определени места в стаята и на мухъл
по завесата на банята /за които има данни по делото, че са направени на
посочената в АУАН и в НП дата 21.07.2018г./, не представляват „рекламация“ по
смисъла на ЗЗП, за която съществува задължение за вписване в регистъра,
съобразно чл.127 ал.3 от ЗЗП. За направена рекламация по смисъла на закона би
могла да се приеме подадената на 27.07.2018г. жалба от потребителката, с която
е сезирала КЗП – РД Русе и в която същата е посочила конкретни несъответствия на
предоставената й услуга с изискванията към обслужването на хотели категория
„три звезди“, посочени в раздел III.3 на Наредба за
изискванията към местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения
и за реда за определяне на категория, отказ, понижаване, спиране на действието
и прекратяване на категорията. Административно наказателната отговорност на
жалбоподателя обаче не е ангажирана за направена рекламация с подадената жалба,
а за направена от потребителката рекламация на 21.07.2018г. по време на престоя
й в семеен хотел „Фамилия“.
Поради изложените
по-горе съображения съдът намери, че атакуваното наказателно постановление
№2019-0045659/07.02.2019г., издадено от Директора на Регионална дирекция за
областите Габрово, Велико Търново, Русе, Ловеч и Плевен към Комисия за защита
на потребителите, се явява незаконосъобразно и неправилно и като такова следва
да бъде отменено.
Водим
от горното, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ наказателно постановление №2019-0045659/07.02.2019г. на
Директора на Регионална дирекция за областите Габрово, Велико Търново, Русе,
Ловеч и Плевен към ГД „Контрол на пазара“ към Комисия за защита на
потребителите, с което на „БОЛКАН РЕЛАКС“ООД, с ЕИК *********, със седалище и
адрес на управление: гр. Трявна, ул. „Ангел Кънчев“ №40, представляван от Петър
Пенчев Василев, на основание чл.222 от Закона за защита на потребителите е
наложена глоба в размер на 500,00 лв., за нарушение на чл.127 ал.3 от същия
закон, като незаконосъобразно и неправилно.
Решението подлежи на
касационно обжалване пред Административен съд – гр. Габрово в 14-дневен срок от
съобщението до страните, че същото е изготвено.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: