Решение по дело №322/2010 на Районен съд - Казанлък

Номер на акта: 563
Дата: 5 ноември 2010 г. (в сила от 31 юли 2011 г.)
Съдия: Кети Косева
Дело: 20105510100322
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 29 януари 2010 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е   №

 

 

Казанлък, 05.11.2010год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Казанлъшкият районен съд гражданска колегия в открито съдебно заседание на двадесет и осми септември две хиляди и десета година в състав

 

                                                                  Председател : КЕТИ КОСЕВА

 

При участието на секретаря М.К. като разгледа докладваното от съдия Косева гр. дело № 322/2010 година за да се произнесе взе предвид следното:

 

Предявен е установителен иск за собственост на имот с правно основание чл.124 ГПК.

Областният управител на област Стара Загора в качеството си на представител на Държавата твърди, че ответникът е актувал с акт за общинска собственост № 1084/27.07.2005г. като общински имот с площ **** кв.м. в землището на с. Копринка общ. Казанлък обл. Стара Загора, с пл. № ***** в едно с построените в този имот двуетажна сграда, масивна конструкция –************., състояща се от учебни зали, канцеларии, спални,санитарни, складови помещения, столова, коридор и стълбище.; едноетажна сграда със ********.м., сглобяеми елементи, построена 1970год., плочници, площадки и трайни насаждения; обект: “Бивша детска градина №12-Язовира” в землище на с. Копринка. Твърди, че имот № ******** е получен от разделянето на имот ******** с площ ******** дка собственост на държавата. Имот ******* е получен от разделяне на имот ****** с площ ******* дка собственост на държавата. Имот ******* е получен от разделяне на имот ******* с площ ****** дка собственост на Община Казанлък. Имот № ******* е получен от разделяне на имот **** с площ ******** дка собственост на Община Казанлък. Имот № ********* е получен от разделяне на имот ********** с площ &&&&&&&&&& дка собственост на Община Казанлък.

С акт за държавна собственост № 1082/12.04.1966 год. са актувани като държавна собственост 2 дка от овощна градина в района на язовир “Георги Димитров” , имотът е предоставен за ползване на ГНС – за детска градина при язовир “Г. Димитров”. С Акт за държавна собственост № 5977/04.12.2008год. е актуван поземлен имот с площ ******* кв.м. с начин на трайно ползване “друга селищна територия” в землището на с. Копринка общ. Казанлък обл. Стара Загора, с пл. № ******* на основание чл.53 ал.1 , чл.50 ал.5 от ПП на Закона за опазване на ЗЗ. Моли съдът да признае за установено по отношение на ответника, че 4243 кв.м. с начин на трайно ползване “друга селищна територия” в землището на с. Копринка общ. Казанлък обл. Стара Загора, представляващи имот пл. № ********* са собственост на Държавата.

Ответникът Община Казанлък оспорва предявения иск, моли съда да го отхвърли като неоснователен и недоказан. Не оспорва факта, че към момента на построяване на обект “бивша детска градина №12-Язовир” е съществувала само държавна собственост  и че общинската такава възниква за пръв път с приемането на ЗМСМА през 1991 година.  Твърди, че на основание §7 т.6 от ПЗР на ЗМСМА приет 1991 година в собственост на общините преминават държавните имоти, които представляват обект на общинската инфраструктура с местно значение, предназначени за административните потребности на общините, както и за здравно, образователно, културно, търговско, битово, спортно или комунално обслужване. По същия начин са уредени този вид отношения и в чл.2 ал.1 т.6 и т.9 от ЗОС приет през 1996година. Твърди, че имота е общинска собственост поради това, че детската градина, ведно с терена върху който е построена е обект на общинската инфраструктура с местно значение и е предназначен за задоволяване на образователните потребности на населението на територията на Общината. Твърди, че терена върху който е построена детската градина не представлява земеделска земя, а “друга селищна територия” и това се установява от представената скица. Имотът се намира извън регулацията на населеното място и предназначението на терена не се определя от устройствени схеми и планове, а съгласно чл.9 от ЗУТ – от фактическото им ползване, ако то не противоречи на закона, т.е. от предназначението на построената върху терена сграда. Като счита, че е собственик на имота е издал Акт за частна общинска собственост № 1084/29.07.2005год. Съставеният Акт за частна държавна собственост № 5977/04.12.2008год. не може да легитимира ищеца като собственик поради това, че липсва основание за съставянето му и поради това, че актът не е съставен от лицето, което е оправомощено да стори това.  Актът е подписан от заместник областния управител без същия да разполага с правомощия за това тъй като по силата на чл.70 ЗДС в редакцията му след 2005 година, с това право разполага единствено областния управител и в закона не е предвидена възможност правото да се делегира.

 

От събраните по делото доказателства преценени по отделно и в съвкупност съдът намира за установено следното:

Безспорно в отношенията между страните е, че в района на язовир “Георги Димитров”, сега язовир “Копринка” има само един имот, чието застрояване е с предназначение – за детска градина. В този смисъл страните не спорят, че представения по делото Акт за държавна собственост № 1082/12.04.1966 година касае част от имота предмет на спора. Имотът представлявал два декара от овощна градина в района на язовир “Г. Димитров” при граници – на юг-****************************************************************. Предаден е на ГНС Казанлък за детска градина при язовир “Г. Димитров”. Безспорно в отношенията между страните е обстоятелството, че построените върху терена сгради и съоръжения съставляващи обект “ детска градина “ са обекти на общинската инфраструктура с местно значение предназначени за задоволяване на образователните потребности на населението на територията на Община Казанлък.

До 1991 година имотът и построеното в него е било държавна собственост и страните с порят по това обстоятелство.

След 1991 година Община Казанлък на основание Заповед №620/27.07.2005г. на кмета на Общината издава Акт за частна общинска собственост № 1084/29.07.2005г. на терен с обща площ ********** кв.м., представляващ имот пл. № **********по картата на възстановената собственост на с Копринка в едно с построените в него ***********************.м., построена 1955 година, едноетажна града ЗП -**** кв.м., сглобяеми елементи, построена 1970г., подобрения съставляващи обект “бивша детска градина №12-Язовира” в землището на с. Копринка извън регулация, а Заместник Областния управител на Област Стара Загора на основание чл.68 ал.1 от ЗДС и Заповед № 859-А/19.11.2008г. – Акт за частна държавна собственост № 5977/04.12.2008г. на поземлен имот с площ ********* дка с начин на трайно ползване “друга селищна територия”, представляващ имот № ************ в землището на с. Копринка Община Казанлък.

Видно от представените скица № 3606/2009г. и № 3670/10.02.2010г. на имот ******** в землището н ас. Копринка с ************** дка, с начин на ползване “друга селищна територия” и е записан като собствен на Община Казанлък на основание Акт за частна общинска собственост № 1084/29.07.2005г. Имот № ******* е част от общински имот № ******** с площ ********* дка, който имот е извън териториите предназначени за земеразделяне.  

 

От така приетите за установени факти и обстоятелства съдът прави следните изводи:

Предявеният иск е неоснователен и следва да бъде отхвърлен.

По смисъла на чл.7 – чл. 9 от ЗУТ (2001г.) имот пл. № 000559 е поземлен имот извън урбанизираните територии, за който няма устройствен план поради което предназначението му се определя от фактическото му използване. Върху имота има построени обекти и подобрения, който по предназначение представляват детска градина.

Общинската и държавната собственост като вид собственост са намерили правна регламентация с изменението на чл. 14, ал. 1 от Конституцията от 1971 г. с (ДВ, бр. 6 и 29 от 1990 г.). В чл. 6 на ЗС изменен с ДВ, бр. 31 от 1990 г. е посочено, че държавната и общинска собственост биват публична и частна. В чл.140 от Конституцията от 1991 г. (ДВ, бр. 56 от 1991 г.). е посочено, че общината има право на своя собственост, която използва в интерес на териториалната общност. Въз основа на чл. 17, ал. 4 от Конституцията режимът на обектите на държавна и общинска собственост се определя със закон. Такива са приети през 1996 г. - ЗДС и ЗОС. До приемането им законова регламентация на обектите общинската собственост е създадена с нормите на ЗМСМА (ДВ, бр. 77 от 1991 г. в сила от обнародването му 17.09.1991 г.). С ПР на този закон, - § 6 се даде нова редакция на чл. 6 от ЗС, като се посочиха основанията, на които държавата и общината може да придобива право на собственост.

С § 7 от ПР на ЗМСМА се посочи кои от държавните имоти с влизане в сила на закона стават общинска собственост. В т. 6 е посочено, че преминават в собственост на общината обектите на общинската инфраструктура с местно значение предназначени за здравно, образователно, спортно и др. обслужване. Построената детска градина има предназначение за образователно обслужване нуждите на децата в общината, поради което по разпореждане на закона е преминала в собственост на общината, чиито нужди удовлетворява.

След като имота – терен с площ * дка, описан в Акт за държавна собственост съдържащ обекти е предаден през 1966 година на ГПС за детска градина при язовира, то към момента на влизане в сила на ЗМСМА същият като обект с местно значение, ползван за детска градина, е представлявал общинска собственост и последващото му придобиване от държавата би могло да се извърши само посредством предвидените в закон правни способи. Законодателят не е конкретизирал понятието “обекти на общинската инфраструктура”. Съдът счита, че в това понятие следва да се включат всички движими и недвижими вещи, които по предназначението си представляват част от цялото понятие “обект на общинската инфраструктура” според всеки конкретен случай. Съдът приема, че в конкретния случай теренът, върху който е изградена детската градина е неразделна част от обекта на общинската инфраструктура – детска градина. Създаването ех lege на смесена държавна и общинска собственост не обслужва интересите нито на държавата (която получава голата собственост) нито на населението на общината (заради затрудненията, които биха възникнали при стопанисването и ползването на обектите построени върху терена) и не това е била целта на законодателя разделяйки и разграничавайки с нарочен закон обектите на държавна и обектите на общинска собственост.

Посоченото в Акт № 5977/208г. основание за актуване на имота като държавен, а именно чл.68 ал.1 на ЗДС “ (1) За имотите - държавна собственост, се съставят актове за държавна собственост” е формално и не посочва причините за актуването на терена като държавен.

Водим от горното съдът

 

Р   Е   Ш   И   :

 

            ОТХВЪРЛЯ предявения от Държавата, представлявана от Министъра на регионалното развитие и благоустройството, чрез Областен управител на Област Стара Загора Й. П. Н. против Община Казанлък, представлявана от кмета С.Д. иск съдът да признае за установено, че поземлен имот с площ ********* кв.м. с начин на трайно ползване “друга селищна територия” в землището на с. Копринка общ. Казанлък обл. Стара Загора, представляващ имот пл. № ********при граници имот № *******-др. селищна територия, имот № ******** – др. селищна територия е собственост на Държавата.

 

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва в  двуседмичен срок от връчването му пред ОКРЪЖЕН СЪД  Стара Загора.

 

 

                                                                                               РАЙОНЕН СЪДИЯ: