Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 656/17.12.2018 г., гр.Монтана
В името на народа
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - МОНТАНА, ІV-ти състав,
в открито заседание на пети декември две хиляди и осемнадесета година, в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Мария Ницова
при секретаря Л***
като разгледа
докладваното от съдия Ницова адм.д. № 386 по
описа за 2018 година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството по делото е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във вр. чл. 42, ал. 1 от Наредба № 9/21.03.2015 г. за прилагане на подмярка 4.1 "Инвестиции в земеделски стопанства" от мярка 4 "Инвестиции в материални активи" от ПРСР за периода 2014–2020 г./ Наредба № 9/
Образувано е по жалба от Г.М.Б. ***, със съдебен адрес ***, против заповед № 03-РД/6218 от 16.12.2017 г. на изпълнителния директор на ДФ "Земеделие". Със заповедта е постановен отказ да се финансира заявление за подпомагане с ИД № на проекта 12/04/1/0/02886 на стойност 269 136.00 лева, по подмярка 4.1 "Инвестиции в земеделски стопанства" от мярка 4 "Инвестиции в материални активи" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г.
В жалбата се твърди, че заповедта е незаконосъобразна, издадена при съществено нарушение на административннопроизводствените правила, в противоречие с материалните разпоредби и в несъответствие с целта на закона. В жалбата и в писмена защита от пълномощника адв.М. са изложени оплаквания за издаване на оспорената заповед при допуснати съществени процесуални нарушения, в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон и в несъответствие с целта на закона. Доводът за липса на мотиви се основава на твърдения, че заповедта съдържа цифрово позоваване и възпроизвеждане на нормативния текст на чл. 39, ал. 1, т. 5 от Наредба№ 9 от 21.03.2015 г. без да са наведени конкретни факти относно действителното и правомерно разходване на бюджета, приет като недостатъчен за финансиране на конкретното заявление. Според жалбоподателя съпоставката на общата сума на исканите субсидии спрямо бюджета, одобрен със заповед № РД-09-755/04.10.2016 г. и с която е обявен приемът, не е достатъчна. Не ставало ясно каква част от постъпилите заявления са допустими за подпомагане, каква част от бюджета е действително изразходвана към датата на отказа, нито се сочат факти, относими към останалите предпоставки. Счита, че спрямо неговото заявление не е налице законовата хипотеза, доколкото към датата на издаване на оспорената заповед не било доказано законосъобразно изразходване на бюджета с уточнението, че заделянето на средства за проекти с посочен брой точки не изпълва хипотезата на недостатъчен бюджет. Твърди, че не е спазено изискването на чл. 38 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г. за осигуряване на прозрачност чрез публикуване на списък на одобрените и отхвърлени проекти, а релевантно за преценката за кои от класираните заявления би достигнал бюджетът. Съмнява се в законосъобразността на оценяването и класирането на заявленията за подпомагане, включително, че до този етап са допуснати и заявления от предходен период. Не оспорва оценяването на подадения от него проект, оценяването не било оповестено и заявителите били лишени от възможност да възразят относно допускането и оценяването на проектите предложения на другите заявители. Вероятността да е недостатъчен бюджетът не сочи на действително осъществяване на това основание като се позовава на възможността за увеличение на бюджета по реда на чл. 35а от Наредба № 9 от 21.03.2015 г. Твърди, че преждевременното издаване на отказ, основан на предположения за недостатъчност на бюджета, лишава оспорващия от възможността да получи финансиране при последващ прием /каквато е регламентирано в чл. 42б от Наредбата/. Изложени са и доводи, че с преждевременния отказ се дава предимство и възможност за финансиране при условията на чл. 42б и/или чл. 35а от Наредба на проекти, които са оценени с по-малко точки, но за които чисто фактически заповед за отказ по чл. 42, ал. 1 не е била издадена. По изложените съображения се иска отмяна на заповед № ОЗ-РД/6218 от 16.12.2017 г.на изпълнителния директор на ДФ "Земеделие" и присъждане на направените по делото разноски.
Ответникът–изпълнителнителен директор на Държавен фонд "Земеделие", чрез пълномощника М.Д*** оспорва жалбата. В нарочна молба излага съображения за отхвърляне на жалбата, прави искания за доказателства, както и за присъждане на разноски, а също така прави възражение за евентуална прекомерност на адвокатското възнаграждение. В писмени бележки депозирани по делото излага съображения за законосъобразност на заповедта и прави искане жалбата като неоснователна да се отхвърли и да се присъдят направените по делото разноски.
Административен съд Монтана в настоящия състав, като взе предвид становищата на страните и след преценка на събраните по делото доказателства, приема за установено следното от фактическа и правна страна:
Жалбата е процесуално допустима. Подадена е в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК и от лице, адресат на заповедта. Със заповедта е постановен отказ за финансово подпомагане, поради което това е неблагоприятен за жалбоподателя акт от една страна, а от друга същата има белезите на индивидуален административен акт и като такъв подлежи на съдебен контрол. С оглед на това жалбата следва да се разгледа по същество.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, включително приетото заключение по назначената съдебно-икономическа експертиза, доводите и възраженията на страните, намира за установено от фактическа страна следното:
Със заповед № РД 09-755 от 04.10.2016 г. Министърът на земеделието и храните е определил период за прием на заявления за подпомагане по подмярка 4-1 "Инвестиции в земеделски стопанства" от мярка 4 "Инвестиции в материални активи" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 г.-2020 г. по реда на Наредба № 9 от 21.03.2015 г., с начална дата 26.10.2016 г. и крайна дата 07.12.2016 г. Определил е бюджет за подмярката в размер на левовата равностойност на 237 000 000 евро. Със заповедта също така е предоставена възможност на кандидати подали заявления за подпомагане, по предходна заповед на министъра и по който не е постановена заповед за отказ да могат отново да кандидатстват. Със заповед № 03-РД/ЗЗ68 от 06.12.2016 г. на изпълнителния директор на ДФ Земеделие/л.319 от делото / са дадени указания и е създадена организация за безпрепятственото приемане на заявленията от отдели на РА във връзка с изтичане крайния срок на приема /07.12.2016г/. Указано е на 07.12.2016 г. – сряда, Областните дирекции на ДФ"Земеделие" с отдел "ПСМП"/ПСМП-РА /ПСМП-ДП" да приемат заявления за подпомагане до 17. 30 ч на посочения ден. На всички присъстващи кандидати, на които не са приети заявленията до 17. 30 ч на 07.12.2016 г., да бъдат съставени и подписани констативни протоколи /по образец, на които да бъдат посочени име/наименование на кандидата, наименование на проекта, точна дата и час на явяването им в съответната областна дирекция за приемане и разглеждане на заявлението и в присъствието на кандидата и/или упълномощен представител. Всеки протокол трябва да е подписан от началник отдел "ПСМП", а когато той отсъства от неговия заместник, като същият се регистрира и импортира в деловодната система "Архимед" до края на работния ден на 07.17.2016 г. /сряда/ -вероятно касае месеца декември. В пункт ІІІ от заповедта е указано да не се приемат заявления за подпомагане на кандидати, които към 17.30 ч на 07.12.2016г не се намират в съответната ОД на ДФ"Земеделие". Според пункт ІV до края на работния ден на 07.12.2016 г. следва да бъде стартирало разглеждането и генерирането на участие по подмярката на всички заявления за подпомагане, чакащи за подаване по подмярка 4. 1, като обработката им да приключи до 09.12.2016 г. Такъв протокол е приложен и за заявителя Б. /л.320 и 321 от делото/.
Жалбоподателят Б. е депозирал в ОД на ДФ"Земеделие" Монтана заявление за подпомагане с дата 07.12.2016 г./обработено с дата 09.12.2016г./. Заявлението е получило № 12/04/1/0/02886 и касае проект: "Закупуване на специализирана земеделска техника". Заявлението е придружено с бизнес план, анкетна карта и обосновка на заявения брой точки-общо 47 по приоритети, съобразно критериите за оценка по Приложение № 7 към чл. 30, ал. 5 от Наредба № 9 от 2015 г. Обосновката е в раздел IX "Критерии за оценка", както следва: по критерий 1.1. Проекти с инвестиции и дейности насочени в сектор"Плодове и зеленчуци" са заявени 19 точки; по критерий 3.1. Проекти, при които изпълнението на одобрените инвестиции и дейности води до осигуряване на допълнителна заетост в земеделските стопанства са заявени 10 точки; по критерий 5.0. Проекти с инвестиции и дейности, които се изпълняват на територията на селски райони в страната са заявени 10 точки; 6.3. Проекти с инвестиции и дейности, които се изпълняват на територията на Северозападен район в страната- област Видин, област Враца и област Монтана са заявени 5 точки и по критерий 7.1. Проекти с инвестиции и дейности, за повишаване на енергийната ефективност в стопанствата са заявени 8 точки и по критерий 8.3. Проекти с инвестиции за строителство или обновяване на сгради, помещения и на друга недвижима собственост пряко свързани с производството, съхранението и подготовката на продукцията за продажба, включително съоръжения, оборудване и машини различни от земеделска техника, които са монтирани в тях са заявени 10 точки, 9.1. Проекти с инвестиции и дейности, осигуряващи опазване на компонентите на околната среда, и/или инвестиции осигуряващи съответствие на стопанството с изискванията на стандартите на ЕС са заявени 7 точки; 10.2. Проекти с инвестиции за напояване, при които се използва вода от инфраструктура с по-малки загуби и по- висока ефективност при използване на водните ресурси са заявени 2 точки. Искането за финансиране на инвестиционен проект за изграждане на земеделското стопанство е на обща стойност 269 136.00 лева, включващ закупуване на специализирана селскостопанска техника/ машини, оборудване и съоръжения за отглеждане на дини и зелен фасул, съгласно приложен към заявлението бизнес план и таблица за допустимите инвестиции /л.78 и сл. от делото/. В т.2.1 от заявлението е посочено, че земеделският производител кандидатства по заповед № РД 09-755/04.10.2016 г. на Министъра на земеделието и храните, с която е определен период на прием на заявления за подпомагане по реда на Наредба № 9 от 21.03.2015 г. за прилагане на подмярка 4.1 "Инвестиции в земеделски стопанства" от мярка 4 "Инвестиции в материални активи" от ПРСР за периода 2014–2020 г. през календарната 2016 година.
След разглеждане на заявлението и след извършени проверки и оценяване на постъпилите заявления за прием, изпълнителният директор на ДФ"Земеделие"-РА е отказал подпомагане по заявление с ИД № 12/04/1/0/02886 от 09.12.2016 г., подадено от Б. в период на прием по мярка 4.1. "Инвестиции в земеделски стопанства" от ПРСР 2014 - 2020 г., обявен със заповед № РД 09-755 от 04.10.2016 г. на Министъра на земеделието и храните. Отказът е мотивиран с това, че подадените заявления надхвърлят определения бюджет по подмярката, което налага заявленията да бъдат разгледани при спазване на процедурата по чл. 41, ал. 2 от Наредба № 9, т. е. да се разгледат при недостатъчен бюджет, при което получените 47 точки на заявлението при класирането, съгласно критериите за подбор са недостатъчни да се финансира проектът.
В хода на съдебното производство се изслуша съдебно-икономическа експертиза. Заключението й като компетентно дадено и неоспорено от страните се цени в цялост. Въз основа на представените с административната преписка писмени доказателства и съгласно заключението на вещото лице се установява, че е за периода по прием по заповед № РД 09-755 от 04.10.2016 г. на Министъра на земеделието и храните са постъпили 3165 заявления, като заявената по тях субсидия е в размер на 1 497 406 525.03 лв.. Бюджетът по подмярката е в размер на 237 000 000 евро или 463 524 600 лева. Съответствието с критериите за оценка е преценено към датата на подаване на заявлението за подпомагане, съобразно приложените към заявлението документи. Проектите са класирани според получените при оценката точки и са одобрени в низходящ ред до размера на определения за съответния прием бюджет. Съгласно чл.14 ал.10 и ал.11 от утвърдена процедура за обработка на заявления за подпомагане по подмярка 4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства" са оценени и класирани проекти, на които сумата на заявената субсидия е до 130% от размера на бюджета, определен в т.2 от Заповед № 09-755 от 04.10.2016 г., увеличен с броя на проектите, получили равен брой точки с последното заявление за подпомагане, попадащо в тези 130% от бюджета.
В рамките на 130 % от бюджета по информация от докладна записка на директора на дирекция „ДПМРСР" с вх. * -0416/381#12 от 12.12.2017 г. за окончателно класиране на подадените заявления за подпомагане по подмярка 4.1 за периода на прием, определен със заповед № 09-755 от 04.10.2016 г. на Министъра на земеделието и храните/т.нар. втори прием на заявления по подмярката/ са одобрени 568 заявления, получили до 56 точки включително на обща стойност 227 068 387 евро и 252 заявления, получили точки в диапазона от 55 т до 53 т. на обща стойност 73 123 006 евро. За заявленията получили между 55 и 53 точки се очаква да бъде извършено сключване на договори „под условие" съгласно чл. 35а от Наредба № 9 от 21.03.2015 г.
Заявлението подадено от жалбоподателя е получило 47 точки и е класирано на 547-то място в списъка на приложение № 9 "Списък на заявления за подпомагане получили 52 точки на етап предварителен ранкинг"/л.73-75 от делото/.
С докладна записка вх. №
03-0416 /381 от 04.07.2017 г./л.60 и сл. от делото/ вр. и. д. директор дирекция
"ДПМРСР" уведомява за извършено повторно предварително класиране по
критериите за подбор въз основа на разгледани и приети за основателни постъпили
възражения срещу извършената предварителна оценка на заявленията за
подпомагане, в тази връзка предлага да бъдат допълнително раздадени на случаен
принцип за обработка 33 броя заявления за подпомагане, които първоначално са
получили недостатъчен брой точки за попадане в групата с проекти, подлежащи на
последваща обработка, а след обсъждане депозираните жалби биха получили не
по-малко от 54 точки, с което подлежали на последваща обработка по утвърдената
процедура. Повторното предварително класиране според докладната записка
обуславя последваща обработка на заявленията за подпомагане от № 1 до 803 вкл.,
представляващи 130% от определения със заповедта за прием бюджет, увеличен с 26
заявления, получили равен брой точки с последното заявление в тези 130% от
бюджета /Приложение № 113й/. Междинен анализ, направен въз основа направената
последваща обработка на тези заявления е представен в докладна записка вх. №
03-416/381 от 07.11.2017 г. от директор дирекция "ДПМРСР/ л.57 и сл.от
делото/. Според същата, констатирано е било, че заявленията с над 56 точки са в рамките на наличния за разпределение
бюджет по заповедта за прием и предлага приключване обработката им, както и
предлага обработка на заявленията с 55 точки на предварителен ранкинг, тъй като
към момента те частично попадали в рамките на 100 % от бюджета по заповедта за
прием. С докладна записка вх. № 03-0416 /381#12 от 12.12.2017 г./л. 53 и сл.от
делото/, директорът на дирекция "ДПМРСР" уведомява за хода на
производството: а именно, че общата сума на договорената финансова помощ и
размера на бюджета, който ангажират приетите заявления за подпомагане със
спряна, респ. в текуща обработка с над 56 точки включително, към настоящия
момент са в рамките на наличния за разпределение бюджет по заповедта за прием.
Представено е таблично групи заявления, оценени съответно с по 55точки,
ангажиращи 8. 48% от бюджета по т. 2 от заповед № РД-09-755/2016 г., тези по
54точки – ангажиращи 20. 27% от този
бюджет, а тези с по 53точки – ангажиращи 30. 85% от него /таблица № 2 на л.55
от делото/. Посочен е получен отговор
от УО на програмата, че не се предвижда увеличение на бюджета. Предлага
предприемане издаването на административен акт за отказ поради недостатъчен
бюджет съгласно чл. 39, ал. 1, т. 5 от
Наредба № 9 от 21.03.2015 г. спрямо заявленията за подпомагане, които не
попадат в обхвата на 130% от определения със заповедта от 04.10.2016 г.бюджет
за прием 2016 г. Видно от приложена извадка
от приложение № 9“ Списък на заявления за подпомагане
получили 52 точки на етап предварителен ранкинг“, 2231 бр заявления за подпомагане, получили
по-малко от 52 точки на етап предварителен ранкинг /л. 73-75 от делото/. В
приложение № 9 на ред 547 фигурира и заявлението на Г.М.Б., което е получило 47
точки, с данни за потвърдена предварителна проверка.
С писмо вх. №
01-0400/1881 от 12.12.2017 г. в отговор
на запитване изх. № 01-0400 /1881 от 04.12.2017 г. дали се предвижда увеличение
бюджета на програмата и в съответствие с чл. 41, ал. 3 от Наредба №
9/21.03.2015 г., Министърът на земеделието, горите и храните е отговорил, че в
проведените два периода на прием по подмярка 4. 1 е ангажиран планираният
ресурс от мярка 4 за подкрепа на инвестиции в земеделските стопанства в рамките
на ПРСР /л. 66-67 от делото/.
С оспорената заповед №
ОЗ-РД/6218 от 16.12.2017 г. на изпълнителния директор на ДФ
"Земеделие" /л.6-7 от делото/, на основание чл. 20а, ал. 2 от ЗПЗП, чл. 42,
ал. 1 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г. за прилагане на подмярка 4. 1.
"Инвестиции в земеделски стопанства" от мярка 4"Инвестиции в
материални активи" от Програмата за развитие на селските райони за периода
2014-2020 г., е отказано да бъде финансирано заявлението за подпомагане на Г.М.Б.
, с ИД на проекта 12/04/1/0/02886 на
стойност 269 136 лева. Изложена е констатация за надхвърляне с общата сума
на подадените заявления на разполагаемия за периода на прием бюджет, определен
в заповедта на министъра на земеделието и храните № РД-09-755 от 04.10.2016 г.
и извършена обработка и разглеждане на заявленията при условията на чл. 37, ал.
1, т. 1 от Наредба № 9 от 21.03.2015г, която изисква в тези случаи
предварителна оценка на критериите за подбор и разглеждане заявленията за
подпомагане в низходящ ред според броя на получените при предварителната оценка
точки, до изчерпване на разполагаемия бюджет. На основание чл. 41, ал. 1 и 2 от
същата Наредба и при спазване на утвърдената от изпълнителния директор на ДФЗ
процедура за обработване на заявленията за подпомагане при ограничен бюджет,
одобрението на подадените заявления се извършва в низходящ ред, до размера на
бюджета, определен в заповедта за откриване на приема, след извършване на
класиране съгласно критериите за подбор, посочени в Приложение № 7 към чл. 30,
ал. 5 от Наредба№ 9 от 21.03.2015 г. След извършване на проверките по чл. 37,
ал. 1, т. 2 и/или 3 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г. по заявленията за
подпомагане в низходящ ред, според броя на получените при предварителната
оценка точки се сочи установено, че наличния бюджет по мярката, определен с
посочената заповед, е достатъчен за финансиране на заявления за подпомагане,
получили при класирането най-малко 56 точки, като е налице частично разполагаем бюджет по
смисъла на чл. 41, ал. 3 от Наредба № 9от 21.03.2015 г. за финансиране на
заявления, получили най-малко 55 точки. Органът се позовава на отправено до
МЗХГ запитване с писмо изх. № 01-0400/1881 от 04.12.2017 г.относно това дали се
предвижда увеличение на бюджета за финансиране на заявленията за подпомагане,
получили еднакъв брой точки и за които е налице частично разполагаем бюджет, с
оглед на условието за тяхното финансиране, посочено в чл. 41, ал. 3 от Наредба
№ 9 от 21.03.2015 г., което запитване е получило отрицателен отговор от
министъра на земеделието, храните и горите. Заявлението за подпомагане,
подадено от кандидата Б., е получило 47 точки при класирането съгласно
критериите за подбор по чл. 30, ал. 5 от Наредбата, който е недостатъчен да
получи финансиране в настоящия период на прием на заявления за подпомагане по
подмярката. Поради това и на основание
чл. 39, ал. 1, т. 5, вр. с чл. 41, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 9 от 2015г,
заявлението за подпомагане следва да получи пълен отказ за финансиране поради
недостатъчен бюджет по подмярката.
Срещу така издадената заповед е подадена жалба по
административен ред пред Министъра на земеделието, храните и горите, който след
като подробно обсъдил обстоятелства
издал заповед № РД-20-200/08.06.2018 г., с което жалбата на г-н Б.
е отхвърлена, като допълнително е
посочено, че съгласно публикуваната на 12.01.2018 г. на електронната страница
на ДФЗ информация е видно, че предстои одобрение под условие на заявленията за
подпомагане, получили от 53 до 55 точки попадащи в 130% от бюджета за
разпределение/ заповед при условията на чл.35а от Наредба № 9.
Така описаната фактическа обстановка се възприе от представените по делото доказателства, представляващи административната приписка по случая както и от приетата по делото съдебно-икономическа експертиза, която не е оспорена от страните.. Въз основа на така установената фактическа обстановка се налагат следните правни изводи:
Жалбата е насочена срещу подлежащ на съдебно оспорване и контрол за законосъобразност административен акт - заповед № ОЗ-РД/6218 от 16.12.2017 г. на изпълнителния директор на ДФ"Земеделие". Процедурата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по подмярка 4. 1. "Инвестиции в земеделски стопанства" от мярка 4 "Инвестиции в материални активи" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г. е регламентирана в Наредба № 9 от 21.03.2015 г.за прилагане на тази подмярка, издадена от Министъра на земеделието и горите на основание чл. 9а от ЗПЗП. Според чл. 42, ал. 1 от тази наредба изпълнителния директор на РА се произнася със заповед за пълно или частично одобрение или отказ за финансиране на заявлението за подпомаган, като заповедта за частично одобрение в частта на отхвърлените разходи и заповедта за отказ от финансиране на заявлението за подпомагане подлежат на оспорване по реда на АПК.
Оспорената заповед е издадена от изпълнителния директор на ДФ"Земеделие". Съгласно разпоредбата на чл. 20а от ЗПЗП и чл. 42, ал. 1 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г. това е компетентният административен орган, който може да издаде акт с такова съдържание.
Оспорената заповед е в изискуемата писмена форма и съдържа мотиви от фактическо и правно естество. Органът се е позовал на конкретни обстоятелства, въз основа на които е счел, че следва да упражни предоставената му от нормативен акт компетентност – в случая отказано подпомагане поради недостатъчен бюджет за финансиране на подаденото заявление за подпомагане, определен в заповедта за откриване на съответния прием /чл. 39, ал.1, т.5 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г./ Позоваването на недостатъчен бюджет не е формално, доколкото в оспорената заповед се съдържат данни за съпоставими цифрови величини относно размер на бюджета за този прием, общ размер на заявеното подпомагане в рамките на приема и за начина на извършване на преценката за недостатъчност на бюджета спрямо процесното заявление, класирано с брой точки, по-малък от тези заявления за подпомагане, за сумарния размер на които бюджетът е преценен като достатъчен. Посочено е обстоятелството, че бюджетът по подмярката е достатъчен за финансиране на заявления, които са получили при предварително оценяване и класиране в низходящ ред най-малко 56 точки, а наличният частично разполагаем бюджет по чл. 41, ал. 3 от Наредбата е достатъчен за финансиране на заявления, получили най-малко 55 точки. Получилото 47 точки заявление на Б. попада извън визираните групи. Ясни са съображенията за издаване на административния акт, налице е възможност за оспорващия да организира защитата си, съответно за извършване на съдебен контрол за законосъобразност спрямо заповедта, а с това е изпълнена и целта на мотивирането. Верността на твърдяната недостатъчност на бюджета е относима към материалната законосъобразност на акта и не обективира порок във формата.
При издаване на заповедта не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Спазена е процедурата по приемане, оценка и класиране на заявленията за подпомагане, като заявлението на оспорващото дружество е било подложено на проверка по документи и проверка на място /чл. 37, ал. 1, т.2, т.3 от Наредба № 9/21.03.2015г/. Според чл. 37, ал.1, т.1 от тази Наредба, в срок до три месеца от крайната дата на периода за прием, определен в заповедта по чл. 35, РА извършва предварителна оценка на критериите за подбор в случаите, при които размерът на заявената финансова помощ на всички подадени заявления надхвърля разполагаемия бюджет, определен в заповедта на министъра на земеделието и храните по чл. 3, 5, ал.1 за съответния период на прием, като разглежда заявленията за подпомагане в низходящ ред според броя на получените при предварителната оценка точки до изчерпване на разполагаемия бюджет. Констатирана е недостатъчност на бюджета, определен с т. 2 от заповед № РД-09-755/04.10.2016 г. на Министъра на земеделието, храните и горите, спрямо заявеното по подмярка 4. 1. подпомагане със заявления, подадени в рамките на периода за прием /докладна вх. № 03-0416/381 от 24.01.2017 г. на л. 30 от делото/. По делото се доказа, че размерът на заявената финансова помощ с подадените в периода за прием общо 3165 заявления възлиза на 1 497 406 525, 03 лева при бюджет по подмярката - левовата равностойност на 237 000 000 евро или 463 524 600 лева. В съответствие с разпоредбата на чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г. и по разпореждане на изпълнителния директор на ДФЗ е проведена процедура за обработка в ограничен бюджет на подадените заявления за подпомагане. Според чл. 13, ал. 1 от Процедурата за обработка на заявления /л.13 -38 от делото/, процедура в ограничен бюджет е процедура, при която общата сума на заявената финансова помощ от всички подадени заявления за подпомагане е по-голяма от размера на определения за съответния период на прием бюджет, посочен в заповедта за конкретния прием. В изпълнение на чл. 14, ал. 5, ал. 7 и ал. 9 от процедурните правила всички постъпили заявления за подпомагане по подмярка 4. 1 /прием 26.10.2016 г. до 07.12.2016 г./, с изключение оттеглените, са били подложени на предварителна проверка на заявените от кандидатите приоритети и предварителна оценка съгласно критериите за оценка, посочени в приложение № 7 и предварително класиране в низходящ ред според получените при оценката точки в съответствие с чл. 41, ал. 2 от Наредба № 9 от 21.03.2015г /докладна записка вх. № 03-0416 /381#5 от 11.05.2017 г./л.62 и сл. от делото/. Налице са обосновани констатации, че бюджетът по т. 2 от заповедта за прием осигурява финансиране на заявленията, получили не по-малко от 56 точки.
Заявлението на Г.М.Б. с УИН 124//04/1/0/02886 след като е преминало предварителна проверка на заявените приоритети от двама експерти /приложение № 9, л. 74 от делото/ е оценено с 47 точки. Броят на точките не се оспорва, извършено е предварително класиране въз основа на предварителната оценка на приетите заявления, като класирането е в низходящ ред в зависимост от броя на получените точки по критериите за подбор от Приложение № 7 към чл. 30, ал. 5 от Наредба № 9 от 2015 г.. С оглед на това, че заявлението на оспорващия е получило при оценяването по-малко от 56 точки и констатацията, че поредността на класираните в низходящ ред заявления и съотнасянето им спрямо бюджета определя като подлежащи на последваща обработка заявленията, ангажиращи до 130 % от него, т. е. заявления до № 869, получили не по-малко от 53 точки, то заявлението на жалбоподателя не е било подложено на последваща обработка. На последваща обработка са били подложени проекти, на които сумата от заявената субсидия е до 130% от бюджета, определен в т. 2 от Заповедта за прием /№ РД-09-755/04.10.2016 г. /, т. е. увеличен с броя на проектите, получили равен брой точки с последното заявление за подпомагане, попадащо в тези 130% от бюджета -заявления до 869 вкл. от приложение № 113й, получили не по-малко от 53точки, съгласно докладни от 11.05.2017 г. и от 04.07.2017 г./л. 62-65 от делото/.
Съгласно чл. 41, ал. 2 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г. заявленията за подпомагане се класират според получените при оценката точки и се одобряват в низходящ ред до размера на определения за съответния прием бюджет /чл. 13, ал. 4 от Процедурата/. В докладна 03-416/381#12 от 12.12.2017 г. – таблица 1, е онагледено съотнасянето на заявленията за подпомагане с над 56 точки спрямо бюджета за разпределение съгласно заповед № РД-09-755/04.10.2016г /л.54 от делото/. Формиран е извод за наличен частичен разполагаем бюджет, като администрацията е предприела последваща обработка на заявления, попадащи в рамките на 130% от бюджета, т. е. получилите на предварителния ранкинг 55, 54 и 53 точки, като е представено таблично и цифром как се съотнасят в процент исканите суми по тези заявления спрямо бюджета по т. 2 от заповед № РД-09-755/2016г /таблица 2 от докладната от 12.12.2017г на л. 55 от делото/. Констатирано е, че частичен разполагаем бюджет е налице за заявленията с по 55 точки на предварително класиране /писмо изх. № 01-0400/1881от 04.12.2017 на ДФЗ до МЗХ/ л.64-65 от делото/.
Във връзка с разпоредбата на чл. 41, ал. 3 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г. класираните заявления за подпомагане с еднакъв брой точки, за които е наличен частичен разполагаем бюджет при класирането по ал. 2, се одобряват след изменение на бюджета, определен в заповедта на Министъра на земеделието, храните и горите по чл. 35, ал. 1 за съответния период на прием. ДФ Земеделие От писмо вх. № 01-0400/1881 от 12.12.2017 г. на Министъра на земеделието, храните и горите е видно, че в проведените два периода на прием по подмярка 4. 1 е ангажиран планираният ресурс от мярка 4 за подкрепа на инвестиции в земеделските стопанства в рамките на програмата, т. е. изменение не се предвижда.
Съгласно чл. 38, ал. 1 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г., за осигуряване на прозрачност списък на одобрените и отхвърлени проекти се публикува на електронните страници на РА и Министерство на земеделието и храните. Списъкът се публикува на всеки четири месеца след крайния срок за прием на заявления по чл. 35, ал. 1. Изискването на тази разпоредба е проявление на принципите на публичност и прозрачност, относими и към това производство /чл. 3 от Наредба № 9/2015г/. По делото не се установи такъв списък да е бил публикуван, нито да е оповестен списък с извършеното предварително класиране на заявленията за подпомагане, подадени в прием 26.10.2016г до 07.12.2016 г. Резултатите от това предварително класиране обаче е публикувано на официалната електронна страница на ДФЗ- РА на 14.03.2017 г. - съобщение за изготвеното предварително класиране, съгласно което всички приети 3 165 заявления за подпомагане /2 926 нови и 239 е искания за прехвърляне/ са оценени в съответствие с критериите за оценка като общият размер на заявената финансова помощ е над 1 497 406 525 лева. На последващо разглеждане подлежат 783 проекта със заявен размер на субсидията 603 636 242 лева. Тези проекти попадат в рамките на 130% от определения със заповедта за прием бюджет. На последваща обработка подлежат още 83 проекта, получили равен брой точки с проектите, попадащи в рамките на 130% от бюдже та за разпределение. Проектите са оценени съгласно изискванията на Наредба № 9 от 21.03.2015 г. за прилагане на подмярка 4.1. Съответствието с критериите за оценка се преценява към датата на подаване па заявлението за подпомагане, съобразно приложените към проектното предложение документи и заявени данни. Проектите се класират според получените при оценката точки и се одобряват в низходящ ред до размера на определения за съотвстния прием бюджет. В рамките на 130% от бюджета попадат проектите, получили 53 точки включително. Всеки бенефициер, кандидат по подмярка 4.1, може да направи индивидуална справка по УРИ за броя получени точки на сайта на ПРСР - http://wvvw.prsr.bg/prockti/index.html. В случай на несъгласие с получения брой точки от предварителната проверка по критериите за оценка, е предоставена възможност на кандидатите да подадат аргументирани писмени възражения в деловодството на ДФ „Земеделие“1 - София в срок до 24 март 2017 г. включително. След извършена справка е установено, че в ДФ „Земеделие“ не е постъпвало възражение от Г.М.Б. във връзка с извършената предварителна оценка на подаденото заявление за подпомагане с ИД№ 12/04/1/0/02886.
Предвид което съдът намира, че посоченото процесуално нарушение обаче не може да се определи като съществено. Проектът на жалбоподателя е оценен с 47 точки по критериите за подбор, тази оценка не се оспорва и при наличните доказателства за съотнасяне на бюджета по мярката спрямо исканото подпомагане, заявено с проекти с оценка над 55 точки, недопускането на визираното нарушение – публикуване на списъци с одобрени проекти и класиране, не обуславя друг изход от производството за кандидата. В случая оспорващият не навежда доводи за неправилно оценяване на подаденото от него заявление по критериите за подбор, нито по делото се установи, че оценяването му е неправилно. Той не би могъл да възрази срещу оценката на други кандидати, а по делото се установи, че няма приети заявления извън определените срокове. С оглед на изложеното съдът приема, че при издаване на оспорената заповед не са допуснати съществени нарушения на относимите към издаването й административнопроизводствени правила.
При преценка за съответствието на оспорената заповед с материалния закон съдът констатира правилното му приложение. Съгласно разпоредбата на чл. 39, ал. 1, т. 5 от Наредба № 9 от 21.03.2015г, заявлението за подпомагане може да получи пълен или частичен отказ за финансиране в случай на недостатъчен бюджет по мярката. Оценяването на заявлението на Г.Б. по приоритетите, предвидени в чл. 30, ал. 1 от Наредба № 9/2015г и критериите за оценка с тежест, определена съобразно ал. 5 на същата норма и приложение № 7, е в размер на 47 точки по показатели и точки, съответни и на заявените, за което няма спор по делото.
За да се приеме, че е бюджетът за финансиране на конкретно заявление за подпомагане е недостатъчен, е необходимо недостигът да е налице преди постановяване на отказа, при това формиран от съпоставка между класирането на заявленията в низходящ ред и съотнасянето на сумарния размер на претендираното по тях финансиране спрямо определения за конкретния прием бюджет по мярката. В случая към датата на издаване на процесната заповед - 16.12.2017 г., наличният бюджет по мярката е в размер на 9 931 612, 93 евро - 237 000 000, 00 евро по заповед, а усвоен и ангажиран за проекти, оценени над 56 точки, 227 068 387, 07 евро, от които 146 108 263. 19 евро по сключени договори. Този наличен бюджет от 9 931 612, 93 евро е недостатъчен дори за финансиране на следващите в низходящ ред по точки проекти с 55 точки, за които са необходими 20 093 521. 80 евро – 8.48% /таблица 2 на л.55 от делото/. При това положение заявлението на жалбоподателя, оценено с 47 точки, остава далеч под прага за финансиране с разполагаемия бюджет. С оглед доказателствата за недостатъчен бюджет на мярката за заявления с по-малко от 56 точки, в която група попада и заявлението за подпомагане на Б., предвид реда му в класирането в низходящ ред, законосъобразно и в съответствие с чл. 39, ал. 1, т. 5 от Наредбата, е отказано финансирането му в тази хипотеза.
Не се споделя становището на жалбоподателя, че недостатъчност на бюджета като основание за отказ е налице едва при изчерпването му поради сключени и изпълнени на 100% договори за финансиране на проектите. Такъв извод не намира опора в нормативната уредба, доколкото финансовата помощ може да бъде изплащана авансово, междинно и окончателно, което означава в различни времеви интервали спрямо извършването на инвестицията. При преценката за финансиране проекта на един кандидат административният орган не следва да бъде поставен в положение да чака изпълнение на вече сключен договор за финансиране с друг кандидат, особено чието предложение е оценено по-високо. На този етап релевантна е само извършената оценка на конкретното заявление за предоставяне на финансова помощ съобразно критериите в Приложение № 7 към Наредба № 9 от 21.03.2015 г., респективно мястото на това заявление в класирането на заявленията в низходящ ред, за да бъде обхванато от осигурения бюджет по мярката. Безспорно е в случая, че в рамките на наличния за разпределяне бюджет попадат заявленията за подпомагане, получили минимум 56 точки при класирането.
Предвид изложеното при постановяване на оспорената заповед не е нарушена и целта на закона. Отказът не е преждевременен, а твърдението, че с него се дава предимство и възможност за финансиране при условията на чл. 42б и/или чл. 35а от Наредба на проекти, които са оценени с по-малко точки, но за които чисто фактически заповед за отказ по чл. 42, ал. 1 не е била издадена, е хипотетично. От заключението на назначената по делото експертиза се установява, че заповеди за отказ поради недостатъчен бюджет се издават и на други заявители, чиито предложения са получили 47 и по-малко точки.
По тези съображения съдът намира заповед № ОЗ-РД/6218 от 16.12.2017 г. на изпълнителния директор на ДФ "Земеделие", гр. София за законосъобразен административен акт, поради което подадената от Б. жалба против нея е неоснователна и следва да се отхвърли.
При този изход на спора ответникът по делото има право на разноски. Същите са поискани своевременно с нарочна молба с вх. № 2278/29.11.2018 г. Представляват платен депозит за вещо лице в размер на 300 лева и 150 лева, юрисконсултско възнаграждение, определено на основание чл. 78, ал. 8 от ГПК, във вр. чл. 24 от НЗПП и чл. 37 от ЗПП. С оглед на това жалбоподателят на основание чл. 143, ал. 4 от АПК ще следва да бъде осъден да заплати на ответника по жалбата съдебни разноски в размер на 450 лева.
Предвид изложеното, както и на основание чл. 172, ал.2 от АПК и чл. 143, ал. 4, Административният съд
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата от Г.М.Б. против заповед № 03-РД/6218 от 16.12.2017 г. на изпълнителния директор на ДФ "Земеделие", с която е постановен отказ за финансиране на заявление за подпомагане с ИД № на проекта 12/04/1/0/02886 на стойност 269 136.00 лева, по подмярка 4.1 "Инвестиции в земеделски стопанства" от мярка 4 "Инвестиции в материални активи" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г.
ОСЪЖДА Г.М.Б. *** да заплати на Държавен фонд "Земеделие" съдебни разноски в размер на 450 /четиристотин и петдесет/ лева.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Върховния административен съд на Република България в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните.
Административен съдия: