Решение по дело №1815/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1405
Дата: 19 юли 2022 г. (в сила от 19 януари 2023 г.)
Съдия: Дичо Иванов Дичев
Дело: 20227180701815
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 юли 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е № 1405

гр. Пловдив, 19.07.2022 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд – Пловдив в публично съдебно заседание на осемнадесети юли две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:    ДИЧО ДИЧЕВ

 

при секретар Теодора Цанова като разгледа докладваното от съдия Дичев АД № 1815 по описа на съда за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

          Производството е по реда на чл. 30, ал. 8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), във връзка с чл. 459 от Изборния кодекс ИК).

          Образувано е във връзка с Решение № 6697 от 06.07.2022 г., постановено по адм. дело № 2661/2022 г. по описа на ВАС, Трето отделение, с което е отменено Решение № 236/11.02.2022 г., постановено по адм. дело № 200/2022 г. на Административен съд – Пловдив и делото е върнато за ново разглеждане от друг състав на съда при спазване на дадените указания.

          При новото разглеждане и съобразно дадените указания, се констатира, че е депозирана жалба от Политическа партия „Социалистическа партия Български път“, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление град София, район „Оборище“, ул. „***“ № 12, представлявано от проф. А.Г.Д., срещу Решение № 155-МИ/12.01.2022 г. на Общинска избирателна комисия (ОИК) – Хисаря, с което на основание чл. 87, ал. 1, т. 1 и т. 24 и чл. 85, ал. 4 ИК е постановено решение за отхвърляне по смисъла на чл. 85, ал. 4 ИК, поради липса на постигнато съгласие на 2/3 от мнозинството. Твърди се, че решението е незаконосъобразно, неправилно и издадено при съществено нарушение на административнопроизводствените правила и се иска отмяната му/прогласяването му за нищожно и връщане на делото на ОИК – Хисаря за произнасяне по същество, по съображения, изложени в жалбата, както и в представена при първоначалното разглеждане на делото писмена защита от адв. К. – пълномощник. При новото разглеждане са представени допълнителни писмени бележки, в които се поддържа жалбата. Претендират се разноски.

Ответникът по жалбата – Общинска избирателна комисия – Хисаря, чрез нейния председател, е на становище, че жалбата е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена. Поддържа се, че оспореният административен акт е законосъобразен и съдържа фактическите и правни основания за неговото постановяване. Прави възражение за прекомерност на претендираните от заинтересованата страна разноски. Представя писмени бележки в подкрепа на атакуваното решение.

Заинтересованата страна А.П.К., чрез пълномощник адв. П. оспорва жалбата като недопустима, алтернативно като неоснователна. Подробни съображения са изложени в депозирана при първоначалното разглеждане на делото писмена защита. Претендира разноски. Представя допълнителни писмени бележки.

Жалбата е подадена срещу годен за оспорване административен акт, в предвидения за това срок и при наличието на правен интерес, поради което е процесуално допустима. Между страните няма спор по въпроса, че жалбата е в срок, като в същото време с оглед дадените от ВАС указания следва да се посочи, че оспореното решение е обявено на 12.01.2022 г., поради което и законоустановеният 7-дневен срок за неговото оспорване изтича на 19.01.2022 г., а видно от представеното по адм. дело № 200/2022 г. на лист 40 копие от пощенски плик /същото е представено и от жалбодателя/, с което жалбата е депозирана в ОИК – Хисаря, пощенското клеймо е от 19.01.2022 г., т.е. жалбата е подадена в срок. Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Образуваното пред ОИК – Хисаря производство е във връзка с депозиран Доклад на Постоянната комисия по икономика, бюджет, финанси, антикорупция и конфликт на интереси при Общински съвет – Хисаря – Комисия по § 2, ал. 5 от ДР на ЗПКОНПИ с вх. № 142 от 21.06.2021 г. от входящия регистър на ОИК – Хисаря (л.48-57 от адм. дело № 200/2022 г. на Административен съд - Пловдив), който съдържа заключение за несъвместимост на А.П.К., ЕГН ********** със заеманата от него длъжност „общински съветник“ за мандат 2019-2023 г., като е посочено, че комисията съвместява функциите на колективния орган по § 2, ал. 5 от ДР на ЗПКОНПИ.

В тази връзка с писмо изх. № МИ-06-503 от 23.09.2021 г. на ЦИК (л. 58-59 от адм. дело № 200/2022 г. на Административен съд - Пловдив), на ОИК – Хисаря е указано да бъде изискано от Постоянната комисия по икономика, бюджет, финанси, антикорупция и конфликт на интереси към Общински съвет – Хисаря единствено издаденото от тях решение, съдържащо реквизитите по чл. 74, ал. 2 от ЗПКОНПИ и по чл. 59, ал. 2 от АПК за констатираната несъвместимост на А.П.К. със заеманата от него длъжност общински съветник, ведно с данни за влизането му в сила, като след получаването му, в законовия срок да бъде изпълнен ангажимента по чл. 30, ал. 7 във връзка с чл. 30, ал. 4, т. 11 от ЗМСМА и чл. 87, ал. 1, т. 1 и т. 24 от ИК. Указанието на ЦИК е изпълнено от ОИК – Хисаря, видно от писмо изх. № 31/29.09.2021 г. (л.63 от адм. дело № 200/2022 г. на Административен съд - Пловдив). Изисканите данни обаче не са постъпили в ОИК – Хисаря.

Независимо от гореизложеното, с писмо изх. № МИ-15-1 от 05.01.2022 г. на ЦИК (л.66 от адм. дело № 200/2022 г. на Административен съд - Пловдив), на ОИК – Хисаря е указано да изпълни задълженията си по чл. 87, ал. 1, т. 1 и т. 24 от ИК във връзка с чл. 30, ал. 4, т. 11, във връзка с чл. 30, ал. 7 от ЗМСМА, като ЦИК приема, че съгласно чл. 16, ал. 9 във връзка с ал. 7 от НОРИПДУКИ, във връзка с чл. 80 от ЗПКОНПИ докладът на Постоянната комисия по икономика, бюджет, финанси, антикорупция и конфликт на интереси при Общински съвет – Хисаря – Комисия по § 2, ал. 5 от ДР на ЗПКОНПИ е документът, с който е установена несъвместимост на общинския съветник А.К..*** е подадено Уведомление с вх. № 154 от 12.01.2022 г. от Председателя на Общински съвет Хисаря (л. 74 и сл. от адм. дело № 200/2022 г. на Административен съд - Пловдив), с което са представени следните документи: Решение № РС-43-21-079 от 13.10.2021 г. на КПОКОНПИ, чийто диспозитив гласи, че не установява конфликт на интереси по отношение на А.П.К., общински съветник в Общински съвет Хисаря и в това му качество лице, заемащо висша публична длъжност по смисъла на чл. 6, ал. 1, т. 32 от ЗПКОНПИ, във връзка с гласуване „за“ приемане на Решение № 671 от 18.12.2018 г., Решение № 29 от 23.12.2019 г. и Решение № 48 от 21.01.2020 г. на Общински съвет Хисаря; Съдебно удостоверение с изх. № 93 от 12.01.2022 г. на Административен съд – Пловдив, от което се установява, че е налице производство по адм. дело № 72/2022 г. по описа на Административен съд – Пловдив, образувано по жалба на А.К. против Доглад рег. № 255 от 17.06.2021 г. на Постоянната комисия по икономика, бюджет, финанси, антикорупция и конфликт на интереси при Общински съвет Хисаря – Комисия по § 2, ал. 5 от ДР на ЗПКОНПИ, съдържащ заключение за наличие на несъвместимост за оспорващия да заема длъжността „общински съветник“ /към настоящия момент производството е приключило с влязъл в сила съдебен акт, като жалбата е оставена без разглеждане с прекратяване на производството/. Мотивирано е, че съгласно изпратеното от ЦИК писмо с изх. № МИ-15-1 от 05.01.2022 г., ЦИК поддържа становището си, че ОИК не са орган по избора и назначаването, но е органът, на когото са възложени правомощия и задължения по чл. 87, ал. 1, т. 1 и т. 24 от ИК, във връзка с чл. 30, ал. 4, т. 11, във връзка с чл. 30, ал. 7 от ЗМСМА, като в изпълнение на тези правомощия и при влизане в сила на акт, с който е установен конфликт на интереси, ОИК е длъжна да вземе съответното решение. С писмо с изх. № МИ-06-503 от 23.09.2021 г. на ЦИК, на ОИК – Хисаря е указано да изиска от Постоянната комисия по икономика, бюджет, финанси, антикорупция и конфликт на интереси при Общински съвет – Хисаря единствено издаденото от тях решение, съдържащо реквизитите по чл. 74, ал. 2 от КПКОНПИ и по чл. 59, ал. 2 от АПК за констатираната несъвместимост на А.П.К. със заеманата от него длъжност общински съветник, както и доказателства за влизането в сила на горецитирания акт. Видно от представеното съдебно удостоверение, решението на Постоянната комисия по икономика, бюджет, финанси, антикорупция и конфликт на интереси при Общински съвет – Хисаря, обективирано в Доклад е било обжалвано от заинтересованото лице /както се каза към настоящия момент производството е приключило с влязъл в сила съдебен акт, като жалбата е оставена без разглеждане с прекратяване на производството/.

При тази фактическа обстановка е предложен следният диспозитив на решение: I. ПРЕКРАТЯВА предсрочно пълномощията на А.П.К., с ЕГН **********, избран за общински съветник от листата на Местна коалиция „СДС (СДС, АБВ)“ с Решение № 131-МИ от 28.10.2019 г., изменено с Решение № 141-МИ от 01.11.2019 г., изменено с Решение № 154-МИ от 04.03.2020 г. на ОИК – Хисаря, поради установена несъвместимост със заеманата от него длъжност „общински съветник“ за мандат 2019-2023 г. въз основа на Доклад на Постоянната комисия по икономика, бюджет, финанси, антикорупция и конфликт на интереси при Общински съвет – Хисаря – Комисия по § 2, ал. 5 от ДР на ЗПКОНПИ и изпълнение на указание на ЦИК по чл. 57, ал. 1, т. 2 от ИК, обективирано в писмо с изх. № МИ-15-1 от 05.01.2022 г. на ЦИК.  II. ОБЯВЯВА за избран за общински съветник следващия от листата на Местна коалиция „СДС (СДС, АБВ)“ – Й.В.Д. с ЕГН **********“.

След запознаване с всички документи по преписката ОИК –Хисаря на свое заседание на 12.01.2022 г., Протокол № 32 от 12.01.2022 г. в т. 1 е подложил на гласуване горецитираното предложение за проект на решение, като не е постигнато необходимото мнозинство от 2/3 от присъстващите членове, тъй като от присъстващите 13 члена на ОИК – Хисаря за предложението за проект на решение са гласували „ЗА“ – 2 члена, а „ПРОТИВ“ – 10 члена. Или, не е постигнато необходимото мнозинство от присъстващите членове, поради което е прието, че е налице отхвърляне на решението по смисъла на чл. 85, ал. 4, изр. 2 от ИК. При така установеното и на основание чл. 87, ал. 1, т. 1 и т. 24 и чл. 85, ал. 4 от ИК, ОИК – Хисаря е постановила решение за отхвърляне по смисъла на чл. 85, ал. 4 от ИК, поради липса на постигнато съгласие на 2/3 от мнозинството.

В хода на съдебното производство не са събирани нови доказателства. Страните нямат спор по фактите. Спорът е относно правилното приложение на материалния закон.

При така изложените факти съдът намира, че оспореното решение е законосъобразно и не са налице основания за неговата отмяна/прогласяването му за нищожно. Това е така, защото съгласно чл. 85, ал. 4 от ИК общинската избирателна комисия се произнася с решения, които се приемат с мнозинство две трети от присъстващите членове и се подписват от председателя и секретаря, а когато за приемане на решение липсва необходимото мнозинство, се смята, че е налице решение за отхвърляне, което подлежи на обжалване по реда на кодекса. В настоящия случай е налице втората хипотеза на цитираната правна норма. Доколкото на заседанието на ОИК - Хисаря на 12.01.2022 г. са присъствали 12 членове, необходимото мнозинство от 2/3 не е постигнато, тъй като в случая само 2 членове са гласували за това предложение. Т.е. безспорно е установено наличие на хипотезата на  чл. 85, ал. 4, изр. 2 от ИК, поради което взетото от ОИК - Хисаря решение за отхвърляне е изцяло съобразено със смисъла и духа на приложимата материалноправна норма. Неоснователно е възражението на жалбоподателя за липса на мотиви. Вярно е, че общото правило на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК изисква административният акт да съдържа фактическите и правните основания за неговото издаване. В случая обаче е формиран отказ на формално основание – поради липса на необходимо мнозинство за приемане на решение, което ясно и недвусмислено е посочено в съдържанието на оспореното решение (непосредствено преди разпоредителната част), който отказ сам по себе си не се нуждае от никакво допълнително мотивиране.

В допълнение следва да се посочи още и че не се констатира наличие на основание по чл. 30, ал. 4, т. 11 от ЗМСМА, а именно влязъл в сила акт, с който е установен конфликт на интереси по Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество. Това е така защото, както в хода на административното, така и в хода на настоящото съдебно такова, в т.ч. и при първоначалното разглеждане на делото, липсват данни да е представено решение, издадено от Постоянната комисия по икономика, бюджет, финанси, антикорупция и конфликт на интереси към Общински съвет Хисаря, съдържащо реквизитите по чл. 74, ал. 2 от ЗПКОНПИ /отделен въпрос е дали тази комисия  изобщо може да приема такова решение, но при липсата му този въпрос е безпредметно да бъде обсъждан/ за констатирана несъвместимост на А.П.К. със заеманата от него длъжност общински съветник в каквато насока са дадените от ЦИК указания. В тази връзка следва да се посочи, че Доклад рег. № 255 от 17.06.2021 г. на Постоянната комисия по икономика, бюджет, финанси, антикорупция и конфликт на интереси при Общински съвет Хисаря – Комисия по § 2, ал. 5 от ДР на ЗПКОНПИ, съдържащ заключение за наличие на несъвместимост за оспорващия да заема длъжността „общински съветник“ не представлява такъв акт, а е акт по смисъла на чл.21, ал.5 от АПК. Съгласно посоченото в доклада може да се направи извод за евентуално нарушаване на забрана и ограничение по глава осма, раздел втори от ЗПКОНПИ /която глава е озаглавена „Конфликт на интереси“ и в която се намира уредбата на конкретната т.нар. несъвместимост/ във връзка с чл.34, ал.5, т.3 от ЗМСМА, поради което комисията е счела, че следва да изпрати копие от преписката ведно с доказателствата на КПКОНПИ за произнасяне по компетентност и по същество, вероятно предвид разпоредбата на чл.16, ал.9 от НАРЕДБА за организацията и реда за извършване на проверка на декларациите и за установяване конфликт на интереси, съгласно която „При установена несъвместимост органът по ал.7 предприема действия по осъществяване на последиците от несъвместимостта, предвидени в съответните закони.“ Конфликт на интереси по отношение на А.К. обаче не е установен и от Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество, видно от представените решения (л. 77 и сл. от адм. дело № 200/2022 г. на Административен съд - Пловдив). В заключение на изложеното прекратяване на пълномощията на общински съветник в разглежданата хипотеза на чл.30, ал.4, т.11 от ЗМСМА е възможно единствено при наличието на влязъл в сила    акт, с който да е установен конфликт на интереси, какъвто в случая липсва. При това положение  и при липсата на такъв влязъл в сила акт, оспореното решение  е законосъобразно, а жалбата е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора на заинтересованата страна се дължат сторените разноски, които се констатираха в размер на  9 000 лв. от които 3 600 лева - адвокатско възнаграждение при първоначалното разглеждане на делото, 3 600 лева – адвокатско възнаграждение за касационното производство и 1 800 лв. за настоящото производство. Направеното при първото разглеждане възражение за прекомерност е неоснователно, предвид фактическата и правна сложност на делото.

Мотивиран от горното, Административен съд – Пловдив, II състав

 

Р     Е    Ш    И :

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Политическа партия „Социалистическа партия Български път“, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление град София, район „Оборище“, ул. „***“ № 12, представлявано от проф. А.Г.Д., срещу Решение № 155-МИ/12.01.2022 г. на Общинска избирателна комисия – Хисаря.

ОСЪЖДА Политическа партия „Социалистическа партия Български път“, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление град София, район „Оборище“, ул. „***“ № 12, представлявано от проф. А.Г.Д. да заплати на А.П.К., ЕГН ********** с адрес *** сумата в размер на 9 000 лева, представляваща сторените разноски за всички съдебни инстанции.

Решението може да бъде оспорено с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 7-дневен срок от обявяването му на страните.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: