Решение по дело №2434/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 1485
Дата: 19 юли 2019 г. (в сила от 28 октомври 2019 г.)
Съдия: Даниела Маринова Михайлова
Дело: 20193110202434
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 май 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

 

№1485/19.7.2019г.

Година 2019                             Град Варна

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският районен съд                                                    двадесет и трети  състав

На първи юли                                              Година две хиляди и  деветнадесета

В публично заседание в следния състав:       

                                                                                        Съдия  Даниела Михайлова

 

Секретар    Пламен Пламенов

като разгледа докладваното от съдията

НАХД № 2434 по описа на съда за 2019г.,

за да се произнесе взе предвид следното:

 

             Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН и е образувано по жалба на  „ О.И. ” ЕООД представлявано от   Л.А.Т. против  Наказателно Постановление  № 23- 0000252/ 08.05.2019г. на   Началника на ОО ”Автомобилна администрация”  -Варна , с което на  „ О.И. ” ЕООД   е наложено   административно наказание   "Имуществена санкция" в размер на 5 000  /  пет хиляди / лева на основание  чл. 97 ал.1 пр. последно от ЗАвП.  

            В жалбата се твърди, че неправилно е била ангажирана отговорността на превозвача, тъй като съгласно чл.19 от Наредба № 11/ 31.10.2012г. товарителниците следва да се съхраняват в превозното средство, извършващо превоза.Поради това и се твърди, че превозвача, не е длъжен да съхранява този вид документи в офиса , респективно да ги представя в административната сграда на ОО“АА“-Варна.Наведени са доводи и за това, че неправилно са били приложени материалния закон и санкционната норма.Поради тези и други съображения се иска отмяна на постановлението.

            В  съдебно заседание , въззивната страна, редовно призована,  представлява се от упълномощен процесуален   представител, който поддържа жалбата на посочените в нея основания.По същество адв.  И. отново пледира за отмяна на постановлението като   незаконосъобразно. 

            Въззиваемата страна, редовно призована,  представлява се от надлежно упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбата, а по същество счита че постановлението е правилно, обосновано и законосъобразно и моли да бъде потвърдено. 

            След преценка на доводите на жалбоподателя и с оглед събраните по делото доказателства, съдът прие за установено от фактическа страна следното:

            На 20.02.2019г. в ОО“АА“-Варна било получено писмо от ИА“АА“, във връзка с констатирани нарушения на   водачи на товарни автомобили ,  използвани от български превозвачи на територията на Кралство Великобритания.Поради това и било възложено да се извършат комплексни и тематични проверки на превозвачите.Установило се, че един от автомобилите е с рег. № СВ 61 83 АТ, че с него  на 25.11.2018г. бил извършен превоз и че същия  бил включен като ППС към международния лиценз на превозвача  „ О.И. ” ЕООД.

           В изпълнение на дадените указания на 06.03.2019год. до управителя на дружеството била изготвена  покана изх.№ 12-00-00-1006/95/06.07.2019год.  за това, че е необходимо да се предоставят на служители на ОО“АА“-Варна подробно описани документи,    в това число и пътни листи и товарителници за извършени превози в периода 01.11.2018г.-30.11.2018г.Била  посочена отговорността, която се носи при непредставяне на изискуемите документи по чл.91б, ал.1 от ЗАвП

           На 12.03.2019г. св.Й.Й.-***  , посетил офиса на дружеството в гр.Варна и връчил поканата на  надлежно упълномощено лице. В същият ден , в хода на проверката, били представени изисканите заверени копия на свидетелства за регистрация на МПС, удостоверения за технически преглед, протоколи от контролна проверка на тахографите и тахографски листи за проверявания период.Не били представени обаче пътни листи и товарителници.                  

          Поради това на 15.03.2019г. св.  Й.   съставил против  „ О.И. ” ЕООД   акт за установяване на нарушение за това, че на 12.03.2019год. в гр.Варна, ул.“Братя Шкорпил“ № 12, ет.1, в офис на дружеството, не е представил на служителите от ИА „АА“-Варна изисканите с покана документи по т.4- международни товарителници за извършените превози в периода от 01.11.2018г.-30.11.2018г., с МПС „Скания“ с рег. № СВ 61 83 АТ.Нарушението било квалифицирано като такова по   чл.91 „б“ ал.1 т.1 от ЗАвП.Актът бил връчен на упълномощено лице, което посочило, че има възражения, но не ги конкретизирало.В срока по чл.44 ал.1 от ЗАНН други възражения не били депозирани.

            Въз основа на акта за установяване на административно нарушение било издадено и атакуваното пред настоящата инстанция наказателно постановление № 23-0000252 / 08.05.2019г. , с което административно-наказващият орган  възприел изцяло посочените в него фактически констатации, както и  правната квалификация на нарушението по чл.91 „б“ ал.1 т.1 от ЗАвП.  За него, на основание чл.97 ал.1 пр. посл. от ЗАвП на  против  „ О.И. ” ЕООД     била наложена имуществена санкция в размер на 5 000лв. 

           В хода на съдебното следствие като свидетел бе разпитан св. Й.Й.    – актосъставител, чиито показания съдът кредитира изцяло като логични, последователни и непротиворечиви.  Свидетелят посочи, че при проверка в офиса на дружеството не са били представени международни товарителници, като обяснението е било , че там се съхраняват само останалите представени документи.

            Гореописаната фактическа обстановка се установява от събраните по делото доказателства по административно наказателната преписка, както и  със събраните в хода  на съдебното производство   писмени доказателства, които са последователни, взаимно обвързани и безпротиворечиви и анализирани в съвкупност не налагат различни изводи.

          При така установената по делото фактическа обстановка и въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно законосъобразността му,обосноваността му и справедливостта на наложеното административно наказание , съдът прави следните правни изводи:         

          Въззивната жалба е депозирана в законния срок и от легитимен субект, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество се явява основателна.

          Наказателното постановление № 23-0000252 / 08.05.2019г. е издадено от компетентен орган-  Началника на ОО „Автомобилна инспекция”-Варна    към изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", съгласно заповед № РД-08-249/15.05.2015г.на Министъра на транспорта , информационните технологии и съобщенията и в шестмесечния преклузивен срок по ЗАНН. 

         В хода на административно-наказателното производство не са били допуснати съществени процесуални нарушения.  Актът и издаденото въз основа на него  постановление са съставени в сроковете по чл.34,ал.1 и 3 от ЗАНН и съдържат формалните реквизити  предвидени в  чл.42 и чл.57 от ЗАНН.        Както в акта , така и в  постановлението са посочени дата и място на извършване на нарушението, обстоятелствата при които е извършено, както и нарушената законова норма. Налице е и пълно единствено между фактическо и юридическо обвинение, които са формулирани ясно и недвусмислено.  Поради това съдът намира, че в хода на производството не са били допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които да са ограничили правото на защита на нарушителя, което е било реализирано в цялост с депозиране на жалба пред въззивната инстанция.

          Съдът намира, че правилно наказващият орган е съотнесъл установените фактически констатации към правната норма. С Наредба № Н-14 на Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията от 27.08.2009 г. , издадена на основание чл. 91а, ал. 11 от ЗАвП се урежда начина на провеждане, обхвата и организацията на контролните проверки на пътя и в предприятията от компетентността на ИА „АА“  за спазване на изискванията на ЗАвП,  подзаконовите нормативни актове по прилагането му и регламенти (ЕО) № 561/2006 и (ЕС) № 165/2014.  Чл. 12 от тази наредба предвижда, че се извършват контролни проверки в предприятията, като ал. 2 определя начина на селектиране на предприятията за извършване на проверка. Съгласно чл.12, ал.4 от Наредба № Н-14 от 27.08.2009г. на МТИТС ИА „АА“  може да извършва контролни проверки на предприятията чрез изискване на документи, свързани с елементите на проверката.От приложените по делото доказателства безспорно се установява, че елемент на проверката е била документацията  относно транспортната дейност на дружеството, като в тази връзка в поканата до дружеството подробно са описани документите, които е следвало да бъдат представени.  Сред тези документи са били и пътни листи и товарителници за извършени превози в периода от 01.11.2018г. до 30.11.2018г., като именно в този период е било установено нарушение на водач на товарен автомобил, чиито лизингополучател е санкционираното дружество, на територията на Кралство Великобритания.Контролните органи са осъществили своите правомощия, като са извършили проверка в офиса на дружеството на основание чл.7 от Наредба № Н-14/ 2009г. на 12.03.2019г. и е следвало да им бъдат предоставени транспортни документи, касаещи превози, извършени през м.11.2018г., т.е. четири месеца преди проверката.Безспорно е, че изисканите товарителници не са били представени нито в момента на проверката, нито в последствие, а разпоредбата на чл.91 „б“ ал.1 т.1 от ЗАвП задължава превозвачите да представят на служителите от ИА“АА“ за проверка всички документи, свързани с превозите на пътници и това.В случая това задължение не е било изпълнено, като нормата на чл.19 ал.1 т.3 от Наредба № 11/31.10.2012г. за международен автомобилен превоз на пътници и товари  по никакъв начин не оправдава това неизпълнение.Цитираната в жалбата разпоредба предвижда, че при извършване на международен превоз на товари в превозното средство трябва да се намира товарителницата по образец съгласно Конвенцията за Договора за международен автомобилен превоз на стоки /CMR/.В случая обаче от контролните органи не са били изискани превозни документи, касаещи текущ превоз на товари, а такива, свързани с превоз от предходен период от време.Поради това съдът намира, че възраженията за обективна несъставомерност на нарушението са неоснователни.При произнасянето си в тази насока съдът установи, че във връчената покана не е бил посочен срок за представяне на документите съгласно чл.12 ал.5 от Наредба № Н-14/ 27.08.2009г.Този пропуск обаче от една страна не е от компетентността на съда, а от друга не води до извод , че нарушението не е допуснато, доколкото нито след съставяне на акта, нито при обжалване на постановлението, изисканите товарителници са били представени.Самият актосъставител в показанията си заявява, че е изчакал няколко дни след проверката в офиса на дружеството преди да състави акта, както и че ако са му били представени копия от исканите товарителници в този период, е нямало да вземе отношение.Поради това съдът намира, че правилно наказващият орган е приел, че от страна на „ О.И. ” ЕООД    е допуснато   нарушение на чл. 91 „б“ ал.1 т.1 от ЗАвП.

         Правилно е била определена и санкционната норма, тъй като именно чл.97 ал.1 пр. последно от ЗАвП е предвидено наказание за този,  който не представи за проверка свързани с превозната дейност документи, каквото е налице в настоящия случай.Правилно е бил определен и размера на наложената на дружеството санкция от 5 000лв., който е императивно предвиден и е налице законова забрана по смисъла на чл.27 ал.5 от ЗАНН за неговото намаляване. 

         Съдът намира, че в настоящия случай не са налице предпоставките на чл. 28 от ЗАНН, доколкото не са установени обстоятелства, които отличават извършеното нарушение от типичните от съответния вид, с оглед явна  незначителност на обществената опасност на нарушението респ. липсата на такава. Конкретното нарушение е формално такова, доколкото осъществяването му всякога застрашава обществените отношения, които нормата чл.97, ал.1, предл. последно от ЗАвП e призвана да гарантира, а именно безопасното осъществяване на обществения превоз, още повече, че в случая се касае за допуснати нарушения при обществен превоз на товари извън територията на страната. 

        Поради всичко гореизложено съдът счита, че НП следва да бъде потвърдено, като правилно и законосъобразно.

            Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

 

 

                                                              Р  Е Ш  И:

 

 

            ПОТВЪРЖДАВА  Наказателно Постановление  № 23- 0000252/ 08.05.2019г. на   Началника на ОО ”Автомобилна администрация”  -Варна , с което на  „ О.И. ” ЕООД   е наложено   административно наказание   "Имуществена санкция" в размер на 5 000  /  пет хиляди / лева на основание  чл. 97 ал.1 пр. последно от ЗАвП.  

             Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му пред Административен съд-Варна по реда на АПК .

              След влизане в сила на съдебното решение, административно- наказателната преписка  да се върне на наказващия орган по компетентност.

 

 

 

 

                                                                                 РАЙОНЕН СЪДИЯ: