Решение по дело №593/2019 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 563
Дата: 19 декември 2019 г. (в сила от 19 декември 2019 г.)
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20197080700593
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 юли 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 563

 

гр. Враца,   19.12.2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВРАЦА, V състав, в публично заседание на 04.12.2019 г. /четвърти декември две хиляди и деветнадесета година/ в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА като разгледа докладваното от съдия РАДЕНКОВА адм. дело № 593 по описа на АдмС – Враца за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 156, вр. чл. 144, ал. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), вр. чл. 10, ал.1 и чл. 4, ал. 1 от Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ).

Образувано е по жалба на „А.Т.“ ЕООД, представлявано от управителя Н.М.С., чрез пълномощника адв. В.Ч., против акт за установяване на задължение по чл. 107, ал. 3 от ДОПК /АУЗД/ № 3280-1/21.05.2019 г., за данъци върху недвижими имоти и такса битови отпадъци с лихвите към тях за периода от 2015 г. до 2018 г. за сумата от 5064.99 лева, издаден от инспектор приходи в Дирекция „Местни данъци и такси” при Община Враца, потвърден с Решение № 2155/05.07.2019 г. на Директора на Дирекция „Местни данъци и такси“ при същата община.

В жалбата са релевирани доводи за незаконосъобразност на оспорения акт по съображения за противоречието му с материалния закон. Жалбоподателят поддържа, че с оглед на установената и обявена по съдебен ред с Решение № 388/10.08.2015 г. по гр. дело №209/2014 г. по описа на ОС – Враца, нищожност на сключения между Община Враца и „А.Т.” ЕООД Договор за покупко-продажба чрез конкурс от 26.07.2007 г.на недвижим имот, с идентификатор 12259.1027.15 по КККР на гр. Враца, следва да се счита, че дружеството не е придобило собствеността върху имота, предмет на договора и не е имало качеството на задължено лице по чл. 11, ал. 1 от ЗМДТ за същия – обект на облагане с местни данъци и такси.  

Твърди, че задълженията за ДНИ и ТБО по 3 бр. декларации по чл. 14 от ЗМДТ с вх. №№ 3019; 3020 и 3021 от 29.06.2010 г. за недвижим имот, представляващ земя и сграда в гр. Враца са погасени за 2015 г. чрез плащане към НАП в производството по несъстоятелност на дружеството по търг. дело № 59/2015 г. по описа на ОС – Враца, предявени от НАП и приети от синдика в одобрения от съда списък по чл. 688, ал. 1, т. 1 от ТЗ. Плащането е извършено съгласно одобрената от съда първа частична сметка за разпределение, посочено е в мотивите на Решение № 64 от 10.04.2019 г., с което производството по несъстоятелност е прекратено. Позовава се на мотивите към решението на Директора на дирекция „МДТ“, с което е потвърден оспорения акт, че сумата по разпределението е изплатена от НАП към Община Враца и е постъпила в сметката на общината на 13.12.2017 г. Сочи, че задълженията за ДНИ и ТБО, установени за 2016 г., 2017 г. и 2018 г. въз основа на същите декларации са погасени на основание чл. 739, ал. 1 от ТЗ, поради непредявяването им в производството по несъстоятелност. Иска се отмяна на АУЗД, като незаконосъобразен и необоснован със следващите се от това законни последици и присъждане на направените разноски по делото.

Ответникът, Директор на Дирекция „МДТ“ при Община Враца, не се представлява в съдебно заседание. От процесуалния му представител е депозирано писмено становище за неоснователност на жалбата. Изложени са доводи, че установяването на нищожността на сделката по съдебен ред не заличава с обратна сила установеното публично задължение и/или плащане към бюджета. Поддържа, че за данъчните цели релевантен е фактът на деклариране на правото на собственост, като настъпилите промени в собствеността, вкл. и обявяването на придобивната сделка за нищожно, имат значение на нововъзникнали факти, които следва да се декларират от задължения субект и имат действие занапред. Претендира присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение.

По делото са представени писмени доказателства, както и заверено копие от образуваната пред органа административна преписка.

Административният съд, като се запозна с доводите и съображенията на страните, доказателствата в административната преписка и след служебна проверка на оспорения акт, съобразно вмененото му задължение по чл. 168, ал. 1 от АПК, намира за установено следното:

С Акт за установяване на задължение по чл. 107, ал. 3 от ДОПК, № 3280/21.05.2019 г., издаден от инспектор по приходи в Дирекция „МДТ“ в Община Враца, по отношение на оспорващото дружество са установени задължения за ДНИ и ТБО за периода 2015 – 2018 година в общ размер на 5065,99 лева, от които 1203,04 лв. дължима главница за ДНИ, с лихви за просрочие към 21.05.2019 г. – 390,37 лв. и ТБО с дължима главница в размер на 2701,06 лева, с лихви за просрочие към същия период в размер на 771,52 лева. Аналитично с конкретизирани характеристики в табличен вид са представени задълженията за недвижими имоти с партидни номера ********* 001; ********* 002 и ********* 003, с посочено правно основание, година, размер, внесена сума, дължима главница, дължима лихва и общ размер на задължението за съответния период.

Недоволно от така постановения АУЗД дружеството го е оспорило пред Директора на Дирекция “МДТ“ в Община Враца, с жалба рег.№ 2600-1967/10.06.2019 г.  Въз основа на така подадената жалба, Директорът на Дирекция „Местни данъци и такси“ в качеството му на ръководител на звеното по местни приходи в Община Враца на основание чл. 4, ал. 5 от ЗМДТ, с Решение № 2155/05.07.2019 г. е потвърдил оспорения АУЗД.

В решението са изложени съображения, въз основа на които е прието, че АУЗД е издаден от компетентен орган, а ДНИ и ТБО за съответните години са изчислени на база подадени декларации от „А.Т.“ ЕООД, задълженията не са платени в срок и не е извършвана ревизия на дружеството, като същите са установени в сроковете по чл. 109 от ДОПК. Посочено е, че за данъчни цели правната връзка между обекта на облагане и субекта се установява въз основа на декларираното от правния субект и релевантен е факта на деклариране на правото на собственост с подаване на първата декларация като собственик на новопридобит имот. Задължено лице по ЗМДТ до влизане в сила на съдебно Решение № 388/2015 г. е оспорващото дружество, което се е легитимирало като собственик и е имало качеството на задължен субект до влизане в сила на посоченото решение – 09.06.2017 г. От направена справка в имотни регистър, органът установил, че липсва промяна в собствеността на имотите по 3 бр. декларации по чл. 14 ЗМДТ с вх. №№ 3019; 3020 и 3021 от 29.06.2010 г. и към момента на издаване на акта дружеството се явява задължено за данък и такса лице на основание чл. 10, ал. 1, респ. чл. 64, ал. 1 от ЗМДТ. С оглед така установеното е прието, че ДНИ и ТБО за посочените имоти са дължими и АУЗД № 3280-1/21.05.2019 г. е потвърден.

При така установената фактическа обстановка  съдът намира от правна страна, че оспорването е направено от надлежна страна, в законоустановения преклузивен, против индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 ал. 1 от АПК, подлежащ на оспорване, поради което е допустима. Разгледана по същество, същата е неоснователна по следните съображения:

Оспореният АУЗД е издаден в предвидената от закона писмена форма и от компетентен орган – инспектор приходи в отдел МДТ при Община Враца, съобразно нормата на чл. 4, ал. 1 и ал. 3 от ЗМДТ и правомощията, предоставени му със заповед № 1611/14.09.2018 г. на Кмета на Община Враца /л. 80/.

От фактическа страна по делото не е спорно, а и се установява от събраните доказателства, че с Решение № 388/10.08.2015г., постановено по гр. Дело №209/2014г. по описа на Окръжен съд – Враца, влязло в законна сила на 09.06.2017г., е прогласена нищожността на договор за покупко-продажба на недвижим имот по реда на ПМС № 235/1996г. от 18.04.2006г., с който Община Враца е продала на „А.Т.“ ЕООД поземлен имот с идентификатор № 12259.1027.16, находящ се в гр.Враца, ул.“Г.А.“ с площ от 1 135 кв. м., с трайно предназначение на територията – урбанизирана, начин на трайно ползване – ниско застрояване /до 10 м./, при съседи: п.и.№№ 12259.1027.15, 12259.1027.17 и 12259.1027.12 и на договор за покупко-продажба на недвижими имоти чрез конкурс от 26.07.2007г., с който Община Враца е продала на „А.Т.“ ЕООД  поземлен имот с идентификатор № 12259.1027.15, находящ се в гр.Враца, ул.“Г.А.“ с площ от 1 607 кв.м. с трайно предназначение на територията – урбанизирана, начин на трайно ползване – ниско застрояване /до 10 м./, при съседи: п.и.№№ 12259.1027.17, 12259.1027.12 и 12259.1027.16, поради невъзможен предмет.

Спорният по делото въпрос се свежда до това, какви са правните последици от нищожността на договора от гледна точка на възникването, съществуването и дължимостта на изпълнението от „А.Т.“ ЕООД  на публичноправните задължения към Община Враца – на задълженията за заплащане на данък върху недвижимите имоти и на такса за битови отпадъци и съответно дали нищожността на гражданскоправната сделка релевира наличието на хипотезата на „недължими” от дружеството местни данъци и такси. 

В случая „А.Т.“ ЕООД е подало данъчни декларации, и е представило документ за собственост. Органът е открил данъчна партида, по която за всеки от периодите е извършено плащане на правилно определени задължения за местни данъци и такси за 2015 година. В случая не се отрича силата на присъдено нещо на констативното решение, с което се прогласява нищожност на придобивното основание на дружеството. Органът по приходите следва да зачете същото при последващо данъчно облагане на имота в бъдеще. Сумите по възникналите и изпълнени задължения за заплащане на местни данъци и такси могат да бъдат търсени за възстановяване от страната по договора, който е прогласен за нищожен, защото засягат възникнали облигационни отношения, но не и общинския бюджет. ТБО в действителност се дължи от собственика, но освобождаване от задължение за плащане на ТБО може да има, когато услугата не се използва и е подадена изрична декларация в този смисъл. В случая не се спори, че услугата е била предоставяна и имотът е бил ползван. Без правно значение е фактът, че не собственикът, а трето лице - по силата на съдебното решение, е ползвало процесния имот. За посочения от органа период дружеството е ползвало имотите. То е подало декларации и е платило задълженията за за имотите за 2015 г.

Действително, обратното действие при обявената нищожност на правните сделки има сила не само между страните по атакуваната сделка, но и по отношение на трети лица. В този смисъл безспорно между страните е обстоятелството, че титуляр на правото на собственост от облигационноправна гледна точка не е „А.Т.“ ЕООД. Също така безспорно е, че съгласно чл. 11 от ЗМДТ, данъчно задължените лица са собствениците на облагаемите с данък недвижими имоти, а такса битови отпадъци, съгласно чл. 64 от ЗМДТ се заплаща от лицата по чл. 11 от ЗМДТ. Решението на гражданския съд безспорно следва да се зачита от всички съдилища, учреждения и общини в Република България.

Зачитането на силата на присъдено нещо обаче се състои в задължението на всеки държавен или общински орган да възприеме като свое скрепеното със сила на присъдено нещо съдебно установяване и да изхожда от него в своята служебна дейност спрямо лицата, обвързани от СПН, като се откаже от всякакво преразглеждане и пререшаване на въпроса, разрешен със СПН, когато той обуславя отговор на въпрос, по който държавният или общински орган се произнася. Няма спор, че сделката между общината и дружеството не е породила изначало вещноправен ефект и за собственик на имота през процесния период се счита Община Враца.
От друга страна, съществено за настоящото производство е публично-правното отношение задължен субект – административен орган, в контекста на дължимостта на местните данъци и такси като публични вземания. Разпоредбата на чл. 10, ал. 1 от ЗМДТ обвързва дължимостта на данъка за недвижими имоти с конкретния обект - недвижим имот. Нормата на чл. 11, ал. 1 от ЗМДТ посочва като данъчнозадължени субекти собствениците на тези имоти. В публичното правоотношение едно лице се легитимира като собственик, заявява се като задължен субект пред общината, с писмено уведомление и задължение за подаване годишна данъчна декларация за облагане на имота. От този момент нататък той се счита задължено лице по смисъла на закона за дължимите местни данъци и такси. Предпоставките за възникване на задължението за внасянето им са регламентирани в чл. 11 и чл. 15 от ЗМДТ. Първата от тях е лицето да е собственик на конкретен недвижим имот, ползвател или концесионер. Началният момент на дължимостта на данъка е уреден в чл. 15 от ЗМДТ. При прехвърляне на имота приобретателят дължи данъка от началото на месеца, следващ месеца, през който е настъпила промяната в собствеността или ползването, освен ако данъкът е платен от прехвърлителя - чл. 15, ал. 2 от ЗМДТ.

Ефектът на прогласяване нищожността на покупко-продажбата поражда правото на дружеството-несобственик да предяви иск за неоснователно обогатяване или получено без основание, или на отпаднало основание, изразяващо се в стойността на недължимо платените ДНИ и ТБО. Възстановяване на платеното в полза на друг правен субект следва да се реализира по гражданскоправен ред. За административния орган следва да е без значение кой е платил публичните задължения. В случая, плащането е извършено от юридическо лице, придобило качеството на данъчнозадължен субект по смисъла на ЗДМТ към момента на възникване на публичното вземане.

Налице е ясно разграничение относно реда и условията за придобиване качеството собственик и последиците от прогласяване нищожността на сделката в гражданските правоотношения и в публичното правоотношение, при наличие на конкретни законови изисквания за придобиване качеството на данъчнозадължено лице. Съществено за настоящото производство е публично-правното отношение задължен субект – община, в контекста на дължимостта на ДНИ и ТБО. Наличието на собственост и качеството собственик, по смисъла на ЗМДТ разкриват сложен фактически състав, необвързан пряко от последиците на гражданско-правната отмяна на прехвърлителната сделка.
Понятието недължимост в тази хипотеза има конкретно значение само в облигационните отношения между страните по прехвърлителната сделка. В този смисъл е Решение № 13096 от 03.12.2015 г., постановено по адм. дело № 3515/2015 г. на ВАС, Седмо отделение.

По отношение на твърденията, че задълженията за ДНИ и ТБО по три броя декларации, установени за 2015г., са погасени чрез плащане към НАП в производството по несъстоятелност на дружеството-жалбоподател, съдът намира същите за неоснователни и недоказани.

Видно от представените доказателства – л. 90-97 от делото, във връзка с производството по несъстоятелност на  „А.Т.“ ЕООД, *** от НАП, ЦУ, Отдел „Търговска несъстоятелност“ е преведена сумата от 5134,26 лева за погасяване на приети в производството по несъстоятелност публични задължения за ДНИ и ТБО. Сумата от 5134,26 лева е послужила за погасяване на 1785,51 лева за ДНИ за 2013г., 2014г. и 2015г.; 193,33 лева лихва за ДНИ за 2013г.; 2824,60 лева за ТБО за 2013г., 2014г. и 2015г. и 330,82 лева за лихва за ДНИ за 2013г.

В оспореният АУЗД по чл. 107, ал. 3 от ДОПК  № 3280-1/21.05.2019 г., сумите за ДНИ и ТБО за 2015г. са отчетени като внесени, но за същите са дължими единствено лихви.

С оглед на изложеното, АУЗД № 3280-1/21.05.2019 г., издаден от орган по местните приходи при община Враца и потвърден от директора на дирекция „Местни данъци и такси“, с който са установени задължения от 3904,10 лева - за ДНИ в размер на 1203,04 лева, ТБО в размер на 2701,06 лева и дължими лихви в размер на 1161,89 лева, е материално законосъобразен. Жалбата е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

При този изход на спора, в полза на ответника следва да бъдат присъдени направените по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 200 лева, на основание чл. 144 от АПК, вр. чл. 78, ал. 8 от ГПК, чл. 37, ал. 1 от ЗПП и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Водим от горното, съдът

Р  Е  Ш  И  :

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „А.Т.“ ЕООД, представлявано от управителя Н.М.С., против Акт за установяване на задължение по чл. 107, ал. 3 от ДОПК  № 3280-1/21.05.2019 г., за данъци върху недвижими имоти и такса битови отпадъци с лихвите към тях за периода от 2015 г. до 2018 г. за сумата в общ размер от 5064.99 лева, издаден от инспектор приходи в Дирекция „Местни данъци и такси” при Община Враца, потвърден с Решение № 2155/05.07.2019 г. на Директора на Дирекция „Местни данъци и такси“ при същата община.

 

ОСЪЖДА „А.Т.“ ЕООД, представлявано от управителя Н.М.С. ДА ЗАПЛАТИ на Община Враца направените по делото разноски в размер на 200,00 лева юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване, на осн. чл. 160, ал. 6, изр. 2 от ДОПК.

 

 

Административен съдия: