Решение по дело №424/2022 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 377
Дата: 9 ноември 2022 г.
Съдия: Красимир Томов Георгиев
Дело: 20227080700424
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 юни 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 377

 

гр. Враца, 09.11.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, административно-наказателен състав, в публично заседание на 18.10.2022 г. /осемнадесети октомври, две хиляди и двадесет и втора година/, в състав:

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА

                             КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря Даниела МОНОВА и в присъствието на прокурора Веселин ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИЕВ КАН дело № 424 по описа на АдмС – Враца за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

           Производството е по реда на чл.208 и сл. АПК, във вр. чл. 63в  ЗАНН.

           Образувано е по КАСАЦИОННА ЖАЛБА на Сметна Палата на Република България /РБ/, чрез процесуален представител ** Ю.Е.Д., против РЕШЕНИЕ № 260003/29.04.2022 г., постановено по АНД  № 461/ 2021 г.  на  Районен съд - Враца, с  което е  отменено Наказателно Постановление /НП/  № ЗОП - 54/07.04.2021 г. на Председателя на Сметна Палата на РБ, с което НП на К.А.К. в качеството му на ** е било наложено административно наказание – глоба в размер на 9 984 лв. за нарушение на чл.2 ал.2 вр. чл.59 ал.2 изр.2-ро от Закон за обществените поръчки /ЗОП/ и на основание чл.247 ал.1 от ЗОП.

            В касационната жалба са изложени твърдения, че оспореното решение е неправилно и постановено в нарушение на материалния закон, за което са изложени подробни аргументи. Твърди се, че изводите на РС са неправилни и в съдебното решение се съдържат неясни и взаимоизключващи се изводи. Твърди се, че съдът неправилно е тълкувал Решение на Съдът на Европейския съюз от 31.03.2022г. по дело С-195/21 с предмет преюдициално запитване, отправено на основание чл.267 от ДФЕС от РС Луковит /България/ с акт от 26.03.2021г. с което е поискано тълкуване на Директива 2014/21/ЕС за обществените поръчки. Иска се отмяна на решението и потвърждаване на НП. Претендират се разноски. 

           В  с.з. касаторът редовно призован не се явява и не се представлява.

Ответникът К.К. чрез пълномощник – * С.Г. ***  е депозирал писмен Отговор на касационната жалба и Становище по хода на делото и съществото на спора, в които излага съображения, че жалбата е неоснователна, като иска оставяне в сила решението на РС. Претендират се разноски, за което е приложен списък.

 В  с.з. редовно призован не се явява и не се представлява.

Представителят на Окръжна прокуратура - Враца дава мотивирано заключение за допустимост и основателност на касационната жалба. Сочи, че решението на РС е неправилно и е налице извършено нарушение по ЗОП. Моли за уважаване на жалбата.

            В настоящото производство не са представени нови писмени доказателства за установяване на касационните основания.

            Настоящият съдебен състав, като взе предвид наведените в жалбата оплаквания, изразените от страните доводи и съображени, и след извършване на служебна проверка на обжалваното решение, съгласно чл. 218,  ал. 2 АПК, приема следното:

          Касационната жалба е подадена от надлежна страна в съответствие с установения срок по чл. 211, ал. 1 АПК и същата е процесуално ДОПУСТИМА. Разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА.

           Предмет на касационна проверка е Решение № 260003/29.04.2022г., постановено по АНД  № 461/2021 г.  на  Районен съд - Враца, с което е  отменено НП № ЗОП-54/07.04.2021 г. на Председателя на Сметна Палата на РБ, с което НП на К.А.К. в качеството му на ** е било наложено административно наказание – глоба в размер на 9 984 лв. за нарушение на чл.2 ал.2 вр. чл.59 ал.2 изр.2-ро от Закон за обществените поръчки /ЗОП/ и на основание чл.247 ал.1 от ЗОП. С решението на РС Враца е осъден касатора Сметна Палата на РБ за да заплати сумата от 500 лв. разноски на ответника К.К..

За  да отмени оспореното НП, въззивният съд е приел в решението си, че от една страна АУАН и НП са издадени от компетентни органи и в рамките на техните правомощия, и компетенции, съгласно разпоредбите на ЗАНН, и чл.260 от ЗОП. От друга страна РС е приел, че нарушението е недоказано от обективна и субективна страна, поради което и е отменил оспореното НП, като незаконосъобразно.

Безспорно е, че Община – Враца е бюджетна  организация  с право на собственост и самостоятелен общински бюджет и Кмета на  общината е публичен възложител на обществени поръчки.  При проверка  е установено, че кмета на Община Враца, К.А.К., е взел  Решение № 2980 от 22.08.2018г. за откриване на процедура „Публично състезание“, по чл.18 ал.1 т.12 от ЗОП за възлагане на обществена поръчка с предмет - „Поставяне на осветление на стадион „Х.Б.”, гр.*** (изграждане на осветителна система) – инженеринг (проектиране, авторски надзор и строителство)“. Решението било публикувано в Регистъра на обществените поръчки на Агенцията по обществени поръчки на 22.08.2018г., а прогнозната стойност на поръчката била 416 666.66 лева без ДДС. Също така с Решението били одобрени обявлението, с което се оповестява откриването на процедурата, и документацията по обществена поръчка. С Решение за избор на изпълнител от 27.09.2018г.  е бил определен участникът “Х.“ ООД с.***, като между общината и избраният участник бил сключен Договор № С-247/16.10.2018г. за възлагане на обществена поръчка. Договорът бил сключен за предложената от участника цена, а именно - 416 000 лева без ДДС, съответно 499 200 лева с ДДС. В хода на извърш-ването на проверка от Сметната палата било възприето, че в случая едно от изискванията заложени в процесната обществена поръчка от страна на възложителя, а именно - участниците да притежават квалифициран експерт с квалификационна степен „магистър“ по специалността: „Екология“ или „Еко-логия и опазване на околната среда“, или „Системи и устройства за опазване на околната среда“, или „Горско стопанство“ или еквивалентни с професионален опит от 1 година е ограничително при положение, че Закона за висшето образование и поднормативните му актове е регламентирано, че висшето образование по тези специалности не е определено единствено в квалифи-кационна степен „магистър“ и в тази връзка не са определени дейности, които се упражняват само след придобиването им. Прието е от касатора, че ответника е ограничил конкуренцията включвайки условие, което необосновано ограничава участието на стопанските субекти в процедурата, като това не е съобразено с нейният предмет, за което и следва да носи отговорност за нарушение принципа на свободна конкуренция по чл.2, ал.2 вр. чл.59 ал.2 изр.2-ро от ЗОП. Издадени са съответно АУАН за това нарушение и НП.

За да отмени НП РС е приел, че нарушението е недоказано от обективна и субективна страна. Настоящия съдебен състав не споделя изложените доводи на първоинстанциония съд относно субективната страна, но приема доводите в частта за недоказаност на обективната страна на нарушението. В случая няма извършено нарушение по смисъла на чл.2 ал.2 вр. чл.59 ал.2 изр.2-ро от ЗОП от обективна страна. Правилни са изводите на РС в тази част.

Със заложеният от възложителя, ответника К.К., критерии, не е допуснато ограничаване участието на стопанските субекти в процедурата, поставеното условие освен, че не е ограничително е и обосновано поради това, че съобразено с нейният предмет. Заложените от възложителя критерии са съобразени с факта, че обществена поръчка включва услуги по проектиране и строителство на един сравнително голям по мащабите си проект в един от най - големите спортни комплекси в страната, а именно - Стадион „Х. Б.”- гр. ***, който макар и да не е от национално значение, е от местно такова. При това изграждането на осветителна система на това спортно съоръжение следва да е съобразена със специфичните изисквания към спортната инфра-структура на УЕФА и с Ръководството за осветление на стадиони, издание 2016г. за стадиони от ниво D, и в съответствие със БДС EN12193:2009 или еквивалент, като в тази връзка още в Решението за откриване на процеду-рата Раздел V и VІІ са изложени мотиви касателно завишеният обществен интерес за изграждането на осветителна система на това спортно съоръжение - Стадион „Х. .”- гр.****за да могат да бъдат провеждани спортни мероприятия включително и от национално значение. От проверяващият екип не е отчетен и факта, че неслучайно е било налично и изискването проектантът и строителят да са част от един изпълнител - това се дължи отчасти и на това, че проектантските работи, а след тях и строително – монтажните, екологични и санитарни дейности е следвало да се извършат в едни доста кратки срокове и при спазване на необходимите мерки за опазване на околната среда, но въпреки това със дължимата прецизност и качество. Отчитайки всички тези елементи възложителят е заложил процесното условие за образователен ценз за съответният експерт. Дейностите по екология свързани с тази обществена поръчка биха могли да бъдат извършени и от лице с по-ниска образователна степен, друг е въпросът дали биха били извършени по - добре, по - качествено и с по - голяма прецизност от експерта с по - висока такава. При липсата на експертиза и специфични знания в тази насока, нито акто-съставителя, нито наказващият орган биха могли да са категорични в преценката си. Ето защо и именно съобразявайки се с предмета на поръчката, с нейната необходимостсложностобем и обективна значимост със факта, че се разходват публични средства отпуснати от държавата целево – Кмета на гр. Враца в качеството му на възложител на обществената поръчка, е направил правилна преценката за поставяне на конкретното условие за по-висок образователен ценз за съответният експерт от екипа от технически лица, като между впрочем такова условие за образователен ценз има и към другите експерти от техническия екип, но то не е било счетено за ограничително, като е счел, че същият ще е гаранция, че избраният участник има освен правните и финансовите възможности, така също и необходимите професионални и техническите ресурси и способности да изпълни възложената му обществена поръчка.

В тази насока е и Решение на Съдът на Европейския Съюз /СЕС/ от 31 март 2022 година по дело C-195/21 с предмет преюдициално запитване, отправено на основание член 267 ДФЕС от Районен съд Луковит (България) с акт от 26 март 2021г., с което се иска тълкуване на Директива 2014/21/ЕС за обществените поръчки. Това решение на СЕС правилно е изтълкувано от РС-Враца. Според визираното Решение на СЕС Директивата за обществените поръчки позволява на възлагащия орган да въведе по-високи критерии за техническите и професионалните способности на икономическите оператори, макар те да надхвърлят минималните изисквания, предвидени в националното право. СЕС заявява в решението си, и че възлагащият орган е в състояние най-добре да прецени собствените си нужди и именно затова законодателят на съюза му е предоставил широко право на преценка при определянето на критериите за подбор: „В тази връзка разпоредбите на Директива 2014/24 предоставят на възлагащият известна свобода, за да определи кои изисквания за участие в процедура за възлагане на поръчка счита за пропорционални и подходящи на предмета на поръчката и свързани с него, и за необходими, за да се гарантира, че кандидатът или оферентът има както правните и финансовите възможности, така и техническите и професионалните способности да изпълни възлаганата поръчка“. „Щом изискването за квалификация е оправдано от предмета на поръчката, пропорционално на този предмет и отговарящо и на другите предвидени условия, разпоредбите на Директива 2014/24 не са пречка възлагащият орган да наложи в обявлението за поръчка изисквания, които надхвърлят минималното ниво, установено от националната правна уредба“.  СЕС постановява в решението си, че „Директива 2014/24 допуска възможността в рамките на процедура за възлагане на обществена поръчка възлагащият орган да наложи като критерии за подбор, свързани с техническите и професионалните способности на икономическите операториизисквания, които са по-стриктни от минималните изисквания,  поставени от националната правна уредба, стига такива изисквания да са необходими, за да се гарантира, че кандидатът или оферентът има техническите и професионалните способности да изпълни възлаганата поръчка, да са свързани с предмета на поръчката и да са пропорционални на този предмет“. 

Решението на районния съд е валидно и допустимо, постановено в съответствие и при правилно приложение на материалния закон. Съдът е изпълнил служебното си задължение да проведе съдебното следствие по начин, който е осигурил обективно, всестранно и пълно изясняване на всички обстоятелства, включени в предмета на доказване по конкретното дело, при точното съблюдаване на процесуалните правила относно събиране, проверка и анализ на доказателствената съвкупност. Събрани са необходимите и относими доказателства, за чието съществуване са налице данни по делото и въз основа на тях правилно е установена фактическата обстановка. Обсъдени са възраженията и доводите на страните, и са формирани изводи за тяхната основателност или неоснователност, които изводи се споделят напълно от настоящия касационен състав в частта за липса на обективна страна на извършено нарушение по чл.2, ал.2 вр. чл.59 ал.2 изр.2-ро от ЗОП и на основание чл.221, ал.2, изр.2-ро от АПК не следва да бъдат повтаряни изцяло.

Предвид изложеното, настоящият касационен състав намира подробно изложените в касационната жалба доводи за незаконосъобразност на оспореното решение за израз на правото на защита, а не релевантен по делото факт. Решението на РС е правилно, като краен резултат.

При осъществения контрол по реда на чл. 218, ал. 2 АПК, относно валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон, касационната инстанция намира, че обжалваното решение е валидно, допустимо и постановено в съответствие с процесуалния и материалния закон, поради което следва да остане в сила. Касационната жалба е неоснователна и следва да се остави без уважение.

При този изход на делото на касатора не се дължат разноски.

Искането  на  процесуалния представител на  ответника за присъждане на  разноски  за  адвокатско възнаграждение в касационното производство е основателно при този изход на спора. Същото е направено своевременно и на основание чл.63д, ал.1 от ЗАНН вр. чл.143 АПК,  и на ответника  следва да се присъди заплатената сума за адвокатско възнаграждение за настоящата инстанция в  размер  на 500.00 /петстотин/ лева.

Следва само се отбележи, че в решението на РС има допуснати две явни технически грешки в датата на решението и в датата на  НП, а именно решението е с дата от 29.04.2022г., а не от 29.04.2021г. и датата на НП не е 07.08.2021г., а е 07.04.2021г.

Водим от гореизложеното и на основание чл.221 ал.2 вр. чл.218  АПК    Административен съд  Враца

 

РЕШИ:

 

           ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260003/29.04.2022 г., постановено по АНД  № 461/2021 г.  на  Районен съд - Враца, с което е ОТМЕНЕНО НП № ЗОП-54/07.04.2021 г.  на Председателя на Сметна Палата на РБ.

 

ОСЪЖДА СМЕТНА ПАЛАТА на Република България да заплати на К.А.К. разноските по делото, пред настоящата инстанция,  в размер на 500 лв. за адвокатско възнаграждение.

 

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

               ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                 ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

                2.