Определение по дело №183/2021 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 май 2021 г. (в сила от 28 май 2021 г.)
Съдия: Ивелина Карчева Янева
Дело: 20217060700183
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 март 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

164

гр. Велико Търново,  11.05.2021 г.

 

 

Административен съд – гр. Велико Търново, Х–ти състав, в закрито съдебно заседание на десети май две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

Съдия: Ивелина Янева  

 

като разгледа докладваното от съдия Янева адм. дело № 183 / 2021г. по описа на Административен съд – гр. Велико Търново, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на Глава десета, Раздел ІV, вр. с чл. 54, ал. 5 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на ЕООД „Агро – Еко 2013“ с адрес на управление гр.Златарица, ул.“Стефан Попстоянов“ № 1 срещу Заповед № 03-РД / 483 / 15.02.2021г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с която е разпоредено спиране на административното производство по обработката за кампания 2019 на заявление за подпомагане с УИН 04/280519/83142. В жалбата се твърди незаконосъобразност на решението поради нарушение на материалния закон – изложени факти за нарушения при отглеждането на животни, които са неотносими към произнасянето по заявлението за подпомагане по 10 схеми и мерки. Моли за отмяна на заповедта и присъждане на сторените по делото разноски.

Ответникът по жалбата – Изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“ не взема становище по същество на спора.

Съдът като взе предвид доводите на жалбоподателя и прецени доказателствата, съдържащи се в приложената административна преписка, приема за установено следното:

ЕООД „Агро – Еко 2013“ е регистриран земеделски производител. За кампания 2019г. дружеството подава Заявление за подпомагане  с УИН 04/280519/83142, в което са посочени следните схеми и мерки:

-  Схема за единно плащане на площ – 927,30ха.

-  Схема за преразпределително плащане.

-  Схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар – 111,99ха.

-  Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания.

-  Схема за преходна национална помощ за овце-майки и/или кози-майки, обвързана с производството – 826 бр.

-  Подмярка 13.1/НР 1-планински райони – 72,22ха.

-  Подмярка 13.1/НР 2 – други – 120,85ха.

-  Схема за обвързано подпомагане за плодове /сливи и десертно грозде/ - 31,65ха.

-  Схема за обвързано подпомагане за протеинови култури – 90,96ха.

-  Мярка 10 - възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност – 748,41 ха.

Извършени са три проверки на място, при които не са установени нередности в стопанството на кандидата. Оторизирана и изплатена е сумата от 31 041.08лв. по схемата за преходна национална помощ за овце-майки и/или кози-майки, обвързана с производството. По останалите схеми и мерки липсва оторизация и плащане.

В ДФ „Земеделие“ е получено писмо с вх. № 07-1200/4462 от 25.11.2019г. от Изпълнителна агенция „Сертификационен одит на средствата от Европейските земеделски фондове“ за извършени проверки в животновъдни обекти на териториите на област Велико Търново и област Габрово, при които са установени несъответствия между регистрирани в информационната система на БАБХ/ВетИС/ и налични в животновъдните обекти животни; несъответствие между регистрираните и установени ушни марки на животни; движение на животни между животновъдни обекти в деня на проверката и др. несъответствия и нарушения. Във връзка с писмото са извършени проверки от служители на фонда и са изготвени доклади за установените на място животни.  Докладите са изпратени на прокуратурата.

С писмо вх. № 07-1200/4769 от 02.02.2021г. Окръжна прокуратура Велико Търново уведомява ДФ „Земеделие“, че по преписка № 2161/2020г. по описа на ВТОП с постановление от 15.12.2020г. е образувано срещу неизвестен извършител досъдебно производство за престъпление по чл.248а, ал.2, вр. с ал. 1 от НК, за това, че в подаденото от ЕООД “Агро-еко 2013” заявление за подпомагане с УИН 04/280519/83142 са декларирани неверни данни за броя на животните в животновъден обект № 5157-0086, за да бъдат получени средства от Европейските фондове по схема „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна /неточно в писмото на ВТОП е записано „принадена“/стойност /ВПС-1/-АКП1“.

    При тази фактическа обстановка административния орган приема наличието на предпоставките на чл.54, ал.1, т.3 от АПК за спиране на административното производство - когато в хода на производството се разкрият престъпни обстоятелства, чието установяване е от значение за издаването на акта – поради което и производството по заявлението за подпомагане за кампания 2019г. е спряно.

Настоящият състав намира, че от събраните в хода на административното производство данни не се установява обективно съществуване на предпоставките по чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК, на които се позовава ответникът.

Наличието на образувано наказателно производство, явяващо се преюдициално за определяне на основателността и размера на безвъзмездното подпомагане на земеделския производител по 10 различни схеми и мерки, се обосновава с получено писмо от Окръжна прокуратура Велико Търново. В него е удостоверено, че е образувано досъдебно производство по преписка № 2161/2020г. по описа на ВТОП за престъпление по чл. 248а, ал. 2, вр. с ал. 1 от НК, за това че в подаденото от ЕООД “Агро-еко 2013” заявление за подпомагане с УИН 04/280519/83142 са декларирани неверни данни за броя на животните в животновъден обект № 5157-0086, за да бъдат получени средства от Европейските фондове по схема за възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност /ВПС-1/.

Посочената схема представлява агроекологична дейност за подпомагане съгласно чл.3, т.1 от Наредба № 7/24.02.2015г. за прилагане на мярка 10 "Агроекология и климат" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020г., издадена от МЗХ. В чл.5, ал.1 и ал.2 от Наредба № 7 са посочени кои земеделски парцели са допустими за подпомагане по това направление, а в чл.14, т.1 от тази наредба се визират начините за определяне на размера на агроекологичното плащане на годишна основа. Сред критериите за определяне размера на това плащане отсъстват брой животни и животновъдни обекти. Поради това посочените в писмото на ВТОП обстоятелства, като основание за образуване на досъдебно производство, не могат да се отнесат към условията за кандидатстване по тази схема за подпомагане. Вярно е, че в чл. 26, т. 8 от Наредба № 7 се визира, че не се одобряват за участие в мярка 10 "Агроекология и климат" парцелите, заявени по направлението по чл.3, т.1 за поддържане чрез паша, ако земеделският стопанин не е декларирал в заявлението за подпомагане животни, но в такъв случай меродавно за преценката на ДФ „Земеделие“ ще е деклариране или наличие въобще на животни, а не техния брой. Друг е въпросът, че тази преценка е по същество и касае одобряване или не на подаденото заявление. С други думи образуваното наказателно производство, с оглед сочените обективни признаци от състава на престъплението, не води до извод за наличие на престъпни обстоятелства, чието установяване е от значение за издаването на акта.   

Отделно от това, както се посочи, жалбоподателят е заявил за подпомагане още 9 схеми, за които няма не само данни, но и твърдения от страна на административния орган да са налице  престъпни обстоятелства, свързани с получаване на безвъзмездна финансова помощ по тях. По този начин спирането на производството по подаденото общо заявление за подпомагане по всички мерки и схеми, декларирани от жалбоподателя е в противоречие както с разпоредбата на чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК, така и с принципите за законност, съразмерност и този на служебното начало /чл. 4, ал. 2, чл. 6, ал. 2 и ал. 3 и чл. 9, ал. 1 от АПК/.  

Следва да се отбележи и факта, че на дружеството е оторизирана и заплатена сума за подпомагане именно по схема, свързана с отглеждане на животни, поради което липсва основание за спиране на административното производство и в тази му част – вече е налице произнасяне на органа.

В представените документи като част на административната преписка са приобщени докладни записки, в които са обобщени данните от проверките и на които се позовава административния орган при издаване на оспорената заповед. И в двете представени докладни записки е изразено становище, че проверката не установява данни, даващи основание за изготвяне на сигнал до компетентен орган. Докладът за извършена проверка от ИА СОСЕЗФ е изпратен на 13.12.2019г. на Специализираната прокуратура, която на 25.03.2020г. го изпраща на Софийска градска прокуратура. При извършена справка в електронната страница на прокуратурата е установено, че на 15.05.2020г. преписката е изпратена за инстанционен и служебен контрол. Докладната записка е изготвена на 19.06.2020г., следователно още към тази дата административния орган знае за наличието на образувано наказателно производство въз основа на установените с доклада на ИА СОСЕЗФ данни. Въпреки това административното производство е спряно едва на 15.02.2021г.

В докладна записка от 07.04.2020г. изрично е посочено, че от дирекция „Директни плащания“ са предприети действия с оглед санкциониране и намаления на субсидиите на посочените в доклада кандидати съгласно изискванията на нормативната уредба и постъпилата от МЗХГ информация. Следователно е налице вътрешно противоречие за значението на образуваното наказателно производство за разглеждане на заявлението за подпомагане.

Крайния извод на съда е, че в конкретния случай липсват доказателства, от които да може да се направи обоснован извод, че са налице престъпни обстоятелства, които имат значение, т.е. намират се в преюдициална зависимост за издаването на акта, чието производство се спира. Такива достатъчно данни следва да са налице към момента на постановяване на спирането.  

Поради това обжалваната заповед за спиране на административното производство следва да бъде отменена, а преписката да бъде върната на административния орган за продължаване на производството.

Съобразно изхода на спора, следва да се присъдят на жалбоподателя разноски по делото в размер на 50 лв., представляващи внесена държавна такса, както и договорено и внесено адвокатско възнаграждение в размер на 500 лв.

Водим от горното и на основание чл.200, ал.1 вр. чл.202 от АПК съдът

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОТМЕНЯ Заповед № 03-РД / 483 / 15.02.2021г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция.

 

ВРЪЩА делото като преписка на ДФ „Земеделие“ за продължаване на производството.

 

ОСЪЖДА Държавен Фонд „Земеделие“ да заплати на ЕООД „Агро – еко 2013“ с адрес на управление гр.Златарица, ул.“Ст. Попстоянов“ № 1 сума в размер на 550 / петстотин и петдесет / лева.

 

Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му от страните, участвали в административното производство.

 

 

                                                                        Съдия: