Р
Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
27.11.2020 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В
ИМЕТО НА НАРОДА
|
||||||||||||||||||||
Административен |
Съд |
|
Състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
28.10 |
Година |
2020 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В открито
заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
АНГЕЛ
МОМЧИЛОВ |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
Виктор
Атанасов Айгюл
Шефки |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Мариана Кадиева |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
Георгиева |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като
разгледа докладваното от |
Ангел
Момчилов |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
КАН |
дело
номер |
116 |
по
описа за |
2020 |
година. |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Производството е касационно по реда на чл. 63, ал. 1, пр. 2 от ЗАНН във вр. с чл. 208 и сл. от АПК.
Депозирана е касационна жалба от Е.Т.Н. от ***, действащ
чрез пълномощника си адв. Н.М., против Решение № 184/09.07.2020
г., постановено по АНД № 535/2020 г. по описа на Районен съд – Кърджали. С
цитираното решение е потвърдено Наказателно постановление № 20-1947-000164/06.04.2020
г., издадено от началник РУ – Кърджали към ОДМВР гр.Кърджали, с което на Е.Т.Н.
от *** е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 300 лв. и
„лишаване от право да управлява МПС“ за срок от 6 месеца, на основание чл. 175,
ал. 3, пр. 1 от ЗДвП.
Въведени са доводи, че решението на Районен съд – Кърджали
е неправилно и незаконосъобразно, като постановено при неправилно приложение на
материалния закон и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.
Излага съображения, че в хода на производството
пред районния съд се установило допуснато съществено нарушение на процесуалните
правила при издаване на процесното НП, което се
явявало основание за отмяната му само на това основание. В тази връзка сочи, че
АУАН съдържал резолюция за изпращането му на административнонаказателната
преписка на РП – Кърджали, с оглед извършено престъпление по чл. 345, ал. 2 от НК. Съгласно чл. 33, ал. 2 от ЗАНН, при констатиране на признаци на извършено
престъпление административното производство се прекратявало, а материалите се
изпращали на съответния прокурор.
В конкретния случай с постановление на РП –
Кърджали от 02.04.2020 г. бил постановен отказ да се образува досъдебно
производство по пр. с № 649/2020 г. и материалите били изпратени на РУ –
Кърджали за преценка относно ангажиране на административнонаказателна
отговорност на Е.Т.Н.
Предвид горното, счита, че Наказателно
постановление № 20-1947-000164/06.04.2020 г. се явявало издадено при допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила, тъй като НП било издадено след
прекратяване на административнонаказателното
производство на основание чл. 33, ал. 2 от ЗАНН.
С оглед изложеното моли съда да постанови акт, с който
да отмени Решение № 184/09.07.2020 г., постановено по АНД № 535/2020 г. по
описа на Районен съд – Кърджали, след което да постанови решение по същество, с
което да отмени Наказателно постановление № 20-1947-000164/06.04.2020 г.,
издадено от началник РУ – Кърджали към ОДМВР гр.Кърджали. Претендира присъждането
на деловодни разноски.
В съдебно заседание касаторът
не се явява и не се представлява. От пълномощника адв.
Н.М. е постъпила молба с вх. № ***/*** г., в която поддържа жалбата по
изложените в нея съображения.
Ответникът по
касация – началник РУ – Кърджали към ОДМВР гр.Кърджали, редовно
призован, не се явява и не изпраща представител.
Окръжна прокуратура Кърджали, чрез прокурор Г.,
оспорва касационната жалба като неоснователна и предлага решението на Районен съд
- Кърджали да бъде оставено в сила като правилно и законосъобразно. Релевира съображения, че
административното нарушение било безспорно доказано и съдебното производство не
били допуснати съществени нарушения на съдопроизводствените
правила, респ. визираните в жалбата касационни основания не били налице.
Административен съд - Кърджали, в настоящия съдебен състав, след като извърши проверка на атакуваното решение и прецени допустимостта и основателността на касационната жалба, с оглед наведените в нея касационни
основания, приема за установено следното:
Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от страна по делото, за
която то е неблагоприятно
и като такава е процесуално
допустима.
Релевираните от касатора основания за необоснованост и незаконосъобразност на атакуваното решение, както и
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила се явяват касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 и т.
2 от НПК.
Разгледана по същество, депозираната касационна жалба се явява неоснователна по следните съображения:
С обжалваното решение, Районен съд Кърджали е потвърдил
Наказателно постановление № 20-1947-000164/06.04.2020 г., издадено от началник
РУ – Кърджали към ОДМВР гр.Кърджали, с което на Е.Т.Н. от *** е наложено
административно наказание „глоба“ в размер на 300 лв. и „лишаване от право да
управлява МПС“ за срок от 6 месеца, на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП,
както и на основание Наредба № Iз-2539 на МВР са отнети 10 контролни точки.
Районният съд е приел, че АУАН и НП са издадени от
компетентни органи и при съставянето им не са допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила, респ. отговарят на изискванията на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. Нарушението било описано с всички относими към
състава признаци, а именно били посочени обстоятелствата, при които е извършено
и нарушителят бил индивидуализиран. От доказателствата по делото безспорно се
установявало, че санкционираният правен субект е осъществил състава на посоченото
в акта и постановлението нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.
Налице било съответствие между обстоятелствата на
описаното в акта и наказателното постановление нарушение с посочената като
нарушена разпоредба, а също и санкционната такава.
Извършвайки своята проверка в рамките на приетите
за установени от предходната съдебна инстанция факти и обстоятелства,
Административен съд – Кърджали намира, че доводите, изложени в касационната жалба
на пълномощника на Е.Т.Н. ***, са неоснователни и релевираните
отменителни основание не са налице. В тази връзка
като е приел, че описаното в АУАН и НП нарушение е установено от обективна и
субективна страна, районният съд не е допуснал нарушения при анализа и оценката
на доказателствата. Съответствието между приетото от съда и установеното от
доказателствата, както и между приетото от съда и направените от него изводи,
води до обоснованост на постановеното решение.
Касационният съдебен състав изцяло
споделя изводите на районния съд, поради което и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК препраща към мотивите на първоинстанционния съд.
За прецизност следва да се отбележи следното:
На първо място, не са налице допуснати нарушения на
административнонаказателния процес при установяване
на нарушението. В тази връзка следва да се отбележи, че процесният
АУАН е съставен в съответствие с изискванията на чл. 40, ал. 3 от ЗАНН, а
именно в присъствието на нарушителя и свидетелите, които са присъствали при
извършване на нарушението. Актът съдържа всички необходими реквизити, съгласно
нормата на чл. 42 от ЗАНН и е надлежно предявен за запознаване и връчен на
нарушителя, който е подписал акта без възражения.
Основание за отмяната на наказателното постановление
би било наличието на допуснати съществени нарушения при съставянето на АУАН или
съществени нередовности в неговото съдържание, които са
довели до ограничаване правото на защита на лицето, чиято административнонаказателна
отговорност е ангажирана, или възпрепятстват съдебната проверка за
законосъобразност на издаденото наказателно постановление. В конкретния случай такива
не се констатират.
На следващо място, според настоящия състав,
неоснователни са доводите за допуснати съществени нарушения на процесуалните
правила, аргументирани с обстоятелството, че процесното
Наказателно постановление № 20-1947-000164/06.04.2020 г. е било издадено след прекратяване
на административнонаказателното производство на
основание чл. 33, ал. 2 от ЗАНН поради което така въведения довод се явява
неоснователен.
В този връзка безспорно е, че по процесното деяние е налице произнасяне от Районна
прокуратура – Кърджали, като с Постановление за отказ да се образува досъдебно
производство от 02.04.2020 г. е отказано образуването на досъдебно производство
за извършено престъпление по чл. 345, ал. 2 от НК срещу Е.Т.Н.. Не е налице
обаче хипотезата на чл. 36, ал. 2 от ЗАНН, респ. липса на образувана
административна преписка или прекратена такава с мотивирана резолюция на АНО,
поради което обосновано и законосъобразно се явява издаването на атакуваното
наказателно постановление въз основа на процесния
АУАН № 164/04.03.2020 г. Прекратяването на административнонаказателното
производство е изцяло от компетентността на органите по чл. 47 от ЗАНН, а в
случая върху процесния АУАН липсва каквото и да е
отбелязване, удостоверяващо изявление на компетентния орган за прекратяване на
преписката. Твърдението в касационната жалба, че е налице резолюция да бъде
изпратена преписката на РП за реализирането на отговорност по чл. 345, ал. 2 от НК, е неоснователна и не намира опора в съдържанието на релевантния акт за
нарушение, където такава липсва. Цитираната съдебна практика от касатора е неотносима по делото,
тъй като касае случай, при който в АУАН е била надлежно поставена резолюция от
административния орган. Следва да се отбележи, че Наказателно постановление № 20-1947-000164 е
издадено на 06.04.2020 г., а АУАН е съставен на 04.03.2020 г., т.е. спазен е срокът
по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН.
На следващо място неоснователни са твърденията за допуснато
от първоинстанционния съд нарушение на материалния
закон. От фактическа страна пред на районния съд е било установено, че на 04.03.2020
г. в ***, на ул.„***“, Е.Т.Н. е управлявал товарен автомобил „Мерцедес 208 Д“ с
рег. № ***, закупен от лицето с договор за покупко-продажба от 26.11.2019 г.
При извършената справка от служителите на РУ-Кърджали е констатирано, че
автомобилът е с прекратена регистрация на основание чл. 143, ал. 15 от ЗДвП,
считано от 27.01.2020 г.
Съгласно чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, по пътищата,
отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и
ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер,
поставени на определените за това места. По пътищата, включени в обхвата на
платената пътна мрежа, се допускат само пътни превозни средства, за които са
изпълнени задълженията по установяване на размера и заплащане на пътните такси
по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата.
Разпоредбата на чл. 143, ал. 15 от ЗДвП, регламентира,
че служебно, с отбелязване в автоматизираната информационна система, се
прекратява регистрацията на регистрирано пътно превозно средство на собственик,
който в срок от придобиването не изпълни задължението си да регистрира
превозното средство.
В конкретния случай не е спорно, че управляваният
от касатора автомобил на 04.03.2020 г. е бил със
служебно прекратена регистрация, поради
неизпълнение на задължението на Н., в качеството му на собственик да регистрира
МПС в законоустановения срок от придобиването му. С
други думи към описаната в АУАН и НП дата автомобилът не е бил регистриран по
надлежния ред, с което е осъществен съставът на чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП.
Цитираната норма съдържа в себе си две хипотези, обуславящи ангажирането на административнонаказателна отговорност: на водач, който
управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред
(1); на водач, който управлява моторно превозно средство, което е регистрирано,
но е без табели с регистрационен номер (2). С оглед това, че на 04.03.2020 г. касаторът е управлявал товарен автомобил „Мерцедес 208 Д“ с
рег. № ***, който е бил със служебно прекратена регистрация, то към посочената
дата автомобилът се явява нерегистрирано МПС по смисъла на закона, поради което
е осъществен съставът на чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП.
На следващо място следва да се отбележи, че редът
за служебното прекратяване на регистрацията на моторни превозни средства и
ремаркетата, теглени от тях, е нормативно
установен в чл. 18б от Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет,
спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и
възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета,
теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни
превозни средства (Загл. изм. и доп. - ДВ, бр. 105 от 2002 г., изм., бр. 67 от
2012 г., бр. 20 от 2018 г.) В чл. 18б, ал. 1, т. 10 от Наредбата е въведено
като основание за служебно прекратяване на регистрацията по реда на чл. 143,
ал. 15 от ЗДвП, на регистрирано пътно превозно средство на собственик, който в
двумесечен срок от придобиването не изпълни задължението си да регистрира
превозното средство. Изискването за отнемане на регистрационния талон и
регистрационните табели е предвидено при служебно прекратяване на регистрацията
на основание чл. 143, ал. 11 от ЗДвП в случаите на глава шеста по ЗДвП (чл. 171 и сл. от ЗДвП ),
което е различно основание за служебно прекратяване на регистрацията на
регистрирано пътно превозно средство и очевидно е неотносимо
за процесния случай.
Нормата на чл. 145, ал. 2 от ЗДвП, въвежда
задължение за приобретателя на регистрирано пътно
превозно средство в срок до един месец да регистрира придобитото превозно
средство в службата за регистрация на пътни превозни средства по постоянния
адрес или адрес на регистрация на собственика, освен когато пътното превозно
средство е придобито от търговец с цел продажба. Е.Т.Н., в качеството си на приобретател на МПС - купувач по договор от 26.11.2019 г.
за покупко-продажба на товарен автомобил „Мерцедес 208 Д“ с рег. № ***, не е
изпълнил задължението да регистрира МПС, поради което след изтичане на
двумесечния срок от датата на придобиване, е възникнало основанието по чл. 143,
ал. 15 от ЗДвП. Посочената разпоредба не въвежда задължение за уведомяване на
собственика на пътното превозно средство, чиято регистрация е прекратена, за
разлика от нормата на чл. 143, ал. 10 от ЗДвП. Незнанието на наказаното лице,
че неизпълнение на задължението за регистрация е съпроводено със нормативно
установена санкция, не е основание за отпадане на административнонаказателната
отговорност. В този смисъл касационният съд изцяло споделя изложените от
районния съд мотиви в тази насока.
В конкретния случай не са налице предпоставките за
приложението на чл. 28 от ЗАНН, респ. осъщественото деяние не се отличава с
липса на обществена опасност или с явно незначителна такава, различаваща се от
обикновените случаи на административни нарушения от този вид.
Наложените наказания, в ориентирани към минимално
установения от закона минимум, са съобразени с обществената опасност на
деянието и явяват в съответствие с целта на закона и чл. 27 от ЗАНН.
В заключение, правилно и в съответствие с нормата
на чл. 63, ал. 5 във вр. с ал. 3 от ЗАНН във вр. с чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24е от НЗПП
и предвид потвърждаването на обжалваното наказателно постановление, районният
съд е присъдил в полза на ОДМВР - Кърджали разноски в размер на 80 лв.,
представляващи юрисконсултско възнаграждение, в
съответствие с изхода на делото и надлежно релевираното
искане за това от юрисконсулт М. П.
Предвид горното, настоящият съдебен състав
намира депозираната касационна жалба от пълномощника на Е.Т.Н. за неоснователна, поради което и процесното решение на Районен съд – Кърджали, като законосъобразно,
респ. постановено при липса на допуснати нарушения на материалния закон и
съществени нарушения на съдопроизводствените правила,
следва да бъде оставено в сила.
При този изход на делото, по отношение
на касатора не са налице основанията на чл. 63, ал. 3
от ЗАНН, поради което не следва да бъдат присъждани деловодни разноски.
Водим от горното и
на основание чл. 221, ал. 2 от АПК и във
връзка с чл. 63, ал. 1, предл. ІІ от ЗАНН,
Административният съд
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 184/09.07.2020 г., постановено по АНД № 535/2020 г. по описа
на Районен съд – Кърджали.
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.