Определение по дело №499/2023 на Административен съд - Перник

Номер на акта: 11
Дата: 3 януари 2024 г.
Съдия: Цветелина Борисова Гоцова
Дело: 20237160700499
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 ноември 2023 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

            11

               гр. Перник, 03.01.2024г.

 

Административен съд – Перник, в закрито заседание на трети януари през две хиляди двадесет и четвърта година, в състав:     

 

СЪДИЯ: ЦВЕТЕЛИНА ГОЦОВА

Като разгледа докладваното от съдията административно дело № 499/2023 по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното: 

Производството е по реда на чл. 156 от ДОПК във връзка с чл. 4, ал. 1 вр. с чл. 9б от ЗМДТ.

Образувано е по жалба на Д.Й.А., ЕГН **********, чрез пълномощник адв. Н.Ц., САК срещу Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал.3 ДОПК № ***. издаден от служител при община Перник, отдел МДТ.

Жалбоподателят твърди, че Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал.3 ДОПК № ***. никога не е бил връчван надлежно на адресата си, не е влязъл в законна сила и не подлежи на принудително изпълнение. В жалбата са изложени аргументи относно незаконосъобразността на оспорения АУЗ като се иска неговата цялостна отмяна.

Жалбата е депозирана директно в съда, като с Разпореждане от 29.11.2023г. съдът е задължил директора на директора на дирекция „Местни данъци и такси“ при община Перник да представи заверена цялата преписка във връзка с  Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал.3 ДОПК № ***., в това число доказателства за датата и начина на връчване на оспорения административен акт, както и да посочи дали акта е бил обжалван по административен ред. 

В изпълнение на разпореждането на съда по делото е депозирана преписка, в която се съдържа заверен препис от жалба до кмета на община Перник против Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал.3 ДОПК № ***, която е регистрирана с вх. № 23/ММО-5604 от 21.11.2023г.

Преди да предприеме действия по разглеждане основателността на жалбата, съдът дължи преценка на нейната редовност и допустимост. При тази преценка съобрази следното:

Видно от материалите по преписката с оспореният Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № ***., издаден от гл.експерт при дирекция „МДТ“, община Перник на жалбоподателя за 2013г., 2014 г., 2015 г., 2016 г. и 2017г. са установени задължения за данък недвижими имоти, такса битови отпадъци и данък върху превозни средства, както и лихви върху главниците до датата на изплащане на задълженията.

Съгласно чл. 107, ал. 4 ДОПК така съставеният АУЗ може да се обжалва в 14-дневен срок от получаването му пред директора на ТД на НАП, като в настоящия случай, предвид естеството на акта, орган по административното оспорване е ръководителят на звеното за местни приходи в Община Перник съгласно чл. 4, ал. 5 ЗМДТ и Заповед № 245/13.02.2017г. на кмета на община Перник за определяне на компетентен орган по смисъла на чл. 4, ал.5 от ЗМДТ, а именно: директорът на Дирекция "Местни данъци и такси“ при община Перник.

Разпоредбите на чл. 144, ал. 1 и ал. 2 ДОПК уреждат, че по реда за обжалване на ревизионен акт се обжалват и другите актове, издавани от органите по приходите, доколкото в този кодекс не е предвидено друго, както и че разпоредбите на Глава ХVІІ ДОПК се прилагат в производствата по обжалване, уредени и в другите дялове на същия кодекс, ако не е предвидено друго. За АУЗ по чл. 107, ал. 3 ДОПК не е предвидено друго, поради което за обжалването му са приложими разпоредбите на чл. 145 и сл. ДОПК.

 Съгласно относимите в случая правила на Дял Трети от ДОПК и в частност на правилото на чл. 156, ал. 2 ДОПК, според което ревизионният акт не може да се обжалва по съдебен ред в частта, в която не е обжалван по административен ред, следва, че преди да се сезира съда с жалба срещу АУЗ, следва да е било инициирано в законните срокове производство по оспорването на този акт по административен ред. Изчерпването на производството по административното обжалване на АУЗ е абсолютна процесуална предпоставка за допустимостта на обжалването му пред съда.

 От преписката е видно, че жалбоподателят е подал жалба против АУЗ № *** до дирекция МДТ към община Перник на същата дата, на която е подадена и жалбата до съда. При така изложената фактология следва, че в момента се провежда производството по разглеждане на жалба с вх. № 23/ММО-5604 от 21.11.2023г., подадена от настоящия жалбоподател срещу АУЗ № ***. по административен ред. Едва след произнасяне на компетентния административен орган – директора на дирекция „Местни данъци и такси“ при община Перник с решение по същество в срока по чл. 155, ал. 1 от ДОПК, или с решение за оставяне на жалбата без разглеждане на основанията по чл. 147 ДОПК, може да се упражни правото на съдебно обжалване, поради което подадената жалба до съда, по която е образувано настоящето производство, е недопустима за разглеждане.

С оглед липсата на направена от ответната страна претенция за разноски съдът не следва да присъжда такива.

 Мотивиран от горното и на основание чл. 156, ал. 2 ДОПК във връзка с чл. 4, ал. 1 вр. с чл. 9б от ЗМДТ и във връзка с чл. 159, т. 1 АПК във вр. с § 2 от ДР на ДОПК съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ като недопустима жалбата, подадена от Д.Й.А., ЕГН **********, чрез пълномощник адв. Н.Ц., САК срещу Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал.3 ДОПК № ***. издаден от гл.експерт при дирекция „МДТ“ община Перник.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 499 по описа за 2023 г. на Административен съд –Перник.

 Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните чрез връчване на препис от същото.

 

                                                                                                  

СЪДИЯ:/п/