Решение по дело №192/2020 на Районен съд - Средец

Номер на акта: 260002
Дата: 24 февруари 2021 г. (в сила от 14 май 2021 г.)
Съдия: Сирануш Сахак Артинян
Дело: 20202170200192
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 декември 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е Ш  Е  Н  И  Е № 260002

 

 

гр.Средец, 24.02.2021г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Районен съд - Средец, II наказателен състав, в публично заседание на двадесет и осми януари през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                                                                      Районен съдия: Сирануш Артинян

 

При секретаря Маринка Маринчева, като разгледа докладваното от съдията Артинян  нахд № 192/2020г. по описана Районен съд - Средец, въз основа на данните по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59-63 ЗАНН.

Образувано е по жалба, подадена от А.Т., ЕГН **********, в качеството на кметски наместник на село Факия, община Средец, област Бургас, оправомощен със Заповед № 15/10.01.2020г. на кмета на Община Средец – * против Наказателно постановление № 74/27.11.2020г., издадено от Д.И.И.– директор на Регионална инспекция по околната среда и водите – Бургас към Министерството на околната среда и водите, с което на основание чл.151, ал.1, т.4 от Закона за управление на отпадъците е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1400 лева за нарушаване на чл.112, ал.1, т.5 от Закона за управление на отпадъците. Жалбоподателят счита, че наказателното постановление е незаконосъобразно, неправилно и необосновано, постановено при съществени нарушения на материалните и процесуалните норми и следва да бъде отменено. Излага, че при определяне съставомерността на административното нарушение, АНО неправилно бил определил правната квалификация на нарушението, тъй като административоно нарушение осъществявало признаците на чл.19, ал.3, т.15 от ЗУО. Намира, че било допуснато и процесуално нарушение във връзка с липсата на компетентност на актосъставителя да съставя АУАН. Твърди, че не била изпълнена в цялост разпоредбата на чл.42, т.4 от ЗАНН, тъй като никъде в НП не били посочени доказателствата, на които се позовавал актосъставителят и по този начин била ограничена възможността на жалбоподателя да изложи подробни аргументи относно процесното нарушение. Ако се приемело, че било налице посоченото в АУАН нарушение, кметският наместник на село Факия счита, че било извършено случайно, не било извършено умишлено и от него нямало причинени вреди, а също така релевира подробни съображения, че деянието, за което била ангажирана неговата административно – наказателна отговорност било маловажно по смисъла на ЗАНН. Отправя се искане за отмяна на наказателното постановление като незаконосъобразно и неправилно.

В хода на проведеното открито съдебното заседание жалбоподателят не се явява и не се представлява

Административно наказващият орган в хода на съдебното заседание се представлява от гл.юрисконсулт А.К., която оспорва жалбата като неоснователна и отправя искане за оставянето ѝ без уважение. В тази връзка релевира подробни съображения.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и като съобрази доводите, възраженията на страните и служебно провери правилността на атакуваното наказателно постановление, намира за установено следното:     

От фактическа страна:

         Не е спорно, че със Заповед № 15/10.01.2020г. на кмета на Община Средец *, е възложено на кметския наместник на село Факия да  упражнява постоянен контрол на дейностите, свързани с управлението на отпадъците.

На 25.06.2020г. е съставен Констативен протокол № 017630/К-13-75 от Х.А.И.– ст.експерт УМРО към отдел „УООП“ и Д.П.Г. –ст.експерт  отдел „УООП“, в присъствието на Б.Й.П. – еколог към Община Средец, видно от който е извършена извънредна проверка на нерегламентирани замърсявания на територията на Община Средец. При обход на населените места от Община Средец е установено следното в землището на село Факия: на 400 метра след забранителната табела за отпадъци по посока село Долно Ябълково, в ляво от пътя е установен замърсен терен с битов и строителен отпадък. 

Въз основа на така констатираните замърсявания на територията на Община Средец в землището на село Факия е съставен АУАН № 74/06.08.2020г. от актосъставителя Х.А.И., в присъствието на свидетелите инж.Д.П.Г. и Ю.С.Н.. Жалбоподателят е запознат със съдържанието на АУАН на дата 12.08.2020г., видно от положения от него подпис. Съответно видно от Заповед № РД – 5/16.01.2017г. на директора на РИОСВ Т.Д.А. актосъставителят Х.А.И.разполага с компетентност да съставя актове във връзка с констатираните нарушения. В АУАН е констатирано, че кметския наместник на село Факия А.Т., на 25.06.2020г. в село Факия е извършил следното: като оправомощен представител не е предприел мерки за недопускане на изоставяне на битови отпадъци и нерегламентираното им изхвърляне на разрешените за това места. По време на проверката не били представени констативни протоколи за установяване на административни нарушения, дадени предписания, съставяне на актове за установени административни нарушения, които да доказват осъществяване на контрол. Посочено е, че замърсените терени, констатирани по време на проверката на 25.06.2020г. били следните: в землището на село Факия на 400 метра след забранителната табела за отпадъци по посока село Долно Ябълково, в ляво от пътя е установен замърсен терен с битов и строителен отпадък. 

На основание така установеното в АУАН-а и констативния протокол е установено от административно – наказващия орган Д.И.И.– директор на РИОСВ – Бургас, че А.Т. – кметски наместник на село Факия  е извършил следното: на 25.06.2020г. в област Бургас, община Средец, село Факия, като оправомощен представител не е предприел мерки за недопускане на изоставяне на битови отпадъци и нерегламентираното им изхвърляне на разрешените за това места. По време на проверката не били представени констативни протоколи за установяване на административни нарушения, дадени предписания, съставяне на актове за установени административни нарушения, които да доказват осъществяване на контрол. Посочено е, че замърсените терени, констатирани по време на проверката на 25.06.2020г. били следните: в землището на село Факия на 400 метра след забранителната табела за отпадъци по посока село Долно Ябълково, в ляво от пътя е установен замърсен терен с битов и строителен отпадък. С това свое деяние кметът на село Факия нарушил чл.112, ал.1, т.5 от ЗУО, поради което на основание чл.151, ал.1, т.4 от ЗУО е наказан с глоба в размер на 1400 лева.

 

В доказателствената съвкупност са приобщени свидетелските показания на актосъставителя Х.А.И., от които се установява, че на 25.06.2020 г. заедно с колегата ѝ г-н Г. установили замърсявания в землището на с. Факия на 400 метра след забранителната табела по посока с.Долно Ябълково, в ляво от пътя - строителен и битов отпадък, след което съставили констативен протокол и установили нарушението. Изпратена била покана на кметския наместник на с.Факия А.Т. да се яви в сградата на РИОСВ Бургас за подписване и приемане на акта, като той се явил на датата 03.08.2020 г., след което било изпратено с писмо до с.Факия да си получи акта, да се подпише и отново да се върне в РИОСВ Бургас. Актът бил подписан на 12.08.2020 г. В качеството на свидетел е разпитан и г-н Д.П.Г.. Същият заявява, че обикаляли района на общината и в конкретното село, в случая в село Факия по пътя за с.Долно Ябълково на около 400 - 500 метра от забранителната табела за изхвърляне на отпадъци, констатирали замърсен терен с различни видове отпадъци – битови и строителни отпадъци, като в този случай бели и с еколога на Община Средец – г-н П., като и той ги видял. След което направили констативен протокол, който и еколога на общината разписал.

Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена с оглед събраните по делото доказателства: Констативен протокол № 017630/К-13-75, АУАН № 74/06.08.2020г., Наказателно постановление № 74/27.11.2020г., Заповед № РД – 5/16.01.2017г. на директора на РИОСВ Т.Д.А., свидетелските показания, както и другите писмени доказателства, приобщени в материалите по делото.

От правна страна:

Жалбата е подадена в законоустановения седемдневен срок, считано от връчването на препис от атакуваното наказателно постановление, произтича от процесуално легитимирана страна, насочена е срещу акт, подлежащ на самостоятелно обжалване по съдебен ред, поради което се явява процесуално допустима и подлежи на разглеждане по същество.

Съставеният АУАН и обжалваното наказателно постановление отговарят на формалните изисквания на ЗАНН, като материалната, териториална и темпорална компетентност на административнонаказващия орган следва от така представената Заповед № РД – 622/08.08.2012г. на Министъра на околната среда и водите. Видно от приложената по делото Заповед № РД – 5/16.01.2017г. на директора на РИОСВ Т.Д.А., актосъставителят Х.А.И.разполага с компетентност да съставя актове във връзка с констатираното процесно нарушение.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

Нормата на чл.112, ал.1, т.5 от ЗУО предвижда, че кметът на общината или оправомощено от него длъжностно лице контролира дейностите, свързани с изоставянето на битови отпадъци и нерегламентираното им изхвърляне. От данните в административно – наказателната преписка се установява, че длъжностните лица към РИОСВ – актосъставителят И. и г-н Г. са установили замърсявания на територията на село Факия на дата 25.06.2020г. Предвид така констатираното, в АУАН и после в НП, е прието, че кметският наместник на село Факия като оправомощен представител не бил предприел мерки за недопускане на изоставяне на битови отпадъци и нерегламентираното им изхвърляне  на неразрешени за това места, а по време на проверката не били представени констативни протоколи за установяване на административни нарушения, дадени предписания, съставяне на актове за установени административни нарушения, които да доказвали осъществяването на контрол. 

На първо място по делото липсват данни да е осъществено нерегламентирано изхвърляне и изоставяне на отпадъци на мястото, посочено в наказателното постановление именно в периода от 10.01.2020г. до датата на извършване на проверката - 25.06.2020г., за констатирането на което и за установяването на нарушителите да не са предприети съответни действия от страна на жалбоподателя чрез съставяне на констативни протоколи и/или актове за установяване на административни нарушения, съобразно делегираните му правомощия със заповедта. От показанията на актосъставителя и на свидетеля по установяване на нарушението става ясно, че са констатирали наличие на отпадъци на място в землището на село Факия – на 400 метра след забранителната табела за отпадъци по посока село Долно Ябълково, в ляво от пътя, където бил установен замърсен терен с битов и строителен отпадък. В същото време не са установени факти, които да водят до извода, че това замърсяване е станало в периода, когато кметският наместник на село Факия  - г-н А.Т., е бил оправомощен да предотвратява и контролира нерегламентираното изхвърляне на отпадъци. Подобни констатции не се съдържат нито в съставения протокол за резултатите от проверката, нито в АУАН и в НП. Предвид липсата на конкретни данни за такива нарушения в посочения период, административно – наказващият орган неправилно е приел, че кметският наместник на село Факия е бездействал виновно като не е осъществил контрол към 25.06.2020г., с което е осъществил състава на вмененото му нарушение.

Отделно от горното, съдът намира, че от изложените обстоятелства в АУАН, пренесени след това в НП, се установява, че контролният орган е установил места, на които са изхвърлени отпадъци от битов и строителен произход. Предвид това нарушението следва да се квалифицира по чл.19, ал.3, т.15 от ЗУО, съгласно който кметът на общината отговаря за предотвратяването на изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или  създаването на незаконни сметища и организиране на почистването им. Анализът на установената фактическа обстановка в АУАН и НП обуславя извод, че е налице административно нарушение осъществяващо признаците на чл.19, ал.3, т.15 от ЗУО, тъй като посочената правна норма задължава кметът на общината да предотвратява изхвърлянето на отпадъци на неразрешените за това места и/или създаването на незаконни сметища и организирането на тяхното почистване. Приетата като нарушена разпоредба на чл.112, ал.1 от ЗУО вменява на кмета на общината или оправомощено от него длъжностно лице  да контролира дейностите, свързани с нерегламентирано изхвърляне на отпадъци. Така вмененото от нормата задължение не съответства на установената от административно – наказващия орган фактическа обстановка – а именно наличието на констатирани замърсени терени. В тази връзка не е приложена и правилно санкционната норма, тъй като описаното в наказателното постановление деяние изпълва от обективна страна състава на чл.151, ал.2, т.6 от ЗУО, предвиждаща, че когато кмет на община и/или длъжностно лице, което не предприеме мерки за предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването на незаконни сметища и/или организиране почистването им, се наказва с глоба от 3000 до 10 000 лева, ако не подлежи на по – тежко наказание. Именно тази санкционна разпоредба отговаря на вменената с чл.19, ал.3, т.15 от ЗУО отговорност на кмета на общината за предотвратяване на изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването на незаконни сметища  и организирането на почистването им. Тъй като констатираното деяние осъществява и характерните признаци от състава на деянието по чл.151, ал.2, т.6 от ЗУО, тази норма се явява специална по отношение на чл.151, ал.1, т.4 от ЗУО, която предвижда санкция за неупражнен общ контрол по чл.112 от ЗУО и изключва нейното приложение. 

Ето защо обжалваното наказателно постановление следва да бъде отменено, тъй като не се установи за релевантния времеви период, жалбоподателят да не е осъществил контрол по предотвратяване нерегламентираното изхвърляне на отпадъци, както и поради допуснато съществено нарушение на процесуалните правила, а именно правнозначимите факти, изложени в обстоятелствената част на наказателното постановление са неправилно квалифицирани.

Мотивиран от горното и на основание чл.63, ал.1, т.1 от ЗАНН, съдът

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 74/27.11.2020г., издадено от Д.И.И.– директор на Регионална инспекция по околната среда и водите – Бургас към Министерството на околната среда и водите, с което на А.Т., ЕГН **********, в качеството на кметски наместник на село Факия, община Средец, област Бургас, на основание чл.151, ал.1, т.4 от Закона за управление на отпадъците е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1400 лева за нарушаване на чл.112, ал.1, т.5 от Закона за управление на отпадъците.

 

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - Бургас в 14-дневен срок от датата на получаване на съобщението, че решението е изготвено.

 

Препис от решението да се връчи на жалбоподателя и административно наказващия орган.

 

 

                                                                                                   Районен съдия:____________