Решение по дело №469/2019 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 октомври 2019 г.
Съдия: Соня Димитрова Камарашка
Дело: 20197140700469
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 септември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

494/14.10.2019 г.

 

гр. Монтана

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Монтана, касационен състав, в публично заседание на единадесети октомври през две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                                                      Председател: Огнян Евгениев

                                                                              Членове: Соня Камарашка                                                                                                                                     Рени Цветанова

 

при секретаря Петя Видова и с участието на прокурор Галя Александрова при Окръжна прокуратура - Монтана, като разгледа докладваното от съдия Соня Камарашка касационно административно - наказателно дело № 469 по описа на съда за 2019г., за да се произнесе, взе предвид следното

 

Касационното производство е образувано по депозирана в законния срок жалба от Териториална Дирекция „Дунавска“ при Агенция „Митници“ със седалище гр.Русе, бул.“Л*** “№* , чрез надлежно упълномощения юрисконсулт Р*** К*** против Решение от 29.07.2019година на Районен съд - Берковица, постановено по АНД № 99 по описа за 2019 година. С обжалваното съдебно решение съдът е отменил Наказателно постановление № 1310 от 25.02.2019год. издадено от Директор на ТД „Дунавска“ към Агенция „Митници“, упълномощен със Заповед №ЗАМ-43/32-8734 от 07.01.2019год. на Директора на Агенция „Митници“.

С наказателното постановление на К.М.Р. *** е наложено административно наказание - глоба в размер на 1406,92лева /хиляда четиристотин и шест и 0,92/, за извършено административно нарушение по чл.126 от ЗАДС и са отнети в полза на Държавата на основание чл.124, ал.1 от ЗАДС стоките предмет на нарушението – етилов алкохол 27,400литра с алкохолно съдържание 45,1 % vol; етилов алкохол 0,500литра с алкохолно съдържание 41,4 % vol; етилов алкохол 1,000литър с алкохолно съдържание 45,9 % vol; етилов алкохол 1,000 литър с алкохолно съдържание 45,6 % vol; етилов алкохол 10,000 литра с алкохолно съдържание 68,5 % vol; етилов алкохол 6,000 литра с алкохолно съдържание 54,1 % vol; етилов алкохол 7,000 литра с алкохолно съдържание 65,1 % vol; етилов алкохол 11,000 литра с алкохолно съдържание 53,5 % vol; етилов алкохол 11,000 литра с алкохолно съдържание 52,5 % vol; етилов алкохол 11,000 литра с алкохолно съдържание 55,6 % vol; етилов алкохол 11,000 литра с алкохолно съдържание 55,4% vol; етилов алкохол 11,000 литра с алкохолно съдържание 53,9 % vol; етилов алкохол 11,000 литра с алкохолно съдържание 54,9 % vol, без документ удостоверяващ плащането, начисляването или обезпечаването на дължимия акциз.

Касационният жалбоподател Териториална Дирекция „Дунавска“ при Агенция „Митници“ със седалище гр.Русе, бул.“Л*** “№* , чрез надлежно упълномощения юрисконсулт Р*** К*** в писмено становище поддържа жалбата си, като навежда доводи за неправилност на решението на първата инстанция поради нарушаване на процесуалните правила и противоречие с материалния закон, като твърди неизяснена фактическа обстановка свързана с извършеното административно нарушение. Моли за отмяна на постановеното въззивно решение с което е отменено издаденото наказателно постановление.

Ответника по касационната жалба К.М.Р. ***, не се е възползвал от процесуалното си право на отговор по касационната жалба. В съдебно заседание се представлява от надлежно упълномощения адвокат Г*** Г*** от АК - Монтана, която оспорва жалбата, намира същата за неоснователна, като излага конкретни доводи в подкрепа на постановеното въззивно решение. Моли за потвърждаване решението на въззивния съд, като правилно и законосъобразно.

Окръжна прокуратура – Монтана, с оглед задължителното участие в настоящето производство, чрез представителя си в съдебно заседание, дава мотивирано заключение, че жалбата е неоснователна, като отрича наличието на сочените от касатора основания за отмяна на въззивното решение. В заключение твърди недоказаност на извършеното нарушение и потвърждаване на атакуваното решение, като правилно и законосъобразно.

Административен съд - Монтана след като прецени допустимостта на жалбата и обсъди направените в нея оплаквания, становището на прокурора в съдебно заседание, събраните по делото писмени и гласни доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима като подадена в срока по чл. 211 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването по смисъла на чл. 210, ал.1 АПК.

Разгледана по същество и в пределите на касационната проверка по чл. 218 АПК, настоящият съдебен състав намира жалбата за основателна по следните съображения:

С Наказателното постановление отговорността на ответника е ангажирана за това, че при извършена на 20.03.2018год. проверка от митнически служители по повод получен сигнал за държане на акцизни стоки без български акцизен бандерол в недвижим имот находяща се в гр.Берковица на ул.“М*** “№* обитаван от К.М.Р. е установено наличието първоначално на около 117 литра течност, съхранявана в общо 46бр. стъклени и ПВЦ бутилки с различна вместимост.

При проверката е извършено процесуалното действие по претърсване и изземване одобрено от съдия от РС гр.Берковица, по което са иззети установените в дома на Р. бутилки. Изготвен е протокол за оглед на веществени доказателства и са иззети проби за изготвяне на съответната експертиза. С първото действие по разследването е образувано досъдебно производство, по което е назначена и изготвена и физико – химична експертиза с №3-09.05.2018год. от 18.07.2018год., която установява действителното алкохолно съдържание по обем на всички представителни проби надвишаваща 1,2% vol, както и, че съдържанието на течността представлява дестилатен етилов алкохол, които отговаря на дефиницията съгласно чл. 9, т.1 от ЗАДС за "етилов алкохол включен в кодовете по КН 2207 и 2208, с действително алкохолно съдържание по обем над 1,2% vol". С постановление на РП – Берковица воденото ДП е прекратено и събраните доказателства са изпратени на Териториална Дирекция „Дунавска“ при Агенция „Митници“, с оглед реализиране на административно наказателна отговорност.

Съгласно чл. 33, ал. 1 от ЗАНН когато за дадено деяние е възбудено наказателно преследване от органите на прокуратурата административнонаказателното производство не се образува, а ако наказателното производство е прекратено, съгл. чл. 36, ал. 2 от ЗАНН и преписката е препратена на наказващия орган АУАН не се съставя.

Именно при тази законова регламентация наказващият орган е изяснил фактите относно стоката, че същата е акцизна и е издал обжалваното НП. Административно наказателната отговорност е ангажирана по отношение на К.М.Р. за извършено нарушение по чл.126, ал.1,т.1 от ЗАДС изразило се в държане на акцизни стоки - 118,900литра етилов алкохол, без надлежен документ удостоверяващ плащането, начисляването или обезпечаването на акциза.

Развитите доводи в мотивите на въззивното решение, поддържани и пред настоящата инстанция, че като нерегистрирано по ЗАДС лице, не може да бъде субект на нарушението по чл. 126 от ЗАДС, настоящият състав намира за неоснователни. Административнонаказателната отговорност на ответника е ангажирана за нарушение на чл. 126, ал.1,т.1 от ЗАДС, в който са предвидени административни наказания за лице, което държи, предлага, продава или превозва акцизни стоки без данъчен документ по този закон или фактура, или митническа декларация, или придружителен административен документ/електронен административен документ или документ на хартиен носител, когато компютърната система не работи, или друг документ, удостоверяващ плащането, начисляването или обезпечаването на акциза. В случая, в собствения на касатора недвижим имот са открити 118,900 литра етилов алкохол, чието алкохолно съдържание и вид е доказано, чрез назначени от наказващия орган експертизи и който представлява акцизна стока по смисъла на чл. 4, т. 1 от ЗАДС и подлежи на облагане с акциз, съгласно чл. 2 от ЗАДС. Формата на изпълнителното деяние в случая е държането на акцизната стока, за която не са представени акцизни документи, удостоверяващ начисляването на акциза. Като безспорно представените такива, както правилно е възприел и административно наказващия орган не са издадени на името на административно наказаното лице и отразените по тях алкохолни градуси не съвпадат с тези по изготвената физико – химична експертиза, която не е оспорена в развилото се административно производство.

Действително документите, удостоверяващи начисляването и плащането на акциз се издават от регистрирани по ЗАДС лица. Това обаче не обосновава извод, че само и единствено такива лица са административнонаказателно отговорни в хипотезата на чл. 126 от ЗАДС. Субект на нарушението по чл. 126 от ЗАДС може да бъде всяко лице, което осъществи някое от алтернативно предвидените в състава му изпълнителни деяния, като в текста на разпоредбата не се визират специални изисквания досежно качеството на този субект.

От друга страна наведените в решението мотиви, че в дома обитаван от ответника живеят още две семейства чийто показания са били изслушани непосредствено от съда, не следва да бъдат кредитирани, тъй като се явяват изолирани и неподкрепени от приложените по делото писмени доказателства, които ги опровергават, а това са изготвения протокол за претърсване и изземване в който от страна на административно наказаното лице не са били направени такива възражения, в представените справки декларации за производство на етилов алкохол в които е установено, че алкохолни градуси не съвпадат с тези по изготвената физико – химична експертиза касаеща именно държания от ответника етилов алкохол.

От друга страна дори да приемем твърденията, че откритото количество алкохол е за лично ползване, то тези доводи се опровергават от откритото количество етилов алкохол от 118,900 л., като тезата на административно наказаното лице влиза в явно противоречие с чл. 46, ал. 1 ППЗАДС, според който в специализиран малък обект за дестилиране може да се произвежда етилов алкохол /ракия/ от грозде и плодове – собствено производство на ФЛ, за тяхно лично и семейно потребление само до 30 л. годишно на семейство, като съгласно ал. 2, когато произведеният етилов алкохол /ракия/ надвишава допустимото количество по ал. 1, регистрираното лице заплаща пълния размер на акциза.

С оглед на това, че делото е попълнено с необходимите доказателства, за настоящият касационен състав е налице възможност да установи по безспорен и категоричен начин, че в случая административнонаказаното лице е извършило описаното нарушение на чл. 126, ал. 1, т.1 Закон за акцизите и данъчните складове, като наказателното постановление е издадено от компетентен орган и съдържа необходимите реквизити по чл. 57, ал. 1 ЗАНН. Размера на наложената глоба е определен законосъобразно в съответствие с изискванията на специалната разпоредба на чл. 126, ал. 1 ЗАДС, която предвижда налагане на глоба в двойния размер на дължимия акциз, но не по-малко от 1000 лева, както и постановеното отнемане в полза на държавата на предмета на нарушението.

На основание изложеното, касационната инстанция намери жалбата за основателна, обжалваното решение като неправилно и несъответстващо на материалния закон следва да бъде отменено, като предвид това, че по делото е изяснена фактическата страна на спора, следва същото да се реши по същество като се потвърди издаденото наказателно постановление, като правилно и законосъобразно.

По изложените съображения на основание чл.221, ал.2 от АПК във вр. с чл.63, ал.1 от ЗАНН, настоящият касационен състав на Административен съд - Монтана,

                                                                       Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ Решение от 29.07.2019година по АНД № 99 по описа за 2019година на Районен съд – Берковица, и вместо това ПОСТАНОВЯВА:

 

            ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 1310 от 25.02.2019год. издадено от Директор на ТД „Дунавска“ към Агенция „Митници“, упълномощен със Заповед №ЗАМ-43/32-8734 от 07.01.2019год. на Директора на Агенция „Митници“, с което на К.М.Р. *** е наложено административно наказание - глоба в размер на 1406,92лева /хиляда четиристотин и шест и 0,92/, за извършено административно нарушение по чл.126, ал.1,т.1 от ЗАДС и са отнети в полза на Държавата на основание чл.124, ал.1 от ЗАДС стоките предмет на нарушението.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

ЧЛЕНОВЕ: