Решение по дело №290/2021 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 6
Дата: 13 януари 2022 г. (в сила от 13 януари 2022 г.)
Съдия: Ваня Стоянова Иванова
Дело: 20217280700290
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е  № 6/13.1.2022 г.

 

гр. Ямбол

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, трети административен състав, в публично заседание на седемнадесети декември две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВАНЯ СТОЯНОВА

 

при Секретаря Велина Митева, разгледа докладваното от Съдия Ваня Стоянова адм. д. № 290 по описа за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 40 от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ), във връзка с чл. 145 - 178 от АПК.

Образувано е по жалба на А.П.Ц. *** против Решение № РД-16-21 от 01.11.2021 г. за предоставяне на частичен достъп до обществена информация, издадено от Директора на РИОСВ, гр. Стара Загора.

С доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт се иска отмяната му по съображения за допуснати съществени процесуални нарушения, изразяващи се в липса на мотиви досежно наличието или липсата на надделяващ обществен интерес по смисъла на § 1, т. 6 от ДР на ЗДОИ, както и по съображения за несъответствие на процесното решение с относимите материалноправни разпоредби и произнасянето му в разрез с целта на закона. Претендират се разноски.

В съдебно заседание оспорващият не се явява и не изпраща представител. В депозирана по делото Писмена защита с вх. № 2831 от 14.12.2021 г. от редовно упълномощен процесуален представител – адвокат М.Б. от *, са изложени подробни съображения по съществото на повдигнатия пред съда спор, като е отправено искане за отмяна на оспореното решение и задължаване на административния орган да предостави исканата от жалбоподателя обществена информация в пълен обем; заявена е и претенция за присъждане на сторените в производството разноски.

Ответната страна - Директорът на РИОСВ-Стара Загора, се представлява в процеса от Главен юрисконсулт З.И., редовно упълномощена, която оспорва жалбата и иска съдът да я отхвърли като неоснователна. В представена в срок по делото писмена защита излага подробни съображения в подкрепа на застъпената теза. Не се претендират разноски, липсва и възражение за прекомерност по смисъла на чл. 78, ал. 5 от ГПК.

По делото са събрани писмени доказателства, приобщена е в цялост административната преписка по издаване на процесния акт.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства съдът приема за установено следното от фактическа страна:

На 16.10.2021 г. от А.П.Ц. по електронна поща е депозирано Заявление за достъп до обществена информация, заведено във входящия регистър на РИОСВ, гр. Стара Загора под вх. № РД-16-5492 от 18.10.2021 г. (л. 14, гръб). На основание чл. 17 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС), във връзка с чл. 24 и чл. 41а от ЗДОИ, е заявено желание за предоставяне на следната информация: Констативен протокол от съвместната проверка, проведена на 12.10.2021 г. и на 13.10.2021 г. на площадката на „КОНТИНВЕСТ“ ООД, Производствена база, гр. Ямбол; ДППГА, изпратен от „КОНТИНВЕСТ“ ООД до Директора на РИОСВ-Стара Загора. В заявлението е посочено, че информацията е нужна на заявителя, за да си състави мнение за работата на органите по чл. 157а, ал. 2 от ЗООС и за изразяване на становище по доклада. Поискано е предоставянето на информацията да бъде осъществено в максимално кратки срокове предвид напредналата фаза на процедурата по чл. 106, ал. 2 от ЗООС. Заявено е желание исканата информация да бъде получена под формата на копия от съответните документи, предоставени по електронен път на посочения в заявлението email адрес; по отношение на ДППГА, в случай, че същият е в по-голям обем, изрично е поискано получаването на информацията на части.

Във връзка с постъпилото заявление с Писмо изх. № РД-16-5492 (1) от 20.10.2021 г. Директорът на РИОСВ-Стара Загора е изискал от управителя на „КОНТИНВЕСТ“ ООД даване на съгласие за предоставяне на заявителя на Доклад за политиката за предотвратяване на големи аварии на Производствената база в гр. Ямбол (л. 15, гръб). Писмото е изпратено до адресата по пощата с обратна разписка и е получено на 22.10.2021 г. (л. 16). В отговор е изготвено Възражение изх. № 6960 от 26.10.2021 г. по описа на „КОНТИНВЕСТ“ ООД, постъпило в РИОСВ-Стара Загора под вх. № РД-16-5492 (2) от 27.10.2021 г. (л. 20, гръб), в което управителят на дружеството е изразил изрично несъгласие да се предоставя изисканата информация, а именно – Доклад за политиката за предотвратяване на големи аварии на Производствената база в гр. Ямбол. В представеното пред административния орган възражение са изложени подробни съображения, че в случая не е налице надделяващ обществен интерес по смисъла на чл. 37, ал. 1, т. 2 от ЗДОИ – поисканата информация съставлява търговска тайна и лица, които не са служебно упълномощени съобразно действащата нормативна уредба да извършват контрол на дейността на дружеството, нямат право да изискват фирмени документи, какъвто според представляващия „КОНТИНВЕСТ“ ООД е изисканият от физическото лице ДППГА. Посочено е също, че от изпратеното от РИОСВ-Стара Загора писмо не става ясно каква е причината, поради която заявителят иска да се снабди с подобни чувствителни данни; изразени са опасения, че тези данни биха могли да бъдат използвани по неправомерен начин, което да доведе до тежки последици. В заключение се сочи, че в случая става въпрос за предприятие с нисък рисков потенциал, което от своя страна е допълнителен довод за отказ за предоставяне на поисканата информация, тъй като режимът на работа е уведомителен, а не разрешителен.

С Решение № РД-16-21 от 01.112021 г. за предоставяне на достъп до обществена информация Директорът на РИОСВ-Стара Загора се произнесъл по Заявление за достъп до обществена информация с вх. № РД-16-5492 от 18.10.2021 г., подадено от А.Ц. ***, с посочен email адрес, като предоставил частичен достъп до наличната обществена информация, както следва: 1. по отношение на изискания Констативен протокол от съвместна проверка, проведена на 12.10.2021 г. и на 13.10.2021 г. на площадката на „КОНТИНВЕСТ“ ООД, Производствена база, гр. Ямбол – предоставен е достъп до документа със заличени лични данни (вид и количества на химичните вещества, съхранявани на площадката и всякаква друга информация, представляваща търговска тайна); 2. по отношение на изискания ДППГА, изпратен от „КОНТИНВЕСТ“ ООД до Директора на РИОСВ-Стара Загора, достъп не е предоставен, като е посочено следното: прилагайки изискването на чл. 31, ал. 2 на ЗДОИ, РИОСВ-Стара Загора е поискала писменото съгласие на третата засегната страна - „КОНТИНВЕСТ“ ООД, за предоставяне на Доклад за политиката за предотвратяване на големи аварии на Производствена база в гр. Ямбол; дружеството е възразило срещу предоставянето на доклада, тъй като същият притежава данни, които са търговска тайна. Разпоредено е информацията да бъде предоставена на посочената от заявителя електронна поща. В решението се съдържат указания за начина и срока за обжалването му, като същото е изпратено по електронен път на заявения email адрес, видно от съдържащото се в административната преписка Писмо изх. № РД-16-5492 (3) от 01.11.2021 г. (л. 13, гръб) и приложеното на л. 14 от кориците на делото извлечение за изпратеното до адресата електронно писмо, ведно с прикачен файл.

С Жалба вх. № 2480 от 04.11.2021 г. по описа на ЯАС (л. 4), депозирана директно в съда, е оспорено Решение № РД-16-21 от 01.11.2021 г. на Директора на РИОСВ-Стара Загора, с което е предоставен частичен достъп до поисканата от жалбоподателя обществена информация. Въз основа на тази жалба е образувано и настоящото съдебно производство.

При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е подадена в срок, от надлежна страна и против акт, подлежащ на съдебен контрол по аргумент от чл. 40, ал. 1 на ЗДОИ, поради което същата е процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата се преценя и като основателна предвид следното:

Предмет на оспорване в настоящото производство е Решение № РД-16-21 от 01.11.2021 г. за предоставяне на частичен достъп до обществена информация, издадено от Директора на РИОСВ, гр. Стара Загора.

Съобразно разписаното в чл. 168 от АПК съдът следва да провери законосъобразността на издадения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, като установи дали е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалноправни разпоредби по издаването му и съответен ли е същият с целта на закона.

От доказателствата по делото се установява, че оспореното решение е издадено от компетентен орган, в кръга на правомощията му. Настоящата инстанция обаче счита, че частичният отказ е произнесен при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Видно от съдържанието на оспореното решение, същото е издадено на основание чл. 17 от ЗООС, чл. 24, ал. 1 и ал. 2 и чл. 34, ал. 1 и ал. 3 от ЗДОИ, като отказът за предоставяне на обществена информация в частта досежно поисканото със заявлението копие от ДППГА, изпратен от „КОНТИНВЕСТ“ ООД до Директора на РИОСВ-Стара Загора, е обоснован с позоваване на несъгласието от страна на дружеството, (обективирано в изисканото и представено възражение), този доклад да бъде предоставен по съображения за наличие в него на данни, съставляващи търговска тайна. Въпреки че в акта не е изрично посочено, така изложеното от административния орган обосновава извод, че частичният отказ е произнесен в хипотезата на чл. 37, ал. 1, т. 2 от ЗДОИ, съобразно който текст основание за отказ да се предостави обществена информация е налице, когато достъпът засяга интересите на трето лице и няма негово изрично писмено съгласие, освен в случаите на надделяващ обществен интерес. По силата на чл. 31, ал. 4 от ЗДОИ обаче, когато има изричен отказ на засегнатото лице, органът предоставя исканата обществена информация в обем и по начин, който да не разкрива информацията, която засяга интересите на третото лице, както в случая това е сторено при предоставянето на информацията, касаеща Констативен протокол от съвместна проверка, проведена на 12.10.2021 г. и на 13.10.2021 г. на площадката на „КОНТИНВЕСТ“ ООД, Произведствена база, гр. Ямбол – видно от решението, копие от КП е предоставено със заличени лични данни (вид и количества на химичните вещества, съхранявани на площадката и всякаква друга информация, представляваща търговска тайна). От анализа на приложимата за конкретния казус нормативна уредба се налага извод, че липсата на съгласие на засегнатото лице за предоставяне на информацията не е абсолютно и достатъчно основание за отказ да се предостави достъп до исканите сведения, както погрешно е възприел в мотивите си административният орган, а зависи и от отсъствието на надделяващ обществен интерес, чиято легална дефиниция се съдържа в т. 6 на § 1 от ДР на ЗДОИ – такъв е налице, когато чрез исканата информация се цели разкриване на корупция и на злоупотреба с власт, повишаване на прозрачността и отчетността на субектите по чл. 3. Вярно е, че законодателят не е поставил изрично изискване към третото лице да обосновава интереса си и неговото засягане, но когато органът отказва достъп, позовавайки се на засягане на интерес на трето лице, той е длъжен да идентифицира този интерес и възможната прогноза за неговото засягане. От изложеното се налага извод, че в тежест на решаващия орган е да установи както липсата на изрично съгласие за предоставяне на исканата информация, така и липсата на надделяващ обществен интерес, което в случая не е сторено. Следва да се отбележи още, че немотивираното посочване на засегнат интерес, без да може да се установи какъв е той, за да се прецени риска достъпът до исканата информация да го засегне, прави процесното решение в оспорената му част необосновано. В конкретния казус е налице формално позоваване на отказа на третото лице - решението е базирано единствено на изразеното несъгласие, в което обаче не се съдържат твърдения на лицето за засягане на конкретен негов интерес, а единствено предположения, че информацията би могла да се използва от заявителя с цел създаване на затруднения на дружеството при осъществяване на дейността му, какъвто не е смисълът на закона. В оспорения отказ изобщо не са анализирани посочените от третото лице причини за несъгласието, дали действително се касае за информация, съставляваща търговска тайна по смисъла на § 1, т. 5 от ДР на ЗДОИ, както се твърди във възражението, а е извършено формално позоваване на несъгласието на дружеството да се предоставят поисканите от заявителя сведения. Съгласно цитирания текст не представляват „производствена или търговска тайна“ факти, информация, решения и данни, свързани със стопанска дейност, чието запазване в тайна е в интерес на правоимащите, но е налице надделяващ обществен интерес от разкриването ѝ; до доказване на противното обществен интерес от разкриването е налице, когато тя дава възможност на гражданите да си съставят мнение и да участват в текущи дискусии (обстоятелство, изрично заявено от Ц. в депозираното пред административния орган искане за предоставяне на информацията); улеснява прозрачността и отчетността на субектите по чл. 3, ал. 1 относно вземаните от тях решения; гарантира законосъобразното и целесъобразното изпълнение на законовите задължения от субектите по чл. 3; разкрива корупция и злоупотреба с власт, лошо управление на държавно или общинско имущество или други незаконосъобразни или нецелесъобразни действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица в съответните администрации, с които се засягат държавни или обществени интереси, права или законни интереси на други лица; опровергава разпространена недостоверна информация, засягаща значими обществени интереси; е свързана със страните, подизпълнителите, предмета, цената, правата и задълженията, условията, сроковете, санкциите, определени в договори, по които едната страна е задължен субект по чл. 3. Като не е сторил това, а формално се е позовал на отказа на третото лице, издателят на акта е допуснал съществено нарушение на административнопроизводствените правила, обуславящо незаконосъобразността на решението в частта на постановения отказ – нарушена е нормата на чл. 35 от АПК, разписваща задължението на административния орган да издаде индивидуалния административен акт, след като изясни фактите и обстоятелствата от значение за случая и обсъди обясненията и възраженията на заинтересованите граждани и организации, ако такива са дадени, съответно направени. Също така, при постановяването на отказа не е бил изследван въпросът и не са събирани доказателства дали е налице надделяващ обществен интерес. Преценката на органа дали е налице или не надделяващ обществен интерес е елемент от фактическия състав на хипотезата по чл. 37, ал. 1, т. 2 от ЗДОИ и след като в случая не са изложени фактически основания за този релевантен юридически факт, следва да се приеме, че сезираният субект не е изпълнил задължението си по чл. 38 от ЗДОИ. При това положение жалбата се явява основателна - оспореното пред съда решение на Директора на РИОСВ-Стара Загора следва да се отмени, а заявлението да се изпрати на решаващия орган за ново разглеждане и произнасяне, съобразно указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото решение.

При този изход на спора в полза на оспорващия следва да се присъдят сторените от него разноски по делото за внесена държавна такса от 10 лева и за платено адвокатско възнаграждение в размер на 700 лева, възлизащи общо на 710 лева.

 

Водим от горното, ЯАС, трети административен състав

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение № РД-16-21 от 01.11.2021 г. за предоставяне на достъп до обществена информация в частта на отказа да се предостави Доклад за политиката за предотвратяване на големи аварии на Производствената база в гр. Ямбол, издадено от Директора на РИОСВ, гр. Стара Загора, поискана със Заявление вх. № РД-16-5492 от 18.10.2021 година.

 

ВРЪЩА преписката на РЕГИОНАЛНА ИНСПЕКЦИЯ ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ, ГР. СТАРА ЗАГОРА за ново произнасяне в срока по чл. 28 от ЗДОИ по Заявление за достъп до обществена информация вх. № РД-16-5492 от 18.10.2021 г., съобразно задължителните указания по тълкуване и прилагане на закона, дадени в мотивите на настоящото решение.

 

ОСЪЖДА РЕГИОНАЛНА ИНСПЕКЦИЯ ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ, ГР. СТАРА ЗАГОРА да заплати на А.П.Ц. ***, със съдебен адрес:***, *, адвокат М.Б. от *, сумата от общо 710 (седемстотин и десет) лева, съставляваща разноски по делото за внесена държавна такса и платено адвокатско възнаграждение.

 

Решението, съобразно чл. 40, ал. 3 от ЗДОИ, е окончателно.

 

 

 

                                                                                              СЪДИЯ: /п/ не се чете