Определение по дело №8/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 януари 2020 г. (в сила от 17 януари 2020 г.)
Съдия: Михаил Драгиев Русев
Дело: 20207240700008
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 януари 2020 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№9                                          гр. Стара Загора                       09.01.2020 год.

 

Старозагорският административен съд, в закрито заседание на   девети януари през две хиляди и двадесета година, шести състав:

 

                                                   Административен съдия: МИХАИЛ РУСЕВ

 

при участието на секретаря................................, като разгледа адм. дело №8 по описа за 2020 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на Главния архитект на Община Стара Загора против Заповед №ДК-11-СЗ-13/09.12.2019 год. на Началника на РДНСК-Стара Загора, с която на основание чл. 156, ал. 3 от ЗУТ са отменени инвестиционен проект, одобрен на 25.07.2019 год. и разрешение за строеж №19-590/20.11.2020 год., издадено от главния архитект на Община Стара Загора за строеж: „Апартамент и ателие за творческа дейност /делба и преустройство на апартамент №12 с идентификатор 68850.505.158.1.27 със ЗП=107.27 кв.м. в ателие за творческа дейност дял I със ЗП=45.69 кв.м. и прилежащо избено помещение №8 и апартамент дял II със ЗП=49.38 кв.м. и прилежащо таванско помещение №18§ общ коридор за двата обекта със ЗП“7.20 кв.м./, строеж IV категория, находящ се в УПИ I -158, кв.3901 по плана на гр. Стара Загора, представляващ поземлен имот с идентификатор 68850.505..158 по КК на гр. Стара Загора с административен адрес: ул.“***и възложител М.П.Ж.“.

Съдът след преценка на материалите по делото, съобрази представените с жалбата писмени доказателства и достигна до следните изводи:

Съгласно чл.215, ал.1 от ЗУТ индивидуалните административни актове по този закон, отказите за издаването им и административните актове, с които те са отменени или оставени в сила, могат да се обжалват пред съответния административен съд по местонахождението на недвижимия имот. Разпоредбата на чл.149, ал.1 от ЗУТ сочи, че за издаденото разрешение за строеж или за отказа да се издаде такова разрешение се съобщава на заинтересуваните лица при условията и по реда на Административнопроцесуалния кодекс, като в ал.2 изчерпателно са посочени кои са заинтересувани лица по ал.1 на чл.149 от ЗУТ.

 

Органите, издали разрешение за строеж, уведомяват писмено съответните органи на Дирекцията за национален строителен контрол по местонахождение на строежа за издадените разрешения за строеж и заповеди за допълването им по чл.154, ал.5 от ЗУТ и изпращат копия от тях в 7-дневен срок от издаването им. Съгласно чл.215, ал.5 от ЗУТ в производството пред съда по дела, образувани по повод оспорване на заповеди за отмяна на разрешения за строеж по реда на чл.156, ал.3 от ЗУТ, се призовават Дирекцията за национален строителен контрол, органът, издал разрешението за строеж, и заинтересуваните лица. При това ново законодателно разрешение органът, издал разрешението за строеж няма право да обжалва заповедта по чл.156, ал.3 от ЗУТ.

По отношение на Главния архитект заповедта на Началника на РДНСК, издадена в производство по чл.156, ал.3 от Закона за устройство на територията се явява контролен административен акт, постановен в производство, изрично предвидено в закона, без да е необходимо подаването на жалба от когото и да е било. Касае се за законов предвиден служебен контрол, предвиждащ служебна проверка на индивидуалните административни актове по ЗУТ. Като издател на контролирани в това производство индивидуални административни актове Главният архитект няма право на административно оспорване на процесната заповед, тъй като самата заповед не засяга, не нарушава, нито застрашава негови законни права, свободи и интереси в качеството му на административен орган, а доколкото вменява задължения, те се основават на специалните разпоредби на ЗУТ, регламентиращи, както неговите правомощия да издава административни актове така и правомощията на началника на РДНСК в производството по обжалването на тези актове. Отделно от горното процесната заповед подлежи на обжалване от заинтересованите лица, чийто кръг е определен в нормата на чл.149, ал.2 от ЗУТ, като Главния архитект не е измежду изчерпателно посочените лица, които имат право да оспорват посочения в ал.1 от същата разпоредба индивидуален административен акт. Преди изменението на разпоредбата на чл. 215, ал.5 от ЗУТ с ДВ бр. 25 от 2019 год. бе посочено изрично, че органът, издал акта по чл.216, ал.1, има право да обжалва заповедта по чл.156, ал.3, което правомощие в актуалната редакция е отречено. Лица, които са правно легитимирани да обжалват Заповед №ДК-11-СЗ-13/09.12.2019 год. на Началника на РДНСК Стара Загора е възложителят посочен в отмененото разрешение за строеж, по реда предвиден в чл.156, ал.4 във вр. с чл.215, ал.4 от ЗУТ.

 

Призоваването на Дирекцията за национален строителен контрол, и органът, издал разрешението за строеж, така както е посочено в чл.215, ал.5 от ЗУТ, не е идентично с правото на жалба и наличието на активна процесуална легитимация на Главния архитект да оспорва актовете постановени в производството по чл.156, ал.3 от ЗУТ.

Съгласно чл.147, ал.1 от АПК право да оспорват административния акт имат гражданите и организациите, чиито права, свободи или законни интереси са нарушени или застрашени от акта, или за които този акт поражда задължения. Съгласно тази разпоредба и чл.120 от Конституцията на Република България съдебното оспорване в административния процес представлява процесуален ред за разрешаване на спорове между граждани и организации от една страна и администрацията от друга, възникнали по повод издадени от администрацията административни актове, а не между различни административни органи в това им качество. Горният принцип е залегнал и в приложимия специален закон - ЗУТ, изрично определящ кръга на заинтересованите лица с право на жалба.

Предвид изложените съображения жалбата се явява процесуално недопустима поради липса на активна процесуална легитимация по отношение на оспорващия и като такава следва да се остави без разглеждане, а образуваното съдебно производство следва да бъде прекратено. Въпросът за допустимостта на жалбата се следи служебно от съда като абсолютна положителна процесуална предпоставка за разглеждането й, поради което и на основание чл.159, т.4 от АПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Главният архитект на Община Стара Загора против Заповед №ДК-11-СЗ-13/09.12.2019 год. на Началника на РДНСК-Стара Загора, като процесуално недопустима.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело №8 по описа на Административен съд – Стара Загора за 2020 год.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба в 7 - дневен срок от получаване на съобщението пред Върховен административен съд.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: