Решение по дело №620/2019 на Районен съд - Русе

Номер на акта: 372
Дата: 29 май 2019 г. (в сила от 7 октомври 2019 г.)
Съдия: Явор Димов Влахов
Дело: 20194520200620
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 март 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е 

гр.Русе, 29.05.2019г.

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

          Русенският Районен съд, ПЪРВИ наказателен състав в публично заседание на двадесет и трети април, през две хиляди и деветнадесета година в състав :

                                                           

 Председател: Явор Влахов

 

при секретаря Албена Соколова, като разгледа докладваното от съдията АНДело № 620/2019г. по описа на съда, за да се произнесе съобрази следното:

          Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.

Постъпила е жалба от адвокат М.П. ***, в качеството му на упълномощен представител на Ч.Ш., ирански гражданин, до Русенския Районен съд против Наказателно постановление № 38-0000212/12.03.2019г. на Началник Областен отдел “Автомобилна администрация” гр.Русе, с което за нарушение по чл.8, §.3 от Европейска спогодба за работата на екипажите на превозните средства, извършващи международни автомобилни превози /AETR/, вр.чл. 78, ал.1, т.1 от Закона за автомобилните превози /ЗАПр/, вр. чл.2, §.3 от  Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския Парламент и на Съвета и на осн. чл.93б, ал.9, т.3 от ЗАПр на Ш. било наложено  наказание “Глоба” в размер на 1 500.00 лв., а за нарушение по чл.12, §.5, б.“б“, пр.2 от Приложение „Контролен уред“ на AETR и на осн. чл.93в, ал.15, т.3 от ЗАПр му било наложено наказание “Глоба”, в размер на 500.00лв.

Жалбоподателят моли съда да отмени наказателното постановление като незаконосъобразно и неправилно.

          Ответникът по жалбата, редовно призовани, не изпращат процесуален представител.

Русенската Районна прокуратура, редовно призована, не изпраща представител и не взема становище по жалбата.

Жалбоподателят, редовно призован не се явява. Не се явява и упълномощеният процесуален представител.

          Съдът след преценка на събраните доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

          На 11.03.2019г., около 14.00ч., жалб.Ч.Ш. управлявал товарен автомобил “Ивеко” с ирански рег. № 55Е901-10, с прикачено полуремарке, по главен път Е85 /Русе-София/, в посока гр.София. По същото време, в района на „Хижа Приста”, свид.Д.Д. и Й. П. – инспектори в Областен отдел “Автомобилна администрация” гр.Русе осъществявали контрол по спазване правилата за автомобилните превози. В 14.00 ч. те спрели за проверка автомобила управляван от жалбоподателя и му извършили проверка. Констатирали, че водач на автомобила е жалб.Ш., ирански гражданин, който управлява в екип с още един водач – М.Я. В хода на проверката проверяващите установили, че с превозното средство се извършва международен превоз на товар от Р.Германия за Ислямска Р.Иран, попадащ в обхвата на Европейска спогодба за работата на екипажите на превозните средства, извършващи международни автомобилни превози (AETR). Установили също така, че товарният автомобил е оборудван с изправен и действащ аналогов тахограф. След като разгледали представените от водачите тахографски листи за минал период, проверяващите установили, че жалбоподателя не е спазил изискванията за дневна почивка от 9 часа, при екипно управление, като намалението на времето за почивка било с над 2 часа, за времето от 13.00ч. на 08.03.2019г. до 19.00ч. на  09.03.2019г. Констатирали също така, че на тахографските листи за 08 и 09.03.2019г. жалбоподателя не е попълнил мястото на приключване използването на същите.

          С оглед установеното, свид.Д. приел, че жалб.Ш. е извършил две нарушения – по чл.8, §.3 от AETR, вр.чл. 78, ал.1, т.1 от ЗАПр, вр. чл.2, §.3 от Регламент (ЕО) № 561/2006, както и по чл.12, §.5, б.“б“, пр.2 от Приложение „Контролен уред“ на AETR, за които му съставил акт.

Въз основа на този акт, Началника на Областен отдел “Автомобилна администрация” гр.Русе, издал обжалваното наказателното постановление, с което за първото нарушение и на осн. чл.93б, ал.9, т.3 от ЗАПр на Ш. било наложено  наказание “Глоба” в размер на 1 500.00лв., а за второто нарушение, и на осн. чл.93в, ал.15, т.3 от ЗАПр му било наложено наказание “Глоба”, в размер на 500.00лв.

Тази фактическа обстановка Съдът приема за установена от събраните в хода на  настоящото производство  доказателства.

Жалбата е подадена в срока на чл.59, ал.2 от ЗАНН, от легитимното за това действие лице, при наличието на правен интерес, поради което е допустима, а разгледана по същество се явява неоснователна.

Съдът намира, че при съставянето на акта за установяване на административното нарушение и издаване на наказателно постановление, не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които да са самостоятелна предпоставка за отмяна на наказателното постановление само на това основание. В конкретния случай на нарушителят, гражданин на Ислямска Република Иран, за когото било установено, че владее турски език, бил назначен преводач от български на турски и обратно в административнонаказателното производство, проведено спрямо него, с което било гарантирано, че той ще разбере в какви нарушения е обвинен, какви са правата му и сроковете за тяхното реализиране. 

Съобразно чл.2, §3 от Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт, за международни транспортни операции, извършвани отчасти извън областите, посочени в параграф 2 /изцяло в Общността или между Общността, Швейцария и страните, които са договарящи се страни по Споразумението за Европейското икономическо пространство/, вместо настоящия регламент се прилага AETR за превозни средства, регистрирани в Общността или в страни, които са договарящи се страни по AETR, за цялото пътуване /б.”а”/, за превозни средства, регистрирани в трета страна, която не е договаряща се страна по AETR, само за частта от пътуването на територията на Общността или на страните, които са договарящи се страни по AETR/б.”б”/.

От цитираните норми, става ясно, че Европейска спогодба за работата на екипажите на превозните средства, извършващи международни автомобилни превози /AETR/ намира приложение, респективно се осъществява контрол по спазването на AETR за цялото пътуване /превоз/ или само за частта от пътуването на територията на Общността или на страните, които са договарящи се страни по AETR, в зависимост от регистрацията на превозното средство.

От събраните по делото доказателства, а именно показанията на свид.Д. и иззетите и приобщени тахографски листи, става ясно, че нарушенията са извършени в рамките на превоз от Р.Германия, през Р.България, т.е. през територията на държава, която е от Общността, с превозно средство, което е регистрирано в трета страна – Ислямска Република Иран.

При това положение, по мнение на Съда, може да се направи извода, че за датите на нарушенията са били налице международни превози на товари, попадащи под обхвата на Европейската спогодба за работата на екипажите на превозните средства, извършващи международни автомобилни превози /AETR/, респ. са били приложими разпоредбите на този нормативен акт за ангажиране на административнонаказателната отговорност на жалбоподателя за тяхното нарушаване.

 

По отношение нарушените по т.1 от НП:

От събраните по делото доказателствата се установява по несъмнен начин, че и състава на нарушението по чл.8, §.3 от AETR, вр.чл. 78, ал.1, т.1 от ЗАПр е осъществен от обективна и субективна страна от жалб.Ч.Ш..

Съгласно цитираната разпоредба, като изключение от параграф 2, в рамките на 30 часа след края на дневна или седмична почивка водач, извършващ екипно управление, трябва да е ползвал нова дневна почивка от най-малко 9 часа.

От събраните и неоспорени от страните доказателства, в това число показанията на свид.Д. и приобщените от Съда тахографски листи за 08.03.2019г. и за 09.03.2019г. се установява по несъмнен начин, че намалението на времето за почивка било с над 2 часа, за времето от 13.00ч. на 08.03.2019г. до 19.00ч. на  09.03.2019г., като непрекъснатата почивка била от 19.30 на 08.03.2019г. до 0.45ч. на 09.03.2019г. – 5 часа и 15 минути. Безспорно се установени, че на тези дати жалб.Ч.Ш. управлявал процесният товарен автомобил с още един водач – М. Я., т.е. налице било екипно управление Несъмнено при тези обстоятелствата става ясно, че е осъществен състава на нарушението по чл.8, §.3 от AETR, вр.чл. 78, ал.1, т.1 от ЗАПр.

С оглед на това правилно АНО ангажирал отговорността на жалб.Ч.Ш. за извършено нарушение чл.8, §.3 от AETR, вр.чл. 78, ал.1, т.1 от ЗАПр и законосъобразно определил вида и размера /в неговата абсолютна стойност/ на наказанието „Глоба“, като приложил относимата санкционната норма на чл.93б, ал.9, т.3 от ЗАПр.

По изложените съображения, в тази му част, обжалваното наказателното постановление се явява правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено.

 

По отношение на нарушението по т.2 от НП:

От събраните по делото доказателствата се установява по несъмнен начин, че състава и на нарушението по чл.12, §.5, б.“б“, пр.2 от Приложение „Контролен уред“ на AETR са осъществен от обективна и субективна страна от Ш..

Съобразно цитираната разпоредба, всеки член на екипажа записва в тахографския си лист мястото в края на използването на листа.

От прегледа на приобщените от Съда тахографски листи за 08.03.2019г. и за 09.03.2019г. на водача Ш. се установява по несъмнен начин, че същият не е посочил в тях мястото, на което е приключило използването им.

Следователно, водача на автомобила – жалб.Ш., не изпълнил задължението си, вменено му от цитираната по-горе разпоредба, да вписва в използваните от него тахографски листи нормативно изискуем реквизит. По този начин жалбоподателя осъществил състава на нарушението, визирано в разпоредбата на чл.12, §.5, б.“б“, пр.2 от Приложение „Контролен уред“ на AETR.

При несъмнената установеност на това нарушение, същото правилно било подведено под санкционната норма на чл.93в, ал.15, т.3 от ЗАПр, в съответствие с което, на жалбоподателя било наложено наказание "Глоба" в абсолютно определеният му размер – 500.00лв.

По изложените съображения обжалваното наказателното постановление и в тази му част се явява правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено.

Мотивиран така и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН Съдът

 

Р   Е   Ш   И  :

         

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 38-0000212/12.03.2019г. на Началник Областен отдел “Автомобилна администрация” гр.Русе, с което за нарушение по чл.8, §.3 от Европейска спогодба за работата на екипажите на превозните средства, извършващи международни автомобилни превози, вр.чл. 78, ал.1, т.1 от Закона за автомобилните превози, вр. чл.2, §.3 от  Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския Парламент и на Съвета и на осн. чл.93б, ал.9, т.3 от ЗАПр на Ч.Ш., от Ислямска Република Иран, род. на ***г. било наложено  наказание “Глоба” в размер на 1 500.00лв., а за нарушение по чл.12, §.5, б.“б“, пр.2 от Приложение „Контролен уред“ на AETR и на осн. чл.93в, ал.15, т.3 от ЗАПр му било наложено наказание “Глоба”, в размер на 500.00лв.

 

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му пред Административен съд гр.Русе.

      Районен съдия: