Решение по дело №4303/2020 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 260451
Дата: 23 ноември 2020 г. (в сила от 9 декември 2020 г.)
Съдия: Атанас Тодоров Шкодров
Дело: 20203110204303
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 октомври 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер       260451/23.11.2020г.

Година 2020                                                                                                             гр.ВАРНА

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

ВАРНЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД                     ЧЕТВЪРТИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

На двадесет и трети ноември                                          година две хиляди и двадесета

В публично заседание в следния състав:

 

  ПРЕДСЕДАТЕЛ: АТАНАС ШКОДРОВ

Секретар ИВАНКА ДРУМЕВА

Прокурор ПЛАМЕН ХАРАЛАМБИЕВ

 

като разгледа докладваното от Председателя наказателно административен характер дело номер 4303 по описа за 2020 година.

 

Р Е Ш И :

 

ПРИЗНАВА обвиняемия Д.А.А., роден на *** ***, българин, български гражданин, със средно образование, неженен, неосъждан, работи, ЕГН **********, ЗА ВИНОВЕН В ТОВА, ЧЕ:

На 30.06.2018 г. в гр. Варна, при управление на МПС – лек автомобил „Хонда Акорд“ с рег. № В 7133 РХ, нарушил правилата за движение – чл.6 т.1 от ЗДвП: „Участниците в движението съобразяват своето поведение със сигналите на длъжностните лица, упълномощени да регулират или контролират движението по пътищата, както и със светлинните сигнали, с пътните знаци и пътната маркировка.“ и чл.65 т.1 от Правилника за прилагане на ЗДвП: „ Стрелка за указване на посоката за движение М10 указва задължителната посока на движение от съответната пътна лента“ и по непредпазливост причинил 2 средни телесни повреди на М.И.Р., изразяващи се в счупване на от 4-то до 7-мо включително десни ребра, обусловило трайно затруднение в движението на снагата за период не по-малък от 3-4 месеца и счупване на от 7-мо до 10-то включително леви ребра, обусловило трайно затруднение в движението на снагата за период не по-малък от 3-4 месеца – престъпление по чл.343 ал.1 б. „б“ вр. чл.342 ал.1 от НК, поради което и на основание чл.78А, ал.1 от НК го освобождава от наказателна отговорност и му налага административно наказание ГЛОБА в размер на 1000 /ХИЛЯДА/ ЛЕВА.

 

На основание чл. 304 от НПК ОПРАВДАВА обв. Д.А.А. по повдигнатото му обвинение за нарушаване разпоредбите на чл.25 ал.1 и чл.36 ал.1 от ЗДвП.

ОСЪЖДА обвиняемия А. да заплати направените по делото разноски в размер на 1227,90 лева в полза на ОД на МВР - Варна.

 

Решението може да се обжалва или протестира пред ВОС в 15 дневен срок от днес.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

Съдържание на мотивите Свали мотивите

МОТИВИ КЪМ РЕШЕНИЕТО ПО НАХД 4303/2020г. НА ВРС – ІV СЪСТАВ

 

Срещу обвиняемия Д.А.А., е образувано и водено досъдебно производство за престъпление по чл. 343 ал. 1 б. „Б" вр. чл. 342 ал. 1 от НК, затова че на 30.06.2018 г. в гр. Варна, при управление на МПС - лек автомобил „Хонда Акорд" с per. № В 7133 РХ, нарушил правилата за движение - чл. 25 ал. 1 от ЗДвП: Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например да излезе от реда на паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се отклони надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в друга пътна лента, да завие надясно или наляво за навлизане по друг път или в крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение." и чл. 36 ал. 1 от ЗДвП: „Завиването наляво се извършва от най-лявата пътна лента по посока на движението, а когато лентите са обозначени за движение в съответна посока - от лента предназначена за завиване наляво " и по непредпазливост причинил 2 средни телесни повреди на М.И.Р., изразяващи се в счупване на от 4то до 7мо включително десни ребра, обусловило трайно затруднение в движението на снагата за период не по малък от 3-4 месеца и счупване на от 7мо до 10то включително леви ребра, обусловило трайно затруднение в движението на снагата за период не по малък от 3-4 месеца.

С постановление от 13.02.2020 год. прокурор при ВРП е приел, че са налице основанията за освобождаване от наказателна отговорност с налагане на административно наказание по отношение на обвиняемия и е направил предложение за това.

Съдът като е взел предвид, че са налице основания за приложението на чл.78а от НК е насрочил делото за разглеждане по реда на глава ХХVІІІ от НПК.

За ВРП, уведомени- представител  се явява.

Пред съда обв.А. дава обяснения като сочи че отразеното в постановлението на ВРП отговаря на истината. Изразява съжаление за стореното. Счита , че вина за настъпилото ПТП има и водачът на другия автомобил, както и че хоризонталната пътна маркировка в процесното кръстовище не е била поставена коректно, тъй като не позволявала завой наляво.

Пострадалият от деянието – свид.Р. се явява в с.з. като заявява, че желае обвиняемият  да понесе предвидената наказателна отговорност.

По съществото на делото представителят на ВРП моли съда да признае обвиняемия за виновен по възведеното обвинение и да му наложи наказание около …….размер.

 В пледоарията си по съществото на делото процесуалният представител на обвиняемия, счита че установената фактическа обстановка е идентична с описаната в постановлението на ВРП  като  моли съда да го признае за виновен по възведеното обвинение и моли за минимално административно наказание.

В последната си дума обвиняемия изразява съжаление за случилото се. Сочи, че си е взел поука, както и че е съвестен шофьор.

 От събраните в наказателното производство доказателства, съдът прие за установено от фактическа страна следното:

На 30.06.2018 г., в около 12.25 ч., в гр. Варна по бул. „Трети март" се движел л.а. „Опел Корса" с per. № В0497ВХ в посока кв. „Вл. Варненчик", управляван от свидетелката М.-Е. А. К..

В автомобила, като пътник се возела и пострадалата М.И.Р..

По същото време в насрещното пътно платно на бул. „Трети март" в посока към центъра на гр. Варна се движел л.а. „Хонда Акорд" с peг. № В7133РХ, управляван от обвиняемия Д.А..

Двата автомобила почти едновременно достигнали до „Т" образното кръстовище на бул. „Трети Март" с бул. „Република".

Малко по - рано до кръстовището достигнал обвиняемия с управлявания от него л.а. „Хонда Акорд". Обвиняемият се движел в лява пътна лента на платното за движение, на която била поставена пътна маркировка "Стрелка за указване посоката на движение направо" -М10 -съгласно приложение No 11 от НАРЕДБА No 2 от 17.01.2001 г. за сигнализация на пътищата с пътна маркировка, което предписвало задължително поведение за водача да продължи движението си само направо.

Въпреки това, обвиняемият решил да завие наляво и да навлезе в намиращото се там локално пътно платно.

 В този момент, свидетелката М.-Е. А. К. също приближавала към кръстовището и светофарната уредба светнала жълт сигнал едновременно за двете посоки на движение. Свидетелката М.-Е. А. К. вече била приближила твърде много до кръстовището, за да предприеме спиране и затова навлязла в кръстовището на жълт сигнал.

Обвиняемият въпреки, че възприел визуално движещият се в права посока и навлизащ в кръстовището автомобил, също навлязъл с управляваният от него автомобил в кръстовището и вместо да изпълни предписанията на положената хоризонтална пътна маркировка указваща движение само в права посока за неговата лента на движение предприел извършването на маневра „ляв завой“ и навлязъл в платното за движение на свид.К..

Свид. К. нямала обективна възможност в конкретната ситуация да спре или да предприеме каквато й да е адекватна реакция и действие, включително чрез заобикаляне на движещия се от ляво на дясно л.а.„Хонда" и последвал удар между двете МПС. Ударът бил в предната част на л.а. „Опел Корса“ и в областта на  преден десен калник в зоната на предно дясно колело на л.а.„Хонда".

  В следствие на настъпилото ПТП, пътуващата в л.а. „Опел Корса“ свидетелка М.И.Р. получила множество травматични увреждания.

От заключението на изготвените в хода на ДП автотехническа експертиза и допълнителна автотехническа експертиза е видно, че най-вероятно разположение на първоначалното място на удара на двата автомобила в зоната на средата на дясно пътно по посока на огледа на около 14.30 м. преди ОР1, на около 3.60 м в ляво то десен бордюр и на около 5.40 м в ляво от ОР1, като взаимното застъпване между двата автомобила е било около 1.60 м при разположение на л.а „Хонда" под ъгъл около 75° спрямо оста на пътя. Скоростта на движение на л.а. „Опел Корса" непосредствено преди да е реагирала водачката е била 34.86 км/ч, а непосредствено преди удара - 31.98 км/ч. Скоростта на движение на л.а. „Хонда Акорд" непосредствено преди удара е била 34.51 км/ч. Дължината на опасната зона на спиране на л.а. „Опел Корса" при движение със скорост 34.86 км/ч е 16.73 м.

Дължината на опасната зона на спиране на л.а"Хонда Акорд" при движение със скорост 34.51 км/ч. е 16.56 м.

От техническа гледна точка водачът на л.а. „Хонда" е имал обективна възможност в конкретната ситуация да възприеме своевременно приближаването на л.а. „Опел Корса" и да реагира адекватно с намаляване на скоростта и своевременно спиране преди навлизане в зоната на дясно пътно платно и в зоната на траекторията на движение на л.а. „Опел Корса", тъй като зоната му на пряка видимост е била три пъти по-голяма от дължината на опасната му зона на спиране при движение със скорост 34.51 км/ч. непосредствено преди удара. От техническа гледна точка водачката на л.а. „Опел Корса" не е имала обективна възможност в конкретната ситуация да спре или да предприеме каквато й да е адекватна реакция и действие, включително чрез заобикаляне на движещия се от ляво на дясно ла.а „Хонда", тъй като отстоянието на което се е намирала от мястото на удара когато е настъпила опасността е било по-малко от дължината на опасната зона на спиране на нейния автомобил при движение със скоростта непосредствено преди да е реагирала - 34.86 км/ч.

За да достигне скорост от 34.51 км/ч л.а. „Хонда Акорд" в мястото на удара е потеглил от лява пътна лента на насрещното платно за движение, преди да навлезе в кръстовището.

Съвместният анализ на данните от показанията и от циклограма с фазите на действие на светофарната уредба към датата и часа на ПТП определят, че за водачите на процесиите автомобили едновременно е светнал жълт сигнал на двете светофарни колони, като непосредствено преди и в момента на удара сигналът на същите светофарни колони е бил забранителен (червен).

Водачът на л.а. „Хонда" е упражнил визуален контрол към приближаващия срещу него в ляво л.а. „Опел Корса" преди и по време на извършване на маневрата си завой на ляво в кръстовището, но липсата на адекватно поведение и закъснялата реакция е техническата причина за ПТП.

От заключението по изготвената в хода на ДП съдебно-медицинска експертиза № 454/2018 г., е видно, че на 30.06.2018 г. в резултат на ПТП като пътник на предна дясна седалка в лек автомобил св. М.И.Р. е получила контузия на гръдния кош, счупване на 4-7 десни и 7-10 леви ребра, субплеврален хематом ляво, кръвонасядания в областта на гръдния кош, корема, десния горен и долните крайници, ожулване в областта на лявото коляно.

Описаните травматични увреждания са резултат на удари с или върху твърди тъпи предмети, реализирани в областта на гръдния кош, корема, горни и долни крайници.

Счупването на 4-7 десни ребра обуславя трайно затруднение в движението на снагата за период не по-малък от 3-4 месеца.

Такова затруднение обуславя и счупването на 7-10 леви ребра.

В своята съвкупност останалите описани травматични увреждания са обусловили временно разстройство на здравето неопасно за живота.

Видно от протоколите за химическа експертиза за определение на концентрацията на алкохол в кръвта, и двамата водачи не са употребили алкохол.

Горната фактическа обстановка се установява по безспорен и категоричен начин от събраните по делото доказателства: обясненията на обв.А., материалите от досъдебно производство приобщени по реда на чл. 283 вр.чл.378 ал.2 от НПК, а именно: заключения по назначените съдебно-химическа експертиза, заключението по  съдебно – медицинската експертиза; заключението по изготвената автотехническа експертиза, протоколи за разпит на свидетели, , протокол за оглед на местопроизшествие с приложен към него фотоалбум и скица, извадка от Генерален план за организация на движението на територията на Община Варна, свидетелство за съдимост на обв. А. и др.

С оглед на установената фактическа обстановка съдът прие от правна страна, че обв. А. е осъществил от обективна и субективна страна  състав на престъпление по чл. 343 ал.1 б."Б" пр.2 от НК тъй като на 30.06.2018 г. в гр. Варна, при управление на МПС – лек автомобилХонда Акорд“ с рег. № В 7133 РХ, нарушил правилата за движение – чл.6 т.1 от ЗДвП: „Участниците в движението съобразяват своето поведение със сигналите на длъжностните лица, упълномощени да регулират или контролират движението по пътищата, както и със светлинните сигнали, с пътните знаци и пътната маркировка.“ и чл.65 т.1 от Правилника за прилагане на ЗДвП: „ Стрелка за указване на посоката за движение М10 указва задължителната посока на движение от съответната пътна лента“ и по непредпазливост причинил 2 средни телесни повреди на М.И.Р., изразяващи се в счупване на от 4-то до 7-мо включително десни ребра, обусловило трайно затруднение в движението на снагата за период не по-малък от 3-4 месеца и счупване на от 7-мо до 10-то включително леви ребра, обусловило трайно затруднение в движението на снагата за период не по-малък от 3-4 месеца.

На осн. чл.304 от НПК съдът оправда обв.А. по първоначално обвинение за нарушаване разпоредбите на чл.25 ал.1 и чл.36 ал.1 от ЗДвП доколкото видно от материалите по делото същият не е извършил нарушение на визираните законови разпоредби, а е допуснал нарушение на разпоредбите на чл.6 т.1 от ЗДвП и чл.65 т.1от ППЗДП.

От обективна страна - изпълнителното деяние се осъществява чрез действие - обв.А. е управлявал МПС в нарушение на изискванията на:

 ЗДП - чл.6 т.1 от ЗДвП: „Участниците в движението съобразяват своето поведение със сигналите на длъжностните лица, упълномощени да регулират или контролират движението по пътищата, както и със светлинните сигнали, с пътните знаци и пътната маркировка.“ и чл.65 т.1 от Правилника за прилагане на ЗДвП: „ Стрелка за указване на посоката за движение М10 указва задължителната посока на движение от съответната пътна лента“.

Субект - пълнолетно вменяемо физическо лице.

От субективна страна - обв. А. е действал при условията на непредпазливост, същият не е съзнавал обществено-опасния характер на деянието, не е предвиждал настъпването на обществено-опасните последици и не целял тяхното настъпване, но е бил длъжен да предвиди, че нарушавайки правилата за движение - чл.6 от ЗДП и чл.65 т.1 от Правилника за прилагане на ЗДвП ще предизвика съставомерния резултат.

Субективни причини - недооценяване на пътната обстановка и създалата се ситуация.

Съдът взе предвид, че за престъплението по горепосочения член се предвижда наказание лишаване от свобода до три години или пробация, обв.А. е с чисто съдебно минало, с деянието не са причинени имуществени вреди и е задължително приложението на чл.78А от НК.

Едновременно с това, за да определи размера на наказанието, което следва да се наложи на обвиняемия, съдът отчете от една страна сравнително невисоката степен на обществена опасност на деянието, като взе предвид че обв. е управлявал МПС в рамките на разрешената за населени места скорост и дори значително под нейния максимален предел,  и с изключение на специалните разпоредби на чл.6 от ЗДП и чл.65 т.1 от Правилника за прилагане на ЗДвП не е допуснал друго нарушение на правилата за движение.

Същевременно  добросъвестното поведение на обвиняемия на досъдебното производство и изразеното критично отношение към извършеното дава основание да бъде наложено административно наказание глоба в минималния  размер.

Съдът взе предвид че обв. А., видно от приложената по делото справка за извършени нарушения по ЗДП и ППЗДП е добросъвестен водач на МПС, на който не са били налагани наказания за груби нарушения, пряко свързани с безопасността по пътищата. Предвид изложеното както и предвид изминалият значителен период от датата на деянието , съдът намери, че в конкретният случай  не следва да налага и наказание Лишаване от право да се управлява МПС.

Поради това и на осн. чл.78А от НК съдът наложи на обвиняемия А. административно наказание - ГЛОБА В РАЗМЕР НА 1000 ЛЕВА.

С решението си съдът е осъдил обв.А. да заплати направените по делото разноски в полза на Държавата.

 

 

Водим от горното , съдът постанови решението си.

 

                             РАЙОНЕН СЪДИЯ: