Определение по дело №2624/2023 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 173
Дата: 8 януари 2024 г.
Съдия:
Дело: 20237050702624
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 ноември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 173

Варна, 08.01.2024 г.

Административният съд - Варна - XVII състав, в закрито заседание на пети януари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: МАРИЯ ИВАНОВА-ДАСКАЛОВА
   

като разгледа докладваното от съдията административно дело2624/2023 г. на Административен съд - Варна, за да се произнесе, взе предвид следното:

Административното дело е образувано по постъпила с вх.№16973/27.11.2023г. жалба от „Пристанище Варна“ ЕАД - [населено място] против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № В-0123/26.09.2023г. на Главен инспектор в РО"Проверка и контрол на качеството на течните горива Северна България" в ДАМТН, потвърдена с Решение №2010-665/12.10.2023г. на Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор. В жалбата е формулирано особено искане на основание чл.166, ал.4 от АПК да бъде спряно изпълнението на оспорената заповед, с която временно е спряно разпространението на течно гориво - гориво за дизелови двигатели в количество 26810L на обект - бензиностанция "ГСМ Пристанище Варна Запад" №2 от бензиноколонка №2, свързана с резервоар №2, допуснато по силата на чл.56, ал.3 от Закона за енергията от възобновяемите източници.

Във връзка с искането за спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на заповедта жалбоподателят твърди, че Пристанище Варна съгласно ПМС № 181 от 20.07.2009г. е в списъка на стратегическите обекти и дейности, които са от значение за националната сигурност и които са част от т.нар. "критична инфраструктура" на страната, имаща за цел да осигури безопасността на населението, с за определяне на стратегически обекти и дейности, които са от значение за националната сигурност. С изпълнението на атакуваната заповед се поставяла в опасност националната сигурност на страната. Цитира се §1, т.15 от Закона за защита при бедствия, съгласно който критичната инфраструктура е система или части от нея, които са от основно значение за поддържането на жизненоважни обществени функции, здравето, безопасността, сигурността, икономическото или социалното благосъстояние на населението и чието нарушаване или унищожаване би имало значителни негативни последици за РБългария в резултат на невъзможността да се запазят тези функции. По аргумент от тази презумпция се твърди, че временното спиране на функционирането на бензиноколонката и невъзможността за достъп до горивото в резервоар 2 на бензиностанцията на Пристанище Варна-Запад представлява нарушаване на критичната инфраструктура, което води до невъзможност да се запазят функциите й, което води до значителни негативни последици по силата на закона. Изтъква се, че Пристанище Варна има нормативно установен ангажимент в осигуряване защитата на живота и здравето на населението, опазване на околната среда и имуществото при бедствия. Невъзможността да се използва горивото в резервоар №2 на бензиностанцията рефлектирало неблагоприятно върху дейността и функционирането на пристанището, тъй като горивото се използвало единствено там. Цялата товаро-разтоварна дейност на територията на Варна-Запад се извършва с техника и механизация, която се зарежда от въпросната бензиностанция. Пристанището няма друг обект или източник, в който се съхранява гориво, за да го използва за дейността си, освен бензиностанцията на пристанищния терминал Варна-Изток, отдалечен на 20 км. от терминал Запад. Считат, че не е обществено оправдано сигурността на страната да бъде поставена в опасност, поради наложена възбрана да се използва гориво; че дори горивото да не отговаря на съдържанието на биогориво в течните горива, то националната сигурност е с приоритетно значение. При спиране на предварителното изпълнение на акта няма да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта, докато компрометирането на част от инфраструктурата на пристанището чрез забрана за ползването й, каквато мярка е наложена, ще доведе до значителни негативни последици. Техниката, която използва горивото не излизала извън пределите на терминала, поради което използваното гориво не можело да доведе до значителни последици за околната среда. „Пристанище Варна“ ЕАД като изцяло държавно предприятие осъществява държавната политика в областта на сигурността, транспорта, икономиката и има задължение да поддържа непрекъснат работен процес, при който взаимодействието между кораби, пристанищна администрация, терминал е непрекъсната. Твърди се, че забавянето или затруднението на този работен процес ще доведе до намаляване на оборотите на пристанището и затруднение на държавната политика в областите на транспорта и икономиката. Бавното обработване на товари или намаление на обемите ще обуслови настъпване на труднопоправими вреди, които многократно ще надвишат ефекта от спиране използването на горивото в резервоара за нуждите на техниката работеща на територията му. Поради това се твърди наличие на предпоставките в чл.166 от АПК за спиране на предварителното изпълнение на заповедта, допуснатото по силата на закона.

С допълнителна молба в изпълнение на указания на съда от жалбоподателя е представено доказателство за заплатена държавна такса за образуване на делото и доказателства за нови обстоятелства, настъпили след издаването на Заповедта за прилагане на ПАМ № В-0123/26.09.2023г., както следва: Заповед №1002-527/25.10.2023г. на Кмета на О. Д. за подготовна на зимния сезон и издадената във връзка с нея Заповед №57/16.11.2023г. на директора на Пристанищен терминал Варна-Запад, Писмо рег.№РД-23-7706-150/5/24.10.2023г. в изпълнение на Заповед рег.№РД-23-7706-150/23.10.2023г. на Областния управител на област с админ. център Варна относно участие в Щаб за изпълнение на областния план при защита при бедствия и Указания относно условията, реда и основните дейности по актуализация на военновремените планове и острочването на запасни и техника - запас от повикване във въоръжените сили при мобилизация за втори етап на отчетния период - 2022-2023г., рег.№Яв-5/09.02.2023г. утвърдени от Зам.-кмета на Община Варна.

От материалите по делото и представените от жалбоподателя писмени доказателства във връзка с производството по чл.166 от АПК се установи следното:

„Пристанище Варна“ ЕАД е сключило договор от 29.09.2022г. с „Крис Ойл Транс“ ЕООД за доставка на горива - за рамкови доставки на дизелово гориво В6 – със 6% съдържание на биокомпонент и Е5 – без съдържание на биокомпонент, за нуждите на „Пристанище Варна“ ЕАД. Представена е техническа спецификация за горивото предмет на договора, като дизеловото гориво Е5 без съдържание на биокомпоненти е посочено, че е за извънпътна техника и трактори. Представена е фирмена техническа спецификация от „Лукойл Нефтохим Бургас“ АД относно техническите изисквания за гориво за извънпътна техника и трактори.

На 26.09.2023г. е издадена ЗППАМ, с която временно е спряно за „Пристанище Варна“ ЕАД разпространението на течно гориво за дизелови двигатели количество 26810л на обект - бензиностанция „ГСМ Пристанище Варна Запад №2“ от бензиноколонка 2, свързана с резервоар № 2, тъй като е установено, че горивото не съответства на изискванията на чл.48, ал.2 от ЗЕВИ за съдържание на биогориво. В заповедта не е посочен краен срок, нито период, за който временно е спряно разпространението на горивото от колонка №2 свързана с резервоар 2 на бензиностанцията, поради което се налага извода, че наложената ПАМ действа към датата на подаване на жалбата с особеното искане и към настоящия момент.

От представените от жалбоподателя с допълнителната молба писмени доказателства, се установява, че месец след издаване на процесната заповед за налагане на ПАМ, на 25.10.2023г. от Кмета на О. Д. е издадена Заповед №1002-527/25.10.2023г. , с която на основание чл. 44, ал. 1 и 2 от ЗМСМА, чл. 65, ал,1 от Закона за защита при бедствия, във връзка с подготовката на общината за зимен сезон 2023/2024г. с цел осигуряване на нормално функциониране на инфраструктурата, предприемане на превантивни мерки за намаляване на последствията за населението, недопускане на аварии, катастрофи и осигуряване на нормална пътна обстановка на територията на О. Д. при зимни условия е наредил:

1/ до 13.11.2024г. ръководителите на търговските дружества, фирми, предприятия и т.н. на територията на О. Д. със своя Заповед да разпоредят на ръководния състав, служителите, технологичният и обслужващ персонал за предприемане на необходимите действия за осигуряване на нормална дейност на Общината, търговските дружества, производствени предприятия и земеделски кооперации при зимни условия;

2/ на основание чл. 35 от Закона за защита при бедствия да се актуализират съставите на Щабовете за ръководство на НАВР /Неотложни аварийно-възстановителни работи/ при бедствия, както и съставите на изградените групи и формирования за действие при бедствия и извънредни ситуации. Да се определи, подготви, окомплектова необходимата техника, като се разработят и приемат планове за работа при зимни условия. Копие от същите да се предостави на О. Д.;

3/ с цел осигуряване на нормални условия за живот и трудова дейност на територията на общината предприятията при зимни условия, в утвърдения от мен план за снегопочистване на Община ДЕВНЯ през зимния период 2023/2024 година, който е неразделна част от настоящата Заповед, са определени участъците от пътната мрежа на Общината и вътрешнозаводските пътища, подлежащи на почистване от съответното дружество/фирма, предприятие, ЗК/;

4/определената техника за действие през зимния период, да се обезпечи с необходимите количества ГСМ и да се заделят запаси от суровини и хранителни продукти, както и място за почивка на тези, на които ще им е невъзможно да се приберат по домовете си поради усложняване на зимната обстановка;

5/до 15.11.2023г. в Общинска администрация да се изпрати екземпляр от Заповедта на Ръководителя на дружеството (фирмата, предприятието, кооперацията) с плана за работа, списък на обезпечената техника, телефонните номера на обслужващия персонал и отговорника по защита при бедствия, начините за привеждането им в готовност за работа при извънредни ситуации вследствие бедствия в усложнена зимна обстановка;

6/ на основание чл. 65. ал. ал. 2.. т. 5 от Закона за защита при бедствия в своите Заповеди по т. 1 от настоящата Заповед да се определи броят, типът и марката на техниката, която реално е възможно да бъде предоставена за подпомагане на общинския щаб при тежка метеорологична обстановка през зимния период, както а при възникване на други бедствия и аварии на територията на О. Д. през 2023 - 2024 г. До 11.11.2023 г. на [тел. номер] *** *** или *** в сектор Защита при бедствия при О. Д. да се съобщи броят, видът и марката на определената техника, имената и адресите на водачите и начина за връзка и взаимодействие с тях и т.н.

В изпълнение на тази заповед от директора на Пристанищен терминал Варна-Запад е издадена Заповед №57/16.11.2023г., с която за подготовката на общината за зимния сезон 2023-2024г. и осигуряване нормалното функциониране на инфраструктурата, предприемане на превантивни мерки за намаляване последствията за населението, недопускане на аварии, катастрофи и осигуряване на нормална пътна обстановка на територията на О. Д. при зимни условия, както и за своевременно почистване от сняг района на Пристанище Варна - запад и пътищата определени за почистване от О. Д. наредил:

1/ръководител смяна на Пристанище Варна - Запад и механик дежурен ,,Тилова механизация" да организират провеждане на снегопочистване, като осигурят необходимата техника и водачи както определил техниката и дежурните водачи на отделните смени, с телефона за връзка;

2/ посочил като район за почистване и поддържане - района определен по Плана на О. Д., с обхват: от разклона на пътя ТЕЦ„Девен-Солвей" и „Солвей-Соди"АД, ж.п. подлеза, ж.п. гара Повеляново, Пристанищен терминал „Варна-запад" до входа на крайезерния път, както и района на Пристанищен терминал „Варна-запад";

3/наредил почистването на снега да се организира веднага след спиране на снеговалежите или при неотложна необходимост;

4/наредил ръководител смяна след организиране и почистване на определените пътища от О. Д. да докладва на Дежурния по Община Девня на [тел. номер]/***;

5/наредил ръководител смяна ежедневно докладва за пътната обстановка в района на пристанището на Дежурен на ОбСС - Девня до 05.15часа.

При така установените факти и обстоятелства от представените от страните доказателства, съдът достигна до следните изводи:

Искането за спиране на допуснатото по закон предварително изпълнение на оспорваната ЗППАМ е направено от активно легитимирано лице, с правен интерес, при наличие на висящо редовно производство по оспорване на заповедта, поради което е допустимо.

Разгледано по същество, искането е основателно.

Съгласно чл. 166, ал. 4 от АПК допуснатото предварително изпълнение на административен акт по силата на отделен закон, когато не се предвижда изрична забрана за съдебен контрол, може по искане на оспорващия да бъде спряно от съда при условията на ал. 2. Според чл. 166, ал. 2 от АПК, при всяко положение на делото до влизането в сила на решението, по искане на оспорващия, съдът може да спре предварителното изпълнение, допуснато с влязло в сила разпореждане на органа, издал акта по чл. 60, ал. 1, ако то би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда. Изпълнението може да се спре съгласно изр.2 на ал.2 на чл.166 само въз основа на нови обстоятелства.

От анализа на цитираните разпоредби следва, че за да бъде спряно предварителното изпълнение, жалбоподателят следва да заяви и докаже липсата на предпоставките, предвидени в разпоредбата на чл. 60, ал. 1 АПК, както и вида и вероятността за настъпване на твърдените вреди от изпълнението, за да се прецени дали са значителни или трудно поправими, като основание за спирането. За да допусне предварително изпълнение по силата на закона, законодателят е презумирал наличието на предпоставките по чл. 60, ал. 1 АПК и тяхното съществуване не следва да се доказва от органа. Жалбоподателят следва да докаже наличието на някоя от посочените в чл. 60, ал. 1 АПК предпоставки, в резултат на което по отношение на него да е налице защитим по смисъла на чл. 60, ал. 1 АПК интерес, противопоставим и с по-голяма тежест от презумирания от законодателя. Жалбоподателят следва да обоснове твърде вероятното настъпване на значителни или трудно поправими вреди за себе си. За значителни се преценяват вреди, които имат определено материално изражение, а като трудно поправими – вреди, които ограничават/засягат основни права и/или ценности. Необходимо е да се докаже и високата вероятност за тяхното настъпване.

Основателни и доказани са твърденията в жалбата, че продължаващото вече месеци временно спиране на използването на колонка №2 и невъзможността за достъп до горивото в резервоар 2 от ведомствената му бензиностанция затруднява дейността на територията на Пристанище Варна -Запад, т.е. дейността на „Пристанище Варна“ ЕАД. Основателно се изтъква в искането за спиране, че дружеството има ангажименти свързани с осигуряване на проходимостта, безопасността и опазването на живота, здравето и имуществото на гражданите през зимата. Конкретни са вменените на дружеството задължения свързани със Закона за бедствията и авариите, съгласно издадената след обжалваната заповед, заповед на Кмета на Община Девня по обезпечаване на зимния сезон. Съгласно утвърдения План жалбоподателят като държавно предприятие е задължено да обезпечи служители, водачи на техника, машини и необходимите за тях гориво-смазочни материали за снегопочистване и поддръжка на определения му район с обхват: от разклона на пътя ТЕЦ„Девен-Солвей" и „Солвей-Соди"АД, ж.п. подлеза, ж.п. гара Повеляново, Пристанищен терминал „Варна-запад" до входа на крайезерния път, както и района на Пристанищен терминал „Варна-запад". Поради това основателно и доказано е посоченото от дружеството, че евентуалните вреди за околната среда от използването на горивото в резервоар №2 на ведомствената му бензиностанция са значително по-малки от негативните последици, които би оказала невъзможността му да обезпечи с гориво техниката, която е определило за снегопочистване и поддържане на определения му район от община Девня, че поставянето му в затруднение и невъзможност да осъществи поддръжката на важните обекти в поверения му район ще засегне изключително неблагоприятно жизненоважни обществени функции, здравето, безопасността, сигурността, икономическото или социалното благосъстояние на населението. Основателно и доказано е твърдението, че макар и временно, продължаващото през зимните месеци спиране на функционирането на бензиноколонката и невъзможността за достъп до горивото в резервоар 2 на бензиностанцията на Пристанище Варна - Запад представлява нарушаване на критичната инфраструктура, което води до невъзможност да се запазят функциите й, което обуславя настъпването на евентуални значителни и трудно поправими вреди за предприятието, за работещите в него и за населението. Същевременно спирането на предварителното изпълнение на акта няма да създаде непосредствена опасност за живота и здравето на гражданите.

Поради това искането следва да бъде уважено като основателно и доказано и да бъде постановено спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнението на Заповедта за прилагане на ПАМ № В-0123/26.09.2023г. на Главен инспектор в РО"Проверка и контрол на качеството на течните горива Северна България" в ДАМТН,

Водим от горното, Съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

СПИРА изпълнението на Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № В-0123/26.09.2023г. на Главен инспектор в РО"Проверка и контрол на качеството на течните горива Северна България" в ДАМТН.

Определението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му по реда на глава ХІІІ от АПК.

 

 

 

Съдия: