Решение по дело №495/2018 на Районен съд - Царево

Номер на акта: 172
Дата: 25 октомври 2018 г. (в сила от 16 ноември 2018 г.)
Съдия: Мария Атанасова Москова
Дело: 20182180200495
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 август 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

 

 

                                   25.10.2018г.                 гр.Царево

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Царевският районен съд                                                         наказателен състав

На девети октомври                                            две хиляди и осемнадесета година

В публичното заседание в следния състав:

                                                    Председател: Мария Москова

 

секретар Стефка Илиева,

като разгледа докладваното от съдия Москова НАХД № 495/2018г. по описа на РС-Царево, за да се произнесе взе предвид следното :

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба от „*******“ ***** с ЕИК ****** и  седалище и адрес на управление: гр. ****, ул.“****“ №*, срещу Наказателно постановление № **********., издадено от Директора на Регионална дирекция за областите Бургас, Сливен и Ямбол към Главна дирекция „Контрол на пазара” при Комисия за защита на потребителите (КЗП, РД Бургас), с което за нарушение на чл.8 ал.3 от Закона за защита на потребителите е наложена „имуществена санкция” в размер на 500  лева на основание чл.197 от ЗЗП. С жалбата се твърди, че атакуваното постановление е незаконосъобразно и неправилно,  поради което се моли за отмяна на наказателното постановление.

В с.з. за дружеството, редовно уведомено, се явява надлежно упълномощен процесуален представител мл.адв.Н., който поддържа жалбата и моли НП да бъде отменено.

В с.з.  за ответната страна - КЗП, РД Бургас, редовно уведомена, процесуален представител не се явява.

Въз основа на събраните доказателства, съдът установи от фактическа страна следното:

По повод месечна кампания на Комисия за зашита на потребителите за извършване на проверки в туристически обекти по спазване изискванията на Закона за туризма и Закона за защита на потребителите, св. Ст.С. ***/ заедно с колегите си Г. и Р. извършили проверка на  07.07.2017 г. в 00,08 ч. в обект - ******* „******", находящ се в гр,*****, обл.*****, ул.”*****”№* и стопанисван от дружеството жалбоподател. При проверката служителите на КЗП  установили, че в търговския обект имало поставена информация за наименование и седалище на фирмата „*********“ ***** с ЕИК *****, работно време от 10:00 до 23:00часа, МОЛ Б.Д. и телефон за контакт. Извършена била контролна покупка на един брой кафе еспресо, един брой кока-кола и един брой минерална вода, за което бил издаден фискален касов бон №****** на 07.07.2017г. в 00:08часа. Констатациите на проверяващите били  обективирани в КП № К-0259507 от 07.07.2017г., препис от който е връчен на управителя на дружеството/л.22-26/. Със същия протокол дружеството било задължено да се яви на 09.07.2018г. в офиса на КЗП в гр.Приморско и да представи на проверяващите посочените в протокола писмени документи.

На 09.07.2018г.  управителят представил на проверяващите органи изисканите документи, включително и Удостоверение № *****/******. за вписване на търговския обект в общинския регистър на гр.*****, съгласно което работното време  на обекта от 09.06.2017г. е  от понеделник до неделя от 09:00 часа до 24:00 часа, за което бил съставен Протокол за проверка по документи № К-*******/**********. /л.26-29/.

Въз основа на извършената проверка на място и проверка по документи, св. С. приел,  че търговецът - „******”****  на 07.07.2018г. в 00:08 часа не спазва обявеното работно време,  с което е нарушил разпоредбата на чл.8.ал.З от Закона за защита на потребителите, поради което съставил против дружеството Акт за установяване на административно нарушение № К-0043174 от 09.07.2017г., препис от който е връчен на управителя на дружеството и подписан от него с възражение.

Въз основа на така съставения АУАН, Директорът на КЗП РД-Бургас  издал атакуваното Наказателно постановление № *********., в което фактическата обстановка, констатациите и изводите са същите както в АУАН, дадена е същата правна квалификация на нарушението като такова по чл.8 ал.3 от ЗЗП и на дружеството-жалбоподател е наложена  че „имуществена санкция” в размер на 500 лева на основание чл.197 от ЗЗП.

Препис от така съставеното НП е бил връчен на дружестото-жалбоподател на 30.07.2018г., видно от известието за доставяне /л.15/ Жалбата срещу НП е подадена на 06.08.2018г., видно от входящия регистрационен номер на АНО /л.3/.

При така установената фактическа обстановка, съдът прие от правна страна следното:

Жалбата е подадена в срока за обжалване и от надлежно лице, посочено като нарушител, поради което същата е допустима. Разгледана по същество, същата е основателна по следните съображения:

Настоящото производство е от административно- наказателен характер. Същественото при него е да се установи има ли извършено деяние, което да представлява административно нарушение по смисъла на чл. 6 от ЗАНН, това деяние извършено ли е от лицето посочено в акта и наказателното постановление като нарушител. Следва и да се отбележи, че актовете за установяване на административни нарушения нямат обвързваща, доказателствена сила, т.е. посоченото в акта не се счита за доказано, тъй като при това производство се прилагат съответно правилата на НПК, съгласно чл. 14 от НПК обвиняемият /в случая административно отговорното лице/ се счита за невинен до доказване на противното. /ППВС № 10/ 1973 год./. Това от своя страна означава, че в тежест на административно наказващия орган е да докаже по безспорен начин пред съда, че има административно нарушение. Освен това, за да бъде наказателното постановление правилно и законосъобразно е необходимо стриктно да бъдат спазени изискванията на ЗАНН относно съставянето на акта и издаването на наказателното постановление.

В конкретния казус, съда съобрази следното:   

Обжалваното НП е издадено от  упълномощен за това орган, с оглед чл.233, ал.2 от Закона за защита на потребителитеЗП/ и Заповед № ****/******. на Председателя на КЗП,   поради което издалото НП лице е компетентно. С оглед длъжностното качество на актосъставителя и във връзка с чл.233, ал.2 от ЗЗП и Заповед № **** ЛС/*******., съдът намира, че АУАН е съставен от компетентен орган, при изпълнение на неговите служебни задължения.  Атакуваното наказателно  постановление е издадено в рамките на шестмесечния срок.

Деянието, за което жалбоподателят е санкциониран на посоченото правно основание, е следното, според НП: „търговецът не спазва обявеното работно време в нарушение на чл.8 ал.3 от ЗЗП“. Съдебната проверка относно  материалната законосъобразност и обоснованост на НП се свежда до това – съдът да провери дали деянието описано в НП е доказано и дали посредством същото е осъществен визирания в НП състав на нарушение.

Всеки търговец е длъжен да заяви работното време на стопанисвания от него търговски обект  време пред кмета на общината по местонахождентието на търговския обект, като процедурата приключва с издаване на удостоверение от кмета за извършено вписване на работно време на търговския обект в информационния масив "Търговски обекти"  на съответната община.

Разпоредбата на чл.8, ал.1 от ЗЗП задължава  търговеца да постави в близост до входа на търговския обект информация за фирмата, съответно данни за лицето, отговорно за обекта и работното време на обекта, като съгласно разпоредбата на чл.8 ал.3 от ЗЗП, обявеното работно време е задължително за търговеца. Под „обявено“ работно време несъмнено законодателят предвижда това работно време, което е вписано по съответния ред в информационния масив "Търговски обекти"  на съответната община.

Посредством събрания по делото доказателствен материал безспорно се потвърди факта, че в момента на проверката, извършена в обекта на дружеството, в търговския обект е имало поставена информация за фирмата, съответно данни за лицето отговорно за обекта и работно време на обекта.

По делото е спорно дали на работното време на обекта е било от 10:00 до 23:00часа и дали контролна покупка от проверяващите органи е била извършена в 00:08 часа, както твърди АНО, или работното време на обекта е било от  09:00 часа до 24:00 часа  и контролната покупка е била извършена в 23:58 часа, както твърди жалбоподателят..

Видно от представеното по делото Удостоверение № ****/*****. за вписване на търговския обект в общинския регистър на гр.*****, работното време  на обекта от 09.06.2017г.  е от понеделник до неделя от 09:00 часа до 24:00 часа /л.29/, съответно „обявеното“ по смисъла на закона от търговеца работно време за процесния обект е от 09:00 часа до 24:00 часа.  Ето защо  твърдението на АНО, че работното време на обекта е било до 23:00 часа не отговаря на действителността. В случай, че посоченото в поставената информационна  табела в самия обект  работно време не е отговаряло на вписаното в информационния масив "Търговски обекти"  на съответната община работно време на обекта, то това би било нарушение по чл.8 ал.1 т.3 от ЗЗП, но не и нарушение по чл.8 ал.3 от ЗЗП, за което е била ангажирана отговорността на жалбоподателя.

Що се касае до точния час на извършената контролна покупка, съдът приема, че покупка е била извършена фактически на 06.07.2017 г.в 23:58 ч., а не както се твърди АНО - на 07.07.2017 в 00.08 ч., като съображенията за това са следните:

Разпитан  в хода на съдебното следствие, актосъставителят заявява, че за час на извършената контролна покупка е приет часа, отразения във фискалния бон за плащането, съгласно който часа е  бил „00:08 часа“, като не знае дали този час е отговарял  на действителното време –„не сме поглеждали часовниците си“.

Видно от представените по делото писмени доказателства – сервизен протокол №****/******., за ремонт на касовия апарат от 07.07.2017г., сервизно обслужване и описание на извършен ремонт на ЕКАФП, гаранционна карта, приемателно-предавателен протокол /л.6-8/, непосредствено след проверката, търговецът е предоставил по надлежния ред за ремонт касовия апарат поради „повреден часовник на касовия апарат“, в резултат на което оторизирания сервиз за ремонт на ЕКАФП е констатирал, че часовникът на касовия апарат е показвал времето с 10 минути напред и е отстранил повредата.  След като часовникът на касовия апарат по време на проверката е показвал времето с 10 минути напред, то следователно действителното време на извършената контролна покупка е било 23:58 ч., на 6.07.2017 г., т.е. преди 24:00 часа и следователно покупката е била извършена в рамките на обявеното от търговеца работно време на процесния обект, поради което АНО неправилно е ангажирал отговорността на жалбоподателя за нарушение на чл.8 ал.3 от ЗПП.

Мотивиран от гореизложените съображения и на основание чл. 63 ЗАНН, съдът

                              Р    Е   Ш   И  :

 

ОТМЕНЯ  Наказателно постановление № ***********., издадено от Директора на Регионална дирекция за областите Бургас, Сливен и Ямбол към Главна дирекция „Контрол на пазара” при Комисия за защита на потребителите (КЗП, РД Бургас), с което на „*******“ ***** с ЕИК ******* и  седалище и адрес на управление: гр. ****, ул.“*****“ №*, за нарушение на чл.8 ал.3 от Закона за защита на потребителите е наложена „имуществена санкция” в размер на 500  лева на основание чл.197 от ЗЗП.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване чрез РС-Царево по реда на АПК на основанията предвидени в НПК пред Административен съд-Бургас в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: