Решение по дело №325/2020 на Окръжен съд - Кюстендил

Номер на акта: 260041
Дата: 27 октомври 2020 г. (в сила от 27 октомври 2020 г.)
Съдия: Калин Кирилов Василев
Дело: 20201500500325
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 13 юли 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ  №260041

гр. Кюстендил, 27.10.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

КЮСТЕНДИЛСКИЯТ ОКРЪЖЕН СЪД, в открито заседание от осми октомври две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: РОСИЦА САВОВА

                                                    ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОСТАДИНОВА

                                                                                  КАЛИН ВАСИЛЕВ-мл. съдия

 

  При участието на секретаря С. Цикова, като разгледа докладваното от младши съдия Василев в. гр. д. №325/2020г. по описа на Окръжен съд - Кюстендил и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 268 от ГПК.

 

        Образувано е по въззивна жалбa с вх. №4529/22.05.2020г. от Р.Д.К., ЕГН: **********, адрес: ***, против решение №161/10.03.2020г., постановено по гр. д. № 807/2019г. по описа на Районен съд- Дупница.

       С обжалваното решение първоинстанционният съд е отхвърлил иска на К. *** за заплащане на  5000 лв. обезщетение по Закона за защита от дискриминация. К. е осъден да плати разноски в размер на  300 лв. на ответника.

     Жалбоподателят счита оспорваното решение за немотивирано, неправилно и незаконосъобразно. Сочи се, че уведомително писмо от Община Сапарева баня, изх. №1971/15.03.2017г. касаело провеждане на парламентарни избори на 26.03.2017г., а претенцията на въззивника е по повод провеждане на избори за президент и вицепрезидент на 06.11.2016г. и поради това въпросното уведомително писмо не било относимо към спора. За президентските избори – на 06.11.2016г., не бил уведомяван от общината за начина и мястото на гласуване на хора с увреждания и той неуспешно опитал да гласува  в изборна секция в кметството на с. сапарево, където бил вписан в изборния списък. Цитираното уведомително писмо въвело съда в заблуждение, тъй като касаело други избори. На следващо място, сочи се, представеното заключени от в.л. определяло, че в избирателните секции на кметството на с. Сапарево, не бил осигурен достъп за хора с увреждания. Ответникът бил посочил, че за хора с увреждания била определена избирателна секция, намираща се в гр. Сапарева баня, ОУ „Христо Ботев“, ул. „Княз Борис“ №3. За тази секция била назначена експертиза дали отговаря тя на изискванията на Наредба №4 от 01.07.2009г. за проектиране, изпълнение и поддържане на строежите. В допълнителното заключение било посочено, че е осигурен достъпен маршрут, но не било отговорено в експертизата дали  е достъпен съгласно изискванията на цитираната наредба. Отговорът на този въпрос бил ключов за установяване или не на дискриминация по отношение на въззивника. Изтъква се от въззивника, че същият е инвалид, което се потвърждава от ЕР на ТЕЛК №2364/11.11.2015г. на МБАЛ „Св. И.Р. „ЕООД гр. Дупница и се придвижвал с инвалидна количка. Намира, че е налице дискриминационна проява, базирайки се на нормите на чл.4, ал.1 и ал.2 от Закона за защита от дискриминация. За да възникнело право на обезщетение за вреди и ангажиране на имуществена отговорност на ответника по чл.1 от ЗОДОВ, към който препращал чл.74, ал.2 от ЗЗДискр. Било необходимо кумулативното осъществяване на следите предпоставки – незаконен акт на орган или длъжностно лице, при или по повод изпълнение на административна дейност, нанесена вреда на лице и причинна връзка между вредата и незаконния акт. Не било нужно установяване на вина у причинителя, а имуществената отговорност  била безвиновна. От данните по делото се установявало, че въззиваемият не бил осигурил достъпна архитектурна среда и възможност на въззивника  без чужда помощ да влезе в сградата на кметството в с. Сапарево или в  ОУ „Христо Ботев“, ул. „Княз Борис“ №3, с ползваното помощно средство – инвалидна количка, за да гласува. Единствената възмоцност за него била да бъде носен от придружаващи лица, а това предизвикало дискомфорт и неприятни усещания. Почувствал се дискриминиран в достъпа му до изборната урна. Налице било неравно третиране спрямо него в сравнение с останалите гласоподаватели, поради което претърпял неимуществени вреди. Коментират се дефинициите за пряка и непряка дискриминация чрез норми от ЗЗдискр. и чл. 3 от Закона за интеграция на хората с увреждания. В конкретния случай била налице хипотезата на чл.4, ал.2 от ЗЗД – по – неблагоприятно третиране  на лице на основата на признаци по ал.1 от чл.4  по признак увреждане, отколкото се третира, било е третирано или би било третирано друго лице при сравними сходни обстоятелства.  В тази насока въззивникът счита, че  искът за установяване на нарушение на правата , уреждащи равенство в третирането по смисъла на чл. 71, ал. 1 , т. 1 от ЗЗДискр. Бил основателен и доказан и следвало да бъде уважен. Акцентира, че за да е налице дискриминация било достатъчно жалбоподателят да е бил затруднен в придвижването си до избирателната урна, а не било нужно да е в невъзможност да стигне до същата. Това се извличало от текста на чл.5 от ЗЗДискр. Иска се отмяна на атакувания акт и уважаване на исковата претенция, както и присъждане на разноски.

     Въззиваемият е получил препис от въззивната жалба. Отговор по нея не е депозиран.  

      В съдебно заседание страните, редовно призовани, явява се процесуалният представител на въззивника -   адв. Н.. Иска уважаване на въззивната жалба и присъждане на разноските, направени в съдебното производство.

 

Въззивният съд, след като обсъди доводите на жалбоподателя и след проверка на данните по делото, съдът установи от фактическа страна следното:

 

 Жалбата е подадена в срок, от надлежна страна и след заплащане на дължимата държавна такса, процесуално допустима е, поради което съдът пристъпи към разглеждане на нейната основателност. Атакуваното решение е валидно и допустимо.  

От събраните по делото писмени и гласни доказателства: ЕР №2364 от 11.11.2015г.; Разпореждане №********** от 04.01.2011г.; Социална оценка от 16.12.2015г.; Заповед №РД-08-414/09.09.2016г. на кмета на Община Сапарева баня; списък за местонахождението на избирателните секции; Протокол №414-1 от 12.09.2016г.; Заповед №РД-08-469 от 28.09.2016г. на кмета на Община Сапарева баня; протокол №469-1 от 28.09.2016г.; справка от сайта на Община Сапарева баня; писмо от Община Сапарева баня до РИК-гр. Кюстендил; Решение №3563- ПВР/НР от 21.09.2016г. на Централната избирателна комисия, заключение с вх. №14759/07.11.2019г. на в.л. Е. Л., допълнено със заключение с вх.№17327/30.12.2019г. на в.л. Е. Л.а и разпит на свидетеля И. Р. А., се установява следната фактическа обстановка – Р.Д.К. е със 100% т.н.р. с чужда помощ, поради счупване на лумбосакралната част на гръбначния стълб и таза. Същият не може да движи долните си крайници, не може да се самообслужва и да ходи самостоятелно, ползва инвалидна количка. На 06.11.2016г. са произведени избори за президент и вицепрезидент на Република България и национален референдум. Видно от посоченото в исковата молба, а и от показанията на свидетеля А. на 06.11.2016г. Р.К. с цел гласуване се насочил към избирателна секция, находяща се в сградата на кметството в с. Сапарево. К. не успял да гласува, тъй като пред сградата, където се помещавала избирателната секция имало стъпала, но нямало достъпна архитектурна среда – рампа или асансьор. Познат на К. попитал лице от секционната комисия дали К. може да гласува и получил отговор, че принципно може да гласува, но начинът за това е да бъде донесен. Поради това К. не могъл да гласува в тази секция. Съгласно заключението на в. л. Л. с вх. №14759/07.11.2019г. за избирателната секция, находяща се в сградата на кметството в с. Сапарево не е осигурен достъп за хора с увреждания, няма осигурена достъпна архитектурна среда съгласно изискванията на Наредба №4 от 01.07.2009г. за проектиране, изпълнение и поддържане на строежите в съответствие с изискванията за достъпна среда за населението, включително за хора с увреждания. На това място нямало изградени стълби, подвижни платформи, рампи или асансьори за обслужване на хора с увреждания. Заради невъзможността да гласува на 06.11.2016г. К. се почувствал  унизен, обиден и застрашен.  Видно от заповед №РД-08-414/09.09.2016г. на кмета на Община Сапарева баня били определени девет избирателни секции на територията на Община Сапарева баня за произвеждане на изборите за президент и вицепрезидент и национален референдум на 06.11.2016г. Посочено е същата да бъде огласена публично, включително да се постави на информационното табло в сградата на общинска администрация – Сапарева баня, както и да се публикува в електронен вариант на www.saparevabanya.bg. Към заповедта е приложен списък с местонахождението на избирателните секции. От приложения протокол №414-1 от 12.09.2016г. се установява, че цитираната заповед, заедно с приложения списък, са поставени на таблото за обяви в сградата на общинска администрация Сапарева баня. Със заповед №РД-08-469 от 28.09.2016г. на кмета на Община Сапарева баня е допълнена заповед №РД-08-414/09.09.2016г., като е определена секцията с №*********, намираща се в гр. Сапарева баня, ОУ „Христо Ботев“, ул. „Княз Борис“ №3 за гласуване на избиратели с увредено зрение или със затруднения в придвижването за изборите, които ще се проведат на 06.11.2016г. Посочено е в същата начинът на оповестяването й – на интернет страницата на общината и поставянето й на таблото с обявления в сградата на общинска администрация. От Протокол №469-1 от 28.09.2016г. е видно, че последната заповед, допълваща заповед №РД-08-414/09.09.2016г. е поставена на таблото за обявления в сградата на общинска администрация Сапарева баня. С приложената справка – л.14 от гр. д. №807/2019г. по описа на Районен съд – Дупница се установява, че заповед №РД-08-469/28.09.2016г. на кмета на Община Сапарева баня е обявена и на сайта на Община Сапарева баня секция новини, като заповедта е публикувана на сайта на 28.09.2016г. Община Сапарева баня е изпратила писмо до Регионалната избирателна комисия в гр. Кюстендил, уведомявайки я, че в изпълнение на т. 14 от Решение №3563-ПВР/НР от 21.09.2016г. на ЦИК е определена избирателна секция, където да могат да гласуват  лица с увредено зрение или със затруднения в придвижването, при провеждането на изборите на 6.11.2016г. посочено е още в писмото – л.15, че Община Сапарева баня има готовност да съдейства с осигуряване на МПС, с което да бъдат превозвани лицата с увредено зрение или с двигателни проблеми. От допълнителното заключение с вх. №17327/30.12.2019г., изготвено от вещото лице Е. Л. се приема, че заповедта с, която е определена секция на територията на общината, в която да гласуват лица с двигателни проблеми е била обявена на сайта на общината на 28.09.2016г., а от друга страна - за достъп до секция с №********* в гр. Сапарева баня, ОУ „Христо Ботев“, ул. „Княз Борис“ №3, били осигурени две подвижни рампи – дървена и метална, служещи за преодоляване на три стъпала, намиращи се пред входа на училището. Заключението на вещото лице е, че до избирателната секция, определена за лица със зрителни и двигателни проблеми е осигурен достъпен маршрут. Заключението на вещото лице е прието без възражения от страните по спора.       

          

       От правна страна съдът установи следното:

 

Съгласно чл. 269, изр. 2 от ГПК въззивният съд е обвързан от посоченото във въззивната жалба.

1.  Съдът неправилно ценил в решението си уведомително писмо с изх. №1971/15.03.2017г., с което на К. *** в коя избирателна секция можел да упражни правото си на глас. Оплакването е основателно – цитираното писмо се съдържа на л.66 от адм. дело №372/2016г. по описа на Административен съд – Кюстендил и доколкото не е събрано в хода на производството пред Районен съд – Дупница не може да бъде ценено - Решение № 84-II/05.05.83 г., по гр. д. № 263-II/82 г., на I г.о. на ВКС. От друга страна писмото представлява уведомяване на К. за това коя е секцията за лица с двигателни проблеми за изборите за народни представители, които са били на 26.03.2017г., т.е. това писмо е изцяло неотносимо към настоящия спор, тъй като освен, че не е събрано по надлежния ред, то не касае изборите, за упражняването на правото на глас, на които е оплакването на К..   

2.  В заключението на в.л. Л. било посочено, че в избирателната секция в сградата на кметството на с. Сапарево не било осигурен достъп за хора с увреждания, съгласно изискванията на Наредба №4 от 01.07.2009 за проектиране, изпълнение и поддържане на строежите в съответствие с изискванията за достъпна среда за населението, включително за хора с увреждания. Това оплакване няма отношение към изхода на спора, тъй като съгласно заповед №РД-08-469 от 28.09.2016г. на кмета на Община Сапарева баня, с която е допълнена заповед №РД-08-414/09.09.2016г., е определена секцията с №*********, намираща се в гр. Сапарева баня, ОУ „Христо Ботев“, ул. „Княз Борис“ №3 за гласуване на избиратели с увредено зрение или със затруднения в придвижването за изборите, които ще се проведат на 06.11.2016г. При това положение не избирателната секция, находяща се в сградата на кметството в с. Сапарево, а избирателната секция, намираща се в гр. Сапарева баня, ОУ „Христо Ботев“, ул. „Княз Борис“ №3 е тази, където е следвало К. да посети, за да упражни правото си на глас.  Ирелевантно за изхода на спора е дали секцията в кметството на с. Сапарево има достъпна архитектурна среда за лица със затруднения в придвижването. За пълнота ще се посочи, че Община Сапарева баня е изпълнила задълженията си да оповести секцията, която е определена за гласуване от хора със зрителни и двигателни проблеми, като съгласно  разпоредбата на чл. 234, ал. 1 и ал. 2 от Изборния кодекс ИК/ е осъществила оповестяването повече от 7 дни преди произвеждането на изборите - това е станало на 28.09.2016г., съгласно протокол №469-1 от 28.09.2016г. за поставянето на заповедта на таблото в сградата на общинска администрация Сапарева баня и на същата дата /виж л.14 от гр.д. №807/2019г. по описа на Районен съд – Дупница/ тази заповед е била обявена на сайта на Община Сапарева баня. В ал. 2 на чл. 234 от ИК се указва, че заповедта следва да има съдържание с указване за телефон и адрес за отправяне на заявки за помощ – това съдържание е налице, видно от титулната част на заповедта. Налице е както адрес, така и телефон, като макар да липсва изрично пояснение, че на тях може да се отправят заявки за помощ, то са налице посочени общи координати за съдействие. В Изборния кодекс липсва детайлно описано задължение за начина на уведомяване на лицата със затруднения в придвижването относно това коя/кои избирателни секции са определени за тях, а е зададено общо условие – „оповестяване по подходящ начин чрез средствата за масово осведомяване“. Настоящата съдебна инстанция намира, че Община Сапарева баня, чрез поставянето на обявление в сградата на общинска администрация и чрез публикуването на интернет страницата на общината в срок, указан от закона, е осъществила задължението си за това.

3.  По оплакването, че в допълнително заключение с вх. №17327/30.12.2019г., изготвено от в.л. Л.  се съдържало уклончив и неясен отговор - „до избирателната секция №********* е осигурен достъпен маршрут. Съдът намира и това оплакване за неоснователно -  допълнителното заключение е прието в съдебно заседание, проведено на 18.02.2020г. без възражения на страните. Въпросът, на който вещото лице е отговорило е осигурена ли е достъпна секция за хора с увреждания да гласуват“. Посочен е един от начините на оповестяване на заповедта – чрез сайта на общината. В заключението достатъчно ясно е посочено местонахождението на секцията, определена за гласуване от хора с двигателни и зрителни проблеми, посочено е че същата се намира на първия етаж на училището, като за достигането до нея е необходимо преодоляването на три стъпала пред входа му. Добавено е, че входът е съоръжен с две подвижни рампи-дървена и метална, въз основа на което е направен извод, че до въпросната секция е осигурен достъпен маршрут. На база посочената информация в заключението и с оглед инженерната квалификация на вещото лице, както и обстоятелството, че Л. е посетила лично въпросното училище, където се е помещавала избирателната секция с № *********, то  се налага изводът, че секцията е била съобразена с функцията, която трябва да изпълнява – да служи и за гласуване на хора със зрителни и двигателни функции и е осигурена достъпна архитектурна среда, съобразена с изискванията на Наредба №4 от 01.07.2009г. за проектиране, изпълнение и поддържане на строежите в съответствие с изискванията за достъпна среда за населението, включително за хора с увреждания /Наредба №4 от 01.07.2009г./. Съобразяването дали секцията в кметство в с. Сапарево отговаря на стандартите, заложени в Наредба №4 от 01.07.2009г. е направено в първоначално възложената експертиза, а въпросът за допълнителната експертиза е зададен аналогично, така че за вещото лице не е имало основание да съпоставя отговора си с друг стандарт за достъпна архитектурна среда, различен от този в Наредба №4 от 01.07.2009г.

      Следва да се отбележи и обстоятелството, че в изборния ден – на 06.11.2016г., Р.К. не е направил опит да гласува в гр. Сапарева баня, ул. „Княз Борис“ №3 в ОУ „Христо Ботев“, а както сочи в исковата си молба – осуетено било намерението му да гласува в секцията, находяща се в кметството на с. Сапарево. Липсват данни и доказателства К., съгласно правото си изводимо от нормата на чл. 234, ал. 2 от ИК, да е поискал съдействие от общината за осигуряване на транспорт от дома си до определената избирателна секция и такова съдействие да му е отказано. От посоченото в исковата молба и от разпита на свидетеля се установява, че К. не е бил наясно коя е секцията, определена за хора с двигателни затруднения и погрешно се е насочил към секция в с. Сапарево. Това обаче, при наличие на данни за законосъобразно изпълнени изисквания от страна на община Сапарева баня, не може да се постави в неин ущърб.     

    Изборният кодекс предоставя възможност за гласуване от избиратели с подвижна избирателна кутия – чл. 37 от ИК, за което е необходимо лицата да заявяват желанието си не по-късно от 14 дни преди изборния ден в писмена форма чрез заявление по образец. По делото липсват данни К. да е заявил подобно намерение, което незаконосъобразно да не е уважено от административните органи, поради което дори и в тази насока не се установява незаконосъобразен акт, действие или бездействие, обуславящо ангажиране на отговорността на Община Сапарева баня чрез кмета.  

       Действително по делото се установи, че избирателната секция, намираща се в сградата на кметството на с. Сапарево не е имала достъпна архитектурна среда, позволяваща нормално гласуване от лица със зрителни или двигателни затруднения, но за Община Сапарева баня, съгласно Изборния кодекс и решенията на Централната избирателна комисия, не съществува задължение да организират всяка една избирателна секция да е с достъпна архитектурна среда, а е достатъчно на има една такава секция, като местонахождението й да е огласено в предвидените срокове и начини. Настоящият съдебен състав счита, че Община Сапарева баня в тази насока е изпълнила законовите си задължения в пълнота.    

       Доколкото настоящата съдебен състав не намира да са налице незаконосъобразен акт, действие или бездействие на административен орган, то е безпредметно да се изследват в хипотетичен план кумулативните предпоставки водещи ди реализиране на отговорност на административния орган на основание чл. 74, ал. 2 от Закона за защита от дискриминация, във връзка с чл. 1, ал. 1 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди.

     На база изложеното настоящата инстанция, макар и с други мотиви, ще потвърди атакуваното решение №161/10.03.2020г., постановено по гр. д. № 807/2019г. по описа на Районен съд- Дупница като правилно.      

 

По разноските:

 

Искане за присъждане на разноски от въззиваемия не са правени, липсват и доказателства такива да са сторени, поради което съдът няма да присъжда такива.

 

По обжалваемостта:

 

Цената на иска е сума в размер точно 5000 лв. /, а не по-голяма от нея/, поради което попада в ограничението на чл. 280, ал. 3, т. 1, пр. 1 от ГПК. Ето защо настоящият съдебен акт е необжалваем и окончателен.

 

Водим от горното, настоящият съдебен състав на Окръжен съд – Кюстендил,

 

 

РЕШИ:

 

       ПОТВЪРЖДАВА решение №161/10.03.2020г., постановено по гр. д. № 807/2019г. по описа на Районен съд- Дупница.

 

    Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                               ЧЛЕНОВЕ:1.

                                                 2.