Решение по дело №506/2022 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 207
Дата: 4 май 2023 г. (в сила от 4 май 2023 г.)
Съдия: Иванка Пенева Иванова
Дело: 20227100700506
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 септември 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

  207                04.05.2023 г.                 град Добрич

 

В   И М Е Т О  Н А   Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – Добрич                                              пети състав            

На двадесет и шести април                                                       година 2023

В публично заседание в следния състав:

                                                                        Председател: Иванка Иванова

Секретар: Мария Михалева

Като разгледа докладваното от председателя Иванка Иванова

АД № 506 по описа за 2022 година

За да се произнеса взе предвид следното:

Производството е по реда на Глава Х от АПК във вр. с чл. 172, ал. 5 от ЗДвП.

Делото е образувано по жалбата на „Агропакт“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: с. Сенокос, общ. Балчик, Стопански двор, представлявано от управителя К.Б., чрез адв. В.Г. *** против Заповед за прилагане на ПАМ № 22-0851-000271/ 13.07.2022 г. на Й.Н. – началник група при ОД на МВР – Добрич, сектор ПП, с която на жалбоподателя е прекратена регистрацията на ППС зърнокомбайн м. „Ню Холанд“ с ДК№ ТХ 05656 за срок от 6 месеца до 1 година, а именно 185 дни, като е отнета регистрационната табела на основание чл. 171, , ал. 1, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП.

Жалбоподателят счита издадената заповед за незаконосъобразна поради нарушение на материалния закон, като излага подробни съображения. Процесният зърнокомбайн представлява ППС, самоходна земеделска техника и за да участва в движението по пътищата следва да е регистриран, което е налице в случая. За да се придвижва като самоходна машина по пътищата, водачът следва да притежава свидетелство за правоспособност за работа с тази машина и СУМПС по чл. 150а, съгласно чл. 157 от ЗДвП. АО в случая е приел, че водачът не притежава СУМПС, валидно за категорията, към която спада управляваното от него МПС. Каква категория следва да притежава водачът, за да има право да управлява това ППС по пътищата, отворени за обществено ползване не е посочено нито в съставения АУАН, нито в издадената ЗППАМ. Разпоредбата на чл. 157 от ЗДвП изисква притежаване на свидетелство за управление на МПС, от която и да е от категориите на чл. 150а от ЗДвП, каквато водачът към момента на управление на ППС притежава. Водачът на земеделската техника притежава СУМПС, валидно за категорията на управляваното МПС, поради което не е изпълнен фактическия състав на чл. 171, ал. 1, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП и ПАМ е наложена незаконосъобразно. В случая специалния закон – Законът за регистрация и контрол на земеделска и горска техника не поставя изискване каква точно придобита категория по ЗДвП трябва да има лицето, което придобива правоспособност за работа със земеделска или горска техника. Поради това наличието или липсата на свидетелство за правоспособност подлежи на контрол от ОД „Земеделие“ и съответно те се компетентен орган при санкционирането на лице, което управлява такъв вид техника без свидетелство за правоспособност.   

В съдебно заседание по делото жалбоподателят, редовно призован, не се явява,  и не се представлява.

Ответникът по оспорването – началникът на група в сектор ПП при ОД на МВР – Добрич, редовно призован не се явява и не се представлява. Не изразява становище по жалбата.         

Съдът, като взе предвид становищата на страните и след преценка на събраните по делото доказателства, приема за установено следното от фактическа  и правна страна:

Жалбата е подадена в срок, от легитимирано лице, срещу годен за оспорване индивидуален административен акт, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество, е неоснователна по следните съображения:

Със заповед № 22-0851-000271/13.07.2022г. началникът на сектор „ПП“ при ОД на МВР – Добрич е наложил на жалбоподателя принудителна административна мярка – прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 185 дни чрез отнемане на един брой рег. табели с № ТХ 05656. Принудителната административна мярка е наложена на основание чл.171, т.2а, б.“а“ от ЗДвП за това, че на 13.07.2022 г. като собственик на зърнокомбайн м. „Ню Холанд“ с ДК№ ТХ 05656 е управляван от Стоян Стоянов ЕГН **********, който е управлявал зърнокомбайна без да притежава свидетелство за управление на управляваното от него МПС. Съставен е АУАН с. GA № 614184/ 13.07.2022 г. по описа на сектор ПП при ОД на МВР – Добрич.

Заповедта за прилагане на ПАМ е връчена на управителя на дружеството-жалбоподател на 07.09.2022г., видно от отбелязването под ЗППАМ (стр. 16 от делото).

От данните по административната преписка се установява, че на процесната дата срещу водача с.С.С. ЕГН ********** е бил съставен АУАН с. GA № 614184 за това, че на 13.07.2022 г., в 08,00 часа, на обществен път II-27 в посока гр. Варна на около 1 км преди с. Стожер, е управлявал горепокочения зърнокомбайн, без да притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него превозно средство. Деянието е квалифицирано като нарушение на чл.150а, ал.1 от ЗДвП, като едновременно със съставянето на акта е иззета регистрационната табела, като водачът не е носел свидетелството за регистрация на МПС, което е управлявал, с което е нарушил разпоредбата на чл. 100, ал. 1, т. 2 от ЗДвП.

От приложените към жалбата доказателства се установява, че за водача Стоян Стоянов ЕГН ********** дружеството-жалбоподател не е представило свидетелство за управление на МПС или свидетелство за правоспособност за работа със земеделска, горска и мелиоративна техника от категория Твк, издадено от МЗХГ.                        

Въз основа на така установената фактическа обстановка, съдът намира от правно страна следното :

Обжалваната заповед е издадена от компетентно длъжностно лице по смисъла на чл.172, ал.1 от ЗДвП съгласно приложената по делото заповед № 357з-924/07.04.2022г. на директора на ОД на МВР – Добрич (служебно известна на съда), в необходимата писмена форма и при липса на допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила. В заповедта е цитирана приложимата законова разпоредба, регламентираща условията за налагане на ПАМ - чл.171, т.2а, б. “а” от ЗДвП. Изложени са и фактическите основания, които са мотивирали административния орган да я издаде, включително чрез препращане към съдържанието на съставения срещу водача АУАН, който е неразделна част от административната преписка.              

Заповедта е издадена и в съответствие с материално-правните разпоредби и целта на закона.      

Разпоредбата на чл.171 от ЗДвП предвижда, че за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат предвидените в закона принудителни административни мерки, една от които е прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, което не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство - за срок от 6 месеца до една година – т.2а, б.“а“ на чл.171 от ЗДвП (редакция, ДВ, бр.2/2018г., в сила от 03.01.2018г.). Следователно единствените правно-релевантни факти за налагането на процесната ПАМ са: лицето, на което се налага мярката, да е собственик на МПС и това МПС да е управлявано от друго лице, което към момента на управлението да не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство.

В случая няма спор между страните по делото, че по време на проверката водачът С.С. е управлявал зърнокомбайн по път, отворен за обществено ползване. Съгласно разпоредбата на чл.150а, ал.1 от ЗДвП, за да управлява МПС, водачът трябва да притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него МПС. В разпоредбата на чл.150а, ал.2 от ЗДвП е посочено, че за определяне на правоспособността на водачите МПС се делят на категории, като съгласно чл. 13, ал. 4 от Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника самоходните зърнокомбайни са  отнесени към специализирана и специална самоходна земеделска техника.според посочената норма правоспособността на лицата за работа с техниката се дели на следните категории:1. категория Твк - колесни и верижни трактори и агрегатирани към тях работни машини; 2. категория Твк-З - специализирана и специална самоходна земеделска техника; 3. категория Твк-Г - специализирана и специална самоходна горска техника; 4. (доп. – ДВ, бр. 95 от 2015 г., в сила от 1.01.2016 г.) категория Твк-М - специализирана и специална самоходна мелиоративна техника (машини за земна работа); 5. (нова - ДВ, бр. 74 от 2005 г., изм., бр. 95 от 2015 г., в сила от 1.01.2016 г.) категория Тпс - преносима и стационарна техника. Според приложение № 1, към чл. 7 от Наредба № 1 от 15.02.2019 г. за условията и реда за обучение на кандидатите за придобиване на правоспособност за работа със земеделска и горска техника и условията и реда за издаване на удостоверение за регистрация на учебни форми за тяхното обучение за управление на самоходен зърнокомбайн е необходимо водачът да притежава категория Твк-З - специализирана и специална самоходна земеделска техника.

От данните по делото е видно, а и това не се оспорва от жалбоподателя по делото, че водачът Стоянов не притежава свидетелство за управление от категория Твк-З, поради което правилно и законосъобразно АО е приел, че е налице извършено административно нарушение на чл.150а, ал.1 от ЗДвП, което е основание за приложение на чл.171, т.2а, б.“а“ от ЗДвП.

Не се споделя възражението в жалбата, че АО не е компетентен да приложи процесната ПАМ, а това е директорът на ОД „Земеделие“, тъй като той регистрира земеделската и горска техника и той налага ПАМ с оглед на разпоредбите на ЗГКЗГТ, който се явява специален спрямо ЗДвП. Съдът не споделя възражението, тъй като водачът на процесния зърнокомбайн е установен да се движи на път, отворен за обществено ползване.

Изрично в разпоредбата на чл.1, ал.3 от Наредба № 15/07.04.2008г. е предвидено, че движението по пътищата, отворени за обществено ползване, се извършва при спазване изискванията на Закона за движение по пътищата (ЗДвП), на Закона за пътищата (ЗП), на Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника (ЗРКЗГТ) и издадените на тяхно основание подзаконови нормативни актове. В чл.2, ал.1 от наредбата е регламентирано, че водачите на колесни трактори и друга самоходна техника трябва да притежават свидетелство за правоспособност за работа от съответната категория и свидетелство за правоуправление на моторни превозни средства. Какво следва да е свидетелството за правоуправление на МПС дава отговор разпоредбата на чл.14 от наредбата, съгласно която при движение на колесни трактори и друга самоходна техника по пътищата, отворени за обществено ползване, водачът е длъжен да носи валидно свидетелство за управление на МПС за категория, позволяваща управлението на конкретното превозно средство. Следователно не всяко свидетелство за управление на МПС е приложимо в тези хипотези, а само това, което позволява управлението на конкретното МПС, което в случая е именно свидетелството за управление на МПС от категория Твк-З съгласно чл.13, ал. 4, т.2 от ЗРКЗГТ. Условията и реда за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство (МПС) от тази категория се уреждат от Наредба № 15 от 2008 г. за реда за движение по пътищата, отворени за обществено ползване, на колесни трактори, тракторни ремаркета и друга самоходна техника, регистрирани съгласно Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника, която е издадена на основание чл.13, ал.2 от ЗРКЗГТ, според ал.1 от който с техника могат да работят само лица, притежаващи съответната правоспособност.

От систематическото, езиковото и логическото тълкуване на приложимата нормативна уредба следва изводът, че за да може да управлява самоходен зърнокомбайн по път, отворен за обществено ползване, водачът трябва да разполага не само със свидетелство за правоспособност за работа от съответната категория по смисъла на чл.13, ал.4 от ЗРКЗГТ, във вр. с Наредба № 15 от 07.04.2009 г., но и със свидетелство за управление на моторни превозни средства (МПС) в съответствие с изискванията на ЗДвП. Тук не става дума за колизия между специален и общ закон, защото единият закон урежда изискванията за работа със земеделска техника, а другият - изискванията за управление на МПС, в т.ч. и колесни трактори и самоходна техника, по пътищата, отворени за обществено ползване. Налице са две отделни правно-регламентирани дейности (правоспособности), които макар и да са свързани с едни  и същи превозни средства, се отличават една от друга по своя вид и обем и се подчиняват на различен правен режим на придобиване и отнемане. ЗДвП позволява колесни трактори и друга самоходна техника, регистрирани съгласно ЗГКЗГТ, да се движат по пътищата, отворени за обществено ползване, само по изключение и именно тези изключения са уредени в Наредба № 15/07.04.2008г., която доразвива детайлно реда и условията, при които това е допустимо, без да противоречи на закона. Следователно в случая не се касае за два конкуриращи се начина на придобиване на правоспособност за управление на самоходна техника, а за две кумулативно изискуеми условия по отношение на водачите на зърнокомбайни, липсата на което и да е от тях ги прави неправоспособни да управляват процесните ППС по пътищата, отворени за обществено ползване. Налице е паралелно действие на два специални законови режима – по ЗДвП и ЗРКЗГТ, всеки от които охранява различни правоотношения и законови интереси, поради което единият не може да е основание за неспазването на другия. Ето защо, непритежаването на валидно свидетелство за управление на МПС от категория Твк-З от страна на водача е довело до единствения възможен и логичен извод за налагане на ПАМ по отношение на собственика на зърнокомбайна на основание чл.171, т.2а, б. „а“ от ЗДвП. Констатираното с акта нарушение на чл.150а, ал.1 от ЗДвП е основание за издаване на процесната заповед при условията на обвързана компетентност, поради което началникът на сектор „ПП“ не е имал право на преценка дали да я издаде или не.  

Следователно оспореният административен акт е законосъобразен по същество, като прилагането на ПАМ е фактически и правно обосновано и съответства на законовите принципи. С прекратяването на регистрацията на МПС е изпълнена и непосредствената цел на закона да се преустанови шофирането от лице без свидетелство за управление на МПС, валидно за категорията, към която спада управляваното от него МПС, както и да се осигури безопасността на движението по пътищата, като се предотвратят по-нататъшни нарушения от същия вид.

В разпоредбата на чл.171, т.2а, б. “а” от ЗДвП е предвиден срок на мярката, който е с продължителност от 6 месеца до една година. В случая срокът на действие е определен на 185 дни, което е съобразено със спецификите на конкретното нарушение. Управлението на зърнокомбайн по път, отворен за обществено ползване, от лице, което не притежава необходимото свидетелство за това по смисъла на чл.150а, ал.1 от ЗДвП създава реална опасност за живота и здравето на участниците в движението, поради което определеният при оперативна самостоятелност срок на ПАМ, който при това е към законово-установения минимум, не противоречи на целта на закона и е съобразен с принципа на съразмерност по чл.6 от АПК.

С оглед на изложеното съдът приема, че обжалваната заповед е правилна и законосъобразна като краен правен резултат, поради което жалбата срещу нея следва да се отхвърли като неоснователна.

С оглед на изхода от спора съдът приема, че разноски не следва да бъдат присъждани.

Водим от изложеното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът

 

          Р   Е   Ш   И  :

 

     ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Агропакт“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: с. Сенокос, общ. Балчик, Стопански двор, представлявано от управителя К.Б., чрез адв. В.Г. *** против Заповед за прилагане на ПАМ № 22-0851-000271/ 13.07.2022 г. на Й.Н. – началник група при ОД на МВР – Добрич, сектор ПП, с която на жалбоподателя е прекратена регистрацията на ППС зърнокомбайн м. „Ню Холанд“ с ДК№ ТХ 05656 за срок от 6 месеца до 1 година, а именно 185 дни, като е отнета регистрационната табела на основание чл. 171, , ал. 1, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП.

РЕШЕНИЕТО не подлежи на касационно обжалване на основание чл. 172, ал. 5, изр. 2 от ЗДвП.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните.

                                              

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: