Р Е Ш
Е Н И Е
№ 56 25.02.2020г. град Стара Загора
В И М
Е Т О Н А Н
А Р О
Д А
Старозагорският
административен съд, в публично съдебно заседание на тридесети януари през две
хиляди и двадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: БОЙКА ТАБАКОВА
ЧЛЕНОВЕ: ИРЕНА ЯНКОВА
РАЙНА ТОДОРОВА
при секретар Ива Атанасова и с
участието
на
прокурор Петя Драганова като разгледа
докладваното
от
съдия Р.
ТОДОРОВА административно дело № 873
по описа
за 2019г., за да
се произнесе, съобрази следното:
Производството е по реда на чл. 185
и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.
Образувано
е по протест на прокурор в Окръжна прокуратура – Стара Загора, с който е
оспорена разпоредбата на чл.47 от Наредбата за определянето и администрирането
на местните такси и цени на услуги, приета от Общински съвет – Чирпан.
В протеста
са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорената разпоредба от Наредбата
за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на
територията на Община Чирпан, по съображения за противоречието й с нормативни
актове от по-висока степен. Обосновава се, че
съдържащата се в протестираната разпоредба регламентация противоречи на чл. 9а,
ал.1 и ал.6 и чл.121 от Закона за местните данъци и такси. Поддържа се, че тъй
като подзаконовите нормативни актове, приемани от общинските съвети, следва да
се основават на нормативни актове от по-висока степен и могат да уреждат
обществени отношения от местно значение само и единствено при условията и в
границите, определени от по-високия по степен нормативен акт, като детайлизират
неговото приложение, с оспорената норма от Наредбата на Общински съвет – Чирпан,
като противоречаща на законовата уредба, се нарушава принципа по чл.15 от
Закона за нормативните актове. По подробно изложени в протеста съображения е направено искане
за отмяна на разпоредбата на чл.47 от Наредбата за определянето и
администрирането на местните такси и цени на услуги, приета от Общински съвет –
Чирпан,като незаконосъобразна.
Представителят
на Окръжна прокуратура - Стара Загора в съдебно заседание поддържа внесения
протест и обективираното в него оспорване.
Ответникът - Общински съвет – Чирпан, редовно и
своевременно призован за съдебно заседание, не изпраща представител по делото и
не взема становище по основателността на оспорването.
Въз основа на съвкупната преценка на
събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от
фактическа страна:
С Докладна
записка вх. № 1098/ 25.02.2003г. на Кмета на Община Чирпан, е направено
предложение до Общински съвет – Чирпан за приемане на Наредба за определянето и
администрирането на местните такси и цени на услуги. С Решение № 374 по Протокол
№ 38 от проведено на 05.03.2003г. заседание на Общински съвет – Чирпан, на
основание чл.22, ал.1 от ЗМСМА и чл. 9 от ЗМДТ, е приета Наредбата за
определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на
територията на Община Чирпан. В проведеното поименно гласуване са участвали 15
общински съветници, от които 14 са гласували „за” и 1 – „въздържал се”.
С протестираната
разпоредба на чл.47 от Наредбата за определянето и администрирането на местните
такси и цени на услуги на територията на Община Чирпан, е регламентирано, че
таксите за гробни места се събират от ЕООД „Обредни дейности” гр. Чирпан и се
внасят в общинския бюджет до 10-число, следващ месеца, за който се дължат.
Съгласно чл.186, ал.1 от АПК, право да оспорват подзаконов
нормативен акт имат гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи
или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за
които той поражда задължения. Нормата на чл.186, ал.2 от АПК овластява
прокурора да подаде протест срещу подзаконов нормативен акт, като според чл.187, ал.1
от АПК подзаконовите нормативни актове могат да бъдат оспорени без ограничение
във времето.
С оглед на което оспорването на чл.47
от приетата от Общински съвет – Чирпан Наредба за определянето и
администрирането на местните такси и цени на услуги, обективирано в подадения
протест от прокурор в Окръжна прокуратура – Стара Загора, е процесуално
допустимо.
Съдът, като обсъди събраните по
делото доказателства във връзка с изложените в протеста доводи
и становищата на страните и като извърши проверка на законосъобразността на протестираната
разпоредба от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и
цени на услуги на територията на Община Чирпан, намира за установено следното:
При
извършената проверка досежно спазването на административно-производствените
правила при приемането на Наредбата за определянето и администрирането на
местните такси и цени на услуги на територията на Община Чирпан, съдът не констатира допуснати нарушения на процедурата по внасяне,
разглеждане, обсъждане и приемане, като Наредбата е приета при спазване на
изискванията за кворум и мнозинство.
Обществените отношения, свързани с местното самоуправление и
местната администрация, са уредени със ЗМСМА, чиито разпоредби очертават
правният статут и компетентността на общинския съвет като орган на местното
самоуправление, определящ политиката за изграждане и развитие на общината, във
връзка с осъществяването на дейностите от местно значение, както и на други дейности,
определени със закон. В изпълнение на правомощията си по чл.21 от ЗМСМА
общинският съвет приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и
обръщения.
Наредбата е
нормативен акт, който се издава за прилагане на отделни разпоредби или подразделения
на нормативен акт от по-висока степен, като приеманите от Общинския съвет
наредби са подзаконови нормативни актове, съдържащи правни норми, които
създават общозадължителни правила за уреждане съобразно нормативните актове от
по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение на
територията на съответната община, засягащи неограничен брой адресати /чл.7,
ал.2 и чл.8 от Закона за нормативните актове и чл.75, ал.1 от АПК/. Такива
актове общинските съвети са компетентни да издават, когато това е предвидено от
Конституцията на РБългария или от закон /чл.2, ал.1 от ЗНА, чл.76, ал.1 от АПК/. Следователно нормотворческите правомощия на общинския съвет произтичат от
Конституцията или от закона и се ограничават до обществени отношения с местно
значение, които обаче не са регулирани от нормативни актове от по-висока
степен. Отделно от това общият принцип, регламентиран в чл.15, ал.1 от ЗНА,
предвижда, че всеки нормативен акт трябва да съответства на Конституцията и на
другите нормативни актове от по-висока степен. В този смисъл съдебният контрол
за материална законосъобразност на протестираната разпоредба от Наредбата за
определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на
територията, приета от Общински съвет - Чирпан, следва да обхване преценката
дали в съответствие с нормите на чл.2, ал.1 и чл.8 от ЗНА органът на местно
самоуправление е бил овластен с компетентност за уреждане на обществени
отношения чрез регулирането им с подзаконов нормативен акт по чл.7, ал.2 от ЗНА
и за съответствието на разпоредбите с нормативни актове от по-висока степен.
При така извършената
преценка съдът приема следното:
За приемането на
Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги
на територията на съответната община, общинският съвет е овластен с нормите на чл.141, ал.4 от Конституцията
на РБългария, чл.21, ал.2 във вр. с ал.1, т.7 от ЗМСМА и чл.9 от ЗМДТ. От
посочената нормативна регламентация се извежда правомощието на общинския съвет
като орган на местното самоуправление да определя размера на местните такси и
цени на услуги на територията на общината и тяхното администриране, чрез приемането
на съответната наредба.
В случая упражнената от Общински съвет – Чирпан компетентност по
приемането на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и
цени на услуги /НОАМТЦУТОЧ/, е при осъществяване на правомощието по чл.21, ал.2
във вр. с ал.1, т.7 от ЗМСМА и в изпълнение на законовата делегация по чл.9 от ЗМДТ. С оглед на което съдът приема, че
оспорената разпоредба от НОАМТЦУТОЧ е приета от орган, овластен да регламентира
с подзаконов нормативен акт отношенията, свързани с определянето и
администрирането на местните такси и цените на предоставяните от
общината услуги.
Доколкото НОАМТЦУТОЧ
е приета на основание чл.9 от ЗМДТ, то същата следва задължително да
съответства на съдържащата се в закона правна регламентация, включително и на
установените със закона принципи, на които се основава тази регламентация,
както и на другите нормативни актове от по-висока степен.
С протестираната от
Окръжна прокуратура – Стара Загора в настоящото съдебно производство разпоредба
на чл.47 от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и
цени на услуги на територията на Община Чирпан, е регламентирано, че таксите за
гробни места се събират от ЕООД „Обредни дейности” гр. Чирпан и се внасят в
общинския бюджет до 10-число, следващ месеца, за който се дължат.
По аргумент от чл.6,
ал.1, б. „ж” от ЗМДТ, една от местните такси, събирани от общините, е таксата
за откупуване на гробни места. Съгласно чл.121 от ЗМДТ таксите за гробни места се събират от съответните служби на общината,
стопанисваща гробищните паркове. В чл.9а, ал.1 от ЗМДТ е регламентирано, че местните
такси се събират от общинската
администрация, като с разпоредбата на чл.9а, ал.6 от ЗМДТ /ДВ, бр. 96 от
2017г., в сила от 1.01.2018 г./, е предвидено правомощие на общинският съвет с
решение да определи кои местни такси, установени със закон, не се събират по
реда на ал. 1 /т.е от служби на общинската администрация/, а се събират от
концесионер, на когото е възложено предоставянето на услугите, за които се
заплащат тези такси, като общинският съвет определя правото на концесионера да
задържи целия или част от размера на събраните такси.
От посочената нормативна
регламентация следва извода, че събирането на местните такси /в т.ч таксите за
гробни места/, е в изключителната компетентност на органите и службите на общинската
администрация, като единственото законово предвидено изключение е при
възлагането на услугите, за които се събират таксите, на концисионер.
В случая с
протестираната разпоредба на чл. 47 от НОАМТЦУТОЧ, събирането на таксите за
гробни места, е възложено на „Обредни дейности” ЕООД, гр. Чирпан. Съгласно
чл.10, ал.1 от Наредбата за организация и управление на гробищен парк Чирпан и
гробищата в другите населени места на общината, гробищният парк на територията
на гр. Чирпан, както и намиращите се в него сгради и съоръжения, общинска
собственост, се управляват, стопанисват и поддържат от специализирано общинско
търговско дружество "Обредни дейности – Чирпан" ЕООД, регистрирано по
Търговския закон с капитал 100% общинска собственост. Възлагането събирането на
местни такси по чл.6, ал.1, б. „ж” във вр. с чл.120 от ЗМДТ на търговско
дружество, без сключен договор за концесия за възлагане предоставянето на
услугите, за които се събират таксите, е в нарушение на чл.9а, ал.1 и ал.6 и
чл.121 от ЗМДТ. Този извод не се променя от обстоятелството, че "Обредни
дейности” ЕООД гр. Чирпан е търговско дружество, регистрирано по Търговския
закон с капитал 100% общинска собственост. Независимо, че собственик на
капитала на едноличните търговски дружества с държавно или общинско имущество,
е държавата /респ. общината/, тези дружества са частноправни субекти –
юридически лица – търговци по см. на ТЗ. За разлика
от общинските предприятия /представляващи форма на осъществяване на
самостоятелна дейност от общината за управление на общинско имущество, за
задоволяване потребности на населението, осигуряването изпълнението на общински
дейности и свързаните с това доставки на стоки и услуги/, които общински
предприятия се създават като специализирани звена на общината и осъществяват
дейността си на извънбюджетна сметка въз основа на правилник, приет от
общинския съвет, едноличните търговски дружества с общинско имущество /каквото
е и „Обредни дейности” ЕООД, гр. Чирпан/, са самостоятелни ЮЛ и не
представляват част от общинската администрация т.е нямат статут на „звена” на
общината. След като специалният закон, уреждащ обществените отношения свързани
с местните данъци и такси, в разпоредбите на чл.9а, ал.1 и чл.121 от ЗМДТ
императивно определя събирането на местните такси /вкл. тези за гробни места/
да се извършва от общинската администрация в т.ч чрез служби на общината
/доколкото не е налице изключението по чл.9а, ал.6 от ЗМДТ/, недопустимо е да
се възлага събирането на местни такси на търговски дружества, включително и
такива, регистрирани с капитал 100% общинска собственост. Този извод следва и
от определянето на местните такси, установени по основание в ЗМДТ, като
публични общински вземания съгласно чл.162, ал.2, т.3 от ДОПК, което ограничава
възможността с подзаконов нормативен акт органът на местно самоуправление да възлага
събирането им на частноправни субекти – търговски дружества, извън хипотезата
на чл.9а, ал.6 от ЗМДТ. В случая липсва решение на Общински съвет – Чирпан, с
което да е определено местните такси по чл.6, ал.1, б. „ж” във вр. с чл.120 от ЗМДТ да се събират от концесионер, нито на „Обредни дейности” ЕООД, гр. Чирпан е
възложено по реда на Закона за концесиите предоставянето на посочените услуги.
По изложените съображения и при прилагането на общия
принцип по чл.15, ал.1 от ЗНА, протестираната разпоредба на чл.47 от Наредбата
за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги, приета
от Общински съвет - Чирпан, като противоречаща на чл.9а, ал.1 и чл.121 от ЗМДТ,
следва да бъде отменена, като незаконосъобразна.
С оглед изхода на делото следва да бъде
уважено искането на Окръжна прокуратура – Стара Загора за присъждане на
направените разноски, като Общински съвет – Чирпан бъде осъден да заплати на ОП
– Стара Загора сумата от 20лв., представляваща внесена такса за публикуване в
Държавен вестник на обявление за оспорването.
Водим от горните
мотиви и на основание чл.193, ал.1 от АПК, Старозагорският административен съд
Р Е Ш
И :
ОТМЕНЯ по протест на прокурор в Окръжна прокуратура – Стара Загора разпоредбата на чл.47
от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на
услуги, приета от Общински съвет - Чирпан, като
незаконосъобразна.
ОСЪЖДА Общински съвет – Чирпан да заплати на Окръжна прокуратура – Стара Загора
сумата от 20 (двадесет) лева, представляваща направените по делото разноски.
Решението подлежи на обжалване с
касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от
съобщаването му на страните.
След
влизане в сила решението да се обнародва по начина, по който е обнародвана Наредбата
за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги, приета
от Общински съвет - Чирпан.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.