Решение по дело №402/2020 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 юли 2020 г.
Съдия: Лора Рангелова Стефанова
Дело: 20207160700402
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 юни 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№312

гр. Перник, 20.07.2020 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЕРНИК, в публично съдебно заседание на петнадесети юли две хиляди и двадесета година, в състав:                                               

                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАЙЛО И.

                                                         ЧЛЕНОВЕ: СЛАВА ГЕОРГИЕВА

                                                                            ЛОРА СТЕФАНОВА

        

         С участието на секретаря А.М. и прокурора МОНИКА ЛЮБОМИРОВА, като разгледа, докладваното от съдия Стефанова КАНД № 402/2020 г. по описа на Административен съд – Перник, за да се произнесе взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл. 208 - 228 от АПК, във вр. с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН.

         Образувано е по касационна жалба, подадена от В.И.Н., ЕГН ********** *** против Решение № 92/27.02.2020 г., постановено по АНД № 2101/2019 г. по описа на Районен съд – Перник, с което е потвърдено наказателно постановление № 6584/21.11.2019 г., издадено от началник отдел „Контрол по републиканската пътна мрежа“, дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“ при Агенция пътна инфраструктура – гр. София, с което на основание чл. 53, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата му е наложено административно наказание глоба в размер на 1000 лв. за нарушение по чл.  26, ал. 2, т. 1, б. А от ЗП, във вр. с чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 11/03.07.2001 г.

         Изложени са оплаквания за неправилност на обжалваното решение, поради допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и неправилно приложение на материалния закон – касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 и т. 2 от НПК, във вр. с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН. Посочено е, че деянието на касатора не осъществява състава на административното нарушение, за което е санкциониран. Сочи се, че той не е субект на нарушението по чл. 26, ал. 2, т. 1, б. А от ЗП, тъй като няма задължения във връзка със съответното разрешително. Твърди се, че решаващият съд не е събрал доказателства за всички относими факти и не е обсъдил събраните такива. Искането към касационния състав е да отмени обжалваното решение на Районен съд – Перник и да постанови друго, с което да отмени наказателното постановление.

         В срока по чл. 213а, ал. 1 от АПК ответникът – Агенция „Пътна инфраструктура“ – София не е представил отговор.

         В съдебно заседание касационният жалбоподател, редовно призован не се е явил и не е представляван. Докладвана е молба от упълномощения му представител – адв. С., в която е заявено, че поддържа касационната жалба. Моли решението на Районен съд – Перник и потвърденото с него наказателно постановление да бъдат отменени.

         В съдебно заседание ответникът по касационната жалба, чрез процесуалния си представител юрисконсулт М., оспорва жалбата. Моли съда да остави в сила обжалваното решение

         В съдебно заседание представителят на Окръжна прокуратура – Перник  - прокурор Моника Любомирова дава заключение за неоснователност на жалбата. Предлага на съда да остави в сила решението, предмет на касационен контрол.

         Административен съд – Перник, в настоящия състав, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните, обсъди събраните по делото доказателства и при съобразяване обхвата на съдебен контрол съгласно чл. 218 от АПК и чл. 220 от АПК, намери следното:

         Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от лице по чл. 210, ал. 1 от АПК, за което решението е неблагоприятно, срещу подлежащ на касационно обжалване съдебен акт, поради което е процесуално допустима.

         Разгледана по същество е неоснователна.

         След извършена служебна проверка на основание чл. 218, ал. 2 от АПК, настоящия касационен състав намира, че обжалваното решение е постановено от компетентен съд, в рамките на правомощията му, по отношение на акт, който подлежи на съдебен контрол, при надлежно сезиране, поради което е валидно и допустимо.  

         Същото е и правилно. Съображенията за това са следните:

         За да постанови проверяваното по касационен ред съдебно решение, Районен съд – Перник е приел, че на 29.10.2019 г. В.И.Н. е управлявал моторно превозно средство с 4 оси, две управляеми оси, марка „****“, модел „****“, с рег. № СА****МТ по път АЗ, км. 32 в посока от гр. Перник за гр. Дупница без разрешение за дейности от „специалното ползване на пътищата“, издадено от Агенция „Пътна инфраструктура“, като при извършеното измерване е констатирано, че при разстояние между осите 1.36 метра на двойна задвижваща /3-та и 4-та ос/ сумата от натоварването на двойна задвижваща ос е 27.750 тона при максимално допустимо натоварване на ос 19 тона. За така установеното нарушение по чл. 26, ал. 2, т. 1, б. А от ЗП, във вр. с чл. 37, ал. 1, т. 1, във вр. с чл. 3, т. 2, във вр. с чл. 7, ал. 1, т. 5, б. „В“ от Наредба № 11/03.07.2001 г.  свидетелят Е.Л.С.– инспектор в АПИ, дирекция АРОК, в присъствието на един свидетел и нарушителя е съставил АУАН № 0007326/29.10.2019 г., който е предявен и връчен на В.И.Н. и последният го подписал без възражения. Не е направил такива и в срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН.

         Въз основа на съставения АУАН началник отдел „Контрол по републиканската пътна мрежа“, дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“ при Агенция „Пътна инфраструктура“ е издал наказателно постановление № 6584/21.11.2019 г., с което на основание чл. 53, ал. 1, т. 2 от ЗП е наложил административно наказание глоба в размер на 1000 лв. за административно нарушение по чл. 26, ал. 2, т. 1, б. А от ЗП.

         При така установеното от фактическа страна, районният съд е достигнал до извода, че наказателното постановление е законосъобразно. Приел е, че АУАН е съставен от компетентно за това лице и съответства на изискванията на чл. 42 от ЗАНН и че наказателното постановление е издадено от компетентен орган, в изискуемата от закона форма, при спазване на предвидената процедура, със съдържание, посочено в нормата на чл. 57 от ЗАНН, и при наличие на предпоставките за издаването му. Счел е, че от събраните в хода на съдебното следствие гласни и писмени доказателства по безспорен начин е установена отразената в АУАН фактическа обстановка и към същата е приложена съответната правна норма. Приел е, че за извършеното нарушение е наложено предвиденото в закона административно наказание, индивидуализирано съгласно разпоредбите на чл. 27 и чл. 12 от ЗАНН. По посочените мотиви е потвърдил издадения от административно-наказващия орган правораздавателен акт.

         Решението е правилно. Неоснователно е оплакването на касатора за неправилно установяване на фактическата обстановка. Районният съд е спазил принципите на чл. 13 и чл. 14 от НПК, във вр. с чл. 84 от ЗАНН и е събрал гласни и писмени доказателства, относими към всички обстоятелства, предмет на доказване по делото. Изводите му са формирани след обективно, всестранно и пълно обсъждане на доказателствения материал в неговата съвкупност. В решението е обективирана дейността му по оценка на доказателствата, като са посочени фактите, които са приети за установени въз основа на тях. Изложени са аргументи във връзка с всички заявени в жалбата оплаквания.

         Правилен и съобразен със закона е и изводът на районния съд, че административно-наказателното производство е протекло при спазване на процесуалните правила, които го уреждат. Приложеният АУАН № 0007326/29.10.2019 г. е съставен от компетентно за това лице съгласно чл. 56, ал. 2, т. 1 от ЗП, във вр. със заповед № РД-11-1267/17.10.2019 г., издадена от Председателя на управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“. Съдържа всички, посочени в чл. 42 от ЗАНН реквизити. Подписан е от съставителя, свидетеля, присъствал при извършване на нарушението и нарушителя и е връчен на последния. Въз основа на АУАН, компетентният за това орган съгласно чл. 56, ал. 3, т. 1 от ЗП, във вр. със заповед № РД-11-1266/17.10.2019 г. на Председателя на УС на АПИ, е издал наказателното постановление, предмет на съдебен контрол. Същото е в изискуемата от закона писмена форма, съдържа реквизитите, посочени в чл. 57, ал. 1 от ЗАНН и е подписано от издателя.

         С оглед установената в хода на съдебното следствие фактическа обстановка, в съответствие със закона е и изводът на Районен съд - Перник за осъществяване на състава на нарушението на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. А от ЗП. Съгласно цитираната норма за дейности от специалното ползване на пътищата без разрешение се забранява движението на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства в обхвата на пътя и обслужващите зони. Превозването на тежки товари представлява дейност по специално ползване на пътя съгласно § 1, т. 8 от ДР на ЗП. Затова за извършването му е необходимо да бъде издадено разрешение по реда на Наредба № 11/03.07.2001 г. В настоящия случай от събраните доказателства е безспорно установено, че на 29.10.2019 г. В.И.Н. е управлявал моторно превозно средство с 4 оси, две управляеми оси, марка „****“, модел „****“, с рег. № СА****МТ по път АЗ, км. 32 в посока от гр. Перник за гр. Дупница без разрешение за дейности от „специалното ползване на пътищата“, издадено от Агенция „Пътна инфраструктура“, като при извършеното измерване е констатирано, че при разстояние между осите 1.36 метра на двойна задвижваща /3-та и 4-та ос/ сумата от натоварването на двойна задвижваща ос е 27.750 тона при максимално допустимо натоварване на ос 19 тона.

