Определение по дело №483/2021 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 813
Дата: 11 юни 2021 г. (в сила от 11 юни 2021 г.)
Съдия: Даниела Василева Дилова
Дело: 20217170700483
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 юни 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 813

гр.Плевен, 11.06.2021 год.

                                        В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - гр.Плевен,първи състав, в закрито съдебно заседание на единадесети юни през две хиляди и двадесет и първа година, в състав:                                                               

                                                        Председател:  Д. Дилова

като разгледа докладваното от съдията административно дело №  483 по описа на Административен съд – Плевен за 2021 год. и за да се произнесе, взе предвид следното:        

Производството е по реда на чл. 60 от АПК, във връзка с чл. 188 от Закона за данък добавена стойност (ЗДДС).

         Делото е образувано по жалба на  Д.С.Т. ЕГН ********** против Разпореждане за предварително изпълнение на Заповед за прилагане на принудителна административна мярка (ЗППАМ) № 11084/13.05.2021 г., издадена от Началник Отдел „Оперативни дейности“ Пловдив към ЦУ на НАП.

Със същата заповед е разпоредена принудителна административна мярка – запечатване на търговски обект – апартамент за отдаване под наем за нощувки „Вики“ находящ се в гр.Плевен, ул.“Д.Груев“ № 2,стопанисван от Д.С.Т. и забрана за достъп до него за срок от 14 дни, на основание чл. 186, ал. 1 и чл. 187, ал. 1 от ЗДДС.

В заповедта е инкорпорирано разпореждане, издадено на основание чл. 188 от ЗДДС, във връзка с чл. 60 от АПК, с което се разпорежда предварително изпълнение на наложената ПАМ.

В жалбата се твърди, че разпореждането е незаконосъобразно.Твърди се, че на 09.06.2021г. се е разпоредила с жилището и то е продадено на трето лице. Твърди, че няма качеството на задължено лице по смисъла на чл.3 от Наредба № Н-18/13.12.206г., тъй като е отдавала под наем като физическо лице имота, че е декларирала доходите от него и е платила данъците.Излага доводи, че разпореждането за допускане на предварително изпълнение на наложената ПАМ не е мотивирано.

Съдът като съобрази представените по делото доказателства и закона намира за установено следното:

Видно от приложената заповед за налагане на ПАМ  № 11084/13.05.2021г. е, че на 07.04.2021г. е извършена проверка в търговски обект по смисъла на пар.1 т.41 от ДР на ЗДДС- апартамент за отдаване под  наем за нощувки „ВИКИ“, находящ се в гр. Плевен, ул.“Д.Груев“ № 2 стопанисван от Д.С.Т..Търговският обект представлява апартамент за отдаване под наем , като цената на 1 бр. нощувка е 75 л Твърди се, че преди легитимацията на проверяващия екип е извършена контролна покупка/услуга, на един брой нощувка на стойност 75 лв, заплатена в брой от Г С.Д- инспектор по приходите на В В Т.- физическо лице, която е приела плащането, върнала е ресто, но не е издала фискална касова бележка, поради липса на функциониращо фискално устройство, нито бележка от кочан с ръчни касови бележки, с което е  Д.Т. в качеството си на задължено лице по чл.3 от Наредба № Н-18/2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти е извършила продажба на стоки или услуги без инсталирано и функциониращо фискално устройство към момента на проверката, нарушение на чл. 186 ал.1 т.1 б. „Б“ от ЗДДС . Предвид горното, на осн. чл.186 и чл.187 от ЗДДС на Д.С.Т. е наложена принудителна административна мярка-запечатване на търговски обект- апартамент за отдаване под наем за нощувки „Вики“находящ се в гр. Плевен, ул.“Д.Груев“ № 2, стопанисван от Д.С.Т. за срок от 14 дни. 

 Заповедта за прилагане на ПАМ е издадена на 13.05.2021 г., като същата съдържа и обжалваното разпореждане за предварително изпълнение на наложената ПАМ.

Издадената заповед е съобщена на жалбоподателя на 10.06.2021 г.,  жалбата срещу разпореждането е постъпила на 10.06.2021 в срока по чл. 60, ал. 5 от АПК.

С оглед събраните по делото доказателства и след като се запозна с жалбата и изпратената преписка по издаване на заповедта и съдържащото се в нея разпореждане, съдът намира следното:

Съгласно чл. 188 от ЗДДС, предварително изпълнение на наложената ПАМ по чл. 186 от ЗДДС подлежи на предварително изпълнение при условията на чл.60, ал.1-7 от АПК. Видно от така действащата разпоредба следва да се прецени обжалваното разпореждане, с оглед наличието на предпоставките по чл. 60, ал. 1 от АПК. Същата разпоредба предвижда, че административният орган може да разпореди предварително изпълнение на административния акт, когато това се налага, за да се осигури животът или здравето на гражданите, да се защитят особено важни държавни или обществени интереси, при опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта, или от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда.

Мотивите за издаване на разпореждането по чл. 188 от ЗДДС, са следните:

 На първо място, възниква необходимостта да се защитят особено важни държавни интереси. Ако не бъде допуснато предварително изпълнение на ПАМ, съществува възможност да се извърши ново нарушение за фискалния ред при констатирана подобна практика, водеща до отклонение от данъчно облагане. Издаването на съответен документ за всяка една извършена продажба е нормативно установено задължение на субектите, стопанисващи или управляващи търговските обекти. Неотчитането на приходи препятства контролната дейност на приходната администрация и не позволява да се установи реализираният оборот от проверявания търговец. С това свое поведение проверяваното еднолично  търговско дружество накърнява съществен обществен интерес и фискалната политика на държавата, тъй като не позволява да бъдат проверени извършените от него продажби и като последица се явява неправилното определяне на данъци. На второ място, аргумент за допускане на предварителното изпълнение на ПАМ се явява възможността да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта. Като аргумент в подкрепа на тази теза се сочи, че поведението на търговеца е насочено към неспазване на данъчното законодателство и дава предпоставки за налагането на административната мярка. На трето място, според административния орган, от закъснението на изпълнението на ПАМ може да последва значителна или трудно поправима вреда за бюджета.

В настоящия случай спорното разпореждане е издадено след немотивирана преценка, че предварителното изпълнение на заповедта е наложително за осигуряване защитата на особено важен държавен интерес – спазването на фискалната дисциплина и реда на отчитане на продажбите, в което се изразява интересът на държавния бюджет за законосъобразно регистриране и отчитане на продажбите в проверения търговски обект, респ. за правилно определяне на реализираните от същия доходи и размера на неговите публични задължения, както и поради съществуваща опасност изпълнението на акта да бъде осуетено или сериозно затруднено и предвид това, че от закъснение на изпълнението могат да последват значителни и трудно поправими вреди за бюджета.

За допускане на предварително изпълнение в тежест на административния орган е да прецени всяко конкретно обстоятелство и да посочи конкретните фактически основания, наложили допускането на предварителното изпълнение на акта, което не е сторено. В настоящия случай предпоставките на закона не са обосновани от изложени допълнителни съображения, обуславящи тяхното наличие, а необходимостта за предотвратяване и преустановяване на административните нарушения от същия вид не обуславя предварителното изпълнение на ПАМ, доколкото самата тя има преустановителен и превантивен характер. Защитата на особено важен държавен интерес се обосновава със съображения, относими към налагането на самата ПАМ, но не могат да обосноват предварителното й изпълнение. Втората предпоставка на чл. 60 от АПК не е подкрепена с конкретни мотиви, доколкото не се излагат никакви факти, сочещи опасност от затрудняване или осуетяване изпълнението на наложената ПАМ. Не се споделя и наличие на третата предпоставка за допускане на предварително изпълнение на ПАМ, тъй като няма конкретни данни, относими към търговеца и неговата дейност, от които да може да се направи извод за настъпване на значителна или трудно поправима вреда, в случай че изпълнението на мярката бъде отложено във времето.

По изложените съображения, настоящият съдебен състав счита, че в процесната заповед необходимостта от предварителното й изпълнение не е обоснована, а допускането му не съответства на целта на закона.С оглед изложеното, разпореждането за допускане на предварително изпълнение на наложената принудителна административна мярка  следва да бъде отменено.

Водим от горното, съдът 

 

                                                  О П Р Е Д Е Л И:

         ОТМЕНЯ Разпореждане за предварително изпълнение на Заповед за прилагане на принудителна административна мярка (ЗППАМ) №  11084/13.05.2021 г., издадена от Началник Отдел „Оперативни дейности“ В.Търново към ЦУ на НАП.

Определението не подлежи на обжалване, съгласно чл.188, ал.2 от ЗДДС.

                                                        

                                                                  СЪДИЯ :/п/