Р Е Ш Е Н И Е №13
гр.Силистра, 14.02.2023 година
В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
Административният съд гр.Силистра, в публично
заседание на осми февруари през две хиляди и двадесет и трета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Елена Чернева
ЧЛЕНОВЕ: Павлина Георгиева-Железова
Маргарита Славова
при
секретаря Виолина Рамова, с участието на Заместник окръжния прокурор при ОП-Силистра
С.Т., като разгледа докладваното от съдия М.Славова адм.дело №192 по
описа на съда за 2022 година, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
е образувано по протест на Заместник
окръжен прокурор при Окръжна прокуратура Силистра срещу Наредба за определяне и администриране на
местните такси и цени на услугите в Община Тутракан, приета с Решение № 601
по Протокол №44/06.03.03г от заседание на Общинския съвет гр.Тутракан,многократно изменяна и допълвана,последно
с Решение №509,взето по Протокол №39/28. 04.22г.,публикувана на официалния сайт
на община Тутракан.Атакуваният нормативен акт е оспорен по отношение на чл.18
ал.1,в частта „[…]до 31
октомври на предходната година[…]“,както и
по отношение на чл.33 т.15.6,в хипотезата на чл.185 ал.2 пр.2 АПК, с доводи за
прякото им противоречие с норми от по-висок правен порядък.
Вносителят на протеста поддържа, че
оспорената разпоредба на чл.18 ал.1 изр.1
в частта „[…]до 31
октомври на предходната година[...]“е в
противоречие с действащата редакция на чл.71 т.1 от Закона за местните данъци и
такси (ЗМДТ)- към ДВ,бр. 101/2013г. Текстът на релевираната законова разпоредба
е изменен с ДВ,бр.88/03.11. 2017г. (структуриран в т.2),чието влизане в сила,
обаче няколкократно е отлагано от нормотвореца,
докато с ДВ,бр.14/17.02.21г. е отложено за влизане в сила от 01 януари на
втората година,следваща публикуването на резултатите от преброяването на
населението и жилищния фонд в РБ през 2021г. Прокурорът, след справка с
официалния сайт на Националния статистически институт установил, че част от правнозначимите резултати от преброяването са публикувани
през м.октомври и м.ноември на 2022г., а друга - предстои да бъдат обявени през
2023 година,което означава, че разпоредбата на чл.71 т.1 (в актуалната редакция
- т.2) от ЗМДТ ще влезе в сила не по-рано от 01. 01.2024г.Ето защо поддържа, че
както към момента на сезирането на съда, така и към настоящия,оспореният текст
от наредбата на община Тутракан противоречи на приложима норма от ЗМДТ и
подлежи на отмяна,защото създаденото положение е нетърпимо от правния
ред,ограничаващо срока за подаване на декларация от собствениците, които няма
да използват свой имот на територията на общината през следващата година,да
декларират това обстоятелство не както е според действащата законова разпоредба
„[…]до края на предходната година[…]“, а до 31 октомври на предходната година (какъвто в
момента е текстът на чл.71 т.2 ЗМДТ, но с отложено приложение за след 1 януари
на втората година,следваща публикуването на резултатите от преброяването на
населението и жилищния фонд в Република България през 2021г.)
Оспорващият прокурор е релевирал като
несъвместим със закона и чл.33 т.15.6 от същата наредба, тъй като битувал в
правния мир в пряко противоречие с чл.108 т.1 ЗМДТ. Това е така според протеста,
защото с Решение № 457/27.01.2022г. на Общинския съвет гр.Тутракан, въпросната
точка 15.6 на чл.33 била приета (дотогава такса за техническа услуга от
процесния вид не се е предвиждала) и съгласно текста ѝ,такса се дължи и за
„допълване,изменение и поправка в
кадастрален план на населено място на територията на община Тутракан - 50.00
лева“. Съгласно чл.108 т.1 ЗМДТ обаче, не се заплаща такса за технически
услуги при „допълване (поправка) на одобрен кадастрален план“.Ето защо настоява
за отмяна и на двете разпоредби - на чл.18 ал.1 изр.1 и на чл.33 т.15.6 от
оспорената наредба, като претендира и съдебни разноски.
Ответникът
по протеста- Общински съвет гр.Тутракан,чрез
неговия председател Н.К., в съпроводително писмо вх.№1784/19.12.22г. не изразява
становище по оспорването,а в изпълнение на Разпореждане №660/29.12.22г. на
съда, представя изрично описани във вх.№66/20.01.2023г. документи, свързани с приемането
на Решение №457 по Протокол №35/27.01.22г. от заседание на Общинския съвет гр.Тутракан,с
което е приета втората и изменена първата протестирани
разпоредби. Заявява, че съгласно чл.22 ал.3 ЗМСМА в архива на община
гр.Тутракан било запазено само решението по първоначалното приемане на
оспорената Наредба - Решение №601 по Протокол №44/06.03.2003г.(Вж.Решение
№6411/28.06.22г.,адм.д.№ 2871/22г. IIIО, ВАС).
Визираните в протеста две разпоредби са влезли в противоречие със ЗМДТ с последващите им изменения и по-конкретно с Решение №457 по
Протокол №35/27. 01.2022г. от заседание на Общинския съвет Тутракан,за което е
представена пълната административна преписка.Последното позволява извършване на
контрол за изпълнение на изискванията от чл.77 и сл. АПК, във връзка със Закона
за нормативните актове (ЗНА),на нормирания процес на волеобразуване и волеизявяване на колективния орган на местното
самоуправление в община гр.Тутракан.
Участващият
в производството прокурор от ОП гр.Силистра, съгласно чл.192 АПК, е
подателят на протеста, който поддържа неговата основателност изцяло.
Производството
е по реда на чл.185 и следващите от АПК.
Настоящият състав на Административен съд гр.Силистра,
съобразявайки аргументите от протеста,извърши преценка на събраните доказателства
и прие следното: Оспорването от прокурора на нормативни административни актове
е изрично нормирано с чл.186 ал.2 АПК,независимо от общите му правомощия от
чл.16 АПК, а с чл. 187 ал.1 АПК правото на обжалване на тази категория актове, е
обявено за безсрочно, което в съвкупност сочи на процесуална допустимост на
сезирането.Спазена е процедурата от чл.188,вр. с
чл.181 ал.1 и ал.2 АПК,като обявлението за настоящото оспорване е публикувано в
ДВ,бр.2/06.01.2023г., на стр.191, след което не са постъпили молби за присъединяване
към оспорването или за встъпване в процеса.
Според
чл.2 ал.1 от Закона за нормативните актове, приложим в настоящото производство
от препращането на чл.80 АПК и в редакцията му към ДВ,бр.46/2007г, подзаконови
нормативни актове могат да издават само органите, предвидени от Конституцията
или от закон.Тези правила са възпроизведени и в АПК,като чл.76 предвижда те да
бъдат издавани само от изрично овластени от КРБ или
закон органи.С оглед на текста на чл.21 ал.2 ЗМСМА,в случая е налице законово
овластяване на Общинския съвет да приема наредби в изпълнение на правомощията
си (най-общо). Отделно от това,правото на общинските съвети да издават
наредби,с които да уреждат съобразно нормативните актове от по-висока степен
неуредени от тях обществени отношения с местно значение, е регламентирано в
чл.8 ЗНА.От процесната Наредба се установява още, че тя е издадена на основание
чл.9 ЗМДТ.Следователно, налице е законова делегация от последно посочената
разпоредба за приемане на наредба от Общинския съвет гр.Тутракан от процесния
вид.
Предмет на съдебния контрол за
законосъобразност е Наредба за определяне и администриране на местните такси и цени на
услугите в Община Тутракан, приета с Решение №601 по Протокол
№44/06.03.03г. от заседание на Общинския съвет Тутракан, многократно изменяна и
допълвана,последно с Решение №509,взето по Протокол №39/28.04.2022г.,относно чл.18
ал.1,в частта му „[…]до 31
октомври на предходната година […]“ и чл.33
т.15.6.
Главните
възражения в процеса са свързани с доводи за несъответствие на оспорените
разпоредби с текстове от ЗМДТ, по законовата делегация от чиито чл.9 е приета
процесната местна наредба.Основателно е възражението,че прилагането на
ограничителното условие в чл.18 ал.1 от същата („[…] до 31 октомври на предходната година[…]“), по изричната воля на законодателя е отложено за
влизане в сила (с ДВ, бр.14/17.02.21г.) - от първи януари на втората
година,следваща публикуването на резултатите от преброяване на населението и
жилищния фонд в Република България през 2021г.,каквото все още не е осъществено
(установимо обстоятелство от публичния сайт на НСИ). Съгласно
§21 ПЗР ЗИД ЗМДТ (Обн.ДВ,бр.88/17г.,посл.изм.ДВ,бр. 14/17.02.21г.), който изменителен
закон е въвел в правния мир релевантната промяна в чл.71 ЗМДТ,самият той - Законът за изменение и допълнение на
ЗМДТ,влиза в сила от 01 януари на втората година,следваща публикуването на
резултатите от преброяването на населението и жилищния фонд в Република
България през 2021г. Видно от приложената на л.14 от делото разпечатка от
електронен Календар за публикуване на данните от Преброяване 2021г. е, че
демографските, социално-икономическите и етнокултурните характеристики на
населението са публикувани през м.октомври.2022г., а резултатите относно
наличния жилищен фонд, към момента на направеното извлечение (24.11.22г.) са
били предстоящи за оповестяване. Следователно, ЗИД ЗМДТ ще влезе в сила на 01.01.2024г., което означава, че изменените с него разпоредби
на чл. 62, чл.66 ал.1-ал.2 и чл.71 ЗМДТ, все още действат в предходната им
редакция.
Оспореният
текст на чл.18 ал.1 изр.1 от Наредбата обаче, е плод на буквално
възпроизвеждане на новите редакции на относимите законови разпоредби (чл.62 и
чл. 71 ЗМДТ), което е довело до съществено нарушение на закона,вкл. на
изискванията за нормотворческия процес, защото е
нарушен чл.15 ал.1 ЗНА.Съгласно последния нормативният акт трябва да
съответства на КРБ и на другите нормативни актове от по-висока степен,каквото
съответствие между действащата разпоредба на чл.71 т.1 ЗМДТ и чл.18 ал.1 от
наредбата, не се установява.Ето защо е налице твърдяното противоречие с чл.71
т.1 ЗМДТ (в приложимата му редакция към ДВ,бр.101/13г.), поради което оспорената
разпоредба,ограничаваща лицата при подаване на декларация за не- използване на
съответен имот през следващата година - до 31.октомври, а не какъвто е
приложимият текст на законовата норма - до края на предходната година, е
незаконосъобразна и следва да бъде отменена.
Отделно
от това,видно от Предложение на кмета на Община гр.Тутракан (л.65-л.68),което е
възприето изцяло от временна комисия,създадена с Решение на Общинския съвет Тутракан
за изготвяне на проект за изменение и допълнение на местната наредба по чл.9 ЗМДТ (л.60-л.61) е, че т.15.6 на чл.33 от Раздел IV е уреждала размера на дължимите такси за одобряване
на проекти от инженерната инфраструктура, площни
обекти,улични проводи и преустройства на сградни
инсталации,а предложеното и одобрено впоследствие изменение - е за дължима
такса за допълване, изменение и поправка в кадастрален план на населено място
от съставните на община Тутракан. Така действащият чл.33 т.15.6 от наредбата,
предвиждащ заплащане на такса за техническа услуга при допълване,изменение и
поправка на кадастрален план, е в пряко противоречие с регламентацията от
чл.108 т.1 ЗМДТ,изрично изключващ заплащането на такси за технически услуги от
вида на изчерпателно изброените в нормата (т.1-т.8), вкл. при допълване
(поправки) на одобрен кадастрален план.Поради това същата следва да бъде
отменена, както основателно настоява вносителят на протеста.
И
двете разпоредби, в оспорените им части, са претърпели изменения (втората е
приета за първи път) с Решение №457 по Протокол №35/27.01.2022г. от заседание
на Общинския съвет Тутракан, взето по точка 11 от дневния ред (л.124-л.144), което
налага, при условията на чл.168 ал.1 във връзка с чл.196 АПК, да бъде проверена
процедурата по вземането му. С Решение №385 по Протокол №29/19.08.21г. на
Общински съвет Тутракан е създадена временна комисия за изработване на проект
на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определянето и
администрирането на местните такси и цените на услуги на територията на Община
Тутракан (л.60). В хода на нейната дейност са постъпили Предложения от кмета на
общината,вкл. вх.№ ОБС-04-346/25.11.2021г. за изменения и допълнения в Раздел IV „Такси за технически услуги“, като е предложено
цялостно изменение на т.15.6 на чл.33 по гореописания начин (л.65-л.68),а с
Предложение от 02.12.21г. е релевирано изменение на
чл.18 ал.5 (стара редакция към 2008г.-л.70), което да има посочения на л.72
текст като стане ал.1 на чл. 18 от наредбата. Видно от Протокол №1/10.12.21г.
временната комисия е провела заседание, а разглеждането на постъпилите
предложения за изменение на процесната наредба е отложила за 14.12.21г.
(л.75-л.78). Изготвен е бил проект на наредба за изменение и допълнение на процесната
наредба (л.81-л.86) и мотиви към същия,публикувани на сайта на общината на
23.12.2021г. (л.90). От справка (л.89) се установява, че в 30-дневния срок от
чл.26 ал.4 ЗНА не са постъпили становища или възражения по оповестения проект.С
Докладна записка вх.№ОБС-04-23/25.01.22г. председателят на Общинския съвет
гр.Тутракан е внесъл проект за решение за приемане на наредба за изменение и допълнение
на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на
услуги на територията на Община Тутракан,която е заведена в деловодството при
ответния орган след изпращане на Покана за свикване на негово заседание с вх.№ОБС-05-21/21.01.22г.
С въпросната ДЗ са били запознати Постоянните комисии на Общинския съвет,три от
които - по местно самоуправление, нормативна уредба, ред, законност, евроинтеграция,
програми, проекти, регионална политика и опазване на околната среда; - по
социални дейности, образование, култура, спорт, туризъм, вероизповедание и
именувания и - по икономическа, аграрна и стопанска дейност, бюджет, финанси,
приватизация и следприватизационен контрол, на свои заседания, проведени на
26.01.2022г., са обсъдили предложения проект за решение на Общински съвет Тутракан
за приемане на процесната наредба (л.116-л. 123). Видно от Протокол №35/27.01.2022г.
е, че при откриване на заседанието на съвета са присъствали 14 общински
съветници от общо 17 израни (законно заседание съгласно чл.27 ал.2 ЗМСМА), а
председателят на Общинския съвет е предложил под т.11 от Дневния ред да бъде
включено предложеното решение за изменение и допълнение на наредбата, което е
прието. Действително по т.11 от дневния ред (л.139-л. 143) са станали
разисквания, които не засягат релевираните в съдебния процес разпоредби и с
Решение №457, при гласували поименно 15 общински съветници, от които 13-„за“ и
2-“въздържал се“,е одобрено с нужното мнозинство (арг.чл.27
ал.4 ЗМСМА) решение, приемащо предложения проект за изменение и допълнение на
процесната наредба.Следователно, частично протестираният
нормативен акт е издаден от компетентен орган, при валидно формирана воля и
спазване на правилата от чл.26-чл.28 от Закона за нормативните актове.
В обобщение настоящият състав приема: Въпреки, че приемащото
измененията и допълненията в оспорената наредба Решение №457/27.01.2022г. на
Общинския съвет гр.Тутракан, е законосъобразно взето, с оглед регламентацията
от ЗМСМА, същото е валидирало текстовете на чл.18
ал.1 и чл.33 т.15.6, които противоречат на норми от ЗМДТ, както бе обсъдено
по-горе.Независимо от липсата на нарушения на разпоредби, регламентиращи нормотворческия процес, оспорените два текста (чл.18 ал.1 и
чл.33 т.15.6 от наредбата) следва да бъдат отменени като материално
незаконосъобразни, защото са приети в нарушение на чл.15 ал.1 във връзка с чл.8
ЗНА.Ответният Общински съвет гр.Тутракан - издател на частично протестирания нормативен административен акт, макар и
компетентен да го приеме; след като е спазил правилата от чл.26-чл.28 ЗНА,при зачитане
на принципите на необходимост,обоснованост, предвидимост, откритост,
съгласуваност, субсидиарност, пропорционалност и
стабилност при изработването на проекта му, е приел процесните разпоредби в
несъответствие с такива от по-висок ранг,а именно с чл.71 и чл.108 ЗМДТ,което
налага тяхната отмяна, в какъвто смисъл е и трайната съдебна практика.(Вж.Решение
№5213/01.06.22г., адм. д.№9150/21г.,в което са посочени и други решения на
ВАС).Своевременно и основателно поисканите разноски от ОП гр.Силистра следва да
бъдат възложени в тежест на община гр.Тутракан,която за разлика от ответния по
делото общински съвет, разполага със самостоятелен щат, бюджет и е ЮЛ (арг.чл.138-чл.141 КРБ; чл.15 и чл.29а ЗМСМА). При осъществяване
на дейността по чл.168,във вр.с чл.196 и чл.146 АПК, настоящият
съдебен състав установи,че е налице отменителното основание по смисъла на
чл.146 т.4 (противоречие с материалноправни разпоредби) от АПК, воден
от което и на основание чл.193 ал.1 пр.2 АПК,Административният съд Силистра
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ разпоредбите на чл.18
ал.1 в частта ѝ „[…] до31-ви
октомври на предходната година[…]“ и на чл.33 т.15.6 от Наредба за определянето и
администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община
Тутракан,приета с Решение №601 по Протокол №44/06.03.03г. от заседание на
Общински съвет гр.Тутракан, впоследствие многократно изменяна и
допълвана,последно с Решение №509, взето по Протокол №39/28.04.2022 година.
ОСЪЖДА
Община гр.Тутракан, с административен адрес: гр.Тутракан, ул. “Трансмариска“ №31, да заплати на Окръжна прокуратура
гр.Силистра,направените по делото разноски в размер на 20.00 (Двадесет) лева,
представляващи такса за публикуване в Държавен вестник на оспорването.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен
срок от съобщаването му на страните.
В случай на неподаване на касационна жалба или
протест или ако те бъдат отхвърлени от ВАС,съдебното решение следва да бъде
обнародвано (оповестено) по реда на чл.194 АПК,т.е. по начина, по който е била
обнародвана Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени
на услуги на територията на Община Тутракан, за датата на което следва да бъде
уведомен Административен съд гр.Силистра.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ:1. 2.