Съгласно чл. 7, ал. 1, т. 5, б. В от Наредба № 11/03.07.2001 г. допустимото максимално натоварване на ос за ППС с допустими максимални маси по чл. 6, ал. 1 с пневматично или признато за еквивалентно на него окачване за движение по всички пътища, отворени за обществено ползване, както и за ППС със същите маси без пневматично или признато за еквивалентно на него окачване за движение само по дадените в приложение № 2 отворени за обществено ползване пътища за сумата от нaтовaрвaнията на ос на една двойнa ос на моторни превозни средства, когато разстоянието между осите е от 1.3 включително до 1.8 м., е 19 тона. С оглед установеното, че управляваното от касатора ППС при разстояние между осите от 1.36 метра на двойна задвижваща ос е с натоварване на двойна ос от 27.750 тона, то представлява „тежко“ ППС по смисъла на чл. 3, т. 2 от Наредба № 11/03.07.2001 г. Затова  съгласно чл. 26, ал. 2, т. 1, б. А от ЗП е забранено движението му по пътищата без разрешение. Безспорно установено е, че при извършване на проверката водачът не е имал издадено разрешение от Агенция „Пътна инфраструктура“. С такова се е снабдил на 30.10.2019 г./разрешително № РИ-4924/30.10.2019 г./, като е заплатил и дължимата пътна такса /квитанция № 121012170097740/30.10.2019 г./ Следователно В.И.Н. е нарушил забраната на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. А от ЗП. Неоснователно е възражението му, че деянието не се субсимира от посочения състав на нарушение. Сочените от него, като приложими разпоредби на чл. 177, ал. 3, във вр. с чл. 139, ал. 1, т. 2 от ЗДвП предвиждат налагане на административно наказание глоба в размер от 500 до 3000 лв. на водач, който, без да спазва установения за това ред управлява пътно превозно средство с размери, маса или натоварване на ос, които надвишават нормите, определени от министъра на регионалното развитие и благоустройството. Нормата на чл. 139, ал. 1, т. 2 от ЗДвП е бланкетна и препраща към подзаконов нормативен акт, приет на основание чл. 139, ал. 3 от ЗДвП - Наредба № 11/2001 г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството. Затова съставът на нарушение по чл. 139, ал. 1, т. 2 от ЗДвП ще бъде реализиран когато е нарушена някоя от разпоредбите на Наредба № 11/2001 г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството. Настоящият случай не е такъв, тъй като е налице нарушаване на формулирана в закона забрана – чл. 26, ал. 2, т. 1, б. А от ЗП – извършена е дейност по специално ползване на пътя – движение на тежко ППС, без да е издадено разрешение за това. Санкцията за нея е предвидена в чл. 53, ал. 1 от ЗП, както за физическите лица, които са нарушили разпоредбата на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. А от ЗП, така и за тези които извършат или наредят да бъде извършено движение на тежко ППС без разрешение. Затова няма основание да се приеме тезата, изложена в касационната жалба, че санкционираното лице не е субект на нарушението. То носи административно-наказателна отговорност, за това, че е управлявало тежко ППС без разрешение. Затова му е наложено предвиденото в чл. 53, ал. 1 от ЗП административно наказание - глоба от 1000 лв. до 5000 лв. То е индивидуализирано съобразно всички посочени в чл. 27 от ЗАНН обстоятелства и при съблюдаване на целите, визирани в чл. 12 от ЗАНН. В съответствие с установената фактическа обстановка е прето, че са налице само смекчаващи отговорността обстоятелства и затова глобата е наложена в минималния предвиден от закона размер от 1000 лв.

Предвид всичко изложено настоящият касационен състав намира, че обжалваното решение на Районен съд – Перник е правилно и законосъобразно и затова на основание чл. 221, ал. 2 от АПК следва да бъде оставено в сила.

         Мотивиран от горното, Съдът

 

Р  Е  Ш  И

 

         ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 92/27.02.2020 г., постановено по АНД № 2101/2019 г. по описа на Районен съд – Перник.

         РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

 

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ:   /п/

 

                                                                                                                

                                                                  ЧЛЕНОВЕ: 1./п/

 

                                                                                     2./п/