Р Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
19.03.2020 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В ИМЕТО НА
НАРОДА |
||||||||||||||||||||
Районен |
съд |
|
състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
04.03. |
Година |
2020 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В публично
заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
Здравка
Запрянова |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Съдебни
заседатели |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Ивета Илиева |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като разгледа
докладваното от |
съдията |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
АХН |
дело номер |
209 |
по описа за |
2020 |
година. |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Обжалвано е Наказателно постановление № НЯСС- 257/ 30.12.2019г.,
издадено от Заместник Председателя на ДАМТН, с което на основание чл.200 ал.1
т.39 от Закона за водите е наложено наказание „имуществена санкция” в размер на
1000лв. на Община Черноочене представлявана от А. О.- кмет на общината за нарушение
на чл.190а, ал.2 вр.чл.190а, ал.1 т.3 от Закона за водите.
Недоволен от така наложеното наказание е останал
жалбоподателя, който обжалва наказателното постановление като незаконосъобразно.
Излага следните доводи за това: Община Черноочене не е извършила вмененото й
административно нарушение; в нарушение на чл.52 ал.4 от ЗАНН административно
наказващият орган не е събрал достатъчно доказателства по отношение на
твърдяното административно нарушение; при съставянето на акта за установяване
на административно нарушение и при издаването на наказателното постановление са
допуснати съществени нарушения на материалния и процесуалния закон; липсва
конкретно посочване на обстоятелствата, при които е извършено нарушението и
доказателствата, които го установяват; в нарушение на чл.40 ал.2 от ЗАНН не е
изпратена покана за съставяне на акта; правната квалификация на нарушението е
неправилна. Моли съда да отмени наказателното постановление. В съдебно
заседание жалбоподателят редовно призован за съдебно заседание не се явява, но
се представлява от пълномощник, който поддържа жалбата. В ход по същество моли
съда да отмени наказателното постановление като неправилно и незаконосъобразно.
Настоява, че в хода на административнонаказателното производство са допуснати
съществени процесуални нарушение- не са спазени сроковете по чл.34 от ЗАНН и
свидетелите по установяване на административното нарушение са участвали като
свидетели по съставянето на акта.
Административнонаказващият орган редовно призован за
съдебно заседание не се явява и не се представлява. От същия е постъпило
писмено становище, с което излага подробни съображения за законосъобразност и
правилност на обжалваното наказателно постановление, което моли съда да
потвърди.
Районна прокуратура-Кърджали, редовно призована за съдебното
заседание на основание чл.62 от ЗАНН, не се представлява.
Съдът след като прецени събраните по делото гласни и
писмени доказателства намира за установено
следното от фактическа страна: На 05.06.2019г. свидетелите Ц.И. и Д.К., работещи
в ДАМТН- София, извършили справка в деловодната система на ДАМТН, при която
установили, че Община Черноочене не е подала информация във връзка с даденото
им предписание с Констативен протокол № 08-02-21/ 22.03.2019г. на Главна
дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“ със срок на изпълнение
27.05.2019г., а именно въз основа на геодезическо заснемане да се представят данни
за завирен обем, водосборна област на язовира, завирени обеми при коти на водохранилището
и оразмерителните водни количества на преливника и основния изпускател в ДАМТН,
Регионален отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях- Южна България“
с адрес ***. По този повод на 14.06.2019г. двамата свидетели Ц.И. и Д.К., извършили
проверка и на място на язовир „Черноочене“, находящ се землището на с.Черноочене,
обл.Кърджали, при която присъствал и служител на общината като представители на
Община Черноочене, която била собственик на язовира съгласно Акт № 498 за публична
общинска собственост. Проверката продължила и в общината, където проверяващите
отишли и поискали от служителя на общината- Х.Ш., който бил заедно с тях, да
представи исканите данни съгласно цитирания по- горе констативен протокол. Било
им отговорено, че такива не били изготвени. Така проверяващите свидетели Ц.И. и
Д.К. установили, че това предписание не е изпълнено от жалбоподателя до
27.05.2019г., тъй като в посочения срок тази информация не била постъпила в
ДАМТН- София. По този повод на 12.08.2019г. срещу жалбоподателя бил съставен акт
за установяване на административно нарушение по чл.190а, ал.2 от ЗВ в негово
отсъствие след връчване на надлежна покана входирана в Община Черноочене на 01.08.2019г.
Той бил връчен на 20.08.2019г. на кмета на Община Черноочене при отказ надлежно
удостоверен. На тази база на 30.12.2019г. наказващият орган издал атакуваното наказателно
постановление, с което на Община Черноочене на основание чл.200 ал.1 т.39 от Закона
за водите било наложено административно наказание за извършено нарушение по чл.190а,
ал.2 от Закона за водите.
Изложената фактическа обстановка се установява след анализ
на показанията на свидетелите Ц.И., Д.К. и М.К., на които съдът дава вяра изцяло
като последователни, непротиворечиви и безпристрастни; Акт за установяване на административно
нарушение № 08- 054/ 12.08.2019г.; Покана за съставяне на АУАН изх.№ 85-02-223/
31.07.2019г.; Констативен протокол № 08- 02- 68/ 14.06.2019г.; Констативен протокол
№ 07- 04- 21/ 22.03.2019г.; Акт № 498 за публична общинска собственост; Скица №
К00246/ 03.09.2015г., както и другите приети по делото писмени доказателства.
Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена от надлежна
страна и в законоустановения срок, поради което следва да бъде разгледана по същество.
С обжалваното наказателно постановление на Община Черноочене
е наложено административно наказание за нарушение на разпоредбата на чл.190а, ал.2
от Закона за водите, която гласи, че „Собствениците на язовирни стени и съоръжения
към тях са длъжни да изпълняват предписанията по ал. 1, т. 3 и по чл. 138а, ал.
3, т. 5“. Санкцията за посоченото нарушение е наложена на основание чл.200 ал.1
т.39 от ЗВ, предвиждащ да се наказва с глоба, съответно имуществена санкция от
1000 до 20000 лв., освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото
лице, което не изпълни предписание по чл. 138а, ал. 3, т. 5 или задължение по чл.
190а, ал. 2. От доказателствата по делото се установява, че жалбоподателят е осъществил
административно нарушение, чието изпълнително деяние се изразява в неизпълнение
на задължително предписание по чл.190а, ал.2 от Закона за водите дадено с Констативен
протокол № № 08-02-21/ 22.03.2019г. под № 1. В случая на Община Черноочене е дадено
предписание- въз основа на геодезическо заснемане да се представят данни за завирен
обем, водосборна област на язовира, завирени обеми при коти на водохранилището и
оразмерителните водни количества на преливника и основния изпускател да поде информация
в ДАМТН, Регионален отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях- Южна
България“ с адрес *** със срок на изпълнение 27.05.2019г. Така при правилно установена
фактическа обстановка административнонаказващият орган е подвел под правилната правна
квалификация констатираното извършено деяние и е наложил предвиденото в закона
наказание ориентиран в минимален размер при отчитане на всички относими към
деянието и дееца обстоятелства. Спазен и предвидения в чл.34 ал.1 от ЗАНН срок за
съставяне на акта за установяване на административно нарушение. Това е така,
защото посочената норма гласи, че не се образува административнонаказателно производство,
ако не е съставен акт за установяване на нарушението в продължение на три месеца
от откриване на нарушителя или ако е изтекла една година от извършване на нарушението.
Срокът по чл.34 ал.1 от ЗАНН е давностен и контролния орган би могъл да състави
законосъобразен акт само до изтичането му. Видно от доказателствата по делото, срокът
за изпълнение на даденото на жалбоподателя задължително предписание е бил определен
до 27.05.2019г. Деянието е осъществено с бездействие на 28.05.2019г. и от тази дата
е започнал да тече 3-месечния срок за съставяне на акта, което означава, че е следвало
да бъде съставен най-късно до 28.08.2019г., което и е сторено, тъй като актът е
съставен на 12.08.2019г. и следователно срокът по чл.34 ал.1 от ЗАНН е спазен.
Съдът при извършената служебна проверка не констатира да са
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила или на материалния закон
в хода на административнонаказателното производство. Актът за установяване на административно
нарушение и обжалваното наказателно постановление са съставени правилно и законосъобразно,
от компетентен орган, съдържат необходимите реквизити по чл.42 и чл.57 от ЗАНН.
Нарушението е пълно описано с всички относими към конкретния състав признаци, посочени
са времето, мястото и обстоятелствата, при които е било извършено, както и доказателствата,
които го подкрепят. От изложените в акта и наказателното постановление факти става
ясно какво деяние е осъществено от жалбоподателя, кога е извършено и каква е неговата
правна квалификация, като не е налице съществено нарушение на процесуалните правила,
което да ограничава правото на защита на нарушителя и да опорочава атакуваният акт
до степен, налагаща отмяната му. Даденото описание на констатираното нарушение и
установената по делото фактическа обстановка съответстват на посочената като нарушена
правна норма, както и на санкционната такава. Настоящата съдебна инстанция не
споделя довода на жалбоподателя за неспазен срок по чл.34 от ЗАНН поради
изложените по- горе съображения. Неоснователно е и възражението, че свидетелите
по установяване на нарушението са такива и при съставянето на акта, тъй като
именно чл.40 ал.1 от ЗАНН разпорежда, че такъв се съставя в присъствието на нарушителя
и свидетелите, които са присъствали при извършване или установяване на нарушението,
поради което не е допуснато твърдяното нарушение на процесуалните правила. С оглед
на всичко изложено настоящата инстанция намира, че обжалваното наказателно постановление
е законосъобразно и следва да бъде потвърдено. Ето защо, Съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № НЯСС- 257/
30.12.2019г., издадено от Заместник Председателя на ДАМТН, с което на основание
чл.200 ал.1 т.39 от Закона за водите е наложено наказание „имуществена санкция”
в размер на 1000лв. на Община Черноочене представлявана от А. О.- кмет на общината
за нарушение на чл.190а, ал.2 вр.чл.190а, ал.1 т.3 от Закона за водите, като
правилно и законосъобразно.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд- Кърджали по реда на глава 12 от АПК, в 14 -дневен срок от съобщаването на страните,
че е изготвено.
Районен съдия: