РЕШЕНИЕ
№ 1760
Пловдив, 22.02.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд -
Пловдив - XXII Тричленен състав, в съдебно
заседание на
двадесет и пети януари две хиляди и двадесет и четвърта година
в състав:
Председател: |
АНЕЛИЯ
ХАРИТЕВА |
Членове: |
ЛЮБОМИРА НЕСТОРОВА |
При секретар СЕВДАЛИНА ДУНКОВА и с участието на прокурора ИЛЯНА ДЕЛЧЕВА ДЖУБЕЛИЕВА като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИ ПАСКОВ кнахд № 2791 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството
е по реда на Глава Дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс, във връзка с чл.63, ал.1, пр. второ от Закона за административните
нарушения и наказания.
Производството по делото е образувано по повод касационна жалба от
А.В.Д.,
чрез процесуалния му представител адв. Ц. против Решение № 78 от 11.09.2023г.
постановено по АНД І 272/2023г. по описа на Районен съд-Карлово с което е
потвърден Електронен
фиш серия К №4020736 на ОДМВР Пловдив., с който на основание чл. 189 ал.4 във
вр. чл. 182 ал.1 т. 4 от ЗДвП, му е наложена глоба в размер на 400 лв. за
нарушение на чл. 21 ал. 1 от ЗДвП.
Ответникът – ОД
на МВР – Пловдив, чрез процесуалния му представител ю-т П.оспорва жалбата.
Претендира се възнаграждение за юрисконсулт.
Прокурорът счита
касационната жалба за неоснователна.
Касационната инстанция, след като провери правилността на
постановеното решение, предвид наведените в жалбата касационни основания и въз
основа на доказателствата по делото, счита жалбата за процесуално
допустима, а разгледана по същество за неоснователна
поради следното:
Въззивният съд правилно е
изяснил фактическата обстановка приемайки за установено следното:
На 05.10.2020г. автопатрул на
РУ на МВР - Карлово, на път II -64 при км. 10+600м., в гр. Баня, в полицейски
автомобил, оборудван с мобилно автоматизирано техническо средство № TFR1- М612 било констатирано
движение на приближаващ се л.а. Рено Меган Сценик с рег. № **** със скорост от
86 км/ч при разрешена максимална такава 50 км/ч. Съставен бил протокол за
използване на автоматизирано техническо средство или система по чл. 10 ал. 1 от
Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г и е бил издаден процесния електронен фиш.
Касаторът твърди, че съдът не
е съобразил нарушения допуснати при използването на АТСС, изразяващи се в това,
че за лицето боравило с техническото средство за контрол на скоростта не е
преминало обучение за работа с АТСС. Следва да се посочи, че разпоредбата на чл. 15
от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. за условията и реда за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение по пътищата регламентира вътрешноорганизационна
административна дейност по обучението на състава на структурното звено,
осъществяващо контрол на пътното движение в ОД на МВР и не е в пряка връзка с
проведеното административнонаказателно производство. Както се отбеляза по-горе,
по делото липсват каквито и да било доказателства за допуснати при
експлоатацията на процесното АТСС грешки или пропуски, които да компрометират
работата и резултатите от същата на съответното длъжностно лице. Установяването
на нарушението е извършено от оторизиран служител на Сектор "Пътна
полиция" при ОД на МВР – Пловдив, с техническо средство – мобилна система
за видеоконтрол, съответстваща на одобрения тип и при спазване изискванията на Наредба № 8121з-532/12.05.2015
г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и
системи за контрол на правилата за движение по пътищата.
На следващо място следва да се
отбележи, че в случая се касае за нарушение, установено и заснето с
автоматизирано техническо средство, в отсъствието на контролен орган, поради
което и служителя не "борави" с техническото средство при
установяване на нарушението, за да бъде установявана неговата компетентност в
този смисъл. Ролята на полицейският служител при използването на АТСС е само да
постави в действие техническото средство, но измерването и регистрирането на
нарушението се извършва автоматично. Затова неговата квалификация да работи с
уреда е ирелевантна, в случай, че не са представени доказателства, че той
реално се е намесил в процеса на работа. Освен това спазването на изискванията
за работа с АТСС се установява от протокола по чл.
10 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. на МВР, който протокол е
официален удостоверителен документ.
Предвид горното съдът
намира касационната жалба за неоснователна, поради което обжалваното решение
следва да бъде оставено в сила като правилно и законосъобразно.
С оглед на изхода на
правния спор на ответната страна следна да се присъди възнаграждение за
юрисконсулт в размер на 80 лв.
Ето защо Съдът
РЕШИ:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 78 от 11.09.2023г. постановено
по АНД І 272/2023г. по описа на Районен съд-Карлово.
ОСЪЖДА А.В.Д., ЕГН **********,
жив. гр. Сливен, **** да заплати на ОД на МВР – Пловдив сумата в размер на
80/осемдесет/ лв.
Решението е окончателно.
Председател: |
|
Членове: |