Р Е Ш Е Н И Е
№ 1470
06.11.2018г. град Бургас
В
И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
Бургаският районен съд, наказателно
отделение, ХІI състав
На единадесети октомври
година 2018
В публично заседание в следния състав:
Председател: Мариета Бушандрова
Съдебни заседатели:
Секретар: М. К.
Прокурор:
като разгледа докладваното от съдията
Бушандрова
НАХД № 3940 по описа за 2018 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството пред БРС е по реда на чл.59-63 ЗАНН.
Образувано е по повод жалбата
на М.К.М., ЕГН: **********, с адрес: *** против Наказателно постановление № Е-269/07.08.2018г. на Зам. Кмета на Община Бургас,
упълномощен със Заповед № 3475/16.12.2015г. на Кмета на Община Бургас, с което
НП, за нарушение на чл. 6, т. 1 от Наредба за управление на отпадъците на
територия на Община Бургас (Наредбата), административно-наказващият орган е
наложил на жалбоподателя наказание „глоба”, в размер на 100 лева, на основание
чл. 56, вр. с чл. 55, ал.1 от Наредбата.
Недоволен
от Наказателното постановление, жалбоподателят го обжалва изцяло, като моли за
отмяна на наказателното постановление. Не сочи основания.
В
открито съдебно заседание, жалбоподателят, редовно призован, не се явява и не
изпраща представител.
За
административнонаказващия орган – Община Бургас, се явява надлежно упълномощен
представител. Оспорват жалбата, не сочат доказателства. Молят наказателното
постановление да бъде потвърдено, като правилно и законосъобразно.
Съдът, след като се съобрази с изложените в жалбата
оплаквания, доводите на страните и като обсъди събраните доказателства, намира
жалбата за допустима, като подадена от легитимно да обжалва лице и депозирана в
законно-определения 7-дневен преклузивен срок, а по основателността й след
преценка на събраните по делото доказателства, като взе предвид възраженията и
доводите на страните и съобрази закона, приема от фактическа страна следното:
На 19.06.2018г. в 14.30 часа, при извършена проверка
от служители на Община Бургас - инспектори от отдел „Контрол и
административно-наказателна дейност по опазване на околната среда” по прилагане
разпоредбите на Наредба за управление на отпадъците на територията на Община
Бургас, проверяващите установили, че в гр. Бургас, ул. „Одрин”, пред базата на
„Дани 90”, до съдовете за твърди битови отпадъци, са изхвърлени оползотворими отпадъци
- кашон пълен с отпадъци от хартия - фактури около 0,5 куб. м. на дружеството „К.-ДМ”
ЕООД, на нерегламентирано за това място. За резултата от проверката, бил
съставен констативен протокол 5147/19.06.2018 г.
За констатираното нарушение, бил съставен АУАН на
19.07.2018 г, в присъствието на М.М. - служител в „К. ДМ” ЕООД и установен от
АНО като отговорен за констатираното нарушение, който при подписването му, не
направил възражения. Такива не били депозирани и в законно установения 3-дневен
срок.
След връчване на АУАН, административнонаказващият
орган, сезиран с преписката по акта, пристъпил към издаване на НП, като също
счел фактическите констатации за безспорно установени и издал обжалваното
постановление, с което за нарушение на чл. 6, т. 1 от Наредбата, наложил на
жалбоподателя наказание „глоба”, в размер на 100 лева, на основание чл.56, вр.
с чл. 55, ал.1 от Наредбата. В атакуваното НП е било възпроизведено съдържанието
на акта.
Изложената фактическа обстановка, съдът прие за
установена въз основа на събраните по делото доказателства, обективирани в
гласните и в писмените доказателствени средства, които са непротиворечиви и
допълващи се.
При така установената фактическа обстановка съдът
достигна до следните правни изводи:
Настоящият състав намира, че в случая, наказващият
орган е допуснал съществено процесуално нарушение при издаване на наказателното
постановление, поради следните причини:
Производството по установяване на административни
нарушения и налагане на административни наказания, чрез съставяне на АУАН и издаване
на НП е строго формализиран процес, като ЗАНН урежда изчерпателно процедурата и
реквизитите, които трябва да съдържат съответните актове.
В настоящия случай, АУАН и НП са издадени от компетентни органи, описано е нарушението и обстоятелствата, при които то е извършено, посочено е място на извършване на деянието, индивидуализирани са отпадъците, както и нарушената законова разпоредба и нормата, въз основа на която е определена санкцията, но не може да се изведе категоричен извод кога е извършено
нарушението и кой е нарушителя. Формата на изпълнителното деяние, което е
вменено на жалбоподателя е „нерегламентирано изхвърляне” – т.е. предполага
активно действие и е довършено в момента, в който окончателно съответните
отпадъци са поставени/изхвърлени в съдовете (за разлика от нарушенията, които
се извършват с бездействие или комбинация от действие и бездействие, които се
считат довършени, в момента, когато се прекъсне трайното състояние – било по
волята на нарушителя или след намеса на съответния контролен орган). В случая,
посочената в НП дата е тази, на която е констатирано нарушението, но не става
ясно кога нарушението е било довършено т.е. – кога се твърди, че са били
изхвърлени въпросните отпадъци (най-вероятно това се е случило в периода от
последното сметоизвозване до момента на извършване на проверката, но такива
факти в АУАН и НП липсват). Трябва да се има предвид, че датата на извършване
на нарушението е особено съществен елемент от вмененото нарушение.
Непосочването на дата или поне период от време, поставя наказаното лице в
невъзможност да се защити. Посочването на дата/периода е наложително и с оглед
преценката дали са изтекли съответните срокове по чл. 34 ЗАНН, съответно
липсата на този елемент е съществено процесуално нарушение.
От друга страна, в конкретния случай, авторството на
деянието е останало недоказано. В административно наказателното производство,
тежестта на доказване е на АНО, което предполага действия от страна на АНО по
безспорното установяване на нарушителя. Запознавайки се с приложените по делото
доказателства, съдът намира, че това не е изпълнено. От една страна, видно от
описаното в АНО и НП, констатираните отпадъци са фактури на „К.-ДМ” ЕООД, а с
НП е наложена санкция на служител на фирмата – жалбоподателя М., който не е
установен лично от проверяващите инспектори. От показанията на актосъставителя
става ясно, че заедно с останалите проверяващи са видели мъж, който да изхвърля
отпадъци в общите съдове за отпадъци, но не са установили непосредствено
самоличността му. В по-късен момент, разговаряйки с управителя и служители на „К.-ДМ”
ЕООД, жалбоподателят е заявил, че няма да посочи работника, изхвърлил
отпадъците, а сам ще поеме отговорността. В този случай е следвало да бъде
установен нарушителя, тъй като съдовете за битови отпадъци са разположени на
общодостъпно място, като достъпът до тях е свободен и всеки гражданин
потенциално може свободно да изхвърли отпадъците си в тях или разчитайки на
косвените доказателства за извършеното нарушение – фактурите с името на
фирмата, АНО да наложи санкция на „К.-ДМ” ЕООД, а не на М., като физическо
лице, както е в настоящия случай.
Горните нарушения на административнопроизводствените
правила не може да се приемат за техническа грешка. Именно поради строгата
формалност на процеса по налагане на административни наказания, регламентиран в
ЗАНН и в субсидиарно приложимите НК и НПК, законодателят не е предвидил института
„техническа грешка” и не е предвидил възможност за поправянето й. Недопустимо е
в рамките на съдебния процес, да се санира подобен порок на наказателното
постановление, тъй като би се променил елемент от обективния състав на
нарушението, за което наказващия орган е наложил наказание.
Предвид всичко горепосочено, съдът намира, че жалбата
срещу наказателното постановление е основателна и следва да се уважи, а
наказателното постановление следва да се отмени.
Мотивиран от горното и на
основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН, Бургаският районен съд
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Наказателно
постановление № Е-269/07.08.2018г. на Зам. Кмета на Община Бургас,
упълномощен със Заповед № 3475/16.12.2015г. на Кмета на Община Бургас
против М.К.М., ЕГН: **********, с адрес: ***, с което НП, за
нарушение на чл. 6, т. 1 от Наредба за управление на отпадъците на територия на
Община Бургас (Наредбата), административно-наказващият орган е наложил на
жалбоподателя наказание „глоба”, в размер на 100 лева, на основание чл. 56, вр.
с чл. 55, ал.1 от Наредбата.
Решението подлежи на
обжалване по касационен ред пред Административен съд-Бургас в 14-дневен срок от
съобщението.
СЪДИЯ: / п /
Вярно с оригинала!
Секретар:М.К.