Решение по дело №464/2022 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 592
Дата: 22 декември 2022 г.
Съдия: Недялко Митев Иванов
Дело: 20227170700464
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 юни 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 592

гр. Плевен, 22.12.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Плевен, осми състав, в публично съдебно заседание на двадесет и осми ноември две хиляди двадесет и втора година в състав:

Председател: Недялко И.

 

при секретар Милена Кръстева изслуша докладваното от съдията И. по адм. дело № 464 по описа за 2022 година на Административен съд – Плевен.

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 23, ал. 1 от Закона за народните читалища /ЗНЧ/.

Административното дело е образувано по жалба на НЧ „ТРАКИЯ - 2013 ГР.ПЛЕВЕН“, гр. Плевен, НЧ „Ц. СПАСОВ- 1959“, гр. Плевен, НЧ „НАРОДНО ЧИТАЛИЩЕ РАЗВИТИЕ - 1998“, гр. Плевен, НЧ „АСЕН ЗЛАТАРОВ 1939“ с. Къшин и НЧ „ХЕРИОН 1926“ с. Горталово чрез адв. Р.М.- В.,***, офис 32 срещу решение от 16.05.2022 година на Временната комисия по чл. 23 от ЗНЧ при Община Плевен за разпределение на държавна субсидия за 2022 година, като се иска да бъде отменена и Заповед №РД-10-472 от 12.05.2022г. на кмета на Община Плевен, с която е определена комисия със задача извършване на разпределение на държавната субсидия за 2022г. за читалищата на територията на Община Плевен.

В жалбата се посочва, че решенията, взети от комисията за нищожни, и същевременно незаконосъобразни, взети в противоречие с административно-производствените правила. Решенията на Комисията са взети при липса на компетентност, като първата порочност е състава на комисията, определен от Кмета на Общината. Твърди се, че кметът на Община Плевен е нарушил суверенитета на читалищата като самоуправляващи се културни институти, т.к. не се е съобразил с разпоредбата на чл.23 ЗНЧ, която указва че комисията се състои от един представител на всяко читалище. За целта Общината е изпратила писмо до всяко читалище да уведоми, кой ще представлява читалището на Комисията. Читалище „Тракия 2013“ гр. Плевен е уведомило писмено кмета кой ще го представлява читалището в Комисията. В този смисъл, според оспорващите кметът е създал комисия с неясен състав, която я прави недействителна. Сочи се още, че като последващ факт, въз основа на тази некомпетентна комисия, назначаването на г-жа С.Г. за Председател, представлява второ нарушение на чл. 23 ЗНЧ. Като трето нарушение, според оспорващите г-жа Г. предлага на Комисията да изключи член на комисията от състава си - тежко нарушение на чл. 23 ЗНЧ. Нарушаването на целостта на Комисията чрез изключването на член от нея е нарушение на чл. 23 ЗНЧ - действие извън правомощията на Комисията. Чрез нарушаване целостта на комисията, взетите решения са нищожни, т.к комисията се състои от представители на всички читалищата, а изваждайки член от нея се отнема представителността и съгл. чл.23 ЗНЧ.

Временната комисия е свикана със Заповед № РД-10-472 от 12.05.2022г. от Кмета на Община Плевен, на основание чл. 44 ал.2 вр. чл. 44 ал.1 т.1 т.5 т.7 т.8 от ЗМСМА, съгл. чл.23 ал.1 ЗНЧ, Решение №877/26.04.2022г. на ОбС - Плевен, и ЗДБ на РБ за 2022г., със задача разпределение на субсидирани бройки за финансиране на читалищата на територията на Община Плевен. Сочи се в жалбата, че за поредна година Временната комисия работи без утвърдени вътрешни правила, които ясно и точно да регулират критериите за оценка на дейността на читалищата, въз основа на която да се осъществява финансирането чрез субсидиране за текущата календарна година. Липсата на правила, според оспорващите за пореден път е предпоставка за субективно, тенденциозно и дискриминационно отношение към определени читалища, които са лишени от субсидирани бройки, а за някои не са отпуснати средства, което ги обрича на закриване.

Според оспорващите, отново читалищата били разделени на „градски“ и „селски“, като това деление е обвързано с определен брой точки, което съответно води и до различно разпределение на финансовите средства. За поредна година разпределението на субсидията е било в ръцете на т.нар. Работна група, която заседавала с цел да определи критериите за оценка на дейността, и да реши как точно ще се разпределят средствата през годината. Отново работната група се състои от представители на определени читалища, които вземат решения и определят съдбата на всички останали. Оспорващите обръщат внимание, че за поредна година Община Плевен не е изпълнила задължението си съгл. чл.22 ал. 1 ЗНЧ - съгласуване с Областната администрация. Иска се с жалбата, да се прогласи нищожността на решенията на Комисията, както и самата Комисия, и да се върне преписката в Община Плевен с указания за създаване на нова Комисия съгл. чл.23 ЗНЧ.

                С определение №1226/20.06.2022г. съдът е оставил без разглеждане жалбата на НЧ „ТРАКИЯ - 2013 ГР.ПЛЕВЕН“, гр. Плевен, НЧ „Ц. СПАСОВ- 1959“, гр. Плевен, НЧ „НАРОДНО ЧИТАЛИЩЕ РАЗВИТИЕ - 1998“, гр. Плевен, НЧ „АСЕН ЗЛАТАРОВ 1939“ с. Къшин и НЧ „ХЕРИОН 1926“ с. Горталово чрез адв. Р.М.- В. срещу Заповед №РД-10-472 от 12.05.2022г. на кмета на Община Плевен, като е прекратил съдебното производство в тази част.

Със същото определение съдът е конституирал оспорващите - НЧ „ТРАКИЯ - 2013 ГР.ПЛЕВЕН“, гр. Плевен, НЧ „Ц. СПАСОВ- 1959“, гр. Плевен, НЧ „НАРОДНО ЧИТАЛИЩЕ РАЗВИТИЕ - 1998“, гр. Плевен, НЧ „АСЕН ЗЛАТАРОВ 1939“ с. Къшин и НЧ „ХЕРИОН 1926“ с. Горталово чрез адв. Р.М.- В., ответника – ВРЕМЕННАТА КОМИСИЯ по чл. 23 от ЗНЧ при Община Плевен чрез С.Г. – директор на Дирекция „ХумА.рни дейности“ в Община Плевен и председател на комисията, както и заинтересовани страни:

1. НЧ “Съгласие - 1869” ЕИК *********, гр. Плевен, пл. „Възраждане” № 7, представлявано от И.Х.А. и М.П.Г. - заедно и поотделно; 2. НЧ “Лик - 1959”  ЕИК *********,  гр. Плевен, ул. „П. Р. Славейков” № 23”, представлявано от К.Н.Б. и Н.Ю.П. - заедно и поотделно; 3. НЧ “Извор - 1959” ЕИК *********, гр. Плевен, ул. „Стефан Караджа” № 20, представлявано от Г.Д.Р. и Н.И.М. - заедно и поотделно; 4. НЧ „Христо Ботев - 1959” ЕИК *********, гр. Плевен, бул. „Русе” № 6А, представлявано от М.К.В. и С.А.Т.- заедно и поотделно; 5. НЧ „Ракитин - 1969” ЕИК *********, гр. Плевен, ж. к. „Сторгозия№ 80, представлявано от Ч.Х.Л. и И.С.Г. - заедно и поотделно; 6. НЧ „Пробуда-1990”  ЕИК *********, гр. Плевен ж. к. „Дружба”, бл. 116, представлявано от Д.Н.З. и А.К.А. - заедно и поотделно; 7. НЧ „Парашкев Цветков - 2003” ЕИК ********* гр. Плевен, ул. „Парашкев Цветков” № 27, представлявано от Н.Г.М. и О.В.С.- заедно и поотделно; 8. НЧ „Бирлик - 2017” ЕИК ********* гр. Плевен, пл. „Македония” 2, вх.Б, ет.9, ап. 33, представлявано от А.А.Х. и Н.И.Д. - заедно или поотделно; 9. НЧ „Родолюбие - 2018” ЕИК ********* гр. Плевен, ул. „Странджа” № 8, представлявано от Я.Й.С. и М.Н.Г. - заедно и поотделно; 10. НЧ „Христо Ботев - 1925” ЕИК ********* с. Беглеж, община Плевен, ул. „Христо Ботев“ № 4, представлявано от С.П.С. и Р.Г.П. - заедно и поотделно; 11. НЧ “Христо Ботев-1927” ЕИК ********* с. Бохот, община Плевен, представлявано от В.П.И. и Г.Ц.Х.- заедно и поотделно; 12. НЧ „Наука-1927” ЕИК ********* с. Брестовец, община Плевен, ул. „Г. Кочев“ № 30, представлявано от Г.Т.Р. и Н.М.М. - заедно и поотделно; 13. НЧ „Просвета - 1907” ЕИК ********* с. Бръшляница, община Плевен, пл. „Свобода“ № 1, представлявано от А.Л.В. и Д.К.П. - заедно и поотделно; 14. НЧ „ПРОБУДА - 1927 С.БУКОВЛЪК” ЕИК ********* с. Буковлък, община Плевен, ул. „Патриарх Евтимий“ № 4, представлявано от Н.И.З. и Л.К.К. - заедно и поотделно; 15. НЧ „Изгрев - 1926” ЕИК *********  с. Върбица, община Плевен, ул. „Г.Д.“ № 4, представлявано от С.М.М. и Т.В.В. - заедно и поотделно; 16. НЧ „Искра 1912” ЕИК ********* с. Гривица, община Плевен, ул. „Букурещ“ № 1, представлявано от Л.С.П. и Е.В.П. - заедно и поотделно; 17. НЧ „Пробуда - 1997” ЕИК ********* с. Дисевица, община Плевен, ул. „Девети септември“ № 17А, представлявано от Ц.Г.П. и П.П.И. - заедно и поотделно; 18. НЧ „Христо Ботев - 1927” - ЕИК ********* с.Коиловци, община Плевен, представлявано от С.С.Н. и Р.Й.И. - заедно и поотделно; 19. НЧ „ПРОБУДА 1927 - с. МЕЧКА” ЕИК ********* с. Мечка, община Плевен, ул. „Васил Левски“ № 56, представлявано от Т.Д.П. и П.Н.З. - заедно и поотделно; 20. НЧ „Пробуда 1919” ЕИК ********* с. Николаево, община Плевен, ул. „Васил Левски“ № 13, представлявано от В.П.О. и М.Й.С. - заедно и поотделно; 21. НЧ „Изгрев 1929” ЕИК ********* с. Опанец, община Плевен, пл. „Дружба“ № 1, представлявано от Е.И.Ц. и Е.Д.П. - заедно и поотделно; 22. НЧ „Климент Браницки - 1900” ЕИК *********, гр. Славяново, община Плевен, ул. „Маршал Толбухин“ № 2, представлявано от К.Б.Х. и В.И.Д. - заедно и поотделно; 23. НЧ „Паисий Хилендарски - 2001”  ЕИК ********* гр. Славяново, община Плевен, ул. „Маршал Толбухин“ № 6, представлявано от М.А.Л. и В.И.Т. - заедно и поотделно; 24. НЧ „Бъдеще - 1927” ЕИК ********* с. Тодорово, община Плевен, пл. „Възраждане“ № 3, представлявано от П.Н.Д. и Г.А.Н. - заедно и поотделно; 25. НЧ „Пробуждане - 1907” ЕИК ********* с. Тученица, община Плевен, ул. „Г. Бенковски“ № 14, представлявано от И.Ц.И. и Г.К.Т.- заедно и поотделно; 26. НЧ „Просвета - 1923” ЕИК ********* с. Ясен, община Плевен, ул. „Г.Д.“ № 37, представлявано от Я.А.И. и Я.А.К. - заедно и поотделно; 27. НЧ „Просвета 97” ЕИК ********* с. Радишево, община Плевен, ул. „Родопи“ № 6, представлявано от С.И.Н. и В.Л.К. - заедно и поотделно; 28. НЧ „Слънце - 1927” ЕИК ********* с. Ралево, община Плевен, ул. „Христо Ботев“ 4, представлявано от Б.Ц.К. и Е.К.В. - заедно и поотделно; 29. НЧ „Наука - 2000” ЕИК ********* с. Ласкар, община Плевен, ул. „Христо Ботев“ № 18, представлявано от Н.М.М. и В.И.К. - заедно и поотделно; 30. НЧ „Свети Свети Кирил и Методий - 1928” ЕИК ********* с. Търнене, община Плевен, ул. „Иван Митов“ № 1, представлявано от П.П.Т. и М.Н.У. - заедно и поотделно; 31. НЧ „Пробуждане -1897” ЕИК ********* с. Пелишат, община Плевен, ул. „Любен Вешков“ № 3, представлявано от Ю.В.М.;

В съдебно заседание оспорващите - НЧ „ТРАКИЯ - 2013 гр. ПЛЕВЕН“ - гр. ПЛЕВЕН, редовно призован, се представлява от адв. Р.М.-В. от Адвокатска колегия – гр. Плевен, НЧ „Ц. СПАСОВ - 1959“ - гр. ПЛЕВЕН, редовно призован, се представлява от председателя П.И. Николов и адв. Р.М.-В., НЧ „НАРОДНО ЧИТАЛИЩЕ РАЗВИТИЕ -1998“ - гр. ПЛЕВЕН, редовно призован, се представлява от адв. Р.М.-В., НЧ „АСЕН ЗЛАТАРОВ 1939“ - с. КЪШИН, редовно призован, се представлява от председателя П. Д. П. и от адв. Р.М.-В., НЧ „ХЕРИОН 1926“ - с. ГОРТАЛОВО, редовно призован, се представлява от адв. Р.М.-В., като заявяват, че поддържат жалбата, претендират се разноски. Представени са писмени бележки от адв. Р.М.-В., в които се излагат съображения за незаконосъобразност, а също и нищожност на оспорвания акт, сочи се, че години наред т. нар. критерии за оценка се прилагат тенденциозно и субективно отношение към конкретни по- малки читалища, които са набедени, че не осъществяват дейност. В писмените бележки е посочено, че като самоуправляващи се дружества с идеална цел, читалищата би следвало сами да вземат решения относно разпределението на субсидията за текущата година, посочено е, че с оглед поправянето на дългогодишната порочна практика да се толерират едни читалища за сметка на други, следва да се отмени решението на Комисията като неправилно и нищожно и да се върне преписката в Община Плевен, с оглед сформиране на нова комисия в състав представители на всички читалища. Представени са писмени бележки и от П. Николов – секретар на НЧ „Ц. Спасов – 1959“ гр. Плевен, в които се иска да се вземат под внимание следните факти: на писмо на Община Плевен № КУЛ 91-71-3/16.12.2021г. читалището е внесло всички изискващи се документи в указания срок, като след разглеждането им от Общината са приети като редовни без забележки. Представен е и отчета на читалището за 2021г., като се сочи, че същият не е разгледан от т.н. работна група, като поставената „нулева оценка“ не е формирана на база дори субективните критерии, с които е работела т.н. работна група, решението на Комисията се счита за нищожно, иска се проверка на фактите и отмяната му като недопустимо в нарушение на ЗНЧ.

В съдебно заседание ответникът Комисията по чл. 23 ал.1 от Закона за народните читалища при Община Плевен, се представлява лично от С.Г. – директор на Дирекция „ХумА.рни дейности“ в Община Плевен и председател на комисията и В.Н. – началник отдел „Правно и нормативно обслужване“ в администрацията на Община Плевен по силата на пълномощно, като изразяват становище за неоснователност на жалбата. Обръщат внимание, че работата на излъчената работна група има помощен, подготвителен характер, няма самостоятелно значение и не замества решението на Комисията по чл. 23 ЗНЧ.

Заинтересованите страни: НЧ „ПРОБУЖДАНЕ 1897“ – с. ПЕЛИШАТ, редовно призована, не се представлява; НЧ „СВЕТИ СВЕТИ КИРИЛ И МЕТОДИЙ - 1928” – с. ТЪРНЕНЕ, редовно  призована, се представлява от М.Н.У.; НЧ “СЪГЛАСИЕ – 1869“ – гр. ПЛЕВЕН, редовно призована, се представлява от адв. П.И. от Адвокатска колегия – гр. Плевен с пълномощно по делото, който е представел писмен отговор, с който се заявява, че жалбата е неоснователна; НЧ “ЛИК – 1959“- гр. ПЛЕВЕН, редовно  призована, не се представлява; НЧ “ИЗВОР - 1959” – гр. ПЛЕВЕН, редовно призована, се представлява от Н.И.М.; НЧ „ХРИСТО БОТЕВ - 1959” – гр. ПЛЕВЕН, редовно призована, се представлява от М.К.В.; НЧ „РАКИТИН - 1969” – гр. ПЛЕВЕН, редовно призован, се представлява от Ч.Х.Л.;***, редовно призована, не се представлява; НЧ „ПАРАШКЕВ ЦВЕТКОВ - 2003”- гр. ПЛЕВЕН, редовно призована, не се представлява; НЧ „БИРЛИК - 2017” – гр. ПЛЕВЕН, редовно призована, не се представлява; НЧ „РОДОЛЮБИЕ - 2018” – гр. ПЛЕВЕН, редовно  призована, не се представлява; НЧ „ХРИСТО БОТЕВ - 1925” – с. БЕГЛЕЖ, редовно призована, не се представлява; НЧ “ХРИСТО БОТЕВ-1927” с. БОХОТ, редовно призована, се представлява от Г.Ц.Х.; НЧ „НАУКА-1927“ - с. БРЕСТОВЕЦ, редовно призована, се представлява от Н.М.М.; НЧ „ПРОСВЕТА - 1907” - с. БРЪШЛЯНИЦА, редовно призована, се представлява от А.Л.В.; НЧ „ПРОБУДА - 1927 С.БУКОВЛЪК”, редовно призована се представлява от Л.К.К.; НЧ „ИЗГРЕВ - 1926” - с. ВЪРБИЦА, редовно призована, се представлява от Т.В.В.; НЧ „ИСКРА 1912” - с. ГРИВИЦА, редовно призована, се представлява от Е.В.П.; НЧ „ПРОБУДА - 1997” - с. ДИСЕВИЦА, редовно призована, се представлява от П.П.И.; НЧ „ХРИСТО БОТЕВ - 1927” - с. КОИЛОВЦИ, редовно призована, не се представлява; НЧ „ПРОБУДА 1927 - с. Мечка”, с. Мечка, редовно призована, не се представлява; НЧ „ПРОБУДА 1919” - с. НИКОЛАЕВО, редовно призована, не се представлява; НЧ „ИЗГРЕВ 1929” - с. ОПАНЕЦ, редовно призована, се представлява от Е.И.Ц.; НЧ „КЛИМЕНТ БРАНИЦКИ - 1900” гр. СЛАВЯНОВО, редовно призована, се представлява от К.Б.Х.; НЧ „ПАИСИЙ ХИЛЕНДАРСКИ - 2001”  - гр. СЛАВЯНОВО, редовно призована, не се представлява; НЧ „БЪДЕЩЕ - 1927” - с. ТОДОРОВО, редовно призована, се представлява от Г.А.Н.; НЧ „ПРОБУЖДАНЕ - 1907” - с. ТУЧЕНИЦА, редовно призована, се представлява от Г.К.Т.; НЧ „ПРОСВЕТА - 1923” с. ЯСЕН, редовно призована, не се представлява; НЧ „ПРОСВЕТА 97” с. РАДИШЕВО, редовно призована, не се представлява; НЧ „СЛЪНЦЕ - 1927” - с. РАЛЕВО, редовно призована, не се представлява; НЧ „НАУКА - 2000” - с. ЛАСКАР, редовно призована, се представлява от В.И.К., като всички представители на заинтересованите страни които присъстват на съдебното заседание оспорват жалбата.

Административен съд-Плевен, осми състав, като обсъди събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съобрази доводите на страните и извърши проверка на оспорения акт във връзка с правомощията си по чл.168 от АПК, намира за установено от фактическа страна следното:

С писмо №РД 92-10344-1 от 18.03.2022г. на С.Г. – Директор дирекция „ХумА.рни дейности“ при Община Плевен /л. 1311/, председателите на народните читалища в Община Плевен са поканени на работна среща на 23.03.2022г. от 11,00 часа в Община Плевен във връзка с предстоящо разпределение на държавната субсидия.

На 23.03.2022г. в актовата зала на Община Плевен на първия етаж се е състояла работна среща, обективирана в протокол от 23.03.2022г. /л.52/ с представители на 33 читалища на територията на Община Плевен, като не е имало представители от НЧ „Бирлик – 2017“ – Плевен, НЧ „Пробуда – 1919“ – с. Николаево и от НЧ „Христо Ботев -1925“ - с. Беглеж /по здравословни причини/, във връзка с предстоящото разпределение на държавната субсидия за 2022г., като срещата е проведена при следния дневен ред: 1. Изработване и приемане на критерии за оценка работата на читалищата съгласно Механизма за разпределение на държавната субсидия, изработен от Министерство на културата /МК/; 2. Приемане на решение за съгласуване на критериите на основание чл. 22, ал. 1 от ЗНЧ с Областна администрация – Плевен; 3. Разни. На работната среща са присъствали 33 представители на читалища от Община Плевен, видно от списъка на присъствали /л. 15/ както и г-жа С.Г. – Директор дирекция „ХумА.рни дейности“ при Община Плевен. На заседанието е приета оценъчната карта, която ще се прилага по Механизъма за разпределение на държавната субсидия на Народните читалища в Община Плевен, съгласно указанието от МК, като „за“ оценъчната карта са гласували 31 читалища, а 2 са гласували „въздържали се“ /л.58/.

На 20.04.2022г. е проведена работна среща в актовата зала на Община Плевен, обективирана в Протокол от 20.04.2022г. /л. 21/ в която са участвали представители на читалищата на територията на Община Плевен във връзка с предстоящото разпределение на държавната субсидия за 2022г., като на работната среща не са присъствали представители на НЧ „Христо Ботев -1925“ - с. Беглеж, НЧ „Пробуда – 1919“ – с. Николаево, НЧ „Пробуждане -1907“ – с. Тученица и НЧ „Слънце-1927“ – с. Ралево. Присъствала е С.Г., председател на комисията, както и по един представител на всяко от останалите читалища на територията на Община Плевен, чрез техните законни представители – председател или секретар, които са положили подписи в протокола на работната среща. На работната среща са приети следните решения: 1. Работната група да се състои от 7 члена; 2. Представителят на Община Плевен да е председател на работната група; 3. На всеки един от дните на работа да присъстват читалищата, чиито отчети се разглеждат; 4. Приети са задълженията на работната група; 5. Работната група да се гласува общо в нейния състав; 6. Гласуван е съставът на работната група и срок за приключване на работата – до 10 май 2022г. на работната група, а за Комисията за разпределение на държавната субсидия 16 май 2022г.

На 11.05.2022г. е проведено заседание на работната група, съгласно Протокол от 11.05.2022г. /л. 31/, като работната група е взела решение за изготвяне на предложения за гласуване от Комисията за разпределение на субсидията, като точкуването да се извърши според представените своевременно отчетни доклади на читалищата по показателите посочени в Механизъм за разпределение на държавната субсидия за народните читалища на МК. При обсъжданията са присъствали представители на всяко от читалищата съгласно график /лист 1269 и 1270/, като в заседанията на работната група не са участвали по собствено желание представители на читалищата от с. Къшин, с. Пелишат, с. Николаево, с. Радишево, с. Тученица, с. Беглеж и НЧ „П. Цветков“ – Плевен. Работната група е изложила своите мотиви за оценките, като предложението на работната група за разпределение на субсидираните бройки, съгласно протокола от 11.05.2022г., е както следва: За читалище „Съгласие“ – 1187 точки, 29 бройки; За читалище „Христо Ботев“ – 289 точки, 7,5 бройки; За читалище „Лик“ – 231 точки, 6,5 бройки; За читалище „Извор“ – 325 точки, 8,5 бройки; За читалище „Ракитин“ – поради нарушена разпоредба на чл. 26а, ал. 4 от ЗНЧ, работната група предоставя на комисията по чл. 23, ал. 1 да вземе решение; За читалище „Пробуда“ – 48 точки, 1 бройка; За читалище „Ц. Спасов“ – 0 точки, 0 бройки; За читалище „Развитие“ – 0 точки, 0 бройки; За читалище „П. Цветков“ – 122 точки, 3,5 бройки; За читалище „Тракия“ – 0 точки, 0 бройки; За читалище „Бирлик“ – 0 точки, 0 бройки; За читалище „Родолюбие“ – 0 точки, 0 бройки; За читалище „Кл. Браницки“ Славяново – 271 точки, 7,5 бройки; За читалище „П. Хилендарски“ Славяново – 89 точки, 1,75 бройки; За читалището в Беглеж – 21 точки, 1 бройка; За читалището в Бохот – 101 точки, 2,5 бройки; За читалището в Брестовец – 93 точки, 2,5 бройки; За читалището в Бръшляница – 92 точки, 2,5 бройки; За читалището в Буковлък – 100 точки, 3 бройки; За читалището във Върбица – 53 точки, 1,5 бройки; За читалището в Гривица – 50 точки, 1,5 бройки; За читалището в Дисевица – 37 точки, 1 бройка; За читалището в Коиловци – 127 точки, 2,5 бройки; За читалището в Мечка – 59 точки, 1,75 бройки; За читалището в Николаево – 0 точки, 0 бройки; За читалището в Опанец – 73 точки, 2,25 бройки; За читалището в Тодорово – 91 точки, 2 бройки; За читалището в Тученица – 46 точки, 1,25 бройки; За читалището в Ясен – 76 точки, 2,25 бройки; За читалището в Радишево – 32 точки, 1 бройка; За читалището в Ралево – 30 точки, 1 бройка; За читалището в Къшин – 15 точки, 0,5 бройки; За читалището в Горталово – 17 точки, 0,5 бройки; За читалището в Ласкар – 16 точки, 0,5 бройки; За читалището в Търнене – 43 точки, 1,25 бройки; За читалището в Пелишат – 45 точки, 1,25 бройки.

Със Заповед № РД-10-472/12.05.2022г. на Кмета на Община Плевен /л.48/ на осн. чл. 23 ал.1 от Закона за народните читалища е определена комисия в състав председател: С.Г. – Директор на Дирекция „ХумА.рни дейности“ в Община Плевен – представител на общината и 36 членове, представители на всички читалища на територията на община Плевен, изброени поименно, като е определено на 16.05.2022г. да се извърши разпределение на държавната субсидия за 2022г., като в заповедта са определени и 36 резервни членове, изброени поименно.

На 16.05.2022г. от 10,00 часа в заседателната зала на Община Плевен е проведено заседание на комисията за разпределение на държавната субсидия за 2022г., обективирано в Протокол от 16.05.2022г. /л. 34/, като на заседанието не са присъствали представители на НЧ „Бирлик – 2017“ – Плевен, НЧ „Христо Ботев -1925“ - с. Беглеж, НЧ „Пробуда – 1919“ – с. Николаево, НЧ „Пробуждане -1907“ – с. Тученица и читалище „Тракия - 2013“ – гр. Плевен. Присъствал е председателят на комисията – С.Г., както и по един представител на всяко от останалите читалища на територията на Община Плевен, чрез техните законни представители – председател или секретар, който протокол е подписан от присъстващите членове на комисията.

Решението на Комисията по чл. 23 ал.1 от Закона за народните читалища е прието на 16.05.2022г., като е обективирано в протокол от същата дата, 16.05.2022г. /л.34/, който е подписан от членовете на комисията на 18.05.2022г. /л.42/.

Приети по делото като доказателства са и документите на оспорващите и заинтеросованите страни.

При така установеното от фактическа страна, съдът намира от правна страна:

Жалбата е подадена в срок на 30.05.2022г., от надлежни страни и е процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Оспореният административен акт е постановен от материално компетентен орган, в изискуемата от закона форма и при спазване на административно-производствените правила.

Със Заповед № РД-10-472/12.05.2022г. на Кмета на Община Плевен /л.48/ на осн. чл. 23 ал.1 от Закона за народните читалища е определена комисия в състав председател: С.Г. – Директор на Дирекция „ХумА.рни дейности“ в Община Плевен – представител на общината и 36 членове, представители на всички читалища на територията на община Плевен, изброени поименно. Всяко читалище се представлява от един представител – председател или секретар. Заповедта на кмета е изпратена на ел. поща на всички читалища в Община Плевен на 12.05.2022г. /л. 1372 и 1373/. Задачата на комисията е да създаде организация за разпределение на държавната субсидия за 2022г. Определена е дата, час и място за провеждане на заседанието на комисията – 16.05.2022г. от 10:00 ч. в заседателна зала – 3 етаж на Община Плевен. Определен е експерт от Община Плевен за техническо подпомагане на работата на комисията, както и резервен член от страна на Община Плевен.

На 16.05.2022г. от 10,00 часа в заседателната зала на Община Плевен е проведено заседание на комисията за разпределение на държавната субсидия за 2022г., обективирано в Протокол от 16.05.2022г. /л. 34/, като на заседанието не са присъствали представители на НЧ „Бирлик – 2017“ – Плевен, НЧ „Христо Ботев -1925“ - с. Беглеж, НЧ „Пробуда – 1919“ – с. Николаево, НЧ „Пробуждане -1907“ – с. Тученица и читалище „Тракия - 2013“ – гр. Плевен. Присъствал е председателят на комисията – С.Г., както и по един представител на всяко от останалите читалища на територията на Община Плевен, чрез техните законни представители – председател или секретар, който протокол е подписан от присъстващите членове на комисията. На проведеното заседание първоначално е присъствал г-н И. М., като представител на читалище „Тракия - 2013“ – гр. Плевен, въпреки, че не е вписан като председател или секретар на читалището, като г-н И. М. след покана да напусне заседанието е отказал, тъй като твърди, че представлява читалището по силата на нотариално заверено пълномощно. Поради непристойния и скандален начин на държание от страна на г-н М., което е препятствало започване на работата по същество на комисията, по предложение на г-н Н.М. е прието решение г-н И. М. да напусне заседанието, като решението е прието с 27 гласа „за“, 2 „против“ и 3 „въздържал се“. След отстраняването на г-н И. М. заседанието на комисията е проведено.

Комисията е колективен орган, заседавала е при необходимия кворум от повече от половината от присъстващите членове, в случая 32 от 37 членове на комисията са присъствали. Комисията е взела следните решения: 1. разпределение на субсидията за 2022г. – с 32 гласа „за“; 2. приела е субсидираните бройки в отделните читалища с 30 гласа „за“ и 2 „въздържал се“; 3. Дадена е възможност на работната група да оцени читалище „Ракитин“, като за събраните 145 точки, работната група предлага 4 бройки; 4. след различни предложения за промяна на субсидираните бройки е прието да се предостави 0,25 бройки на читалище „Лик“, като решението е прието с 23 гласа „за“ и 9 „въздържал се“. 5. Отнемане на 0,25 бройки на НЧ „Пробуждане -1907“ – с. Тученица, като решението е прието с 23 гласа „за“, 3 „против“ и 6 „въздържал се“. 6. Отнетите 0,25 бройки на НЧ „Пробуждане -1907“ – с. Тученица да се предоставят на читалище „Лик“, като решението е прието с 27 гласа „за“ и 5 „въздържал се“.

След направените промени в субсидираните бройки на отделните читалища е подложено на гласуване предложението за така направеното разпределение на държавната субсидия от работната група и корекциите направени при обсъждането, като решението е прието с 28 гласа „за“, 2 „против“ и 2 „въздържал се“. Като с приемане на решението от страна на комисията са приети субсидираните бройки на отделните читалища, съгласно предложението на работната група, като единствено променени са субсидираните бройки на читалище Лик – вместо предложените 6,5, са приети 7 бройки, на читалище Ракитин са приети 4 бройки, а на читалището в с. Тученица вместо предложените 1,25, е приета 1 бройка. За всички останали читалище бройките са непроменени, така както са предложени от работната група. Последното решение на комисията е за вземане на решение за допускане на предварително изпълнение на решенията, като са изложени мотиви за това, като това последно решение е прието единодушно с 32 гласа „за“.

Не са допуснати нарушения на административно-производствените правила. Налице е определена със заповед на кмета комисия - Заповед № РД-10-472/12.05.2022г. на Кмета на Община Плевен /л.48/ на осн. чл. 23 ал.1 от Закона за народните читалища, с която е определена комисия в състав председател: С.Г. – Директор на Дирекция „ХумА.рни дейности“ в Община Плевен – представител на общината и 36 членове, представители на всички читалища на територията на община Плевен, изброени поименно, като е определено на 16.05.2022г. да се извърши разпределение на държавната субсидия за 2022г., като в заповедта са определени и 36 резервни членове, изброени поименно. Заповедта на кмета, е с оглед формирането на комисията, като според настоящия състав на съда, заповедта е законосъобразна, като същата не страда от каквито и да било пороци, т.е. налице е валидно сформирана комисия по чл. 23 ал.1 от Закона за народните читалища.

Съгласно чл. 17 ал.2 т.2 и чл. 17а т.4 от ЗНЧ читалището се представлява от председателя и секретаря заедно и поотделно, което е видно и от приложените справки за актуално състояние от Търговския регистър и Регистъра на ЮЛНЦ към Агенция по вписванията. Всяко едно от тези лица е законен представител на читалището и може да го представлява в комисията по чл. 23 ЗНЧ, независимо дали е посочен в заповедта на кмета, с която се определя съставът й. Съгласно чл. 23 ал.1 ЗНЧ предвидените по държавния и общинския бюджет средства за читалищна дейност се разпределят между читалищата от комисия с участието на представител на съответната община и се предоставят на читалищата за самостоятелно управление.

В случая в работата на Комисията по чл. 23 ЗНЧ са участвали законните представители на всяко читалище, което съответства на изискванията на закона. Читалище „Тракия – 2013“ – Плевен според справката от Регистъра на ЮЛНЦ се представлява от И.-младши И. М. – председател и А. Г. Г. – секретар, заедно и поотделно. В комисията читалището е представлявано от пълномощника И. М. П., съгласно нотариално заверено пълномощно от 21.02.2019г., приложено по делото /л. 1386 и 1387/, по силата на което председателят го е упълномощил да го представлява, както и да представлява читалището като участва в Комисията за разпределение на държавната субсидия, което е допустимо и не е в разрез със закона. На заседанието на комисията на 16.05.2022г. И. М. П. се е държал непристойно и скандално, като се е стигнало до неговото отстраняване от заседанието след проведено гласуване от страна на комисията – 27 гласа „за“, 2 „против“ и 2 „въздържал се“. Представено е и друго нотариално заверено пълномощно от 03.02.2021г. /л.1388/, с което И.-младши И. М. в качеството си на председател на читалище „Тракия 2013“ – Плевен е упълномощил И. М. П. да го представлява пред Община Плевен във връзка с разпределение на годишната субсидия за читалищата, с правото да подпише, подаде и получи всички необходими документи и книжа, да участва в събрания, да гласува, да взима решения, да прави възражения включително и с право да обжалва решенията по своя преценка, включително пред съответния съд – лично или чрез трето преупълномощено лице – адвокат. Няма законова пречка законните представители да упълномощават други лица да ги представляват, както и да представляват читалището в рамките на указаната в пълномощното представителна власт. За представителство пред съда пълномощникът е упълномощил адвокат съобразно изискванията на чл. 32 т.1 ГПК.

Според справка от Търговски регистър и регистър на ЮЛНЦ другите оспорващи читалища - Читалище „Ц. Спасов 1959“ се представлява от В. М.М. – председател и П.И. Н. – секретар, заедно и поотделно, Читалище „Развитие – 1998“ се представлява от М. Н. Ш. – председател и В. Ц. И. – секретар, заедно и поотделно, Читалище „Асен Златаров - 1939“ се представлява от П. Д. П. – председател и М. Г.Х. – секретар, заедно и поотделно, Читалище „Херион - 1926“ се представлява от С. М. И. – председател и Т. Д. К. – секретар, заедно и поотделно.

Комисията е колективен орган, заседавала е при наличие на необходимия кворум, а решението за разпределение на субсидията е взето с мнозинство от 28 гласа „за“ – повече от половината от присъстващите. Всички членове на комисията са подписали протокола. Въпреки, че П.И. Н. – секретар на читалище „Ц. Спасов 1959“ е посочил, че не е съгласен, той също е подписал протокола с решението на колективния орган, а М. Г.Х. – секретар на читалище „Асен Златаров - 1939“ е посочила преди подписа си, че критериите за разпределение на субсидиите не са подложени на гласуване от цялата комисия, след което и тя е положила подписа си. Независимо от несъгласието на отделни членове на комисията, за да има прието валидно решение е необходимо наличие на кворум, а решението за разпределение на субсидията да е взето с мнозинство, каквито в случая са налице.

Във връзка с отстраняването от заседанията на пълномощника на представляващия читалище „Тракия 2013“ – Плевен г-н И. М. П., както от работата на работната среща от 20.04.2022г., така и от заседанието на Комисията от 15.05.2022г., според настоящия състав на съда, отстраняването на упълномощения представител на читалище „Тракия 2013“ – Плевен, не съставлява нарушение, доколкото отстраняването му е в резултат на поведението на г-н И. М. П., което не е позволявало нормално протичане на работата на работната среща, респ. на Комисията, още повече, че отстраняването от работа на комисията не е разпоредено еднолично от председателя на Комисията, а е било прието с решение на членовете на цялата комисия. Дори да се приеме, че г-н И. М. П. неправилно е бил отстранен, то доколкото се касае за колективен орган, гласът на отстранения пълномощник по никакъв начин не би могъл да промени приетите с мнозинство решения.

След обсъждане предложението на работната група за разпределение на субсидираните бройки между читалищата и на списъка на читалищата, неизпълнили задължителните изисквания с конкретно посочване за всяко едно от тях в какво се състои неизпълнението, комисията по чл. 23 ЗНЧ е приела предложението за разпределение на държавната субсидия за 2022г.т.е налице са фактически основания за приемане на решението, което се основава и на предложението на работната група от проведените заседания.

Съдът намира, че правилно е приложен материалния закон , тъй като съгласно чл. 23 от ЗНЧ предвидените по държавния и общинския бюджет средства за читалищна дейност се разпределят между читалищата от комисия с участието на представител на съответната община и на всяко читалище от общината и се предоставят на читалищата за самостоятелно управление, а при недостиг на средства за ремонта и поддръжката на читалищна сграда средствата се осигуряват от общинския съвет.

Липсва подзаконова нормативна уредба, която да регламентира какви са критериите за разпределение на субсидията между отделните читалища, откъдето следва, че този въпрос е от изключителната компетентност и е предоставен в оперативна самостоятелност на комисията по чл. 23 ЗНЧ, в която участват представители на всички читалища и комисията следва да вземе решение за справедливо разпределение на средствата след обективна преценка на извършваната дейност от всяко читалище.

Отделно от това Министерство на културата като първостепенен разпоредител с бюджетни средства е изготвил Указания за дейността на комисиите, извършващи разпределение на годишната държавна субсидия за читалищата по чл. 23 от ЗНЧ /л. 18/, от които критерии следва да се ръководи комисията. В указанията се съдържат задължителни критерии съгласно законовите изисквания за дейността на читалищата, които следва да представят информация пред комисията дали отговарят на следните показатели:

- Отговаря ли читалището на изискванията на чл. 9 ал.8 от ЗНЧ – могат да кандидатства за държавна и/или общинска субсидия след изтичането на едногодишен срок от вписването им в регистъра на МК;

- Отговаря ли читалището на изискванията на чл. 10 от ЗНЧ – на читалищата, които не са вписани в регистъра на МК не се предоставя субсидия от държавния и общинския бюджет, както и държавно и общинско имущество за ползване;

- Отговаря ли читалищната библиотека /при наличието на такава/ на изискванията, заложени в чл. 8 на Закона за обществените библиотеки / да притежава библиотечен фонд с обем над 3000 регистрационни библиотечни единици; да осигурява библиотечно-информационното обслужване на гражданите на територията, определена с акта за учредяването й; да разполага с подходящи помещения, оборудване и обзавеждане; да има осигурени източници за финансиране и да има квалифициран персонал.

- Информация във връзка с изпълнение на изискванията, заложени в чл. 26 ал. 1 и ал.2 от ЗНЧ – приет от общото събрание годишен отчет за приходите и разходите, както и отчет за изразходваните от бюджета средства, представен в общината;

- Информация във връзка с изпълнението на изискванията, заложени в чл. 26а ал. 1 ЗНЧ – представено в срок до 10 ноември до кмета на общината предложение за дейността на читалището през следващата година;

- Информация във връзка с изпълнението на изискванията , заложени в чл. 26а ал.4 ЗНЧ – в срок до 31 март до кмета на общината и общинския съвет доклад за осъществените читалищни дейности в изпълнение на програмата за читалищната дейност и за изразходваните бюджетни средства през предходната година.

В Указанията на МК се съдържат и критериите за разпределението на годишната държавна субсидия за читалищна дейност, обособени в три групи: а/ Актуално състояние на читалището като сдружение и културен център с материално-технически възможности за предоставяне на услуги; б/ Дейност на читалището в предходната година; в/ Представяне и защита на предложената от всяко читалище програма, в изпълнение на чл. 26а ал.1 ЗНЧ, съобразно посочените в т. Б критерии, включително и разкриване на нови дейности; г/ Допълнителни критерии.

Въз основа на тези указания Комисията по чл. 23 ЗНЧ на свое заседание, проведено на 15.01.2021г. е изработила и приела Вътрешни правила за разпределяне на държавната субсидия /л.11 – л.13/ и Механизъм за оценка и разпределение на субсидията /по който да бъде оценена дейността на всяко едно читалище чрез анкетна карта/, правила за работата на комисията – кворум, начин на гласуване и вземане на решенията с мнозинство 50 % + 1 от присъстващите членове /обикновено мнозинство/, в които е включен и избора на работна група като помощен орган /чл. 4, т. 3 от Вътрешните правила/.

С Протокол от 20.04.2022г. /л. 21/ от работна среща с представители на всички читалища на територията на Община Плевен, във връзка с предстоящото разпределение на държавната субсидия за 2022г., е взето решение за формиране на работна група, както и оценъчна карта за изготвяне на оценките на читалищата.

В протокола на работната група от 11.05.2022г., с което на направено предложението за разпределените бройки до Комисията по чл. 23 ЗНЧ са изброени читалищата, които не са изпълнили изискванията съгласно отчетните доклади на читалищата по показателите посочени в Механизъм за разпределение и в какво се състои конкретното неизпълнение, с което комисията е възприела аргументите в предложението на работната група, които представляват мотивите на комисията, а именно:

НЧ „Развитие – 1998“ – Плевен – липсва дейност, предоставеният недвижим имот е неподдържан, не се полагат грижи на добър стопанин; Дейността е оценена на 0 точки и не са предоставени бройки.

НЧ „Тракия – 2013“ – Плевен – няма библиотека, затова претенциите за наличието на „виртуална“ при липса на реална, не са взети предвид; отчитаната дейност според комисията не се вписва в категорията „Читалище“, и би могла да се извършва от всяка НПО; В отчетния доклад се посочва, че читалището използва безвъзмездно предоставен имот – сграда 90 кв.м. и прилежащ терен от 210 кв.м., но не е индивидуализиран относно местонахождението му и не става ясно с какъв статут е имота; От справка от Търговски регистър става ясно, че на същия адрес освен читалището са регистрирани също „Туристинвест консулт“ ЕООД и Сдружение „Движение нова надежда“. При проверка от община Плевен е установено, че част на отчета, в която се представя съвместна дейност с детски градини на територията на община Плевен не отговаря на истината; Дейността е оценена на 0 точки и не са предоставени бройки.

НЧ „Ракитин – 1969“ – Плевен – не е разгледан отчетния доклад, поради грубо нарушение на рабпоредбата на чл. 26а, ал. 4 от ЗНЧ, по силата на която председателят на читалището представя ежегодно пред кмета на общината доклад за осъществени читалищни дейности, като работната група е предоставила на Комисията да вземе решение; След решение на комисията дейността е оценена на 145 точки и са предоставени 4 бройки.

НЧ „Ц. Спасов 1959“ – Плевен – няма регистрация на библиотеката в МК; сградата на читалището е реално необитаема, неизползваема от години и опасна за ползване; Дейността е оценена на 0 точки и не са предоставени бройки.

НЧ „Родолюбие – 2018“ – Плевен – няма библиотека, липса на дейност; Дейността е оценена на 0 точки и не са предоставени бройки.

НЧ „Бирлик – 2017“ – Плевен – няма библиотека, липса на дейност; Дейността е оценена на 0 точки и не са предоставени бройки.

НЧ „Пробуда – 1919“ – с. Николаево – не е представен отчет, липсва дейност; Дейността е оценена на 0 точки и не са предоставени бройки.

Представените оценки по механизма и посочените в протокола на работната група и приети от комисията фактически основания за разпределение на субсидията представляват мотивите на комисията по чл. 23 ЗНЧ, които се съдържат в решението. При преценката си Комисията по чл. 23 ЗНЧ действа при условията на оперативна самостоятелност при съблюдаване на приетите вътрешни правила и механизъм за критерии и оценка, които са съобразени с дадените Указания от МК като първостепенен разпоредител за разпределение на субсидията, които са обвързващи за комисията и произтичат от зададената законова рамка за читалищната дейност, а именно изисквания за регистрация на читалището и читалищната библиотека, да разполага със сграда, в която да извършва дейността, да разполага с членска маса и да събира членски внос, да отчита дейността си ежегодно, да изготвя доклад за планираните дейности за следващата година, за да обоснове необходимостта от субсидиране и да докаже, че извършва дейност и изпълнява законовите изисквания.

Субсидията се определя за всяка финансова/календарна/ година поотделно, на база определените критерии и дейност, без обвързващо значение за субсидираните бройки през предходната година.

В случая, по отношение на оспорващия НЧ „Тракия – 2013“ – Плевен при оценката на задължителните критерии, комисията е взела предвид, че читалището няма библиотека, затова претенциите за наличието на „виртуална“ при липса на реална, не са взети предвид, отчитаната дейност според комисията не се вписва в категорията „Читалище“, и би могла да се извършва от всяка НПО, в отчетния доклад се посочва, че читалището използва безвъзмездно предоставен имот – сграда 90 кв.м. и прилежащ терен от 210 кв.м., но не е индивидуализиран относно местонахождението му и не става ясно с какъв статут е имота; От справка от Търговски регистър става ясно, че на същия адрес освен читалището са регистрирани също „Туристинвест консулт“ ЕООД и Сдружение „Движение нова надежда“. При проверка от община Плевен е установено, че част на отчета, в която се представя съвместна дейност с детски градини на територията на община Плевен не отговаря на истината. При оценката на дейността комисията при преценката си е възприела оценката на работната група по приетия механизъм и въз основа на събраните 0 точки не са предоставени бройки.

Съдът, счита за неоснователни доводите на оспорващите, че решението е постановено при липса на мотиви, тъй като са изложени основания от комисията по отношение на всяко от читалищата –оспорващи: по отношение на оспорващия НЧ „Ц. Спасов 1959“ – Плевен, при оценката на задължителните критерии, комисията е взела предвид, че читалището няма регистрация на библиотеката в МК; сградата на читалището е реално необитаема, неизползваема от години и опасна за ползване. При оценката на дейността комисията при преценката си е възприела оценката на работната група по приетия механизъм и въз основа на събраните 0 точки не са предоставени бройки.

По отношение на оспорващия НЧ „Развитие – 1998“ – Плевен при оценката на задължителните критерии, комисията е взела предвид, че за читалището липсва дейност, предоставеният недвижим имот е неподдържан, не се полагат грижи на добър стопанин. При оценката на дейността комисията при преценката си е възприела оценката на работната група по приетия механизъм и въз основа на събраните 0 точки не са предоставени бройки.

 По отношение на оспорващия НЧ „Ц. Спасов 1959“ – Плевен, при оценката на задължителните критерии, комисията е взела предвид, че читалището няма регистрация на библиотеката в МК; сградата на читалището е реално необитаема, неизползваема от години и опасна за ползване. При оценката на дейността комисията при преценката си е възприела оценката на работната група по приетия механизъм и въз основа на събраните 0 точки не са предоставени бройки.

По отношение на оспорващия НЧ „АСЕН ЗЛАТАРОВ 1939“ с. Къшин, при оценката на задължителните критерии, комисията е оценила дейността на 15 точки, за които съответства 0,5 бройки. При оценката на дейността комисията при преценката си е възприела оценката на работната група по приетия механизъм и въз основа на събраните 15 са предоставени 0,5 бройки.

По отношение на оспорващия НЧ „ХЕРИОН 1926“ с. Горталово, при оценката на задължителните критерии, комисията е оценила дейността на 17 точки, за които съответства 0,5 бройки. При оценката на дейността комисията при преценката си е възприела оценката на работната група по приетия механизъм и въз основа на събраните 17 са предоставени 0,5 бройки.

Съдът приема, че оспореното Решение за разпределение на държавната субсидия, от 16.05.2022г, обективирано в протокол от заседание на Комисията от същата дата, е валиден административен акт, съставен в законоустановената писмена форма и издаден от компетентен орган, в кръга на предоставените му от закона правомощия.

Съдът намира, че в случая, няма допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, по формиране на Комисията по чл. 23, ал.1 от ЗНЧ, както и на провеждане на събранието на 16.05.2022г, въз основа на посочената Заповед № РД-10-472/12.05.2022г. на Кмета на Община Плевен. По делото, както бе посочено по- горе, безспорно се установи, че всички членове на Комисията са надлежно уведомени за цитираната заповед /изпратена е на ел. поща на всички читалища в Община Плевен на 12.05.2022г. - л. 1372 и 1373/, както и за датата на провеждане на събранието на Комисията и дневен ред на същото, като решенията са приети с необходимото мнозинство.

По изложените съображения решението на Комисията по чл. 23 ЗНЧ представлява е законосъобразно,  не са налице съществени пороци относно компетентността и формата, нито е налице съществено противоречие с материалния закон, което да обоснове извод за неговата нищожност. Постановено е от компетентен орган, в необходимата писмена форма, съдържа правните и фактически основания, постановено е в съответствие  със закона и целта му и жалбата следва да се отхвърли като неоснователна.

При този изход на делото, с оглед искане на ответника за присъждане на разноски и  на осн. чл. 143, ал. 3 от АПК оспорващите следва да заплатят на ответника разноски за юрисконсултско възнаграждение в минимален размер -100 лв. за настоящата инстанция, съгласно чл. 24 от Наредбата за заплащане на правната помощ.

Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК, Административен съд – Плевен, осми състав,

 

РЕШИ:

 

Отхвърля жалба на НЧ „ТРАКИЯ - 2013 ГР.ПЛЕВЕН“, гр. Плевен, НЧ „Ц. СПАСОВ- 1959“, гр. Плевен, НЧ „НАРОДНО ЧИТАЛИЩЕ РАЗВИТИЕ - 1998“, гр. Плевен, НЧ „АСЕН ЗЛАТАРОВ 1939“ с. Къшин и НЧ „ХЕРИОН 1926“ с. Горталово чрез адв. Р.М.- В.,***, офис 32 срещу решение от 16.05.2022 година на Временната комисия по чл. 23 от ЗНЧ при Община Плевен за разпределение на държавна субсидия за 2022 година.

Осъжда НЧ „ТРАКИЯ - 2013 ГР.ПЛЕВЕН“ с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр. Плевен, ул. „Проф. Асен Златаров“ №69, представлявано заедно и поотделно от И.-младши И. М. и А. Г. Г., НЧ „Ц. СПАСОВ 1959“ с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Плевен, ул. „П. Каравелов“ №11 представлявано заедно и поотделно от В. М.М. и П.И. Н., НЧ „НАРОДНО ЧИТАЛИЩЕ РАЗВИТИЕ - 1998“ с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Плевен, ул. „Трапезица“ №18 представлявано заедно и поотделно от М. Н. Ш. и В. Ц. И., НЧ „АСЕН ЗЛАТАРОВ 1939“ с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление с. Къшин, общ. Плевен, ул. „Аврора“ №7 представлявано заедно и поотделно от П. Д. П. и М. Г.Х. и НЧ „ХЕРИОН 1926“ с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление с. Горталово, общ. Плевен, ул. „Бинка Парашкевова“ №2 представлявано заедно и поотделно от С. М. И. и Т.Д. К. да заплатят на Община Плевен, представлявана от Кмета Г. С. сумата от 100 /сто/ лева, представляващи разноски за юрисконсултско възнаграждение. 

Препис от решението да се изпрати на страните.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба, чрез Административен съд Плевен, пред Върховния административен съд в 14- дневен срок от съобщението.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/